REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wybrać samochód do floty?

Andrzej Zawistowski
Andrzej Zawistowski
 Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
Jak wybrać samochód do floty? Fot. Fotolia
Jak wybrać samochód do floty? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wybierając auto dla firmy należy pamiętać o wielu ważnych czynnikach. Podstawową sprawą w każdej firmie jest optymalizacja kosztów, auta muszą jednak spełniać też wiele innych wymogów.

Wszystko co dobre kiedyś dobiega końca. To znane polskie powiedzenie dotyczy również samochodów służbowych. Wszechogarniająca wszystko optymalizacja procesów i zasobów, swoim zasięgiem objęła również procedurę wymiany flot aut w firmach i nawet niskoawaryjne pojazdy, trzeba w określonym momencie wymienić na nowsze.

REKLAMA

Stereotypowe podejście do ceny samochodów jako podstawowego elementu decydującego o wyborze danego pojazdu, dosyć szybko odchodzi w niepamięć. To bardzo dobra tendencja. Za proces wyboru „nowej wizytówki” naszej firmy (czyli pojazdu) do bezpośredniego kontaktu z klientami, odpowiada już często dział zakupów. Jednak jego decyzja oparta jest na wymaganiach stawianych nowym autom przez fleet managerów.

Rewizja kryteriów zakupu

Wszystkim decydentom procesu wymiany floty towarzyszyć powinien jeden wspólny cel: zakup samochodów o najniższym całkowitym koszcie użytkowania (TCO), spełniających jednocześnie określone, wyznaczone częściowo indywidualnie przez firmę wymagania, oczekiwaną jakość oraz posiadających niezbędne wsparcie posprzedażowe. Cel ten można osiągnąć w drodze optymalizacji procesu wyboru, który ze względu na poziom skomplikowania, wymaga specjalistycznej wiedzy i doświadczenia w wielu obszarach: technicznym, analitycznym, negocjacyjnym, finansowo-podatkowym, zarządzania projektami i kierowania zespołami. Musi być więc prowadzony przez zespół projektowy, a nie indywidualnego specjalistę.

Zobacz też: ABS i ESP - niezbędne dla każdego auta firmowego

REKLAMA

W pierwszej kolejności powinniśmy sprawdzić, czy dotychczas użytkowane modele samochodów, będą nadal spełniać nasze obecne, ale przede wszystkim przyszłe potrzeby biznesowe oraz zapewniać odpowiedni poziom bezpieczeństwa dla korzystających z nich pracowników. Często ten etap bywa jednak pomijany i kupujemy nadal to czym jeździmy od dawna, a przecież biznes się ciągle zmienia i jego potrzeby również. Przykładowo, jeżeli do tej pory nasza flota posiadała niemal tylko pojazdy w wersji kombi, bo przedstawiciele wozili gabarytowe przedmioty, czy nadal jest to konieczne, gdy teraz jeżdżą zwykle z pustym bagażnikiem? Jeżeli dawniej pojazdy nie wyposażano w klimatyzację, czy obecnie nie stanowi koniecznego wyposażenia, gwarantującego komfort i lepszą prezencję użytkowników? Takich pytań można mnożyć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejny krok stanowi identyfikacja odpowiedniego napędu. Często decydujemy się na jedno rozwiązanie. A dlaczego nie kupować pojazdy z napędem Diesla dla przedstawicieli handlowych (jeżdżą bardzo dużo), a z napędem benzynowym dla kadry kierowniczej, gdzie przebiegi są najczęściej znacznie mniejsze?

Czas użytkowania

Następne bardzo ważne pytanie w kwestii wymiany naszych samochodów flotowych dotyczy czasu ich użytkowania (ilość km - lata). Gorąco rekomenduję, aby na ten etap poświęcić jak najwięcej czasu, gdyż błędne określenie potrzeb zawsze doprowadzi do błędnego zakupu. Wszystkie decyzje powinniśmy podejmować na podstawie szczegółowych analiz kosztowych, a nie dlatego „bo mi się tak wydaje” albo „ale przecież jest to oczywiste”.

Niezbędną metodologią jest analiza TCO - obliczanie wszystkich kosztów użytkowania.

Musimy zdefiniować, jakie wydatki ponosi firma przez cały okres eksploatacji pojazdu flotowego. A więc nie tylko cena zakupu, ale również wszystkie koszty eksploatacji (paliwo, przeglądy, koszt elementów szybko-zużywających się i ich wymiany, itp.), usterkowość i straty jakie ponosi nasz pracownik czekając na naprawę i koszt samochodu zastępczego.

Zobacz też: Instalacja LPG w aucie firmowym: czy warto?

I na końcu coś, co dopiero ostatnio zaczynamy uwzględniać, a więc wartość rezydualna, czyli ile złotówek dostaniemy za pojazd po jego wycofaniu. Często wybór „tańszego” pojazdu (niższa cena) okazuje się „droższy” - kwota jaką otrzymamy przy odsprzedaży auta będzie znacznie niższa. Wielokrotnie słyszę argumenty, że jest to sztuczne, bo trudno ocenić dzisiaj ile dany model będzie wart na rynku za 3-4 lata. Moim zdaniem to prawda, ale mamy na to „lekarstwo” - gwarantowany odkup samochodu przez dostawcę.

Głosuję za leasingiem

REKLAMA

Jak już wiemy co chcemy kupić, dopiero teraz możemy przejść do etapu zbierania ofert, negocjacji i wyboru dostawcy. Budowa zapytania jest prosta - przecież już wcześniej metodologią TCO zespół projektowy zdefiniował wszystkie elementy kosztowe, o które prosimy dostawców. Kluczowy element na tym etapie stanowi ich sprowadzenie do jednego wspólnego miernika np. „zł na 1 km”. W ten sposób bardzo łatwo porównamy wszystkie otrzymane propozycje, co ułatwi podjęcie transparentnej decyzji. Etap negocjacji to już indywidualne umiejętności kupców, ich wiedza o rynku i dostawcach.

Pozostaje jeszcze jeden dylemat: w jaki sposób będziemy finansowali pozyskanie tych nowych pojazdów. Mamy do wyboru: zakup własny za gotówkę, zakup własny w ramach kredytu bankowego, leasing finansowy lub operacyjny.

To strategiczna decyzja firmy i powinna być podjęta przez zarząd i służby finansowe - na pewno nie można zostawiać jej fleet managerowi czy kierownikowi działu zakupów. Ja opowiadam się za leasingiem tzn. „wyprowadzeniem” z firmy procesu, który nie jest dla nas kluczowy i uwolnienie zasobów. Ponadto istotny element stanowi przeniesienie ryzyka do firmy zewnętrznej. Jeżeli wybierzemy leasing, możemy być pewni, że poprawne przeprowadzenie procesu pozyskiwania pojazdów flotowych opisane powyżej, znacznie wzmacnia naszą pozycje negocjacyjną wobec firm leasingowych i z pewnością zaowocuje uzyskaniem efektywnego kontraktu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA