REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Samochodem na narty: Norwegia

Piotr Czerniakowski
Narty w Norwegii mogą być ciekawą alternatywą dla alpejskich kurortów.
Narty w Norwegii mogą być ciekawą alternatywą dla alpejskich kurortów.

REKLAMA

REKLAMA

Samochodem na narty no Norwegii? Norwegia kojarzy nam się bardziej z fiordami, reniferami i drożyzną niż z narciarstwem. Niewiele osób wie, że kraj ten ma całkiem bogatą ofertę w zakresie sportów zimowych. Zanim zdecydujemy się na wyjazd, warto się zapoznać ze szczegółami dotyczącymi podróży po Norwegii.

Samochodem na narty: Norwegia Jak dojechać z Polski?

Sposobów dojazdu do Norwegii jest bez liku, dlatego prezentujemy tylko dwa naszym zdaniem najbardziej korzystne. Rodzaj trasy należy dostosowywać do miejsca, z którego nasza wyprawa się rozpoczyna. Pierwsza trasa wiedzie przez południe Szwecji, do której dotrzemy promem ze Świnoujścia. Będąc w Malmo w Szwecji jedziemy autostradą E6 do Oslo, odcinkiem o długości 600 km.

REKLAMA

Druga z możliwości to przeprawa promem bezpośrednio do Norwegii. Promy startują z niemieckiego Kiloni lub z Frederikshavn. Aby się tam dostać musimy dojechać do Berlina i okolic Hamburga, aby dotrzeć do granicy pod Flensburgiem. Następnie drogą E45 na północ Półwyspu Jutlandzkiego. Koszty przeprawy promowej nie są wysokie. W Norwegii przejazd drogami jest płatny, a koszty przejazdu plasują się od 45 do 145 NOK. Opłaty reguluje się gotówką bądź za pomocą abonamentu elektronicznego Autopass.

Zobacz też: Samochodem na narty: Włochy

Samochodem na narty do Norwegii - przepisy drogowe i wymagane wyposażenie

REKLAMA

Do bezwizowego pobytu na terenie Norwegii do 90 dni potrzebny nam jest paszport lub dowód osobisty. Jednocześnie przynależność Polski i Norwegii do strefy Schengen, zwalnia nas z obowiązku poddawania się kontroli celnej na lotniskach i przejściach granicznych, jednak nadal mamy obowiązek posiadania jednego z wyżej wymienionych dokumentów przy sobie.

Wymaganym wyposażeniem samochodu w Norwegii jest  trójkąt ostrzegawczy. W samochodzie podczas jazdy zapięte muszą być pasy bezpieczeństwa na przednich siedzeniach oraz na tylnych, jeśli są zamontowane. Minimalna głębokość bieżnika to standardowo – 1, 6 mm, w stosunku do opon zimowych musi ona wynosić – 3 mm. Zaleca się posiadanie apteczki pierwszej pomocy, gaśnicy i kompletu zapasowych żarówek. Jeżeli poruszamy się z przyczepą po Norwegii to nasz pojazd powinien być wyposażony w specjalne lusterka.

Norwedzy nakazują posiadanie kamizelek odblaskowych i używanie ich podczas opuszczania pojazdów, aby być lepiej widocznym i nie stanowić zagrożenia dla innych użytkowników ruchu. Na terenie zabudowanym jak i niezabudowanym mamy obowiązek używania przez cały rok świateł mijania.  

Zobacz też: Samochodem na narty: Czechy

Dozwolone wymiary pojazdu :

  • wysokość – 4,0 m
  • szerokość – 2,5 m
  • długość zespołu pojazdów (samochód osobowy + przyczepa) – 18,75 m

Ograniczenie prędkości na terenie zabudowanym wynosi 50 km/h. Na autostradach – 90 km/h, a na pozostałych drogach – 80 km/h. Dzieci do lat 4 muszą podróżować w specjalnych fotelikach, przystosowanych do ich wymiarów. Zaś dzieci powyżej 4-go roku życia mogą korzystać z fotelików lub być przewożone na siedzeniu, jeśli są zapięte pasami bezpieczeństwa.

Podróż do Norwegii zimą

W sezonie zimowym, z racji ciężkich warunków obowiązują oddzielne regulacje dot. poruszania się po drogach. Od 1 listopada na terenie Norwegii dozwolone jest jeżdżenie w oponach okolcowanych. Regulacja ta obowiązuje do pierwszej niedzieli Wielkanocy. Wyjątek stanowią regiony : Norland, Finmark i Troms – tam mogą być używane od 15.10 do 1.04. W zależności od wielkości opony dopuszczalna ilość kolców waha się w granicach 90-150/oponę. Opony takie muszą być zamontowane na wszystkich kołach. W sezonie zimowym mamy nakaz wożenia ze sobą łańcuchów przeciwślizgowych, bez względu na aktualny stan dróg. Jeżeli zimą będziemy przejeżdżać przez niektóre gminy, bądźmy przygotowani na to , że w niektórych gminach mogą być pobierane opłaty za jazdę w oponach okolcowanych.

Zobacz też: Samochodem na narty: Francja

Ponadto Oslo wprowadziło winietki, które można kupić w dystrybutorach usytuowanych wzdłuż głównych dróg. 1- dniowe to koszt 30 NOK, miesięczne – 400 NOK.

W Trondheim kierowcy pojazdów wyposażonych w opony okolcowane opłacają zezwolenia w wysokości: 1-dniowa w cenie 30 NOK 1-miesięczna w cenie 400 NOK, i 1-roczna w cenie 1200 NOK.

Zezwolenia 1-dniowe można nabyć w dystrybutorach usytuowanych wzdłuż głównych dróg prowadzących do miasta oznaczonych napisem lub telefonicznie. Winietki 1-miesięczne i 1-roczne można nabyć w biurze parkingowym w Trondheim.

Przewożenie nart w Norwegii

Narty przewożone w bagażniku dachowym nie mogą wystawać poza obrys samochodu i muszą być dobrze zamocowane. Ważne jest też, aby nasze ubezpieczenie OC obejmowało też szkody powstałe z powodu posiadania bagażnika i mocowania na nim sprzętu narciarskiego. Można korzystać zarówno z boxów dachowych jak i specjalnych bagażników.

Zobacz też: Samochodem na narty: Austria

Samochodem na narty do Norwegii - kurorty narciarskie w Norwegii:

Trysil

Hemsedal

Geilo

Oppdal

Beitostølen

Kvitfjell

Na temat kurortów narciarskich w Norwegii można przeczytać tutaj

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA