REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Samochodem na narty: Norwegia

Piotr Czerniakowski
Narty w Norwegii mogą być ciekawą alternatywą dla alpejskich kurortów.
Narty w Norwegii mogą być ciekawą alternatywą dla alpejskich kurortów.

REKLAMA

REKLAMA

Samochodem na narty no Norwegii? Norwegia kojarzy nam się bardziej z fiordami, reniferami i drożyzną niż z narciarstwem. Niewiele osób wie, że kraj ten ma całkiem bogatą ofertę w zakresie sportów zimowych. Zanim zdecydujemy się na wyjazd, warto się zapoznać ze szczegółami dotyczącymi podróży po Norwegii.

Samochodem na narty: Norwegia Jak dojechać z Polski?

Sposobów dojazdu do Norwegii jest bez liku, dlatego prezentujemy tylko dwa naszym zdaniem najbardziej korzystne. Rodzaj trasy należy dostosowywać do miejsca, z którego nasza wyprawa się rozpoczyna. Pierwsza trasa wiedzie przez południe Szwecji, do której dotrzemy promem ze Świnoujścia. Będąc w Malmo w Szwecji jedziemy autostradą E6 do Oslo, odcinkiem o długości 600 km.

REKLAMA

REKLAMA

Druga z możliwości to przeprawa promem bezpośrednio do Norwegii. Promy startują z niemieckiego Kiloni lub z Frederikshavn. Aby się tam dostać musimy dojechać do Berlina i okolic Hamburga, aby dotrzeć do granicy pod Flensburgiem. Następnie drogą E45 na północ Półwyspu Jutlandzkiego. Koszty przeprawy promowej nie są wysokie. W Norwegii przejazd drogami jest płatny, a koszty przejazdu plasują się od 45 do 145 NOK. Opłaty reguluje się gotówką bądź za pomocą abonamentu elektronicznego Autopass.

Zobacz też: Samochodem na narty: Włochy

Samochodem na narty do Norwegii - przepisy drogowe i wymagane wyposażenie

Do bezwizowego pobytu na terenie Norwegii do 90 dni potrzebny nam jest paszport lub dowód osobisty. Jednocześnie przynależność Polski i Norwegii do strefy Schengen, zwalnia nas z obowiązku poddawania się kontroli celnej na lotniskach i przejściach granicznych, jednak nadal mamy obowiązek posiadania jednego z wyżej wymienionych dokumentów przy sobie.

REKLAMA

Wymaganym wyposażeniem samochodu w Norwegii jest  trójkąt ostrzegawczy. W samochodzie podczas jazdy zapięte muszą być pasy bezpieczeństwa na przednich siedzeniach oraz na tylnych, jeśli są zamontowane. Minimalna głębokość bieżnika to standardowo – 1, 6 mm, w stosunku do opon zimowych musi ona wynosić – 3 mm. Zaleca się posiadanie apteczki pierwszej pomocy, gaśnicy i kompletu zapasowych żarówek. Jeżeli poruszamy się z przyczepą po Norwegii to nasz pojazd powinien być wyposażony w specjalne lusterka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Norwedzy nakazują posiadanie kamizelek odblaskowych i używanie ich podczas opuszczania pojazdów, aby być lepiej widocznym i nie stanowić zagrożenia dla innych użytkowników ruchu. Na terenie zabudowanym jak i niezabudowanym mamy obowiązek używania przez cały rok świateł mijania.  

Zobacz też: Samochodem na narty: Czechy

Dozwolone wymiary pojazdu :

  • wysokość – 4,0 m
  • szerokość – 2,5 m
  • długość zespołu pojazdów (samochód osobowy + przyczepa) – 18,75 m

Ograniczenie prędkości na terenie zabudowanym wynosi 50 km/h. Na autostradach – 90 km/h, a na pozostałych drogach – 80 km/h. Dzieci do lat 4 muszą podróżować w specjalnych fotelikach, przystosowanych do ich wymiarów. Zaś dzieci powyżej 4-go roku życia mogą korzystać z fotelików lub być przewożone na siedzeniu, jeśli są zapięte pasami bezpieczeństwa.

Podróż do Norwegii zimą

W sezonie zimowym, z racji ciężkich warunków obowiązują oddzielne regulacje dot. poruszania się po drogach. Od 1 listopada na terenie Norwegii dozwolone jest jeżdżenie w oponach okolcowanych. Regulacja ta obowiązuje do pierwszej niedzieli Wielkanocy. Wyjątek stanowią regiony : Norland, Finmark i Troms – tam mogą być używane od 15.10 do 1.04. W zależności od wielkości opony dopuszczalna ilość kolców waha się w granicach 90-150/oponę. Opony takie muszą być zamontowane na wszystkich kołach. W sezonie zimowym mamy nakaz wożenia ze sobą łańcuchów przeciwślizgowych, bez względu na aktualny stan dróg. Jeżeli zimą będziemy przejeżdżać przez niektóre gminy, bądźmy przygotowani na to , że w niektórych gminach mogą być pobierane opłaty za jazdę w oponach okolcowanych.

Zobacz też: Samochodem na narty: Francja

Ponadto Oslo wprowadziło winietki, które można kupić w dystrybutorach usytuowanych wzdłuż głównych dróg. 1- dniowe to koszt 30 NOK, miesięczne – 400 NOK.

W Trondheim kierowcy pojazdów wyposażonych w opony okolcowane opłacają zezwolenia w wysokości: 1-dniowa w cenie 30 NOK 1-miesięczna w cenie 400 NOK, i 1-roczna w cenie 1200 NOK.

Zezwolenia 1-dniowe można nabyć w dystrybutorach usytuowanych wzdłuż głównych dróg prowadzących do miasta oznaczonych napisem lub telefonicznie. Winietki 1-miesięczne i 1-roczne można nabyć w biurze parkingowym w Trondheim.

Przewożenie nart w Norwegii

Narty przewożone w bagażniku dachowym nie mogą wystawać poza obrys samochodu i muszą być dobrze zamocowane. Ważne jest też, aby nasze ubezpieczenie OC obejmowało też szkody powstałe z powodu posiadania bagażnika i mocowania na nim sprzętu narciarskiego. Można korzystać zarówno z boxów dachowych jak i specjalnych bagażników.

Zobacz też: Samochodem na narty: Austria

Samochodem na narty do Norwegii - kurorty narciarskie w Norwegii:

Trysil

Hemsedal

Geilo

Oppdal

Beitostølen

Kvitfjell

Na temat kurortów narciarskich w Norwegii można przeczytać tutaj

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA