REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Samochodem na narty: Norwegia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Czerniakowski
Narty w Norwegii mogą być ciekawą alternatywą dla alpejskich kurortów.
Narty w Norwegii mogą być ciekawą alternatywą dla alpejskich kurortów.

REKLAMA

REKLAMA

Samochodem na narty no Norwegii? Norwegia kojarzy nam się bardziej z fiordami, reniferami i drożyzną niż z narciarstwem. Niewiele osób wie, że kraj ten ma całkiem bogatą ofertę w zakresie sportów zimowych. Zanim zdecydujemy się na wyjazd, warto się zapoznać ze szczegółami dotyczącymi podróży po Norwegii.

Samochodem na narty: Norwegia Jak dojechać z Polski?

Sposobów dojazdu do Norwegii jest bez liku, dlatego prezentujemy tylko dwa naszym zdaniem najbardziej korzystne. Rodzaj trasy należy dostosowywać do miejsca, z którego nasza wyprawa się rozpoczyna. Pierwsza trasa wiedzie przez południe Szwecji, do której dotrzemy promem ze Świnoujścia. Będąc w Malmo w Szwecji jedziemy autostradą E6 do Oslo, odcinkiem o długości 600 km.

REKLAMA

REKLAMA

Druga z możliwości to przeprawa promem bezpośrednio do Norwegii. Promy startują z niemieckiego Kiloni lub z Frederikshavn. Aby się tam dostać musimy dojechać do Berlina i okolic Hamburga, aby dotrzeć do granicy pod Flensburgiem. Następnie drogą E45 na północ Półwyspu Jutlandzkiego. Koszty przeprawy promowej nie są wysokie. W Norwegii przejazd drogami jest płatny, a koszty przejazdu plasują się od 45 do 145 NOK. Opłaty reguluje się gotówką bądź za pomocą abonamentu elektronicznego Autopass.

Zobacz też: Samochodem na narty: Włochy

Samochodem na narty do Norwegii - przepisy drogowe i wymagane wyposażenie

Do bezwizowego pobytu na terenie Norwegii do 90 dni potrzebny nam jest paszport lub dowód osobisty. Jednocześnie przynależność Polski i Norwegii do strefy Schengen, zwalnia nas z obowiązku poddawania się kontroli celnej na lotniskach i przejściach granicznych, jednak nadal mamy obowiązek posiadania jednego z wyżej wymienionych dokumentów przy sobie.

REKLAMA

Wymaganym wyposażeniem samochodu w Norwegii jest  trójkąt ostrzegawczy. W samochodzie podczas jazdy zapięte muszą być pasy bezpieczeństwa na przednich siedzeniach oraz na tylnych, jeśli są zamontowane. Minimalna głębokość bieżnika to standardowo – 1, 6 mm, w stosunku do opon zimowych musi ona wynosić – 3 mm. Zaleca się posiadanie apteczki pierwszej pomocy, gaśnicy i kompletu zapasowych żarówek. Jeżeli poruszamy się z przyczepą po Norwegii to nasz pojazd powinien być wyposażony w specjalne lusterka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Norwedzy nakazują posiadanie kamizelek odblaskowych i używanie ich podczas opuszczania pojazdów, aby być lepiej widocznym i nie stanowić zagrożenia dla innych użytkowników ruchu. Na terenie zabudowanym jak i niezabudowanym mamy obowiązek używania przez cały rok świateł mijania.  

Zobacz też: Samochodem na narty: Czechy

Dozwolone wymiary pojazdu :

  • wysokość – 4,0 m
  • szerokość – 2,5 m
  • długość zespołu pojazdów (samochód osobowy + przyczepa) – 18,75 m

Ograniczenie prędkości na terenie zabudowanym wynosi 50 km/h. Na autostradach – 90 km/h, a na pozostałych drogach – 80 km/h. Dzieci do lat 4 muszą podróżować w specjalnych fotelikach, przystosowanych do ich wymiarów. Zaś dzieci powyżej 4-go roku życia mogą korzystać z fotelików lub być przewożone na siedzeniu, jeśli są zapięte pasami bezpieczeństwa.

Podróż do Norwegii zimą

W sezonie zimowym, z racji ciężkich warunków obowiązują oddzielne regulacje dot. poruszania się po drogach. Od 1 listopada na terenie Norwegii dozwolone jest jeżdżenie w oponach okolcowanych. Regulacja ta obowiązuje do pierwszej niedzieli Wielkanocy. Wyjątek stanowią regiony : Norland, Finmark i Troms – tam mogą być używane od 15.10 do 1.04. W zależności od wielkości opony dopuszczalna ilość kolców waha się w granicach 90-150/oponę. Opony takie muszą być zamontowane na wszystkich kołach. W sezonie zimowym mamy nakaz wożenia ze sobą łańcuchów przeciwślizgowych, bez względu na aktualny stan dróg. Jeżeli zimą będziemy przejeżdżać przez niektóre gminy, bądźmy przygotowani na to , że w niektórych gminach mogą być pobierane opłaty za jazdę w oponach okolcowanych.

Zobacz też: Samochodem na narty: Francja

Ponadto Oslo wprowadziło winietki, które można kupić w dystrybutorach usytuowanych wzdłuż głównych dróg. 1- dniowe to koszt 30 NOK, miesięczne – 400 NOK.

W Trondheim kierowcy pojazdów wyposażonych w opony okolcowane opłacają zezwolenia w wysokości: 1-dniowa w cenie 30 NOK 1-miesięczna w cenie 400 NOK, i 1-roczna w cenie 1200 NOK.

Zezwolenia 1-dniowe można nabyć w dystrybutorach usytuowanych wzdłuż głównych dróg prowadzących do miasta oznaczonych napisem lub telefonicznie. Winietki 1-miesięczne i 1-roczne można nabyć w biurze parkingowym w Trondheim.

Przewożenie nart w Norwegii

Narty przewożone w bagażniku dachowym nie mogą wystawać poza obrys samochodu i muszą być dobrze zamocowane. Ważne jest też, aby nasze ubezpieczenie OC obejmowało też szkody powstałe z powodu posiadania bagażnika i mocowania na nim sprzętu narciarskiego. Można korzystać zarówno z boxów dachowych jak i specjalnych bagażników.

Zobacz też: Samochodem na narty: Austria

Samochodem na narty do Norwegii - kurorty narciarskie w Norwegii:

Trysil

Hemsedal

Geilo

Oppdal

Beitostølen

Kvitfjell

Na temat kurortów narciarskich w Norwegii można przeczytać tutaj

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA

Zakup używanego auta – 5 zasad, które uchronią Cię przed stratą pieniędzy

Zakup samochodu używanego to dla wielu kierowców najprostszy sposób na własne auto, tańszy i szybszy niż czekanie na nowy model z salonu. Jednocześnie to rynek pełen pułapek: cofnięte liczniki, auta powypadkowe czy ukryte długi sprzedającego mogą zamienić marzenie w kosztowny koszmar. Jak nie wpaść w tę pułapkę? Oto pięć sprawdzonych zasad, które pomogą odróżnić okazję od ryzykownego zakupu.

Jak przygotować samochód na jesień i zimę? 4 proste kroki

Jesień i zima to trudny czas dla samochodu – wilgoć, błoto i sól drogowa przyspieszają jego niszczenie. Brak przygotowania może skutkować kosztownymi naprawami. Warto więc zadbać o wygląd i sprawność auta. Oto 4 proste kroki, które pomogą je zabezpieczyć.

REKLAMA