REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Samochodem na narty: Norwegia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Czerniakowski
Narty w Norwegii mogą być ciekawą alternatywą dla alpejskich kurortów.
Narty w Norwegii mogą być ciekawą alternatywą dla alpejskich kurortów.

REKLAMA

REKLAMA

Samochodem na narty no Norwegii? Norwegia kojarzy nam się bardziej z fiordami, reniferami i drożyzną niż z narciarstwem. Niewiele osób wie, że kraj ten ma całkiem bogatą ofertę w zakresie sportów zimowych. Zanim zdecydujemy się na wyjazd, warto się zapoznać ze szczegółami dotyczącymi podróży po Norwegii.

Samochodem na narty: Norwegia Jak dojechać z Polski?

Sposobów dojazdu do Norwegii jest bez liku, dlatego prezentujemy tylko dwa naszym zdaniem najbardziej korzystne. Rodzaj trasy należy dostosowywać do miejsca, z którego nasza wyprawa się rozpoczyna. Pierwsza trasa wiedzie przez południe Szwecji, do której dotrzemy promem ze Świnoujścia. Będąc w Malmo w Szwecji jedziemy autostradą E6 do Oslo, odcinkiem o długości 600 km.

REKLAMA

Druga z możliwości to przeprawa promem bezpośrednio do Norwegii. Promy startują z niemieckiego Kiloni lub z Frederikshavn. Aby się tam dostać musimy dojechać do Berlina i okolic Hamburga, aby dotrzeć do granicy pod Flensburgiem. Następnie drogą E45 na północ Półwyspu Jutlandzkiego. Koszty przeprawy promowej nie są wysokie. W Norwegii przejazd drogami jest płatny, a koszty przejazdu plasują się od 45 do 145 NOK. Opłaty reguluje się gotówką bądź za pomocą abonamentu elektronicznego Autopass.

Zobacz też: Samochodem na narty: Włochy

Samochodem na narty do Norwegii - przepisy drogowe i wymagane wyposażenie

REKLAMA

Do bezwizowego pobytu na terenie Norwegii do 90 dni potrzebny nam jest paszport lub dowód osobisty. Jednocześnie przynależność Polski i Norwegii do strefy Schengen, zwalnia nas z obowiązku poddawania się kontroli celnej na lotniskach i przejściach granicznych, jednak nadal mamy obowiązek posiadania jednego z wyżej wymienionych dokumentów przy sobie.

Wymaganym wyposażeniem samochodu w Norwegii jest  trójkąt ostrzegawczy. W samochodzie podczas jazdy zapięte muszą być pasy bezpieczeństwa na przednich siedzeniach oraz na tylnych, jeśli są zamontowane. Minimalna głębokość bieżnika to standardowo – 1, 6 mm, w stosunku do opon zimowych musi ona wynosić – 3 mm. Zaleca się posiadanie apteczki pierwszej pomocy, gaśnicy i kompletu zapasowych żarówek. Jeżeli poruszamy się z przyczepą po Norwegii to nasz pojazd powinien być wyposażony w specjalne lusterka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Norwedzy nakazują posiadanie kamizelek odblaskowych i używanie ich podczas opuszczania pojazdów, aby być lepiej widocznym i nie stanowić zagrożenia dla innych użytkowników ruchu. Na terenie zabudowanym jak i niezabudowanym mamy obowiązek używania przez cały rok świateł mijania.  

Zobacz też: Samochodem na narty: Czechy

Dozwolone wymiary pojazdu :

  • wysokość – 4,0 m
  • szerokość – 2,5 m
  • długość zespołu pojazdów (samochód osobowy + przyczepa) – 18,75 m

Ograniczenie prędkości na terenie zabudowanym wynosi 50 km/h. Na autostradach – 90 km/h, a na pozostałych drogach – 80 km/h. Dzieci do lat 4 muszą podróżować w specjalnych fotelikach, przystosowanych do ich wymiarów. Zaś dzieci powyżej 4-go roku życia mogą korzystać z fotelików lub być przewożone na siedzeniu, jeśli są zapięte pasami bezpieczeństwa.

Podróż do Norwegii zimą

W sezonie zimowym, z racji ciężkich warunków obowiązują oddzielne regulacje dot. poruszania się po drogach. Od 1 listopada na terenie Norwegii dozwolone jest jeżdżenie w oponach okolcowanych. Regulacja ta obowiązuje do pierwszej niedzieli Wielkanocy. Wyjątek stanowią regiony : Norland, Finmark i Troms – tam mogą być używane od 15.10 do 1.04. W zależności od wielkości opony dopuszczalna ilość kolców waha się w granicach 90-150/oponę. Opony takie muszą być zamontowane na wszystkich kołach. W sezonie zimowym mamy nakaz wożenia ze sobą łańcuchów przeciwślizgowych, bez względu na aktualny stan dróg. Jeżeli zimą będziemy przejeżdżać przez niektóre gminy, bądźmy przygotowani na to , że w niektórych gminach mogą być pobierane opłaty za jazdę w oponach okolcowanych.

Zobacz też: Samochodem na narty: Francja

Ponadto Oslo wprowadziło winietki, które można kupić w dystrybutorach usytuowanych wzdłuż głównych dróg. 1- dniowe to koszt 30 NOK, miesięczne – 400 NOK.

W Trondheim kierowcy pojazdów wyposażonych w opony okolcowane opłacają zezwolenia w wysokości: 1-dniowa w cenie 30 NOK 1-miesięczna w cenie 400 NOK, i 1-roczna w cenie 1200 NOK.

Zezwolenia 1-dniowe można nabyć w dystrybutorach usytuowanych wzdłuż głównych dróg prowadzących do miasta oznaczonych napisem lub telefonicznie. Winietki 1-miesięczne i 1-roczne można nabyć w biurze parkingowym w Trondheim.

Przewożenie nart w Norwegii

Narty przewożone w bagażniku dachowym nie mogą wystawać poza obrys samochodu i muszą być dobrze zamocowane. Ważne jest też, aby nasze ubezpieczenie OC obejmowało też szkody powstałe z powodu posiadania bagażnika i mocowania na nim sprzętu narciarskiego. Można korzystać zarówno z boxów dachowych jak i specjalnych bagażników.

Zobacz też: Samochodem na narty: Austria

Samochodem na narty do Norwegii - kurorty narciarskie w Norwegii:

Trysil

Hemsedal

Geilo

Oppdal

Beitostølen

Kvitfjell

Na temat kurortów narciarskich w Norwegii można przeczytać tutaj

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA