REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nepal

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

 

Wiza, przepisy wjazdowe

REKLAMA

Obywateli RP obejmuje obowiązek wizowy. Wizy na przejazd i pobyt można uzyskać w Ambasadzie Nepalu w Berlinie (Nepalese Embassy, Guerickestrasse 27, 2nd floor, D-10587, Berlin-Charlottenburg, tel. 0049 30 343 599 20, faks 0049 30 343 599 06, e-mail: rneberlin@t-online.de; www.nepalembassy-germany.com) i New Delhi (Nepalese Embassy in New Delhi, Barakhamba Rd., New Delhi 110001, tel. 2335 9015 (R), faks 2332 6857, 2332 9647, e-mail: ramjanki@del2.vsnl.net.in; www.nepalembassy-india.com).
Władze Nepalu przyznają następujące rodzaje wiz:
a) wizę wjazdową turystyczną: jednorazową na 60 dni (30 USD) lub wielokrotną na 60 dni (60 USD) – wiza turystyczna może być przedłużona na miejscu, maksymalnie do 150 dni, przez Departament Imigracji w Katmandu i Biuro Imigracyjne w Pokharze (opłata za przedłużenie wizy o 30 dni wynosi 1 USD za każdy dzień i systematycznie rośnie, jeśli wiza jest przedłużana na kolejne miesiące, do 2, 3 i 5 USD za każdy dodatkowy dzień);
b) wizę tranzytową na 48 godzin (należy okazać potwierdzony bilet lotniczy na dalszą podróż) – wydawana jest na lotnisku w Katmandu, koszt 5 USD;
c) wizę oficjalną, wydawaną przez MSZ członkom oficjalnych delegacji, niektórym pracownikom misji dyplomatycznych, osobom zapraszanym przez władze w Katmandu;
d) non-tourist visa, wydawaną m.in. dziennikarzom, pracownikom firm zagranicznych zatrudnionym w Nepalu, przewodnikom grup turystycznych (w sumie 9 kategorii grup) przez Departament Imigracji w Katmandu na okres do roku, z możliwością przedłużenia – opłata waha się od 10 do 100 USD za miesiąc pobytu, w zależności od kategorii grupy, do której należy aplikująca osoba;
e) wizę studencką, tzw. study visa – koszt 40 USD za każdy miesiąc;
f) wizę biznesową, wydawaną przez Departament Imigracji inwestorom zagranicznym i ich rodzinom na okres od 1 roku do 5 lat – opłata wynosi od 100 do 250 USD;
g) wizę pobytową wielokrotną, residential visa – pierwszy rok kosztuje od 200 do 700 USD, w zależności od kategorii grupy, do jakiej kwalifikuje się aplikująca osoba, następny rok od 100 do 1200 USD.
Dokumenty wymagane przy aplikowaniu o wizę turystyczną: paszport, aplikacja wizowa, 1 fotografia; w przypadku wizy biznesowej: zaproszenie od firmy miejscowej, pozostałe wymogi jak w przypadku wizy turystycznej. Wizę można uzyskać w następujących punktach granicznych: Kakarvitta, Jhapa (Wschodni Nepal); Birgunj, Parsa (Centralny Nepal); Kodari, Sindhupalchowk (Pogranicze Północne); Belahia, Bhairahawa (Rupan-dehi, Zachodni Nepal); Jamunaha, Nepal-gunj (Banke, Środkowo-Zachodni Nepal); Mohana, Dhangadhi (Kailali, Daleki Zachodni Nepal); Gadda Chauki, Mahendrana-gar (Kanchanpur, Daleki Zachodni Nepal); Tribhuvan International Airport Kathmandu.
Za pobyt w Nepalu bez ważnej wizy grozi kara grzywny lub więzienia. Paszport powinien być ważny przynajmniej na czas ważności wizy. Nie wymaga się okazania przy wjeździe biletu powrotnego ani określonej kwoty pieniędzy na każdy dzień pobytu.
Uwaga: Turyści planujący wyprawę do regionu Mustang (teren wypraw himalaistycznych), tradycyjnie autonomicznego wobec władz centralnych, obowiązani są dokonać dodatkowej (i niezależnej od wizy wjazdowej do Nepalu) opłaty w wysokości nie mniej niż 700 USD od osoby za tydzień pobytu. Za pobyt w regionie Mustang bez takiej opłaty można zostać skazanym na 1 miesiąc więzienia.

Przepisy celne

Nie ma restrykcji celnych odbiegających od powszechnie przyjętych standardów. W Nepalu nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

Przepisy prawne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązuje zakaz przywożenia i wywożenia narkotyków – grozi za to kara grzywny i pozbawienia wolności maksymalnie do 10 lat.

Meldunek

Przebywając w Nepalu powyżej 120 dni, należy zarejestrować się w lokalnym oddziale policji.

Ubezpieczenie

Kierowcy powinni mieć wykupioną polisę ubezpieczenia komunikacyjnego. Polisy polskich towarzystw ubezpieczeniowych są uznawane tylko wtedy, gdy towarzystwa te są reprezentowane przez miejscowych agentów.

Szczepienia, służba zdrowia

Nosiciele wirusa HIV mają zakaz wjazdu na terytorium Nepalu. Nie ma obowiązku szczepień ochronnych, jednak zalecane jest wcześniejsze zaszczepienie się przeciw żółtaczce typu A i B oraz tężcowi. Koszty pobytu w szpitalach państwowych są minimalne, a w prywatnych klinikach wynoszą od 35 do 40 USD za dobę.

Informacje dla kierowców

Turyści zmotoryzowani powinni legitymować się międzynarodowym prawem jazdy.

Podróżowanie po kraju

Oficjalne ograniczenia w swobodzie podróżowania dotyczą rejonów przygranicznych.

Przydatne informacje

  • Walutę można wymieniać w oficjalnych punktach. Mając kwit transakcji, można zwrócić rupie nepalskie i odzyskać walutę.
  • Turyści uprawiający wędrówki górskie ponoszą opłaty: trekking kosztuje od 10 USD za tydzień do 70 USD za dzień, w zależności od miejsca i długości pobytu. Uprawianie turystyki górskiej w niektórych rejonach wymaga wcześniejszej zgody Departamentu Imigracji i Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Nepalu.
  • Nie ma polskiej placówki dyplomatycznej. Nepal podlega kompetencji terytorialnej Ambasady RP w New Delhi (Indie). W Katmandu rezyduje honorowy konsul generalny RP.

Stolica: Katmandu
Waluta: rupia nepalska (NPR); 1 NPR = 100 pajs (paisa);
1 USD = 71 NPR
Język urzędowy: nepalski
Inne języki: angielski

Źródło: Ministerstwo Spraw Zagranicznych

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

REKLAMA

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA