REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

 

Uwaga: Ze względu na znaczną liczbę porwań cudzoziemców przebywających w rejonie Delty Nigru w Nigerii (głównie stany: Delta, Bayelsa, Rivers i Akwa-Ibom) Ministerstwo Spraw Zagranicznych zaleca obywatelom polskim planującym wyjazd w ten rejon wnikliwe rozważenie konieczności takiej podróży. Gdy wyjazd jest niezbędny, usilnie zaleca się uprzedni kontakt z polskimi placówkami dyplomatyczno-konsularnymi w Lagos bądź w Abudży oraz zachowanie szczególnej ostrożności podczas pobytu.

REKLAMA

Wiza, przepisy wjazdowe

Obywatele RP muszą mieć wizy na przejazd i pobyt. Uzyskanie wizy bezpośrednio na przejściu granicznym nie jest możliwe. Zapewnienia o możliwości przekroczenia granicy nigeryjskiej bez uzyskania wizy wjazdowej są próbą oszustwa. Zdarza się, że naciągacz zamierza czerpać zyski z nielegalnego pobytu upatrzonej osoby w Nigerii, stosując wobec niej szantaż i strasząc zagrożeniem zdrowia i życia. Cudzoziemiec nie może oficjalnie opuścić terytorium Nigerii, zanim nie udokumentuje legalności wjazdu (istotny jest tu stempel kontroli granicznej potwierdzający wjazd na terytorium tego państwa). Obywatel polski udający się do Nigerii winien mieć paszport ważny co najmniej 6 miesięcy. Cudzoziemcy zamierzający przebywać w Nigerii dłużej niż 6 miesięcy muszą ubiegać się o kartę pobytu. Przy podróżach turystycznych należy na granicy nigeryjskiej okazać ważny bilet powrotny. Nie została określona kwota pieniędzy wymagana na każdy dzień pobytu.

Przepisy celne

Restrykcje celne dotyczące artykułów przywożonych na własny użytek nie odbiegają od powszechnie stosowanych standardów, niemniej nigeryjscy celnicy drobiazgowo kontrolują bagaże zarówno przyjeżdżających, jak i wyjeżdżających. Obowiązuje zakaz wywozu kości słoniowej, wyrobów z kobry. Zdarzają się problemy z wywozem pamiątek – wyrobów rękodzieła, które awansują często w oczach celników do kategorii „dzieł sztuki”, na których wywóz potrzebne jest zezwolenie. Wwożone dewizy należy zadeklarować przy wjeździe (w szczególności kwoty ponad 5000 USD). Na wywóz dewiz w kwocie przekraczającej sumę wymienioną w deklaracji należy uzyskać zezwolenie Centralnego Banku Nigerii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy prawne

Konsekwencje naruszenia prawa w Nigerii są bardzo dotkliwe. Obowiązujące uregulowania prawne wprowadzają bardzo surowe kary, przy czym z uwagi na inercję systemu wymiaru sprawiedliwości już samo podejrzenie o popełnienie przestępstwa może prowadzić do bardzo przykrych sytuacji. Posiadanie narkotyków jest ścigane i podlega surowym karom. Zakazane jest wykonywanie zdjęć obiektów wojskowych, rządowych i strategicznych oraz na obszarach zastrzeżonych.

Meldunek

Cudzoziemcy objęci są obowiązkiem meldunkowym. Dokonuje się go bezpośrednio po przybyciu do Nigerii w najbliższym urzędzie imigracyjnym.

Ubezpieczenie

Kontrolowane jest posiadanie ubezpieczeń osobowych i komunikacyjnych. Uznawane są polisy zagranicznych towarzystw ubezpieczeniowych, w tym również polskich.

Szczepienia, służba zdrowia

Przy wjeździe wymagane jest szczepienie przeciw żółtej febrze. Występuje znaczne zagrożenie sanitarno-epidemiologiczne, głównie malarią, cholerą, tyfusem, żółtą febrą, wirusowym zapaleniem opon mózgowych, AIDS i wieloma chorobami tropikalnymi, jednak stopień ryzyka może być bardzo różny, zależnie od miejsca pobytu w Nigerii i warunków higienicznych, w jakich się przebywa. Dostęp do opieki medycznej jest bardzo ograniczony, praktycznie możliwy jedynie w dużych miastach. Poziom usług lekarskich, które są kosztowne, znacznie odbiega od standardów światowych. Poważniejsze zabiegi trzeba wykonywać w Europie. Koszt wizyty lekarskiej wynosi ok. 100 USD, łącznie np. z badaniem krwi na malarię; doba pobytu w szpitalu kosztuje 100–250 USD.

Informacje dla kierowców

Należy mieć krajowe oraz międzynarodowe prawo jazdy. Przy dłuższych pobytach zalecane jest wyrobienie nigeryjskiego prawa jazdy.

Podróżowanie po kraju

Poza ograniczeniami wynikającymi z zagrożeń bezpieczeństwa osobistego nie ma ograniczeń w podróżowaniu po kraju. Komunikacja autobusowa jest dobrze rozwinięta, choć jakość usług pozostawia wiele do życzenia. Najpopularniejszą formą podróżowania Nigeryjczyków w obrębie dużych miast pozostają motocykle, tzw. Okady, chociaż w Abudży od października 2006 r. wprowadzono zakaz poruszania się nimi w rejonie ścisłego centrum, co spowodowało wzrost cen taksówek. Taksówki to w większości prywatne, nie oznakowane samochody, których kierowcy klaksonem informują, że są wolne (kursy w mieście wahają się od 200 do 400 NGN, chociaż taksówkarze rozpoczynają targowanie się nawet od 1000 NGN). Lagos ma połączenia lotnicze z większymi portami lotniczymi Europy, z Nowym Jorkiem oraz ważniejszymi miastami Afryki. Abudża ma połączenia bezpośrednie z Frankfurtem, Londynem i Amsterdamem. Ponadto Abudża, Port Harcourt, Kano i wiele innych miast mają regularne krajowe połączenia lotnicze. W Nigerii działają liczne prywatne linie lotnicze, chociaż ich sprzęt jest dość wysłużony. Stan dróg jest bardzo zróżnicowany. Do wszystkich średniej wielkości miejscowości doprowadzone są drogi asfaltowe. Większe ośrodki miejskie łączą autostrady – niedawno zbudowane, są w stosunkowo dobrym stanie.

Bezpieczeństwo

Zagrożenie przestępczością jest bardzo wysokie. Na drogach nagminne są bandyckie napady. Znaczne niebezpieczeństwa czyhają też w dużych miastach, zwłaszcza (choć nie wyłącznie) w okolicach międzynarodowych lotnisk i w dzielnicach portowych. Europejczyk nie przestrzegający zasad bezpieczeństwa jest łatwym celem dla przestępców – biały człowiek poruszający się pieszo po ulicy wzbudza zainteresowanie.

Religia, obyczaje

W 12 stanach północnej Nigerii obowiązuje prawo islamskie. Zakazuje ono m.in. spożywania alkoholu i posiadania publikacji o charakterze antyreligijnym, natomiast nakazuje odpowiednie zachowanie w miejscach publicznych i noszenie odpowiedniego ubioru. Zdarza się, że w okresie ramadanu oczekuje się również od cudzoziemców przestrzegania postu w miejscach publicznych.

Przydatne informacje

  • Od 1999 r. Nigeria przechodzi okres demokratyzacji systemu politycznego i liberalizacji gospodarki. W 2003 r. odbyły się drugie od czasu wprowadzenia rządów cywilnych wybory powszechne. Przemiany zachodzą jednak powoli i stopniowo ogarniają różne sfery życia. Poprawa warunków ważnych z punktu widzenia obcokrajowców przyjeżdżających do Nigerii nie następuje w bardzo szybkim tempie, jednak jest widoczna.
  • Kantory wymiany walut oferują kurs o ok. 5–8 proc. wyższy niż banki.
  • Baza turystyczna jest w Nigerii mniej niż skromna. Hotele zapewniające wysoki standard znajdują się jedynie w dużych miastach. W hotelach i bankach honorowane są najbardziej znane karty kredytowe, ale raczej odradza się posługiwanie się nimi z uwagi na związane z tym ryzyko.
  • W większych miastach są sklepy z artykułami potrzebnymi Europejczykom, restauracje, hotele. Ceny w sklepach i hotelach są zwykle znacznie wyższe od europejskich. Ceny na bazarach i u ulicznych przekupniów są zazwyczaj niższe, ale asortyment jest dość ubogi, a jakość towarów mierna. Targowanie się jest niemal obowiązkowe, a pierwsza propozycja ceny oferowana przez sprzedawcę obcokrajowcowi jest wielokrotnością tej, za którą spodziewa się on rzeczywiście sprzedać towar.
  • Ludność nie jest niechętna fotografowaniu, należy jednak zawsze się upewnić, czy można zrobić zdjęcie.
  • W Nigerii powszechna jest korupcja. Zdarza się, że przedstawiciele władz wmawiają obcokrajowcom, którzy nie znają obowiązujących uregulowań, że muszą spełnić rozmaite warunki albo mieć dodatkowe dokumenty – zazwyczaj jest to próba wyłudzenia łapówki.
  • W 2006 r. bardzo rozpowszechniła się forma wyłudzania pieniędzy przez internet. Zarówno instytucje, jak też prywatne osoby, których adresy dostały się w niepożądane ręce, masowo otrzymują e-maile z ofertami szybkiego wzbogacenia się pod warunkiem wpłacenia „niewielkich” kwot (zazwyczaj sumy sięgające co najmniej kilkuset USD) – zaleca się ignorowanie tego typu „ofert”.
  • W Nigerii działają dwie polskie placówki: Ambasada RP w Abudży (10 ONA Crescent, Maitama, tel. 00234 9 413 82 80) i Konsulat Generalny RP w Lagos (10 Idejo Street, Victoria Island, tel. 00234 1 271 54 17).

Stolica: Abudża
Waluta: naira (NGN);
1 USD = 133 NGN
Język urzędowy: angielski

Źródło: Ministerstwo Spraw Zagranicznych

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA