REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nigeria

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

 

Uwaga: Ze względu na znaczną liczbę porwań cudzoziemców przebywających w rejonie Delty Nigru w Nigerii (głównie stany: Delta, Bayelsa, Rivers i Akwa-Ibom) Ministerstwo Spraw Zagranicznych zaleca obywatelom polskim planującym wyjazd w ten rejon wnikliwe rozważenie konieczności takiej podróży. Gdy wyjazd jest niezbędny, usilnie zaleca się uprzedni kontakt z polskimi placówkami dyplomatyczno-konsularnymi w Lagos bądź w Abudży oraz zachowanie szczególnej ostrożności podczas pobytu.

REKLAMA

Wiza, przepisy wjazdowe

Obywatele RP muszą mieć wizy na przejazd i pobyt. Uzyskanie wizy bezpośrednio na przejściu granicznym nie jest możliwe. Zapewnienia o możliwości przekroczenia granicy nigeryjskiej bez uzyskania wizy wjazdowej są próbą oszustwa. Zdarza się, że naciągacz zamierza czerpać zyski z nielegalnego pobytu upatrzonej osoby w Nigerii, stosując wobec niej szantaż i strasząc zagrożeniem zdrowia i życia. Cudzoziemiec nie może oficjalnie opuścić terytorium Nigerii, zanim nie udokumentuje legalności wjazdu (istotny jest tu stempel kontroli granicznej potwierdzający wjazd na terytorium tego państwa). Obywatel polski udający się do Nigerii winien mieć paszport ważny co najmniej 6 miesięcy. Cudzoziemcy zamierzający przebywać w Nigerii dłużej niż 6 miesięcy muszą ubiegać się o kartę pobytu. Przy podróżach turystycznych należy na granicy nigeryjskiej okazać ważny bilet powrotny. Nie została określona kwota pieniędzy wymagana na każdy dzień pobytu.

Przepisy celne

Restrykcje celne dotyczące artykułów przywożonych na własny użytek nie odbiegają od powszechnie stosowanych standardów, niemniej nigeryjscy celnicy drobiazgowo kontrolują bagaże zarówno przyjeżdżających, jak i wyjeżdżających. Obowiązuje zakaz wywozu kości słoniowej, wyrobów z kobry. Zdarzają się problemy z wywozem pamiątek – wyrobów rękodzieła, które awansują często w oczach celników do kategorii „dzieł sztuki”, na których wywóz potrzebne jest zezwolenie. Wwożone dewizy należy zadeklarować przy wjeździe (w szczególności kwoty ponad 5000 USD). Na wywóz dewiz w kwocie przekraczającej sumę wymienioną w deklaracji należy uzyskać zezwolenie Centralnego Banku Nigerii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy prawne

Konsekwencje naruszenia prawa w Nigerii są bardzo dotkliwe. Obowiązujące uregulowania prawne wprowadzają bardzo surowe kary, przy czym z uwagi na inercję systemu wymiaru sprawiedliwości już samo podejrzenie o popełnienie przestępstwa może prowadzić do bardzo przykrych sytuacji. Posiadanie narkotyków jest ścigane i podlega surowym karom. Zakazane jest wykonywanie zdjęć obiektów wojskowych, rządowych i strategicznych oraz na obszarach zastrzeżonych.

Meldunek

Cudzoziemcy objęci są obowiązkiem meldunkowym. Dokonuje się go bezpośrednio po przybyciu do Nigerii w najbliższym urzędzie imigracyjnym.

Ubezpieczenie

Kontrolowane jest posiadanie ubezpieczeń osobowych i komunikacyjnych. Uznawane są polisy zagranicznych towarzystw ubezpieczeniowych, w tym również polskich.

Szczepienia, służba zdrowia

Przy wjeździe wymagane jest szczepienie przeciw żółtej febrze. Występuje znaczne zagrożenie sanitarno-epidemiologiczne, głównie malarią, cholerą, tyfusem, żółtą febrą, wirusowym zapaleniem opon mózgowych, AIDS i wieloma chorobami tropikalnymi, jednak stopień ryzyka może być bardzo różny, zależnie od miejsca pobytu w Nigerii i warunków higienicznych, w jakich się przebywa. Dostęp do opieki medycznej jest bardzo ograniczony, praktycznie możliwy jedynie w dużych miastach. Poziom usług lekarskich, które są kosztowne, znacznie odbiega od standardów światowych. Poważniejsze zabiegi trzeba wykonywać w Europie. Koszt wizyty lekarskiej wynosi ok. 100 USD, łącznie np. z badaniem krwi na malarię; doba pobytu w szpitalu kosztuje 100–250 USD.

Informacje dla kierowców

Należy mieć krajowe oraz międzynarodowe prawo jazdy. Przy dłuższych pobytach zalecane jest wyrobienie nigeryjskiego prawa jazdy.

Podróżowanie po kraju

Poza ograniczeniami wynikającymi z zagrożeń bezpieczeństwa osobistego nie ma ograniczeń w podróżowaniu po kraju. Komunikacja autobusowa jest dobrze rozwinięta, choć jakość usług pozostawia wiele do życzenia. Najpopularniejszą formą podróżowania Nigeryjczyków w obrębie dużych miast pozostają motocykle, tzw. Okady, chociaż w Abudży od października 2006 r. wprowadzono zakaz poruszania się nimi w rejonie ścisłego centrum, co spowodowało wzrost cen taksówek. Taksówki to w większości prywatne, nie oznakowane samochody, których kierowcy klaksonem informują, że są wolne (kursy w mieście wahają się od 200 do 400 NGN, chociaż taksówkarze rozpoczynają targowanie się nawet od 1000 NGN). Lagos ma połączenia lotnicze z większymi portami lotniczymi Europy, z Nowym Jorkiem oraz ważniejszymi miastami Afryki. Abudża ma połączenia bezpośrednie z Frankfurtem, Londynem i Amsterdamem. Ponadto Abudża, Port Harcourt, Kano i wiele innych miast mają regularne krajowe połączenia lotnicze. W Nigerii działają liczne prywatne linie lotnicze, chociaż ich sprzęt jest dość wysłużony. Stan dróg jest bardzo zróżnicowany. Do wszystkich średniej wielkości miejscowości doprowadzone są drogi asfaltowe. Większe ośrodki miejskie łączą autostrady – niedawno zbudowane, są w stosunkowo dobrym stanie.

Bezpieczeństwo

Zagrożenie przestępczością jest bardzo wysokie. Na drogach nagminne są bandyckie napady. Znaczne niebezpieczeństwa czyhają też w dużych miastach, zwłaszcza (choć nie wyłącznie) w okolicach międzynarodowych lotnisk i w dzielnicach portowych. Europejczyk nie przestrzegający zasad bezpieczeństwa jest łatwym celem dla przestępców – biały człowiek poruszający się pieszo po ulicy wzbudza zainteresowanie.

Religia, obyczaje

W 12 stanach północnej Nigerii obowiązuje prawo islamskie. Zakazuje ono m.in. spożywania alkoholu i posiadania publikacji o charakterze antyreligijnym, natomiast nakazuje odpowiednie zachowanie w miejscach publicznych i noszenie odpowiedniego ubioru. Zdarza się, że w okresie ramadanu oczekuje się również od cudzoziemców przestrzegania postu w miejscach publicznych.

Przydatne informacje

  • Od 1999 r. Nigeria przechodzi okres demokratyzacji systemu politycznego i liberalizacji gospodarki. W 2003 r. odbyły się drugie od czasu wprowadzenia rządów cywilnych wybory powszechne. Przemiany zachodzą jednak powoli i stopniowo ogarniają różne sfery życia. Poprawa warunków ważnych z punktu widzenia obcokrajowców przyjeżdżających do Nigerii nie następuje w bardzo szybkim tempie, jednak jest widoczna.
  • Kantory wymiany walut oferują kurs o ok. 5–8 proc. wyższy niż banki.
  • Baza turystyczna jest w Nigerii mniej niż skromna. Hotele zapewniające wysoki standard znajdują się jedynie w dużych miastach. W hotelach i bankach honorowane są najbardziej znane karty kredytowe, ale raczej odradza się posługiwanie się nimi z uwagi na związane z tym ryzyko.
  • W większych miastach są sklepy z artykułami potrzebnymi Europejczykom, restauracje, hotele. Ceny w sklepach i hotelach są zwykle znacznie wyższe od europejskich. Ceny na bazarach i u ulicznych przekupniów są zazwyczaj niższe, ale asortyment jest dość ubogi, a jakość towarów mierna. Targowanie się jest niemal obowiązkowe, a pierwsza propozycja ceny oferowana przez sprzedawcę obcokrajowcowi jest wielokrotnością tej, za którą spodziewa się on rzeczywiście sprzedać towar.
  • Ludność nie jest niechętna fotografowaniu, należy jednak zawsze się upewnić, czy można zrobić zdjęcie.
  • W Nigerii powszechna jest korupcja. Zdarza się, że przedstawiciele władz wmawiają obcokrajowcom, którzy nie znają obowiązujących uregulowań, że muszą spełnić rozmaite warunki albo mieć dodatkowe dokumenty – zazwyczaj jest to próba wyłudzenia łapówki.
  • W 2006 r. bardzo rozpowszechniła się forma wyłudzania pieniędzy przez internet. Zarówno instytucje, jak też prywatne osoby, których adresy dostały się w niepożądane ręce, masowo otrzymują e-maile z ofertami szybkiego wzbogacenia się pod warunkiem wpłacenia „niewielkich” kwot (zazwyczaj sumy sięgające co najmniej kilkuset USD) – zaleca się ignorowanie tego typu „ofert”.
  • W Nigerii działają dwie polskie placówki: Ambasada RP w Abudży (10 ONA Crescent, Maitama, tel. 00234 9 413 82 80) i Konsulat Generalny RP w Lagos (10 Idejo Street, Victoria Island, tel. 00234 1 271 54 17).

Stolica: Abudża
Waluta: naira (NGN);
1 USD = 133 NGN
Język urzędowy: angielski

Źródło: Ministerstwo Spraw Zagranicznych

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA