REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korea Południowa

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

 

Wiza, przepisy wjazdowe

REKLAMA

Polscy obywatele nie muszą mieć wiz przy wyjazdach do Republiki Korei na okres do 90 dni. Nie dotyczy to przyjazdów w celu podjęcia pracy lub gdy planowany czas pobytu przekracza 90 dni. W takich przypadkach należy uzyskać wizę w przedstawicielstwie dyplomatycznym lub urzędzie konsularnym Republiki Korei. Przy wjeździe trzeba okazać ważny paszport oraz wypełnioną kartę przekroczenia granicy (dostępna na pokładzie samolotu lub na lotnisku). Urzędnik imigracyjny może zapytać o cel podróży, prosić o wskazanie źródeł finansowania (jeżeli nie wynika to z przedstawionych dokumentów) czy o okazanie biletu powrotnego. Nie jest wymagane posiadanie określonej kwoty pieniędzy na dzień pobytu. Osoby, które przebywają w Korei dłużej niż 90 dni, powinny zgłosić się do urzędu imigracyjnego. Po przedłożeniu stosownych dokumentów otrzymają kartę tożsamości cudzoziemca (Certificate of Alien Registration), która zawiera informację o miejscu pobytu na terytorium Republiki Korei (każdorazowe późniejsze zmiany muszą być notyfikowane w urzędzie imigracyjnym i są uwzględniane w karcie). Przy wyjazdach turystycznych nie ma możliwości przedłużenia pobytu. Osoby, które chcą przedłużyć pobyt ponad 90 dni, muszą opuścić Republikę Korei, a następnie ponownie wjechać na 90 dni lub aplikować za granicą o wizę długoterminową.

Przepisy celne

Niedozwolone jest wwożenie na terytorium Republiki Korei produktów rolnych i spożywczych. Jeśli zaś chodzi o wwożenie środków płatniczych – należy zadeklarować kwoty powyżej 10 tys. USD. Bez zadeklarowania można wywieźć z Korei do 10 tys. USD. Przy wyższych sumach (o ile kwota taka nie była zadeklarowana przy wjeździe) należy przedstawić urzędnikowi imigracyjnemu poświadczenie z Bank of Korea, że kwota ta została tam legalnie zadeklarowana. Zwrot podatku VAT jest możliwy po spełnieniu następujących warunków: towar został zakupiony w wyznaczonych punktach sprzedaży, sprzedawca wystawił poświadczenie dokonania zakupu, wartość towaru przekracza 50 tys. KRW, zgłoszenie służbom celnym nastąpiło w terminie do 3 miesięcy od dnia zakupu. Po przedstawieniu organom celnym faktury oraz poświadczenia zakupu zwrot podatku VAT dokonywany jest w formie gotówkowej (na lotnisku Incheon znajduje się specjalny punkt Global Refund) lub przekazywany jest na konto podane w poświadczeniu dokonania zakupu. Podatek VAT nie jest zwracany w przypadku zakupu broni, lekarstw, dzieł sztuki oraz usług.

Meldunek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy pobytach turystycznych (do 90 dni) nie ma obowiązku meldunkowego.

Ubezpieczenie

Nie ma obowiązku wykupienia ubezpieczenia zdrowotnego. Obowiązkowe są natomiast ubezpieczenia komunikacyjne.

Szczepienia, służba zdrowia

W Republice Korei nie ma zagrożenia chorobami tropikalnymi, nie są wymagane szczepienia. W związku ze stwierdzeniem (listopad 2006 r.) przypadków ptasiej grypy warto unikać bezpośredniej styczności z ptactwem i innymi zwierzętami. Poziom opieki medycznej jest zadowalający, czasem mogą jedynie wystąpić problemy z porozumieniem się (tylko lekarze klinik międzynarodowych mówią po angielsku). Ceny zależą od rodzaju placówki i świadczenia, ale generalnie są wysokie. W klinikach dla cudzoziemców koszt samej wizyty (bez zabiegów i leków) waha się od ok. 30 do 50 tys. KRW. Dobowy pobyt w szpitalu to wydatek od 100 USD w górę (w zasadzie dla cudzoziemców przeznaczone są jedynie pokoje jedno- i dwuosobowe, w cenach odpowiednio: 270 tys. KRW i 150 tys. KRW). W razie poważniejszych badań należy liczyć się z opłatą rzędu 500 tys. do 2 mln KRW. Wszystkie ośrodki medyczne akceptują karty kredytowe. Większość leków jest na receptę. W przypadku drobnych dolegliwości można kupić stosowne medykamenty po konsultacji z aptekarzem (ich koszt to 3–10 tys. KRW). Ceny leków podstawowych (np. proste antybiotyki) wynoszą ok. 15–25 tys. KRW. Brak lekarstw znanych w Polsce, w tym również produkowanych przez międzynarodowe koncerny. Miejscowe odpowiedniki mają ulotki tylko w języku koreańskim, tak więc zapoznanie się ze składem leku, sposobem dawkowania czy przeciwwskazaniami jest utrudnione. Wskazane jest wykupienie indywidualnego pakietu ubezpieczeniowego, szczególnie od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.

Informacje dla kierowców

Zgodnie z umową dwustronną między Polską a Republiką Korei kierowcy mogą przez rok od daty wjazdu posługiwać się międzynarodowym prawem jazdy. Osoby przybywające do Korei na dłużej niż rok powinny ubiegać się o wydanie koreańskiego prawa jazdy. Otrzymuje się je na podstawie poświadczonego w ambasadzie tłumaczenia polskiego dokumentu oraz karty tożsamości cudzoziemca (nie jest wymagane zdawanie dodatkowych pisemnych czy też praktycznych egzaminów). Należy jednak liczyć się z koniecznością zdeponowania w urzędzie koreańskim polskiego prawa jazdy na czas posiadania koreańskiego. W konsekwencji drobnych wypadków i kolizji drogowych praktykuje się rozliczanie szkód bez udziału towarzystwa ubezpieczeniowego; sprawa wymaga jedynie uzgodnienia między stronami. Wskazane jest wezwanie policji w celu uniknięcia nieporozumień. Litr benzyny (dostępna tylko bezołowiowa) kosztuje ok. 1520 KRW, oleju napędowego ok. 1200 KRW. Najtańsze jest paliwo gazowe (LPG) – 700–800 KRW. Sieć autostrad jest bardzo gęsto rozbudowana (koszt przejazdu waha się od 1200 KRW do ok. 15 tys. KRW), jednak ze względu na znaczne natężenie ruchu należy liczyć się z powstawaniem wielokilometrowych korków, szczególnie w okresie świąt lub weekendów. Drogowskazy i informacje przy drogach są w większości dwujęzyczne (po koreańsku i po angielsku).

Podróżowanie po kraju

Praktycznie nie ma – poza terenami baz wojskowych – ograniczeń w poruszaniu się po kraju. Do rzadkości należą utrudniające ruch ćwiczenia obronne. Ograniczenia dotyczą podróżowania w tzw. Wspólnej Strefie Bezpieczeństwa (JSA) w pobliżu linii demarkacyjnej między Republiką Korei i KRL-D. Wjazd do tej strefy wymaga zezwolenia. Są tam natomiast organizowane wycieczki grupowe przez upoważnione biura podróży (koszt ok. 50 tys. KRW). Korea ma bardzo dobrze rozwiniętą sieć połączeń kolejowych, autobusowych i lotniczych. Dużym udogodnieniem w podróżowaniu po kraju jest otwarta w 2003 r. sieć połączeń ekspresowych KTX (koreański odpowiednik francuskiego TGV), która łączy największe miasta Korei (Seul, Deajeon, Daegu i Busan).

Bezpieczeństwo

Dla turysty zagrożenie przestępczością jest niewielkie. Przypadki rozbojów, oszustw lub kradzieży są rzadkie. W Seulu i innych większych miastach są jednak dzielnice, w których warto zachować większą ostrożność. Należy przy tym pamiętać, że ewentualny kontakt z policją (liczne posterunki w miastach) jest utrudniony z przyczyn językowych.

Święta

Święta narodowe: 1 marca – rocznica powstania przeciwko okupacji japońskiej w 1919 r., 17 lipca – rocznica przyjęcia pierwszej demokratycznej konstytucji w 1948 r., 15 sierpnia – rocznica wyzwolenia spod okupacji japońskiej w 1945 r. oraz 3 października – rocznica założenia państwa koreańskiego przez legendarnego władcę Tanguna w 2333 r. p.n.e. Pozostałe dni wolne od pracy to: Nowy Rok (1 stycznia), Nowy Rok Księżycowy (święto ruchome), Dzień Dziecka (5 maja), urodziny Buddy (święto ruchome), Czusok (święto ruchome), Boże Narodzenie (25 grudnia).

Przydatne informacje:

• Przydatne numery telefonów: 119 – pogotowie ratunkowe, straż pożarna, 112 – policja, 1330 – informacja turystyczna, 15885644 – biuro numerów.

REKLAMA

• Urzędy otwarte są od poniedziałku do piątku od 9.00 do 18.00 (banki do 16.30), urzędy pocztowe od 9.00 do 16.00. Sklepy zaczynają pracę o 10.00 i kończą ok. 21.00. Większość produktów pierwszej potrzeby można zakupić w całodobowych sklepach sieci GS25, Seven Eleven, Family Mart.

• Nie ma bezpośredniego połączenia lotniczego z Polską. Najpopularniejsze loty do Polski prowadzą przez Frankfurt (Lufthansa, Korean Air, Asiana), Amsterdam (KLM), a także Paryż (Air France). Z uwagi na znaczny ruch pasażerski należy wcześniej rezerwować bilety. Międzynarodowy port lotniczy Incheon oddalony jest od stolicy o ok. 50 km. Do Seulu można dojechać autobusem (koszt. ok. 6000 KRW), autobusem Airport Limusine dowożącym pasażerów do większości hoteli Seulu (koszt ok. 12 tys. KRW) lub taksówką (ok. 40 tys. KRW). Są także połączenia autobusowe do miast satelickich Seulu oraz większości miast Korei.

• W Seulu najbardziej dogodnym sposobem przemieszczania się jest metro, którego 8 linii pozwala dotrzeć do każdej części miasta oraz miast satelickich stolicy. Koszt przejazdu wynosi 900 KRW za pierwsze 12 km oraz dodatkowe 100 KRW za kolejne 6 km. W przypadku użycia magnetycznych kart na przejazdy miejskie (obowiązują również na autobusy) koszt ten jest nieznacznie niższy, możliwe jest również przesiadanie się między różnymi środkami transportu bez konieczności każdorazowego ponoszenia odrębnej opłaty.

REKLAMA

• Przy planowaniu wyjazdów należy pamiętać, że Republika Korei jest dla turysty krajem drogim. Ceny – szczególnie żywności, produktów przemysłowych wyższej klasy i towarów importowanych – są nieporównanie wyższe niż w Polsce i w większości krajów Azji (z wyjątkiem Japonii).

• Ceny hoteli są bardzo wysokie – 200–300 tys. KRW za dobę w warunkach luksusowych (odpowiednik europejskich hoteli 5-gwiazdkowych). Ok. 140 tys. KRW kosztuje doba w hotelu o średniej jakości usług (odpowiednik 3 gwiazdek). Najniższe ceny są w motelach lub „hostelach” (ok. 30–50 tys. KRW za dobę), jednak często oferowane tam warunki są dostosowane do miejscowych standardów (np. spanie na podłodze, bardzo małe pokoje).

• Ceny posiłków w restauracjach zależą od lokalu. W restauracji dobrego hotelu posiłek dla jednej osoby kosztuje 50–60 tys. KRW (bez alkoholu), natomiast w innych restauracjach jest to koszt ok. 10–30 tys. KRW. Cena posiłku w typowej restauracji serwującej dania koreańskie wynosi 4–10 tys. KRW. Powszechne są bary szybkiej obsługi (McDonald’s, Burger King), w których można zjeść za 4–10 tys. KRW.

• W Korei trzeba liczyć się z ograniczeniami w dostępie do produktów żywnościowych i potraw spoza tego kraju. Dotyczy to w szczególności mniejszych miast. Kuchnia koreańska ma wyraźną specyfikę (np. wiele potraw ostrych, o mocnym, zdecydowanym zapachu) i bywa niekiedy trudna do zaakceptowania, zwłaszcza przez dzieci. Należy o tym pamiętać, decydując się na wyjazd z opłaconymi świadczeniami na miejscu.

• Latem w Korei panują trudne warunki klimatyczne: wysoka temperatura (do 35 st. C) oraz duża wilgotność powietrza powodują znaczne zmęczenie i mogą przysparzać kłopotów osobom chorym na serce lub mającym problemy z układem oddechowym. Zimą natomiast napływ bardzo suchego powietrza kontynentalnego może powodować zagrożenie dla osób cierpiących na choroby układu krążenia. W ciągu całego roku częste są gwałtowne zmiany ciśnienia.

• W głównych miastach Korei (Seul, Busan) występuje ogromne zanieczyszczenie powietrza, które wzrasta dodatkowo w okresie wiosny i wczesnego lata, gdy nad terytorium kraju nadciągają fale pustynnego pyłu niosącego toksyczne substancje znad przemysłowych obszarów ChRL.

Stolica: Seul
Waluta: won (KRW);
1 USD = ok. 940 KRW
Język urzędowy: koreański

Źródło: Ministerstwo Spraw Zewnętrznych

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA