REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochodem do Liechtensteinu

Piotr Czerniakowski
Liechtenstein to ciekawe państwo, które jak na powierzchnie nie przekraczającą 1/3 powierzchni Warszawy, ma dużo do zaoferowania.
Liechtenstein to ciekawe państwo, które jak na powierzchnie nie przekraczającą 1/3 powierzchni Warszawy, ma dużo do zaoferowania.

REKLAMA

REKLAMA

Liechtenstein jak bardzo małym, górskim państwem, które zamieszkuję zaledwie 35 tys. obywateli. Powierzchnia Księstwa jest ponad 3 razy mniejsza od Warszawy! Nie znaczy to jednak, że Liechtenstein nie ma nic do zaoferowania. W krótkim przewodniku przedstawimy o czym należy pamiętać wybierając się w podróż do tego kraju i co warto zwiedzić.

Jak dojechać z Polski?

Z Polski do Liechtensteinu możemy dojechać dwiema drogami. Jedna przez Niemcy – jest dłuższa ale wygodniejsza. Druga droga prowadzi przez Czechy i Austrię (tutaj uważajmy na konieczność wykupienia dodatkowych winiet).

REKLAMA

Jak dojechać ze Szwajcarii?

Kierowcy mają ze Szwajcarii kilka możliwości dojazdu do Liechtensteinu. Jedną z nich jest przejazd autostradą A13 z St. Gallen. Czas podróży wynosi zaledwie 45 minut. Drugą z możliwości jest przejazd autostradą A3 do Sargans, a następnie udanie się na miejsce autostradą A13. Z Innsbrucku możemy przedostać się na miejsce autostradą A12, S16 a potem na A14. Dojazd zajmuje ok. dwie i pół godziny.

Zobacz też: Samochodem do Irlandii

Jazda po Liechtensteinie

Aby poruszać się po drogach w Liechtensteinie nie trzeba mieć międzynarodowego prawa jazdy. Jeśli ktoś planuje pozostać tam dłużej, niż rok to należy wówczas wyrobić sobie szwajcarskiej prawo jazdy. Jeśli chodzi o znaki drogowe to są one analogiczne do znaków w innych krajach. Większość dróg jest krętych i wąskich, więc poruszając się nimi należy zachować szczególna ostrożność. Kraj pokryty jest dużą siatka tuneli, umiejscowionych pod przełęczami. Można przez nie przejeżdżać za uiszczeniem opłaty. Inną możliwością jest skorzystanie z platformy kolejowej. Zimą bezwzględnie wymaga się jazdy na oponach zimowych.

Podstawowe przepisy

- w kwestii pierwszeństwa, zasada „prawej ręki”
- wyprzedzanie z prawej strony surowo zabronione (włączając w to autostrady)
- obowiązkowe zapinanie pasów bezpieczeństwa przez wszystkich pasażerów
- dzieci poniżej 7 roku życia muszą być przewożone w specjalnym foteliku
- dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi wynosi 0,5 promila
- rozmawianie przez telefon komórkowy w czasie jazdy surowo zabronione (dozwolone, gdy posiadamy zestaw głośnomówiący, o ile rozmowa nie ma wpływu na uwagę kierowcy)
- korzystanie z antyradarów surowo wzbronione
- Pojazdy silnikowe nie mogą przekraczać 12 m długości, 2,55 m szerokości i 4 m wysokości. Pojazd z przyczepą nie może przekraczać 18,75 m długości, a pojazd z naczepą – 16,50 m.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Samochodem do Anglii

Ograniczenia prędkości, o ile znaki nie pokazują inaczej

•    autostrady – 120 km/h,
•    drogi szybkiego ruchu – 100 km/h,
•    drogi krajowe – 80 km/h,
•    teren zabudowany – 50 km/h.

Przepisy wjazdowe

Dokumentem podróży uprawniającym do wjazdu i pobytu (niezależnie od jego celu) na terytorium Księstwa Liechtensteinu do 90 dni jest paszport bądź dowód osobisty. Paszport musi być ważny minimum 3 miesiące dłużej niż planowany czas pobytu. Nie ma formalnego obowiązku posiadania określonej sumy pieniędzy na każdy dzień pobytu, należy jednak liczyć się z dość wysokimi cenami towarów i usług.

Zobacz też: Samochodem do Belgii

Ceny paliwa

Benzyna bezołowiowa 95 oktanów: 6.35

Olej napędowy: 6.98

Co warto zwiedzić?

Vaduz

Gdy dojedziemy do stolicy Liechtensteinu, zwiedzanie powinniśmy zacząć od wizyty w zamku księcia. Rodzina książęca mieszka w zamku od 1938 roku, od momentu przeniesienia rezydencji przez księcia Franza Josefa. Wprawdzie nie ma możliwości zwiedzenia samego zamku, lecz pod nim znajdują książęce piwnice z winem Hofkellerei, które są udostępnione dla turystów od poniedziałku do soboty. W czasie zwiedzania mamy możliwość zapoznania się z dwunastoma tablicami opisującymi jak wygląda winnica w kolejnych miesiącach roku. Ze wzgórza, na którym usytuowany jest zamek, rozciąga się zapierający dech w piersiach widok na stolice.

Zobacz też: Samochodem na Litwę

Wina oczywiście cieszą się dużą popularnością, lecz ciekawą pamiątką są również..stemple w paszporcie. Wprawdzie nie dostajemy ich na przejściach granicznych (z jednej prostej przyczyny – nie ma w Liechtensteinie przejść granicznych), ale w centrum turystycznym w Vaduz. Jeśli nie mamy przy sobie paszportu, możemy ostemplować widokówkę.
Jeśli do Liechtensteinu wybieramy się w okresie letnim, postarajmy się odwiedzić stolicę 15 sierpnia. Jest to święto narodowe Liechtensteinu, kiedy książę zaprasza gości na zamek, zaś w całym kraju odbywają się liczne imprezy. Na zakończenie fety, o godzinie 22 zaczyna się pokaz fajerwerków.

Malbun

W Malbun znajduje się centrum sokolnictwa „Galina”. Od wtorku do niedzieli o godzinie 15 ma tu miejsce pokaz z udziałem orłów, sokołów i jastrzębi. Główną atrakcją są tutaj inscenizacje polowań, w których uczestniczą ptaki potrafiące podczas pikowania osiągnąć prędkość od stu kilkudziesięciu, do nawet trzystu kilometrów na godzinę.

Zobacz też: Jakie przepisy drogowe obowiązują w Liechtensteinie?

W Malbun znajduje się także Ośrodek narciarski i snowboardowy o powierzchni 3,600 metrów kwadratowych, położony na wysokości 1600-2000 metrów n.p.m. Turystów na górę wywozi 4-osobowy wyciąg krzesełkowy, które jest czynny również latem.  Ośrodek posiada trasy zjazdowe odpowiednie zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych narciarzy i snowboardzistów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA