REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kultura jazdy kierowców w Danii stoi na bardzo wysokim poziomie.
Kultura jazdy kierowców w Danii stoi na bardzo wysokim poziomie.
Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

Dania jest bardzo ciekawym krajem. Łączna długość tras rowerowych wynosi tu 10 000 km, zaś zarejestrowanie auta jest droższe niż jego kupno. Duńczycy są spokojni i mile nastawieni do turystów. Jeśli już zdecydujemy się na wyjazd, warto zapoznać się z zasadami i przepisami panującymi w Danii.

Jak dojechać do Danii?

Do Danii można dostać się samochodem korzystając z granicy lądowej między Niemcami a Danią. Na terenie Niemiec trasa wiedzie głównie autostradami. Z Berlina najlepiej kierować się na Hamburg i Lubekę (E26) a granica Państw w tym przypadku to Flensburg/Kiel.

REKLAMA

Popularne są łączone połączenia promowo - samochodowe. Z Polski całoroczne połączenie ze Szwecją oferuje Polferries (Świnoujście - Ystad), z Ystad niecałe 60 km trzeba przejechać do Malmo a stamtąd już tylko przeprawa mostem Oresundsbroen przez cieśninę Sund do Kopenhagi - długość trasy 16 km.

Zobacz też: Jakie przepisy drogowe obowiązują w Danii?

Podstawowe przepisy w Danii

- samochód musi mieć tablice rejestracyjne, znak państwowy i mieć ważne OC

- każdy samochód powinien być zaopatrzony w trójkąt ostrzegawczy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- minimalna głębokość bieżnika opon - 1,6 mm (zalecana - 3 mm)

- dla motocyklistów, motorowerzysty i ich pasażerów obowiązkowy kask ochronny

- obowiązkowe jest zapinanie pasów bezpieczeństwa także przez pasażerów siedzących z tyłu pojazdu  - jazda na światłach mijania obowiązkowa przez cały rok

- parkowanie w miastach płatne (parkometry)

- stosuje się także specjalne "zegary" które naklejone na przednią szybę auta umożliwiają bezpłatny postój w oznaczonych miejscach

Zobacz też: Samochodem na Islandię

Ograniczenia prędkości w Danii

- 110 km/h na autostradach

- 80 km/h poza terenem zabudowanym

- 50 km/h na terenie zabudowanym

Zobacz też: Samochodem do Finlandii

Obowiązkowe dokumenty w Danii

- ważne prawo jazdy

-wspomniane już ubezpieczenie od ochrony cywilnej

- paszport ważny minimum trzy miesiące ponad planowany okres pobytu lub dowód osobisty ważny minimum sześć miesięcy uprawnia do bezwizowego wjazdu i pobytu maksymalnie do 90 dni

- w Danii nie ma obowiązku meldunkowego jednak turysta jest zobowiązany do wypełnienia, w hotelu, karty identyfikacyjnej.

 - Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego wydawana przez NFZ. Zalecane jest także posiadanie polisy ubezpieczenia zdrowotnego, które pokrywa zarówno koszty ewentualnego leczenia szpitalnego, jak i transportu chorego do Polski.

Zobacz też: Samochodem do Szwecji

Waluta

 Korona duńska podzielona na 100 öre. Jednak korona to około 60 gr.

Przykładowe wysokości mandatów

- przejazd na czerwonym świetle - od 1000 do 1500 DKK

- nieprawidłowe parkowanie - 510 DKK,

- wymuszanie pierwszeństwa przejazdu - od 1000 do 1800 DKK

- niezatrzymanie się przed przejściem dla pieszych - 900 DKK,

- nieużywanie pasów bezpieczeństwa - 500 DKK,

- przekroczenie prędkości od 500 do 4500 DKK

Zobacz też: Samochodem do Norwegii

Opłaty drogowe

REKLAMA

Dania posiada ok. 945 km autostrad. Główna z nich: E45 wiedzie z Frederikshavn (Jutlandia) do Froslev (granicy z Niemcami), E20 przebiega z Koldingu do Koge przez wyspę Fiona, E47/55 łączy Sjaelland z północy na południe. Korzystanie z dróg i autostrad jest bezpłatne.

Płatny jest natomiast przejazd mostami Storebaelt (18 km) i Oresund (16 km). Ten pierwszy łączy Zelandię z Fioną, a koszt przejazdu motocykla lub samochodu osobowego wynosi ok. 15 euro. Drugi łączy Danię (region Oresund) ze Szwecją (region Malmö). Przejazd jest droższy i kosztuje motocykl ok. 17 euro, samochód osobowy ok. 32 euro, samochód osobowy z przyczepą lub samochód campingowy 64 euro.

Warto wiedzieć

Stan dróg w Danii jest bardzo dobry. Kultura jazdy jest bardzo wysoka, a podróżowanie bezstresowe. (zawsze jednak możemy natrafić na jakiegoś turystę z Polski, także warto uważać). Nie powinno nikogo dziwić to, że miejscowi kierowcy, widząc szybciej jadący samochód, zjeżdżają na prawą stronę drogi, a nawet na pobocze. Warto wtedy skorzystać z uprzejmości, a po wyprzedzeniu podziękować, mrugając kierunkowskazem: raz prawym, lewym i znowu prawym. Także w sytuacji, gdy chcemy zmienić pas ruchu, a obok nas jedzie sznur samochodów, wrzucamy kierunkowskaz, a już po chwili ktoś zrobi na miejsce.

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Danii?

Ważne telefony

Pomoc drogowa  +46 88 00 25 (24h)
Policja, pogotowie ratunkowe, straż pożarna -  112

Ambasada RP w Kopenhadze

Richelieus Alle 12

2900 Hellerup

telefon: /+45/ 39 46 77 00

fax: /+45/ 39 46 77 66

e-mail: copenhagen.info@msz.gov.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA