REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Irlandczycy często przedkładają swoje prawo nad regulacje międzynarodowe fot. Fotolia
Irlandczycy często przedkładają swoje prawo nad regulacje międzynarodowe fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy myślimy o Irlandii, widzimy przed oczami brodatego mężczyznę w kraciastej spódnicy, grającego na kilcie. Irlandia to również kraj miłośników przesiadywania w pubach oraz kraj...polskich emigrantów. Zanim wybierzemy się do Irlandii czy to w celach zarobkowych, czy rekreacyjnych, warto zapoznać się z poniższym przewodnikiem.

Jak dojechać?

REKLAMA

Podróżować będziemy zarówno lądem jak i po morzu. Trasa Warszawa-Berlin ma łącznie 2 245 kilometrów. Najpierw musimy dostać do francuskiej Dunkierki, skąd dalej popłyniemy promem. Droga wiedze przez Niemcy (przejście graniczne w Słubicach), Holandię, Belgię i część Francji. Autostrady w tych krajach są bezpłatne. Po dostaniu się na prom czekają nas 34 kilometry drogi morskiej do Wielkiej Brytanii, które powinniśmy przebyć w nie więcej niż 2 godziny. Ceny, jak to w przypadku promów bywa, są zależne od pory dnia czy dnia tygodnia. Za przeprawę samochodem osobowym, z dwójką dorosłych i trójką dzieci na pokładzie zapłacimy 22 funty – cena dla rejsu o 2 w nocy. O godzinie 14 cena wzrośnie do 55 funtów. Kolejną przeprawę promową zaczynamy z brytyjskiego Holyhead do Dublina. Tu ceny są już trochę wyższe. W analogicznej sytuacji (samochód osobowy, dwójka rodziców, trójka dzieci od 4 do 14 lat) zapłacimy około 850 zł. W okresie letnim radzimy rezerwować prom z wyprzedzeniem. Po okresie letnim właściciele promów kuszą różnymi promocjami. Za rowery nie zapłacimy dodatkowej kwoty.

Zobacz też: Samochodem do Anglii

Na co uważać

Obowiązuje ruch lewostronny! Pamiętajmy również, że używanie sygnałów dźwiękowych od godziny 23.30 do 7.00 jest zabronione. Jazda po rondach także może wywoływać trudności u kierowcy z Polski. Zjeżdżanie z ronda musi odbywać się z lewego pasa, jeśli dotyczy to pierwszego lub drugiego wyjazdu. Trzeci zjazd (i kolejne) wymuszają od kierowcy zjeżdżania z pasa prawego. Szczególną ostrożność zachowajmy podczas zjazdów ze skrzyżowania, ponieważ irlandzcy kierowcy często zajeżdżają drogę podczas zmiany pasów ruchu.

Podstawowe przepisy

- bezwzględny obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- dzieci do 12 roku życia powinny podróżować w fotelikach dostosowanych do ich wzrostu i masy

- dozwolona ilość alkoholu we krwi wynosi 0,8 promila.

Zobacz też: Samochodem do Belgii

Wyposażenie pojazdu:

- trójkąt ostrzegawczy

- apteczka

- gaśnica

- komplet zapasowych żarówek

Zobacz też: Samochodem na Islandię

Dokumenty:

- paszport ważny minimum 3 miesiące dłużej niż nasz planowany pobyt. Zamiast paszportu może być to dowód osobisty.

- do 90 dni pobytu nie ma obowiązku meldunkowego.

- Polska i Irlandia nie mają podpisanych umów co do opieki medycznej, warto więc wykupić ubezpieczenie zdrowotne i wypadkowe.

- polskie prawo jazdy jest honorowane w Irlandii.

Zobacz też: Samochodem na Litwę

Limity dopuszczalnej prędkości dla pojazdów osobowych:

Teren zabudowany – 50 km/h

Poza terenem zabudowanym – 80 km/h lub 100 km/h

Autostrada – 120 km/h

Ceny paliw w Irlandii:

E95 – 6,63

ON – 6,61

LPG – dostępne sporadycznie

Zobacz też: Samochodem do Danii

Przykładowa wysokość mandatów:

przekroczenie dozwolonej ilości alkoholu we krwi – do 1270 euro

nieprawidłowe parkowanie – 80 euro

niestosowanie się do sygnałów świetlnych – 125 euro

używanie telefonu bez zestawu głośnomówiącego – 435 euro

Ważne adresy:


Ambasada RP w Dublinie
5 Ailesbury Road , Ballsbridge, Dublin 4
telefon: (00-3531) 28 30 855, 28 37 562
faks: (00-3531) 26 98 309
e-mail: info@dublin.polemb.net lub consul@dublin.polemb.net
internet: www.dublin.polemb.net

Wydział Konsularny Ambasady RP w Dublinie
4-8 Eden Quay Dublin 1
telefon: (00-3531) 871 80 20
faks: (00-3531) 872 77 92
e-mail: consul@dublin.polemb.net

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA