REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak bezpiecznie poruszać się po szlakach górskich zimą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kajetan Puszek
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jest wiele czynników atmosferycznych, na które powinniśmy zwracać uwagę podczas wędrówek górskich. Należą do nich m.in. wiatr, mgła, słońce czy wyładowania atmosferyczne. Nieprzestrzeganie zasad globtroterów wypracowanych na przestrzeni lat może zakończyć się tragicznie.

Co należy wiedzieć o halnym?

REKLAMA

Silny wiatr jest w stanie wyrywać i łamać drzewa, wywołać lawinę czy wyrządzić nam realną krzywdę. Musimy pamiętać, że podczas halnego bardzo szybko tracimy ciepło ciała. Jego średnia prędkość waha się od 80-100 km/ h. Jeżeli nie jesteśmy wytrawnymi podróżnikami i nie mamy doświadczenia we wspinaczce górskiej to lepiej, żebyśmy nie wychodzili na zewnątrz, kiedy za oknem wieje halny.

Mgła – największy wróg podczas wędrówki

Mgła ogranicza naszą widoczność, co może doprowadzić do zabłądzenia na górskim szlaku. Ponadto zimą zlewa się z pokrywą śnieżną, co prowadzi do licznych niebezpieczeństw. Jednym z nich może być upadek z grani. Jeśli się już zgubimy to powinniśmy wrócić po własnych śladach do ostatniego oznaczenia szlaku. Nie dla wszystkich truizmem jest fakt, że należy trzymać się razem i poruszać się cały czas z resztą grupy.

Niska temperatura – czyli dzień jak co dzień

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W najgorszym wypadku powoduje odmrożenie i hipotermię. W najlepszym zaś – wychłodzenie organizmu. Pierwszym symptomem wychłodzenia organizmu są dreszcze. Jest to naturalna reakcja obronna organizmu. Osobie wychłodzonej należy podać ciepły, bezalkoholowy napój. Alkohol bowiem potęguje wychłodzenie.

Zobacz również: Konserwacja auta przed zimą

Wpływ słońca, wyładowania atmosferyczne

REKLAMA

Mocne natężenie promieni słonecznych, może być szkodliwe dla naszej skóry. Ponadto wpływają na oberwanie nawisów śnieżnych i wyzwolenie lawin. Aby zabezpieczyć się przed burzą, należy przede wszystkim nie stawać pod drzewami czy na otwartej przestrzeni podczas wyładowań atmosferycznych. Wówczas najlepiej usiąść na plecaku z podkurczonymi nogami i przeczekać burzę. Po żadnym pozorem nie należy opierać się o skały czy też ukrywać się w mokrych, wilgotnych miejscach.

Jeżeli zdecydujemy się chodzić w takich warunkach to przede wszystkim musimy należy posiadać odpowiedni sprzęt. Niezbędnikiem globtrotera w tym przypadku muszą być: raki, kijki lub czekan. Bez względu na to czy jesteśmy zawodowymi piechurami czy też początkującymi amatorami, zawsze należy stosować się do zaleceń służb ratowniczych.

Co należy wiedzieć o służbach ratowniczych ?

Służby ratownicze obserwują pokrywy śnieżne i na podstawie panujących warunków oceniają stan zagrożenia w górach. Wyróżniamy V stopni zagrożenia lawinowego:
I stopień - zagrożenie lawinowe nieznaczne
II stopień – umiarkowane
III stopień – znaczne
IV stopień - duże
V stopień - bardzo duże zagrożenie lawinowe

Przed wyjściem w góry należy zaczerpnąć informację w ich placówkach. Opuszczając schronisko najlepiej zostawić informacje o planowanym miejscu pobytu w księdze wyjść. Do tej informacji najlepiej dołączyć przewidzianą godzinę powrotu i numer telefonu komórkowego.

Ważne numery :

GOPR: 601 100 300
TOPR: 601 100 300

Pamiętajmy o tym, aby nie nadużywać tego numeru i wybierać go tylko w uzasadnionych przypadkach. Przed wyjściem na szlak koniecznie sprawdźmy prognozę pogody. Można to zrobić w Internecie, jeśli jest dostęp bądź zaczerpnąć informacji gdzie indziej. Podczas pogarszających się warunków, najlepiej pytać turystów jak wygląda dalej trasa i w razie negatywnych prognoz, należałoby się cofnąć z powrotem. Rozsądne działanie może ocalić nam życie.

Jakie raki wybrać?

Zawodowi globtroterzy znają doskonale rodzaje raków, które należy dobrać do warunków atmosferycznych. Raki turystyczne cechują się tym, iż przednia para zębów ustawiona jest płaską stroną do podłoża. Druga para zębów usytuowana jest pod kątem prostym do podeszwy buta. Drugim typem raków są raki wspinaczkowe, które odznaczają się dwoma przednimi zębami pionowymi. Są one zaopatrzone w ząbki ustawione pod kątem prostym do podłoża. Druga para skierowana jest ku przodowi.

Zobacz również: Czy zmieniać olej na zimę?

Ostatnim rodzajem raków są raki ogólnoalpinistyczne, które są formą pośrednią pomiędzy pozostałymi dwoma typami tego sprzętu. Ich kształt przypomina przekrój litery T. Dobór odpowiednich raków jest ważny zarówno dla początkujących piechurów,jak i zawodowych traperów. Posiadanie tego sprzętu może uchronić nas przed licznymi niebezpieczeństwami, w tym śmiercią.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA