REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak bezpiecznie poruszać się po szlakach górskich zimą?

Kajetan Puszek
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jest wiele czynników atmosferycznych, na które powinniśmy zwracać uwagę podczas wędrówek górskich. Należą do nich m.in. wiatr, mgła, słońce czy wyładowania atmosferyczne. Nieprzestrzeganie zasad globtroterów wypracowanych na przestrzeni lat może zakończyć się tragicznie.

Co należy wiedzieć o halnym?

REKLAMA

REKLAMA

Silny wiatr jest w stanie wyrywać i łamać drzewa, wywołać lawinę czy wyrządzić nam realną krzywdę. Musimy pamiętać, że podczas halnego bardzo szybko tracimy ciepło ciała. Jego średnia prędkość waha się od 80-100 km/ h. Jeżeli nie jesteśmy wytrawnymi podróżnikami i nie mamy doświadczenia we wspinaczce górskiej to lepiej, żebyśmy nie wychodzili na zewnątrz, kiedy za oknem wieje halny.

Mgła – największy wróg podczas wędrówki

Mgła ogranicza naszą widoczność, co może doprowadzić do zabłądzenia na górskim szlaku. Ponadto zimą zlewa się z pokrywą śnieżną, co prowadzi do licznych niebezpieczeństw. Jednym z nich może być upadek z grani. Jeśli się już zgubimy to powinniśmy wrócić po własnych śladach do ostatniego oznaczenia szlaku. Nie dla wszystkich truizmem jest fakt, że należy trzymać się razem i poruszać się cały czas z resztą grupy.

REKLAMA

Niska temperatura – czyli dzień jak co dzień

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W najgorszym wypadku powoduje odmrożenie i hipotermię. W najlepszym zaś – wychłodzenie organizmu. Pierwszym symptomem wychłodzenia organizmu są dreszcze. Jest to naturalna reakcja obronna organizmu. Osobie wychłodzonej należy podać ciepły, bezalkoholowy napój. Alkohol bowiem potęguje wychłodzenie.

Zobacz również: Konserwacja auta przed zimą

Wpływ słońca, wyładowania atmosferyczne

Mocne natężenie promieni słonecznych, może być szkodliwe dla naszej skóry. Ponadto wpływają na oberwanie nawisów śnieżnych i wyzwolenie lawin. Aby zabezpieczyć się przed burzą, należy przede wszystkim nie stawać pod drzewami czy na otwartej przestrzeni podczas wyładowań atmosferycznych. Wówczas najlepiej usiąść na plecaku z podkurczonymi nogami i przeczekać burzę. Po żadnym pozorem nie należy opierać się o skały czy też ukrywać się w mokrych, wilgotnych miejscach.

Jeżeli zdecydujemy się chodzić w takich warunkach to przede wszystkim musimy należy posiadać odpowiedni sprzęt. Niezbędnikiem globtrotera w tym przypadku muszą być: raki, kijki lub czekan. Bez względu na to czy jesteśmy zawodowymi piechurami czy też początkującymi amatorami, zawsze należy stosować się do zaleceń służb ratowniczych.

Co należy wiedzieć o służbach ratowniczych ?

Służby ratownicze obserwują pokrywy śnieżne i na podstawie panujących warunków oceniają stan zagrożenia w górach. Wyróżniamy V stopni zagrożenia lawinowego:
I stopień - zagrożenie lawinowe nieznaczne
II stopień – umiarkowane
III stopień – znaczne
IV stopień - duże
V stopień - bardzo duże zagrożenie lawinowe

Przed wyjściem w góry należy zaczerpnąć informację w ich placówkach. Opuszczając schronisko najlepiej zostawić informacje o planowanym miejscu pobytu w księdze wyjść. Do tej informacji najlepiej dołączyć przewidzianą godzinę powrotu i numer telefonu komórkowego.

Ważne numery :

GOPR: 601 100 300
TOPR: 601 100 300

Pamiętajmy o tym, aby nie nadużywać tego numeru i wybierać go tylko w uzasadnionych przypadkach. Przed wyjściem na szlak koniecznie sprawdźmy prognozę pogody. Można to zrobić w Internecie, jeśli jest dostęp bądź zaczerpnąć informacji gdzie indziej. Podczas pogarszających się warunków, najlepiej pytać turystów jak wygląda dalej trasa i w razie negatywnych prognoz, należałoby się cofnąć z powrotem. Rozsądne działanie może ocalić nam życie.

Jakie raki wybrać?

Zawodowi globtroterzy znają doskonale rodzaje raków, które należy dobrać do warunków atmosferycznych. Raki turystyczne cechują się tym, iż przednia para zębów ustawiona jest płaską stroną do podłoża. Druga para zębów usytuowana jest pod kątem prostym do podeszwy buta. Drugim typem raków są raki wspinaczkowe, które odznaczają się dwoma przednimi zębami pionowymi. Są one zaopatrzone w ząbki ustawione pod kątem prostym do podłoża. Druga para skierowana jest ku przodowi.

Zobacz również: Czy zmieniać olej na zimę?

Ostatnim rodzajem raków są raki ogólnoalpinistyczne, które są formą pośrednią pomiędzy pozostałymi dwoma typami tego sprzętu. Ich kształt przypomina przekrój litery T. Dobór odpowiednich raków jest ważny zarówno dla początkujących piechurów,jak i zawodowych traperów. Posiadanie tego sprzętu może uchronić nas przed licznymi niebezpieczeństwami, w tym śmiercią.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA