REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak bezpiecznie poruszać się po szlakach górskich zimą?

Kajetan Puszek
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jest wiele czynników atmosferycznych, na które powinniśmy zwracać uwagę podczas wędrówek górskich. Należą do nich m.in. wiatr, mgła, słońce czy wyładowania atmosferyczne. Nieprzestrzeganie zasad globtroterów wypracowanych na przestrzeni lat może zakończyć się tragicznie.

Co należy wiedzieć o halnym?

REKLAMA

Silny wiatr jest w stanie wyrywać i łamać drzewa, wywołać lawinę czy wyrządzić nam realną krzywdę. Musimy pamiętać, że podczas halnego bardzo szybko tracimy ciepło ciała. Jego średnia prędkość waha się od 80-100 km/ h. Jeżeli nie jesteśmy wytrawnymi podróżnikami i nie mamy doświadczenia we wspinaczce górskiej to lepiej, żebyśmy nie wychodzili na zewnątrz, kiedy za oknem wieje halny.

Mgła – największy wróg podczas wędrówki

Mgła ogranicza naszą widoczność, co może doprowadzić do zabłądzenia na górskim szlaku. Ponadto zimą zlewa się z pokrywą śnieżną, co prowadzi do licznych niebezpieczeństw. Jednym z nich może być upadek z grani. Jeśli się już zgubimy to powinniśmy wrócić po własnych śladach do ostatniego oznaczenia szlaku. Nie dla wszystkich truizmem jest fakt, że należy trzymać się razem i poruszać się cały czas z resztą grupy.

Niska temperatura – czyli dzień jak co dzień

W najgorszym wypadku powoduje odmrożenie i hipotermię. W najlepszym zaś – wychłodzenie organizmu. Pierwszym symptomem wychłodzenia organizmu są dreszcze. Jest to naturalna reakcja obronna organizmu. Osobie wychłodzonej należy podać ciepły, bezalkoholowy napój. Alkohol bowiem potęguje wychłodzenie.

Zobacz również: Konserwacja auta przed zimą

Wpływ słońca, wyładowania atmosferyczne

REKLAMA

Mocne natężenie promieni słonecznych, może być szkodliwe dla naszej skóry. Ponadto wpływają na oberwanie nawisów śnieżnych i wyzwolenie lawin. Aby zabezpieczyć się przed burzą, należy przede wszystkim nie stawać pod drzewami czy na otwartej przestrzeni podczas wyładowań atmosferycznych. Wówczas najlepiej usiąść na plecaku z podkurczonymi nogami i przeczekać burzę. Po żadnym pozorem nie należy opierać się o skały czy też ukrywać się w mokrych, wilgotnych miejscach.

Jeżeli zdecydujemy się chodzić w takich warunkach to przede wszystkim musimy należy posiadać odpowiedni sprzęt. Niezbędnikiem globtrotera w tym przypadku muszą być: raki, kijki lub czekan. Bez względu na to czy jesteśmy zawodowymi piechurami czy też początkującymi amatorami, zawsze należy stosować się do zaleceń służb ratowniczych.

Co należy wiedzieć o służbach ratowniczych ?

Służby ratownicze obserwują pokrywy śnieżne i na podstawie panujących warunków oceniają stan zagrożenia w górach. Wyróżniamy V stopni zagrożenia lawinowego:
I stopień - zagrożenie lawinowe nieznaczne
II stopień – umiarkowane
III stopień – znaczne
IV stopień - duże
V stopień - bardzo duże zagrożenie lawinowe

Przed wyjściem w góry należy zaczerpnąć informację w ich placówkach. Opuszczając schronisko najlepiej zostawić informacje o planowanym miejscu pobytu w księdze wyjść. Do tej informacji najlepiej dołączyć przewidzianą godzinę powrotu i numer telefonu komórkowego.

Ważne numery :

GOPR: 601 100 300
TOPR: 601 100 300

Pamiętajmy o tym, aby nie nadużywać tego numeru i wybierać go tylko w uzasadnionych przypadkach. Przed wyjściem na szlak koniecznie sprawdźmy prognozę pogody. Można to zrobić w Internecie, jeśli jest dostęp bądź zaczerpnąć informacji gdzie indziej. Podczas pogarszających się warunków, najlepiej pytać turystów jak wygląda dalej trasa i w razie negatywnych prognoz, należałoby się cofnąć z powrotem. Rozsądne działanie może ocalić nam życie.

Jakie raki wybrać?

Zawodowi globtroterzy znają doskonale rodzaje raków, które należy dobrać do warunków atmosferycznych. Raki turystyczne cechują się tym, iż przednia para zębów ustawiona jest płaską stroną do podłoża. Druga para zębów usytuowana jest pod kątem prostym do podeszwy buta. Drugim typem raków są raki wspinaczkowe, które odznaczają się dwoma przednimi zębami pionowymi. Są one zaopatrzone w ząbki ustawione pod kątem prostym do podłoża. Druga para skierowana jest ku przodowi.

Zobacz również: Czy zmieniać olej na zimę?

Ostatnim rodzajem raków są raki ogólnoalpinistyczne, które są formą pośrednią pomiędzy pozostałymi dwoma typami tego sprzętu. Ich kształt przypomina przekrój litery T. Dobór odpowiednich raków jest ważny zarówno dla początkujących piechurów,jak i zawodowych traperów. Posiadanie tego sprzętu może uchronić nas przed licznymi niebezpieczeństwami, w tym śmiercią.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zmiany dla kierowców w 2024 r. Lista jest długa. Szykuje się kolejna rewolucja w przepisach

    Pojawią się strefy czystego transportu, konfiskata samochodu pijanych kierowców oraz obowiązkowa kamera na kierownicy i czarna skrzynka w aucie. A to dopiero początek zmian dla kierowców, które przyniesie 366 dni 2024 r. W tym materiale znajdziesz pełną listę nowości.

    Mandat za brak płynu do spryskiwaczy w 2023 r. Czy płyn jest obowiązkowy?

    Czy mandat za brak płynu do spryskiwaczy jest jedynie mitem kreowanym przez kierowców? I czym sam płyn do spryskiwaczy jest obowiązkowy w aucie? To dwa kluczowe pytania, które zostały postawione przed tym materiałem.

    Jak zrobić odmrażacz do szyb w domu? To proste i tanie

    Odmrażacze do szyb samochodowych biją rekordy popularności wśród kierowców zimą. Temu nie można się dziwić. Jedno psiknięcie wystarczy, aby szron zniknął. Bez skrobania! Czy taki płyn można jednak zrobić w domu? Sposób jest bardzo prosty, ale i tani.

    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    REKLAMA

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    REKLAMA

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    REKLAMA