REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Podróż samochodem pod Kanałem La Manche

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kajetan Puszek
Euro tunel ułatwia życie tysiącom ludzi podróżującym w interesach między Starym Kontynentem a Wielką Brytanią. Fot. newspress
Euro tunel ułatwia życie tysiącom ludzi podróżującym w interesach między Starym Kontynentem a Wielką Brytanią. Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wydawać by się mogło, iż pociągi wahadłowe podróżujące pod powierzchnią Kanału La Manche to najnowsza zdobycz techniki, która zostawia daleko w tyle tradycyjną przeprawę promem. Lecz czy aby na pewno?

Kanał La Manche zbudowany jest z 3 osobnych tuneli – 2 przewozowych i 1 awaryjnego. Długość każdego z tuneli wynosi 50 km. Tunele znajdują się na głębokości 60 metrów pod poziomem morza. Pociąg jedzie średnio z prędkością 160 km/h i czas jaki zajmuje mu przejazd z jednego terminalu na drugi wynosi 35 minut. Ruch dobowy funkcjonuje pomiędzy Folkestone i Calais, natomiast pociągi towarowe kursują między Paryżem, Brukselą i Londynem. W przypadku tej pierwszej trasy pociągi kursują wahadłowo i noszą nazwę „Shuttle”. Na ich pokładzie przewożeni są pasażerowie oraz samochody osobowe. Ich prędkość wynosi ok. 160 km/h.Tunel  zbudowany jest z 3 osobnych tuneli (2 przewozowych i 1 awaryjnego).

REKLAMA

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

Innym rodzajem pociągów są pociągi Euro star, które poruszają się nawet z prędkością 300 km/h, wykorzystując zaledwie połowę swojej mocy. Poruszają się na trasach: Londyn - (Ashford) - (Lille) - Paryż (ok. 2 godziny 35 minut): Londyn - (Ashford) - Lille - Bruksela (ok. 2 godzin). Generalnie przejazd tunelem musi być konkurencyjny w stosunku do przejazdu promowego. Dlatego też terminale odznaczają się świetną organizacją opartą na konstrukcjach z rampami załadowczymi. Wjeżdżają na nie bezpośrednio autobusy i tiry.

Zobacz też: Jak dotrzeć do USA?

REKLAMA

Pociągi jeżdżące pomiędzy Paryżem a Londynem i Brukselą mają swoje terminale w centrach tych miast. Inne terminale umiejscowione są w Calais i Folkestone. W Londynie początkowo stacja była umiejscowiona na Waterloo, później jednak przeniesiono ją na dworzec w St Pancras Station. W Paryżu natomiast terminalem Końcowym jest Gare du Nord a w Brukseli dworzec Midi (Zuid). Oprócz tego terminale pasażerskie znajdują się w Ebbsfleet International, Ashford i Lille.
Generalnie Euro tunel ma być konkurencyjny w stosunku do promu, głównie ze względu na czas przeprawy pod Kanałem La Manche i jego funkcjonalność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spora rzesza ludzi preferuje jednak tradycyjny prom, ponieważ podróżowanie nim oznacza większy komfort i można podziwiać piękne widoki czy też skorzystać z ogromnego zaplecza gastronomiczno - hotelarskiego na jego pokładzie.

Pociągi Euro nie mają aż takich warunków – jest w nich dużo ciaśniej, brak w nich sklepów wolnocłowych tudzież barów i co najważniejsze – podróżując nimi nie możemy oglądać tak pięknych widoków, jak na promie – widzimy jedynie „znikającą” ścianę tunelu.

Zobacz również: Jak się zachowywać podczas kontroli drogowej w różnych krajach w Europie

Na pewno Euro tunel jest wyrazem najnowszej techniki i jego funkcjonowanie ułatwia życie tysiącom ludzi podróżującym w interesach między Starym Kontynentem a Wielką Brytanią. Jednak turystom chcącym podziwiać piękno Oceanu tudzież inne widoki na pewno bardziej do gustu przypadnie przeprawa tradycyjnym promem, która jest znacznie przyjemniejsza. Podczas niej można dodatkowo iść do kasyna czy baru, skorzystać ze SPA czy fitness oraz odpocząć po ciężkiej podróży w jednej ze statkowych kajut.

Zobacz też: Route 66: Matka wszystkich dróg

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA