REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Podróż samochodem pod Kanałem La Manche

Kajetan Puszek
Euro tunel ułatwia życie tysiącom ludzi podróżującym w interesach między Starym Kontynentem a Wielką Brytanią. Fot. newspress
Euro tunel ułatwia życie tysiącom ludzi podróżującym w interesach między Starym Kontynentem a Wielką Brytanią. Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wydawać by się mogło, iż pociągi wahadłowe podróżujące pod powierzchnią Kanału La Manche to najnowsza zdobycz techniki, która zostawia daleko w tyle tradycyjną przeprawę promem. Lecz czy aby na pewno?

Kanał La Manche zbudowany jest z 3 osobnych tuneli – 2 przewozowych i 1 awaryjnego. Długość każdego z tuneli wynosi 50 km. Tunele znajdują się na głębokości 60 metrów pod poziomem morza. Pociąg jedzie średnio z prędkością 160 km/h i czas jaki zajmuje mu przejazd z jednego terminalu na drugi wynosi 35 minut. Ruch dobowy funkcjonuje pomiędzy Folkestone i Calais, natomiast pociągi towarowe kursują między Paryżem, Brukselą i Londynem. W przypadku tej pierwszej trasy pociągi kursują wahadłowo i noszą nazwę „Shuttle”. Na ich pokładzie przewożeni są pasażerowie oraz samochody osobowe. Ich prędkość wynosi ok. 160 km/h.Tunel  zbudowany jest z 3 osobnych tuneli (2 przewozowych i 1 awaryjnego).

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

Innym rodzajem pociągów są pociągi Euro star, które poruszają się nawet z prędkością 300 km/h, wykorzystując zaledwie połowę swojej mocy. Poruszają się na trasach: Londyn - (Ashford) - (Lille) - Paryż (ok. 2 godziny 35 minut): Londyn - (Ashford) - Lille - Bruksela (ok. 2 godzin). Generalnie przejazd tunelem musi być konkurencyjny w stosunku do przejazdu promowego. Dlatego też terminale odznaczają się świetną organizacją opartą na konstrukcjach z rampami załadowczymi. Wjeżdżają na nie bezpośrednio autobusy i tiry.

Zobacz też: Jak dotrzeć do USA?

REKLAMA

Pociągi jeżdżące pomiędzy Paryżem a Londynem i Brukselą mają swoje terminale w centrach tych miast. Inne terminale umiejscowione są w Calais i Folkestone. W Londynie początkowo stacja była umiejscowiona na Waterloo, później jednak przeniesiono ją na dworzec w St Pancras Station. W Paryżu natomiast terminalem Końcowym jest Gare du Nord a w Brukseli dworzec Midi (Zuid). Oprócz tego terminale pasażerskie znajdują się w Ebbsfleet International, Ashford i Lille.
Generalnie Euro tunel ma być konkurencyjny w stosunku do promu, głównie ze względu na czas przeprawy pod Kanałem La Manche i jego funkcjonalność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spora rzesza ludzi preferuje jednak tradycyjny prom, ponieważ podróżowanie nim oznacza większy komfort i można podziwiać piękne widoki czy też skorzystać z ogromnego zaplecza gastronomiczno - hotelarskiego na jego pokładzie.

Pociągi Euro nie mają aż takich warunków – jest w nich dużo ciaśniej, brak w nich sklepów wolnocłowych tudzież barów i co najważniejsze – podróżując nimi nie możemy oglądać tak pięknych widoków, jak na promie – widzimy jedynie „znikającą” ścianę tunelu.

Zobacz również: Jak się zachowywać podczas kontroli drogowej w różnych krajach w Europie

Na pewno Euro tunel jest wyrazem najnowszej techniki i jego funkcjonowanie ułatwia życie tysiącom ludzi podróżującym w interesach między Starym Kontynentem a Wielką Brytanią. Jednak turystom chcącym podziwiać piękno Oceanu tudzież inne widoki na pewno bardziej do gustu przypadnie przeprawa tradycyjnym promem, która jest znacznie przyjemniejsza. Podczas niej można dodatkowo iść do kasyna czy baru, skorzystać ze SPA czy fitness oraz odpocząć po ciężkiej podróży w jednej ze statkowych kajut.

Zobacz też: Route 66: Matka wszystkich dróg

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA