REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Podróż samochodem pod Kanałem La Manche

Kajetan Puszek
Euro tunel ułatwia życie tysiącom ludzi podróżującym w interesach między Starym Kontynentem a Wielką Brytanią. Fot. newspress
Euro tunel ułatwia życie tysiącom ludzi podróżującym w interesach między Starym Kontynentem a Wielką Brytanią. Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wydawać by się mogło, iż pociągi wahadłowe podróżujące pod powierzchnią Kanału La Manche to najnowsza zdobycz techniki, która zostawia daleko w tyle tradycyjną przeprawę promem. Lecz czy aby na pewno?

Kanał La Manche zbudowany jest z 3 osobnych tuneli – 2 przewozowych i 1 awaryjnego. Długość każdego z tuneli wynosi 50 km. Tunele znajdują się na głębokości 60 metrów pod poziomem morza. Pociąg jedzie średnio z prędkością 160 km/h i czas jaki zajmuje mu przejazd z jednego terminalu na drugi wynosi 35 minut. Ruch dobowy funkcjonuje pomiędzy Folkestone i Calais, natomiast pociągi towarowe kursują między Paryżem, Brukselą i Londynem. W przypadku tej pierwszej trasy pociągi kursują wahadłowo i noszą nazwę „Shuttle”. Na ich pokładzie przewożeni są pasażerowie oraz samochody osobowe. Ich prędkość wynosi ok. 160 km/h.Tunel  zbudowany jest z 3 osobnych tuneli (2 przewozowych i 1 awaryjnego).

REKLAMA

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

Innym rodzajem pociągów są pociągi Euro star, które poruszają się nawet z prędkością 300 km/h, wykorzystując zaledwie połowę swojej mocy. Poruszają się na trasach: Londyn - (Ashford) - (Lille) - Paryż (ok. 2 godziny 35 minut): Londyn - (Ashford) - Lille - Bruksela (ok. 2 godzin). Generalnie przejazd tunelem musi być konkurencyjny w stosunku do przejazdu promowego. Dlatego też terminale odznaczają się świetną organizacją opartą na konstrukcjach z rampami załadowczymi. Wjeżdżają na nie bezpośrednio autobusy i tiry.

Zobacz też: Jak dotrzeć do USA?

REKLAMA

Pociągi jeżdżące pomiędzy Paryżem a Londynem i Brukselą mają swoje terminale w centrach tych miast. Inne terminale umiejscowione są w Calais i Folkestone. W Londynie początkowo stacja była umiejscowiona na Waterloo, później jednak przeniesiono ją na dworzec w St Pancras Station. W Paryżu natomiast terminalem Końcowym jest Gare du Nord a w Brukseli dworzec Midi (Zuid). Oprócz tego terminale pasażerskie znajdują się w Ebbsfleet International, Ashford i Lille.
Generalnie Euro tunel ma być konkurencyjny w stosunku do promu, głównie ze względu na czas przeprawy pod Kanałem La Manche i jego funkcjonalność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spora rzesza ludzi preferuje jednak tradycyjny prom, ponieważ podróżowanie nim oznacza większy komfort i można podziwiać piękne widoki czy też skorzystać z ogromnego zaplecza gastronomiczno - hotelarskiego na jego pokładzie.

Pociągi Euro nie mają aż takich warunków – jest w nich dużo ciaśniej, brak w nich sklepów wolnocłowych tudzież barów i co najważniejsze – podróżując nimi nie możemy oglądać tak pięknych widoków, jak na promie – widzimy jedynie „znikającą” ścianę tunelu.

Zobacz również: Jak się zachowywać podczas kontroli drogowej w różnych krajach w Europie

Na pewno Euro tunel jest wyrazem najnowszej techniki i jego funkcjonowanie ułatwia życie tysiącom ludzi podróżującym w interesach między Starym Kontynentem a Wielką Brytanią. Jednak turystom chcącym podziwiać piękno Oceanu tudzież inne widoki na pewno bardziej do gustu przypadnie przeprawa tradycyjnym promem, która jest znacznie przyjemniejsza. Podczas niej można dodatkowo iść do kasyna czy baru, skorzystać ze SPA czy fitness oraz odpocząć po ciężkiej podróży w jednej ze statkowych kajut.

Zobacz też: Route 66: Matka wszystkich dróg

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Elektryki jeździły po Warszawie już pół wieku temu

Samochody elektryczne to wcale nie nowość. Już w latach 70. można było zwiedzać Warszawę takim autem. Do celów obsługi ruchu turystycznego wykorzystywano krajowe melexy. Takie zwiedzanie cieszyło się dużym zainteresowaniem.

Polacy kupują coraz częściej używane auta z silnikiem elektrycznym, jakich marek najczęściej

Używane auta z takim napędem nie są zbyt chętnie kupowane, a z pewnością duży wpływ na to ma fakt, iż dopłaty do elektryków dotyczą wyłącznie nowych pojazdów. Używane samochody chętnie kupują mieszkańcy bloków, a tam nie ma warunków do ładowania. I to jest zapewne druga przyczyna.

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk?

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk? Co z programem dopłat do zakupu samochodów elektrycznych? Czemu Polacy nie są przekonani do samochodów elektrycznych? Które samochody elektryczne są w Polsce najpopularniejsze?

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce. Kto odpowiada za stan dróg? Czy urzędnicy powinni płacić mandaty? Co by było gdyby istniał urząd zamykający dziurawe ulice?

REKLAMA

KGP: 99 430 interwencji, 275 wypadków drogowych, 21 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 430 interwencji. Byli wzywani do 275 wypadków drogowych.

Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

REKLAMA

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

REKLAMA