REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co należy wiedzieć przed wyjazdem do Francji?

Rafał Skwara
Francja - obraz z satelity, fot. wikipedia/NASA
Francja - obraz z satelity, fot. wikipedia/NASA

REKLAMA

REKLAMA

Wycieczka do Francji to nie jest wyprawa na drugi koniec świata. Mimo tak niewielkiej odległości, jaka dzieli Polskę od kraju wina i żabich udek, różnice kulturowe i nie tylko, na jakie natknie się tu Polak, mogą być spore.

Najlepsze wino, niezrównana kuchnia, nieziemskie perfumy i najbardziej wykwintne butiki – z tym wszystkim kojarzy nam się Francja, a przynajmniej tak przedstawiają nam ją sami Francuzi. Ale to tylko hasła, które nie mówią nam nic o tamtejszych zwyczajach i nie zdradzają żadnych przydatnych wskazówek. Opowie o nich za to ten tekst.

REKLAMA

REKLAMA

Transport

Najpierw do Francji należy się dostać, a potem trzeba się jeszcze po niej skutecznie poruszać, zwłaszcza jeśli chcemy zwiedzić więcej niż jeden region. Najbardziej oczywistym środkiem transportu, którym możemy się tam udać, jest samolot, ale biorąc pod uwagę niezbyt dużą odległość, jaką mamy do pokonania, możemy zaoszczędzić, decydując się na podróż koleją lub własnym autem.

W pierwszym przypadku problemy możemy mieć tylko do granicy polsko-niemieckiej – dalej tory biegną wstęgą prostą i szeroką, a pociągi są szybkie i komfortowe. Jeśli chodzi o podróż autem, nie musimy wyrabiać sobie dodatkowych dokumentów. Na polskim prawie jazdy możemy poruszać się zarówno po drogach niemieckich, jak i francuskich.

REKLAMA

Ta druga opcja ma jednak swoją główną wadę – z pewnością będzie męcząca. Poza tym nasz własny samochód nie będzie nam we Francji do niczego potrzebny: jeśli będziemy chcieli przemierzyć większe odległości, francuska kolej będzie świetnym wyjściem, jest bowiem szybka i punktualna (o ile nie strajkuje...), zaś gdy zechcemy dojechać w mniej dostępne miejsce, auto bez problemu wynajmiemy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Francuzi

Dowiedzmy się teraz czegoś o mieszkańcach tego pięknego kraju. Przeciętny Francuz nie jest przesadnie otwarty. Wielki afekt okazuje tylko najbliższym osobom, zaś w stosunku do obcych może być nieco zdystansowany, by nie rzec oschły. Lubi swój język, nie lubi zaś angielskiego, zwłaszcza gdy posługują się nim Amerykanie, za grosz nie potrafiący się porozumieć posługując się mową inną niż ojczysta. Anglicy są witani nieco milej.

Zobacz też: Kuchnie regionalne Francji

Z Amerykanami jest w ogóle oddzielna historia. Jeśli jakiś Jankes jest uprzejmy, a przy okazji potrafi okazać niezadowolenie z poczynań swojego rządu (wojna w Iraku, etc.) i umie wyseplenić kilka zwrotów po francusku, zostanie przyjęty z otwartymi ramionami. Co innego, jeśli w lokalnej restauracji każe sobie podać hamburgera, frytki i colę.


Zwyczaje

Wbrew obiegowym opiniom francuskie zwyczaje nie różnią się tak bardzo od polskich. W rozmowie z nowo poznanymi Francuzami używamy zwrotu grzecznościowego vouz, zaś jeśli znamy kogoś lepiej, możemy zwracać się doń po imieniu. Witamy się potrząśnięciem ręki, zaś w przypadku bliższych znajomych możliwy jest pocałunek w oba policzki.

Jeśli chodzi o rozmowę, Francuzi kochają żywe i zacięte dyskusje, ale nie o wszystkim. Nie należy poruszać kwestii finansowych. Pytanie o zawód i zarobki będzie z pewnością uznane za niegrzeczne. Gdy gestykulujemy w trakcie konwersacji, nie wskazujmy innej osoby palcem, zastępując go otwartą dłonią. Kilka ciekawych gestów: zaskoczenie okażemy potrząsając dłonią z góry na dół, zaś znudzenie – pocierając knykciami policzki. Pozostałe gesty zostawmy Francuzom, łatwo bowiem o pomyłkę, która narazi nas na śmieszność.

Zobacz też: Francja

Inne przydatne informacje

Zawsze przedstawiaj się, zanim poprosisz kogoś do telefonu. Jeśli chcesz zadzwonić do Francuza, nie musisz się obawiać, że obrazi się, gdy zatelefonujesz w porze posiłku – przyjęło się, że godziny między 12 a 14 oraz w okolicach 20 to najlepsze momenty, by do siebie dzwonić. Z kolei w pewnych częściach Francji (głównie na południu) nie dzwońmy po 14, bowiem może tam trwać wtedy sjesta.

Jeśli chodzi o ubiór, Francuzi oceniają innych po jakości ubrań, ich gustowności i adekwatności do okazji. Powierzchowność jest tu bardzo ważna, jako że większość mieszkańców tego kraju ma wyrafinowany smak i zna się na modzie.

Powszechne są we francuskich miasteczkach i wioskach zasady, które ograniczają wykonywanie hałaśliwych prac do określonych godzin. Zwykle jest to przedział między 8:00-9:00 rano a 19:00, choć w niedziele lepiej nie hałasować przed południem.

To tylko garść podstawowych wskazówek, które mogą okazać się przydatne w trakcie zwiedzania Francji. Wielu innych rzeczy przyjdzie nam się jeszcze nauczyć w praktyce, ale bez obaw. Wystarczy spytać, a Francuzi pouczą nas, jak należy się zachować. Byle pytanie sformułować po francusku...

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA