REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co należy wiedzieć przed wyjazdem do Francji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Skwara
Francja - obraz z satelity, fot. wikipedia/NASA
Francja - obraz z satelity, fot. wikipedia/NASA

REKLAMA

REKLAMA

Wycieczka do Francji to nie jest wyprawa na drugi koniec świata. Mimo tak niewielkiej odległości, jaka dzieli Polskę od kraju wina i żabich udek, różnice kulturowe i nie tylko, na jakie natknie się tu Polak, mogą być spore.

Najlepsze wino, niezrównana kuchnia, nieziemskie perfumy i najbardziej wykwintne butiki – z tym wszystkim kojarzy nam się Francja, a przynajmniej tak przedstawiają nam ją sami Francuzi. Ale to tylko hasła, które nie mówią nam nic o tamtejszych zwyczajach i nie zdradzają żadnych przydatnych wskazówek. Opowie o nich za to ten tekst.

REKLAMA

Transport

REKLAMA

Najpierw do Francji należy się dostać, a potem trzeba się jeszcze po niej skutecznie poruszać, zwłaszcza jeśli chcemy zwiedzić więcej niż jeden region. Najbardziej oczywistym środkiem transportu, którym możemy się tam udać, jest samolot, ale biorąc pod uwagę niezbyt dużą odległość, jaką mamy do pokonania, możemy zaoszczędzić, decydując się na podróż koleją lub własnym autem.

W pierwszym przypadku problemy możemy mieć tylko do granicy polsko-niemieckiej – dalej tory biegną wstęgą prostą i szeroką, a pociągi są szybkie i komfortowe. Jeśli chodzi o podróż autem, nie musimy wyrabiać sobie dodatkowych dokumentów. Na polskim prawie jazdy możemy poruszać się zarówno po drogach niemieckich, jak i francuskich.

Ta druga opcja ma jednak swoją główną wadę – z pewnością będzie męcząca. Poza tym nasz własny samochód nie będzie nam we Francji do niczego potrzebny: jeśli będziemy chcieli przemierzyć większe odległości, francuska kolej będzie świetnym wyjściem, jest bowiem szybka i punktualna (o ile nie strajkuje...), zaś gdy zechcemy dojechać w mniej dostępne miejsce, auto bez problemu wynajmiemy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Francuzi

Dowiedzmy się teraz czegoś o mieszkańcach tego pięknego kraju. Przeciętny Francuz nie jest przesadnie otwarty. Wielki afekt okazuje tylko najbliższym osobom, zaś w stosunku do obcych może być nieco zdystansowany, by nie rzec oschły. Lubi swój język, nie lubi zaś angielskiego, zwłaszcza gdy posługują się nim Amerykanie, za grosz nie potrafiący się porozumieć posługując się mową inną niż ojczysta. Anglicy są witani nieco milej.

Zobacz też: Kuchnie regionalne Francji

Z Amerykanami jest w ogóle oddzielna historia. Jeśli jakiś Jankes jest uprzejmy, a przy okazji potrafi okazać niezadowolenie z poczynań swojego rządu (wojna w Iraku, etc.) i umie wyseplenić kilka zwrotów po francusku, zostanie przyjęty z otwartymi ramionami. Co innego, jeśli w lokalnej restauracji każe sobie podać hamburgera, frytki i colę.


Zwyczaje

REKLAMA

Wbrew obiegowym opiniom francuskie zwyczaje nie różnią się tak bardzo od polskich. W rozmowie z nowo poznanymi Francuzami używamy zwrotu grzecznościowego vouz, zaś jeśli znamy kogoś lepiej, możemy zwracać się doń po imieniu. Witamy się potrząśnięciem ręki, zaś w przypadku bliższych znajomych możliwy jest pocałunek w oba policzki.

Jeśli chodzi o rozmowę, Francuzi kochają żywe i zacięte dyskusje, ale nie o wszystkim. Nie należy poruszać kwestii finansowych. Pytanie o zawód i zarobki będzie z pewnością uznane za niegrzeczne. Gdy gestykulujemy w trakcie konwersacji, nie wskazujmy innej osoby palcem, zastępując go otwartą dłonią. Kilka ciekawych gestów: zaskoczenie okażemy potrząsając dłonią z góry na dół, zaś znudzenie – pocierając knykciami policzki. Pozostałe gesty zostawmy Francuzom, łatwo bowiem o pomyłkę, która narazi nas na śmieszność.

Zobacz też: Francja

Inne przydatne informacje

Zawsze przedstawiaj się, zanim poprosisz kogoś do telefonu. Jeśli chcesz zadzwonić do Francuza, nie musisz się obawiać, że obrazi się, gdy zatelefonujesz w porze posiłku – przyjęło się, że godziny między 12 a 14 oraz w okolicach 20 to najlepsze momenty, by do siebie dzwonić. Z kolei w pewnych częściach Francji (głównie na południu) nie dzwońmy po 14, bowiem może tam trwać wtedy sjesta.

Jeśli chodzi o ubiór, Francuzi oceniają innych po jakości ubrań, ich gustowności i adekwatności do okazji. Powierzchowność jest tu bardzo ważna, jako że większość mieszkańców tego kraju ma wyrafinowany smak i zna się na modzie.

Powszechne są we francuskich miasteczkach i wioskach zasady, które ograniczają wykonywanie hałaśliwych prac do określonych godzin. Zwykle jest to przedział między 8:00-9:00 rano a 19:00, choć w niedziele lepiej nie hałasować przed południem.

To tylko garść podstawowych wskazówek, które mogą okazać się przydatne w trakcie zwiedzania Francji. Wielu innych rzeczy przyjdzie nam się jeszcze nauczyć w praktyce, ale bez obaw. Wystarczy spytać, a Francuzi pouczą nas, jak należy się zachować. Byle pytanie sformułować po francusku...

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA