REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co należy wiedzieć przed wyjazdem do Francji?

Rafał Skwara
Francja - obraz z satelity, fot. wikipedia/NASA
Francja - obraz z satelity, fot. wikipedia/NASA

REKLAMA

REKLAMA

Wycieczka do Francji to nie jest wyprawa na drugi koniec świata. Mimo tak niewielkiej odległości, jaka dzieli Polskę od kraju wina i żabich udek, różnice kulturowe i nie tylko, na jakie natknie się tu Polak, mogą być spore.

Najlepsze wino, niezrównana kuchnia, nieziemskie perfumy i najbardziej wykwintne butiki – z tym wszystkim kojarzy nam się Francja, a przynajmniej tak przedstawiają nam ją sami Francuzi. Ale to tylko hasła, które nie mówią nam nic o tamtejszych zwyczajach i nie zdradzają żadnych przydatnych wskazówek. Opowie o nich za to ten tekst.

REKLAMA

REKLAMA

Transport

Najpierw do Francji należy się dostać, a potem trzeba się jeszcze po niej skutecznie poruszać, zwłaszcza jeśli chcemy zwiedzić więcej niż jeden region. Najbardziej oczywistym środkiem transportu, którym możemy się tam udać, jest samolot, ale biorąc pod uwagę niezbyt dużą odległość, jaką mamy do pokonania, możemy zaoszczędzić, decydując się na podróż koleją lub własnym autem.

W pierwszym przypadku problemy możemy mieć tylko do granicy polsko-niemieckiej – dalej tory biegną wstęgą prostą i szeroką, a pociągi są szybkie i komfortowe. Jeśli chodzi o podróż autem, nie musimy wyrabiać sobie dodatkowych dokumentów. Na polskim prawie jazdy możemy poruszać się zarówno po drogach niemieckich, jak i francuskich.

REKLAMA

Ta druga opcja ma jednak swoją główną wadę – z pewnością będzie męcząca. Poza tym nasz własny samochód nie będzie nam we Francji do niczego potrzebny: jeśli będziemy chcieli przemierzyć większe odległości, francuska kolej będzie świetnym wyjściem, jest bowiem szybka i punktualna (o ile nie strajkuje...), zaś gdy zechcemy dojechać w mniej dostępne miejsce, auto bez problemu wynajmiemy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Francuzi

Dowiedzmy się teraz czegoś o mieszkańcach tego pięknego kraju. Przeciętny Francuz nie jest przesadnie otwarty. Wielki afekt okazuje tylko najbliższym osobom, zaś w stosunku do obcych może być nieco zdystansowany, by nie rzec oschły. Lubi swój język, nie lubi zaś angielskiego, zwłaszcza gdy posługują się nim Amerykanie, za grosz nie potrafiący się porozumieć posługując się mową inną niż ojczysta. Anglicy są witani nieco milej.

Zobacz też: Kuchnie regionalne Francji

Z Amerykanami jest w ogóle oddzielna historia. Jeśli jakiś Jankes jest uprzejmy, a przy okazji potrafi okazać niezadowolenie z poczynań swojego rządu (wojna w Iraku, etc.) i umie wyseplenić kilka zwrotów po francusku, zostanie przyjęty z otwartymi ramionami. Co innego, jeśli w lokalnej restauracji każe sobie podać hamburgera, frytki i colę.


Zwyczaje

Wbrew obiegowym opiniom francuskie zwyczaje nie różnią się tak bardzo od polskich. W rozmowie z nowo poznanymi Francuzami używamy zwrotu grzecznościowego vouz, zaś jeśli znamy kogoś lepiej, możemy zwracać się doń po imieniu. Witamy się potrząśnięciem ręki, zaś w przypadku bliższych znajomych możliwy jest pocałunek w oba policzki.

Jeśli chodzi o rozmowę, Francuzi kochają żywe i zacięte dyskusje, ale nie o wszystkim. Nie należy poruszać kwestii finansowych. Pytanie o zawód i zarobki będzie z pewnością uznane za niegrzeczne. Gdy gestykulujemy w trakcie konwersacji, nie wskazujmy innej osoby palcem, zastępując go otwartą dłonią. Kilka ciekawych gestów: zaskoczenie okażemy potrząsając dłonią z góry na dół, zaś znudzenie – pocierając knykciami policzki. Pozostałe gesty zostawmy Francuzom, łatwo bowiem o pomyłkę, która narazi nas na śmieszność.

Zobacz też: Francja

Inne przydatne informacje

Zawsze przedstawiaj się, zanim poprosisz kogoś do telefonu. Jeśli chcesz zadzwonić do Francuza, nie musisz się obawiać, że obrazi się, gdy zatelefonujesz w porze posiłku – przyjęło się, że godziny między 12 a 14 oraz w okolicach 20 to najlepsze momenty, by do siebie dzwonić. Z kolei w pewnych częściach Francji (głównie na południu) nie dzwońmy po 14, bowiem może tam trwać wtedy sjesta.

Jeśli chodzi o ubiór, Francuzi oceniają innych po jakości ubrań, ich gustowności i adekwatności do okazji. Powierzchowność jest tu bardzo ważna, jako że większość mieszkańców tego kraju ma wyrafinowany smak i zna się na modzie.

Powszechne są we francuskich miasteczkach i wioskach zasady, które ograniczają wykonywanie hałaśliwych prac do określonych godzin. Zwykle jest to przedział między 8:00-9:00 rano a 19:00, choć w niedziele lepiej nie hałasować przed południem.

To tylko garść podstawowych wskazówek, które mogą okazać się przydatne w trakcie zwiedzania Francji. Wielu innych rzeczy przyjdzie nam się jeszcze nauczyć w praktyce, ale bez obaw. Wystarczy spytać, a Francuzi pouczą nas, jak należy się zachować. Byle pytanie sformułować po francusku...

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA