REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Maroko – jak podróżować i co zobaczyć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Zaręba, Travel Experience
Maroko jest krajem zarówno nam bliskim, jak i dalekim. Jest to okno na Afrykę, gdzie za rozsądną cenę możemy rozkoszować się smakami prawdziwego Czarnego Lądu.
Maroko jest krajem zarówno nam bliskim, jak i dalekim. Jest to okno na Afrykę, gdzie za rozsądną cenę możemy rozkoszować się smakami prawdziwego Czarnego Lądu.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli marzycie o prawdziwej wyprawie, ale macie okrojony budżet na dalekie podróże, powinniście swoją przygodę z prawdziwą turystyką zacząć od Maroka. Co warto zobaczyć i jak podróżować po Maroko?

Maroko jest krajem zarówno nam bliskim, jak i dalekim. Jest to okno na Afrykę, gdzie za rozsądną cenę możemy rozkoszować się smakami prawdziwego Czarnego Lądu. Dodatkowo, jest to najtańszy afrykański cel podróży typu wyprawowego oraz z posmakiem prawdziwej przygody, odległej od masowych standardów proponowanych każdemu turyście w Egipcie czy w Tunezji.

REKLAMA

Jak dostać się do Maroka?

Do Maroka możemy się dostać szybko i tanio. Na rynku polskim od kwietnia tego roku funkcjonują linie Royal Air Marocco, które oferują połączenie bezpośrednie na trasie Warszawa – Casablanka – Warszawa. Poza tym układ tanich lotów w Europie jest na tyle dobry, że odpowiednie połączenie wybranych tanich linii zagwarantuje nam dotarcie do Maroka za kilkaset złotych. Warto jest sprawdzić rejsy łączące loty np. Wizzairem czy Ryanairem z linią Easy Jet.

Zobacz też: Samochodem po wyspie Guernsey

Możliwości jest wiele – jednak przy lotach łączonych uważajmy na to, aby czas na przesiadkę był odpowiednio długi. W razie opóźnienia czy odwołania jednego z lotów nie jesteśmy w stanie odzyskać pieniędzy za kolejny, niewykorzystany odcinek. Zdarza się, że koniecznością jest zmiana lotniska w jednym z krajów, gdyż kolejna linie obsługuje inny port. Często podróżni robią sobie z tego powodu jeden dzień odpoczynku w miastach europejskich; lub czasami łączą pobyt w Maroko z pobytem w mieście w Europie przeznaczając kilka dni na dodatkowe zwiedzanie. Niektórzy do Maroka dostają się samochodem przez Cieśninę Gibraltarską lub promem z Hiszpanii, jednak droga jest bardzo długa i męcząca a do tego nie zawsze tańsza. Warto więc dokładnie przeanalizować wszelkie możliwości i wybrać formę odpowiadającą indywidualnym potrzebom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po Maroku z biurem podróży – zorganizowana wyprawa

REKLAMA

Do tego kraju najlepiej wybrać się na jedną z organizowanych przez biura podróży wypraw. Każda wyprawa trwa zazwyczaj 12-15 dni, jest prowadzona przez licencjonowanego pilota – przewodnika doskonale znającego rejon. Zazwyczaj mocno okrojona jest liczba uczestników w grupie i wynosi od 6 do około 12 osób.
Podstawą jest ciekawy program objazdowy, zagwarantowanie uczestnikom zobaczenia najciekawszych zabytków Maroka. Do tego często uczestnicy na wyprawach w mniejszych grupach mają możliwość odwiedzenia lokalnego mieszkania, hammanu czyli lokalnej łaźni, jedynej w swoim rodzaju i dostępnej tylko w Maroko, przejazdy pomiędzy odcinkami podróży realizowane są jeepem 4x4 w stylu Adventure, kilka nocy grupa spędza na pustyni wraz ze rdzennymi Berberami w oazie. 

Uczestnictwo w zorganizowanej wyprawie da nam pewność, że żadna minuta pobytu nie będzie zmarnowana i nikt nie będzie w stanie nam zmarnować tego czasu. Ponieważ jak w każdym afrykańskim kraju oczy trzeba mieć dookoła głowy, pełno tam naciągaczy, krajem rządzi bakszysz czyli napiwki, bez których niczego się nie załatwi. Lokalni mieszkańcy widząc przyjezdnych Europejczyków odgórnie zwiększają kilkakrotnie ceny, których sami nie potrafimy zweryfikować. Jeżeli jednak ktoś chce się wybrać do Maroka we własnym zakresie, powinien zadbać o towarzystwo w podróży i dobrze zapoznać się z kulturą Maroka przed wyjazdem.

Zobacz też: Santa fe - hipisi i karaibski rum

Wyjazd i zwiedzanie typu 7+7

Można tez wybrać ofertę jednego z biur podróży oferujących wyjazdy typu 7+7 czyli 7 dni zwiedzania po jakich nadchodzi czas tygodnia błogiego lenistwa. Jednak zwiedzanie jest nastawione na czyste oglądanie zabytków, bez większego „wczuwania się” w miejscowy klimat, a wycieczki realizowane są dla większych grup.

Polecamy: Za bramą "piekła" - Sangay 5230 m n.p.m.

Najciekawsze miejsca w Maroku

Chcąc zobaczyć wszystkie najciekawsze miejsca w Maroko potrzebowalibyśmy ok. 3 tygodni. Kraj jest dość rozległy, a odległości spore. Na pewno warto zobaczyć Tangeer na północy, skąd widać wybrzeże Hiszpanii; kolejnym ciekawym miastem jest dawna stolica – Rabat. W Casablance warto odwiedzić słynną restauracje RICKS CAFEE związaną z filmem „Casablanca”, oraz najważniejszy meczet Maroka – Hassana II. Dalej na trasie pojawia się Fez (uważane za najbardziej barwne miasto dzięki targowiskom i rzemieślnikom, którzy sprzedają na nich praktycznie wszystko). Dalej zaczyna się już teren górzysty gór Atlas – wspaniałe, zapierające dech w piersiach widoki, pustynia i inny wymiar czasu. W drodze powrotnej nie może zabraknąć wizyty w Marrakeszu – najbardziej afrykańskim mieście Maroka, które poraża swoją oryginalnością i wszechobecnym odcieniem czerwieni.

Kiedy jechać do Maroka?

REKLAMA

Sezon wyjazdowy trwa tam w zasadzie cały rok. Miesiące wakacyjne jak najbardziej nadają się na wypoczynek, jednak wyprawy można organizować również jesienną i zimową porą, jak powietrze nie jest tak bardzo gorące a klimat bardziej świeży i przyjemniejszy.

Jedynie zimą nie każda trasa w Górach Atlas jest dostępna trekkingowi, a temperatury na pustyni oraz w górach są na tyle niskie, że warto zabrać ze sobą na takie dni ciepłą odzież.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA