REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kary za prowadzenie w stanie nietrzeźwości w krajach Europy

Subskrybuj nas na Youtube
Kary za prowadzenie w stanie nietrzeźwości w krajach Europy.
Kary za prowadzenie w stanie nietrzeźwości w krajach Europy.

REKLAMA

REKLAMA

Najprawdopodobniej jeszcze przed tegorocznymi wakacjami wejdzie w życie nowe prawo na mocy, którego drastycznie wzrosną kary za prowadzenie pojazdy w stanie nietrzeźwości w Polsce. A jakie kary grożą za to przewinienie w innych europejskich krajach?

Jakie kary za prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości obowiązują w innych krajach Europy?

Wielka Brytania

REKLAMA

Kierowca na wyspach może wsiąść za kółko mając nawet 0,8 promila alkoholu we krwi. Jeśli przekroczy dopuszczalny pułap grozi mu grzywna w wysokości 5000 funtów lub kara pozbawienia wolności do sześciu miesięcy. O wysokości kary decyduje sąd podczas rozpraw, który obligatoryjnie odbiera także prawo jazdy na 12 miesięcy (w przypadku recydywy okres ten przedłuża się do minimum trzech lat).  Zdecydowanie ostrzejsze kary brytyjskie przepisy przewidują dla kierowców, którzy pod wpływem alkoholu spowodowali wypadek śmiertelny. Mogą oni trafić do więzienia nawet na 14 lat.

Zobacz też: Zaostrzenie kar za prowadzenie bez prawa jazdy

Niemcy

Za naszą zachodnią granicą kierowcy, którzy nieznacznie przekroczą dopuszczalną normę (0,5 prom. i 0,0 prom. dla kierujących w wieku do 21 lat) musza liczyć się z grzywną do wysokości 300 euro.  Jeśli podczas kontroli policyjny alkomat pokaże zdecydowanie więcej (1,1 prom), kierowca może pójść do więzienia nawet na pięć lat.  Musi się też liczyć z zatrzymaniem prawa jazdy na okres od 6 miesięcy do 5 lat, lub na zawsze. Jeśli pijany kierowca spowoduje wypadek sąd może nakazać wypłatę rekompensaty finansowej lub ewentualnie renty dla ofiary zdarzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Francja

Prawo francuskie także dopuszcza 0,5 prom. alkoholu w wydychanym powietrzu. Jednak powyżej tego poziomu kary są zdecydowanie wyższe niż w Niemczech – grzywna może wynieść aż 4500 euro. Pijanemu kierowcy grozi też kara pozbawienia wolności do dwóch lat.  Sąd może jednak skazać kierowcę na 7 lat pozbawienia wolności, odebrać prawo jazdy na 10 lat i orzec 100 tysięcy euro grzywny, jeżeli spowoduje on wypadek, w którym ktoś zginie. Dodatkowo kara wzrasta do 150 tysięcy euro grzywny, jeżeli sprawca jednocześnie przekroczył dozwoloną prędkość o ponad 50km/godz., uciekł z miejsca wypadku albo znajdował się również pod wpływem narkotyków. Rodziny ofiar wypadków spowodowanych przez pijanych kierowców mogą też żądać wysokich odszkodowań w sądzie.

Zobacz też: Nowe przepisy dotyczące stosowania pasów bezpieczeństwa

Norwegia

W Norwegii kary za prowadzenie pod wpływem alkoholu są bardzo dotkliwe. Zwykle stanowią kombinację wyroku więzienia bez zawieszenia, grzywny, której wysokość jest powiązana z zarobkami oskarżonego oraz utraty prawa jazdy. Przy przekroczeniu normy grzywna może sięgnąć tysiąca euro, a przy zawartości alkoholu we krwi powyżej 0,5 prom. grzywna wynosi 150 proc. miesięcznego(!) dochodu, a zakaz prowadzenia pojazdów orzeka się na 12–24 miesiące. W ubiegłym roku cała Norwegia żyła sprawą Pettera Northuga – czterokrotnego medalisty olimpijskiego w biegach narciarskich, który pod wpływem alkoholu spowodował wypadek. Wyrok - 50 dni więzienia, równowartość 90 tys. złotych grzywny i dożywotnia utrata prawa jazdy.

Czechy

Kodeks ruchu drogowego w Czechach nie przewiduje taryfy ulgowej dla pijanych kierowców - dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi wynosi 0,0 promila (podobnie jak na Słowacji).  Prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem narkotyków jest przestępstwem, za które przewidziana jest kara grzywny: przy zawartości do 0,3 promila alkoholu we krwi – grzywna wynosi 90-730 euro, a przy zawartości powyżej 0,3 promila od  915 do 1830 euro. Kierowca dodatkowo zostaje ukarany 7 punktami karnymi (cudzoziemiec po otrzymaniu 12 punktów nie może prowadzić pojazdów na terytorium Czech przez okres do 1 roku).   W określonych przypadkach przewidzianych ustawą policjant może natychmiast zatrzymać prawo jazdy (np. za spowodowanie śmierci lub uszczerbku na zdrowiu w wypadku drogowym z winy kierowcy, ucieczkę z miejsca wypadku, prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środków odurzających, odmowę poddania się badaniom na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu, a także badaniom na zawartość alkoholu we krwi – o ile wcześniejsze badania dały wynik pozytywny, prowadzenie pojazdu bez wymaganych uprawnień).

Zobacz też: Odebrania prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h

Projekt zaostrzenia w Polsce kar dla kierowców prowadzących w stanie nietrzeźwości

Nowe przepisy przewidują wiele nowych obostrzeń. Jednym z nich jest nawiązka i inne świadczenia pieniężne na rzecz osób poszkodowanych w wypadku, do którego doprowadził pijany kierowca -  co najmniej 5000 zł. Recydywiści i pozostali odpowiadający na podstawie zaostrzonych kryteriów będą musieli zapłacić jeszcze więcej - co najmniej 10 000 zł. Przeszedł też pomysł blokady alkoholowej, która będzie obowiązkowa dla osób skazanych już za jazdę po pijanemu i odzyskujących prawo jazdy po upływie kary. Blokada uniemożliwia uruchomienie samochodu w przypadku, gdy poziom alkoholu w wydychanym przez kierującego powietrzu przekracza 0,1 mg alkoholu w 1 litrze powietrza. Montaż tego urządzenia to kolejny wydatek dla ukaranej osoby - nawet 5 tys. złotych. Wydłużony zostanie też okres, na który kierowca może utracić prawo jazdy (z 10 do maksymalnie 15 lat). Jeżeli natomiast kolejny raz usiądzie za kierownicą pijany, to straci prawo jazdy dożywotnio.

Źródło: Materiały prasowe Certen

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA