REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy będzie zakaz używania nawigacji w smartfonie?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy będzie zakaz używania nawigacji w smartfonie? Fot. Fotolia
Czy będzie zakaz używania nawigacji w smartfonie? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci z branży aplikacji nawigacyjnych zastanawiają się, jak bardzo zmieni się rynek aplikacji nawigacyjnych po rozszerzeniu zakazu trzymania w ręku telefonu podczas prowadzenia pojazdu.

Używanie smartofona podczas prowadzenia jest niebezpieczne

Rozproszenie uwagi oraz odrywanie wzroku od drogi związane z wysyłaniem i odczytywaniem wiadomości, odbieraniem i nawiązywaniem połączeń czy korzystaniem z mobilnych aplikacji, takich jak nawigacja satelitarna, znacznie zwiększa prawdopodobieństwo wypadku. Wyniki badań Great Britain's Transport Research Laboratory pokazują, że czas reakcji kierowców rozmawiających przez telefon wydłuża się o połowę w stosunku do normalnego prowadzenia samochodu oraz o 30 proc. w stosunku do jazdy pod wpływem alkoholu (przy stężeniu 0,8 promila alkoholu we krwi).

REKLAMA

REKLAMA

Z tych właśnie powodów wiele państw wprowadza przepisy zabraniające kierującym korzystania podczas jazdy z telefonu, jeśli wymaga to trzymania słuchawki w ręku. Nieważne, czy odbiera się połączenie, wysyła SMS-a, czy używa aplikacji nawigacyjnej. Taki zakaz znajduje się m.in. w polskiej ustawie Prawo o ruchu drogowym. W USA podobne zapisy funkcjonują w 12 stanach i Dystrykcie Kolumbii, a pisanie wiadomości jest zakazane prawem w 44 stanach i Dystrykcie Kolumbii.
Jak podaje CNN, amerykańska agencja National Highway Traffic Safety Administration, odpowiedzialna za sprawy bezpieczeństwa na drogach jest w trakcie opracowywania wytycznych dotyczących korzystania z urządzeń przenośnych za kierownicą. W ubiegłym roku NHTSA opublikowała już pierwsze wskazówki na ten temat, wskazując na negatywne dla bezpieczeństwa skutki używania przez kierowców smartfonów i tabletów, w tym narzędzi do nawigacji GPS. Oczekuje się, że nowe zalecenia wydane zostaną w tym roku i przyjmą postać sugestii wprowadzenia zakazu używania takich rozwiązań przez osoby prowadzące pojazdy. Wytyczne – jak sama nazwa wskazuje – nie będą oznaczały zmian prawa, ale mogą się do nich przyczynić ze względu na udział przedstawicieli agencji w przygotowaniu ustawy Grow America Act, która zajmuje się m.in. sprawami transportu.

Zobacz też: Jazda z psem w samochodzie - przydatne porady

Rynek czeka na ruch Amerykanów

Wiadomości o działaniach NHTSA już teraz powodują w Stanach masę spekulacji na temat ich potencjalnego wpływu na rynek aplikacji nawigacyjnych takich jak Mapy Google, Waze, MapQuest i Mapy Apple. Trudno oczekiwać, aby kierowcy przestali ich używać, ale być może producenci rozwiązań zostaną zmuszeni do rozwijania funkcjonalności ułatwiających korzystanie z aplikacji osobom prowadzącym pojazdy.

REKLAMA

Chodzi m.in. o sterowanie głosem, poczynając od wyboru punktu docelowego, przez zmianę trasy, na wyszukiwaniu POI kończąc. Innym rozwiązaniem jest wprowadzenie ograniczeń w korzystaniu z aplikacji, takich jak wybieranie celu tylko po zatrzymaniu samochodu. „Już teraz uruchamiając aplikację nawigacyjną kierowcy zwykle widzą komunikat sugerujący, że jej obsługa podczas prowadzenia auta stwarza zagrożenia na drodze i dlatego zalecane jest wprowadzanie wszelkiego rodzaju ustawień w trakcie postoju” – mówi lokalizacja.info Łukasz Brzostek z firmy Imagis, twórcy map cyfrowych i systemów nawigacji GPS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Obowiązkowe wyposażenie samochodów za granicą, a mandat

Możliwe, że producenci aplikacji i urządzeń bardziej przychylnym wzrokiem spojrzą też na rozwiązania typu HUD, w których informacje pochodzące m.in. z nawigacji wyświetlane są bezpośrednio na szybie samochodu, umieszczonej na nim przezroczystej folii lub wyświetlaczu urządzenia sparowanego z telefonem. To pomysł mający zapobiec odrywaniu wzroku od drogi, gdyż podstawowe dane, przydatne kierowcy, znajdują się w jego polu widzenia.
„Nie można też pomijać kwestii connected cars, czyli łączenia urządzeń mobilnych z samochodowymi systemami infotainment, dzięki czemu można bezproblemowo korzystać z aplikacji w telefonie za pomocą przyrządów pokładowych. Niweluje to problem trzymania smartfona w ręku” – dodaje Marcin Maroszek z Emapy, dostawcy cyfrowych danych kartograficznych wykorzystywanych m.in. w programach do nawigacji satelitarnej.
Czekamy na to, co zrobią Amerykanie, bo będzie to miało wpływ na cały światowy rynek aplikacji mobilnych.

Autorem artykułu jest Maciej Pobocha, Lokalizacja.info

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA