REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co sprawdzić w kamperze przed wyjazdem?

Co sprawdzić w kamperze przed wyjazdem?
Co sprawdzić w kamperze przed wyjazdem?
Exide Technologies S.A.

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola stanu kampera przed wyjazdem nie może się ograniczać jedynie do czynności kontrolnych analogicznych do tych, które przeprowadza się w samochodach osobowych. Skontrolować trzeba więcej układów. Jakich?

Przed wyjazdem kamperem koniecznie sprawdź akumulator

Jednym z najważniejszych układów do sprawdzenia przed wyjazdem w kamperze jest układ elektryczny. Sprawność ładowania i kondycja akumulatora są istotne ze względu na fakt, że użytkując samochód kempingowy będziemy korzystać z wielu odbiorników prądu.

REKLAMA

REKLAMA

„Nawet uszkodzona lodówka może pobierać znacznie więcej energii, niż powinna, i w rezultacie doprowadzić do całkowitego rozładowania akumulatora” – wyjaśnia Krzysztof Najder z firmy Exide Technologies S.A.

Zobacz też: Samochodem do Hiszpanii

REKLAMA

W przypadku kampera może to być szczególnie niebezpieczne, ponieważ rozładowany akumulator oznacza nie tylko niemożność skorzystania z urządzeń pokładowych, ale także odpalenia silnika. Wezwanie pomocy do lasu, z dala od cywilizacji, może być kosztowne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istnieje zabezpieczenie przed taką sytuacją – polega ono na zastosowaniu dwóch akumulatorów, co minimalizuje ryzyko całkowitej utraty źródła energii. Jeden z nich odpowiada wtedy wyłącznie za rozruch silnika, natomiast drugi (tzw. akumulator użytkowy) zasila urządzenia pokładowe. „Jako akumulator użytkowy można stosować np. konstrukcję żelową, która generuje zbyt małe prądy rozruchowe, by odpalić silnik, ale doskonale nadaje się do zasilania urządzeń ze względu na odporność na głębokie rozładowanie. Z kolei jako akumulator rozruchowy doskonale sprawdzi się typ ECM o wysokiej mocy rozruchowej” – wyjaśnia Najder. W takiej sytuacji rozładowanie akumulatora użytkowego nie spowoduje, że nie odpalimy silnika.

Najlepszym sposobem na uniknięcie problemów z akumulatorem jest sprawdzenie jego stanu u mechanika przed wyjazdem. Zmierzy on napięcie postojowe (jest to wartość energii pobierana przez wyłączony pojazd na podtrzymanie pamięci sterowników, alarmu, itp.) i pobór prądu z włączonymi wszystkimi urządzeniami. Jeżeli w którejkolwiek z tych sytuacji pobór prądu jest wyraźnie większy niż powinien, szukamy winowajcy w instalacji elektrycznej.

Zobacz też: Samochodem do Finlandii

Lista - co sprawdzić przed wyjazdem kamperem

Przed wyjazdem należy sprawdzić także opony. Jakiekolwiek pęknięcia i wybrzuszenia dyskwalifikują oponę, podobnie jak zbyt niski poziom bieżnika. Zarówno przed podróżą, jak i podczas niej, warto regularnie sprawdzać poziom ciśnienia w oponach. Jego spadek oznacza większe spalanie paliwa i obniża bezpieczeństwo jazdy.

W dalszej kolejności proponujemy przyjrzeć się elementom, które zapewniają możliwość wygodnego podróżowania. Butla z gazem powinna być pełna, a co ważniejsze – szczelna. Sprawdzenie poprawności działania ogrzewania pozwoli uniknąć nieprzyjemnej niespodzianki w chłodną noc. W przypadku wodnej instalacji kontroli podlegają wszystkie łączenia, rury, zbiorniki, krany i grzałka wody. Podobnie jak z gazem, lepiej wyjechać w trasę z zapasem wody, niż później gorączkowo jej szukać.

Zobacz też: System podgrzewania powietrza i wody dla camperów

Poza wyżej wymienionymi urządzeniami w pojeździe rekreacyjnym powinno znaleźć się także minimum wyposażenia: kilka butelek wody pitnej, zapałki, latarka, mapy, bandaże i środek odkażający. Do tego zestawu warto dorzucić także woltomierz, dzięki któremu można kontrolować stan akumulatora i odpowiednio wcześnie wykryć zbliżające się rozładowanie.
Początkującym amatorom wypoczynku z kamperem lub przyczepą kempingową doradzamy także poćwiczenie jazdy na pustym parkingu. Kamper jest większy i mniej zwrotny, dlatego parkowanie może okazać się trudne – warto o tym pamiętać.

Źródło: Exide Technologies S.A.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA