REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co sprawdzić w kamperze przed wyjazdem?

Co sprawdzić w kamperze przed wyjazdem?
Co sprawdzić w kamperze przed wyjazdem?
Exide Technologies S.A.

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola stanu kampera przed wyjazdem nie może się ograniczać jedynie do czynności kontrolnych analogicznych do tych, które przeprowadza się w samochodach osobowych. Skontrolować trzeba więcej układów. Jakich?

Przed wyjazdem kamperem koniecznie sprawdź akumulator

Jednym z najważniejszych układów do sprawdzenia przed wyjazdem w kamperze jest układ elektryczny. Sprawność ładowania i kondycja akumulatora są istotne ze względu na fakt, że użytkując samochód kempingowy będziemy korzystać z wielu odbiorników prądu.

REKLAMA

REKLAMA

„Nawet uszkodzona lodówka może pobierać znacznie więcej energii, niż powinna, i w rezultacie doprowadzić do całkowitego rozładowania akumulatora” – wyjaśnia Krzysztof Najder z firmy Exide Technologies S.A.

Zobacz też: Samochodem do Hiszpanii

REKLAMA

W przypadku kampera może to być szczególnie niebezpieczne, ponieważ rozładowany akumulator oznacza nie tylko niemożność skorzystania z urządzeń pokładowych, ale także odpalenia silnika. Wezwanie pomocy do lasu, z dala od cywilizacji, może być kosztowne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istnieje zabezpieczenie przed taką sytuacją – polega ono na zastosowaniu dwóch akumulatorów, co minimalizuje ryzyko całkowitej utraty źródła energii. Jeden z nich odpowiada wtedy wyłącznie za rozruch silnika, natomiast drugi (tzw. akumulator użytkowy) zasila urządzenia pokładowe. „Jako akumulator użytkowy można stosować np. konstrukcję żelową, która generuje zbyt małe prądy rozruchowe, by odpalić silnik, ale doskonale nadaje się do zasilania urządzeń ze względu na odporność na głębokie rozładowanie. Z kolei jako akumulator rozruchowy doskonale sprawdzi się typ ECM o wysokiej mocy rozruchowej” – wyjaśnia Najder. W takiej sytuacji rozładowanie akumulatora użytkowego nie spowoduje, że nie odpalimy silnika.

Najlepszym sposobem na uniknięcie problemów z akumulatorem jest sprawdzenie jego stanu u mechanika przed wyjazdem. Zmierzy on napięcie postojowe (jest to wartość energii pobierana przez wyłączony pojazd na podtrzymanie pamięci sterowników, alarmu, itp.) i pobór prądu z włączonymi wszystkimi urządzeniami. Jeżeli w którejkolwiek z tych sytuacji pobór prądu jest wyraźnie większy niż powinien, szukamy winowajcy w instalacji elektrycznej.

Zobacz też: Samochodem do Finlandii

Lista - co sprawdzić przed wyjazdem kamperem

Przed wyjazdem należy sprawdzić także opony. Jakiekolwiek pęknięcia i wybrzuszenia dyskwalifikują oponę, podobnie jak zbyt niski poziom bieżnika. Zarówno przed podróżą, jak i podczas niej, warto regularnie sprawdzać poziom ciśnienia w oponach. Jego spadek oznacza większe spalanie paliwa i obniża bezpieczeństwo jazdy.

W dalszej kolejności proponujemy przyjrzeć się elementom, które zapewniają możliwość wygodnego podróżowania. Butla z gazem powinna być pełna, a co ważniejsze – szczelna. Sprawdzenie poprawności działania ogrzewania pozwoli uniknąć nieprzyjemnej niespodzianki w chłodną noc. W przypadku wodnej instalacji kontroli podlegają wszystkie łączenia, rury, zbiorniki, krany i grzałka wody. Podobnie jak z gazem, lepiej wyjechać w trasę z zapasem wody, niż później gorączkowo jej szukać.

Zobacz też: System podgrzewania powietrza i wody dla camperów

Poza wyżej wymienionymi urządzeniami w pojeździe rekreacyjnym powinno znaleźć się także minimum wyposażenia: kilka butelek wody pitnej, zapałki, latarka, mapy, bandaże i środek odkażający. Do tego zestawu warto dorzucić także woltomierz, dzięki któremu można kontrolować stan akumulatora i odpowiednio wcześnie wykryć zbliżające się rozładowanie.
Początkującym amatorom wypoczynku z kamperem lub przyczepą kempingową doradzamy także poćwiczenie jazdy na pustym parkingu. Kamper jest większy i mniej zwrotny, dlatego parkowanie może okazać się trudne – warto o tym pamiętać.

Źródło: Exide Technologies S.A.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA