REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakich państwach produkowane są samochody - wiesz czy nie?

Dziś samochody produkowane są praktycznie na każdym kontynencie poza Antarktydą.  Fot. Fotolia
Dziś samochody produkowane są praktycznie na każdym kontynencie poza Antarktydą. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Większość towarów dostępnych na sklepowych półkach ma oznaczenie „made in China”. Zastanawialiście się, gdzie są produkowane obecnie sprzedawane samochody?

Jeszcze dwadzieścia pięć lat temu, wszystko było znacznie prostsze. Japońskie auta produkowane były w Japonii, finezyjne, choć nad wyraz awaryjne włoskie auta, były autorską pracą włoskiego narodu, a niemiecka solidność przekładała się na wyjątkową trwałość samochodów pochodzących z Republiki Federalnej Niemiec.

REKLAMA

Globalizacja to często gorsza jakość, ale i niższa cena

Globalizacja spowodowała, że producenci postanowili zmienić lokalizację swoich fabryk, obniżając tym samym koszty produkcji aut. Szybko okazało się jednak, że to kto montuje samochody ma istotny wpływ na ich solidność. Wyraźnie przekonali się o tym chociażby użytkownicy Hondy Civic. VIII-generacja tego modelu produkowana w Wielkiej Brytanii w Swindon (5d), ma znacznie słabszej jakości spasowanie elementów wnętrza i karoserii niż jej poprzednicy. Podobne przypadki można zaobserwować u innych koncernów takich jak Ford, Toyota, Nissan czy nawet VW.

Zobacz też: Infiniti rozpoczyna produkcję w Europie

Ryż, sprzęt AGD i RTV...

Co ciekawe, mało osób zdaje sobie sprawę, że niektóre modele tylko swoim logiem zakrywają prawdziwą tożsamość. Renault Kaleos to samochód w całości opracowany przez firmę Samsung. Podobnie jest zresztą z modelem Renault Latitude.

Czasem kraj produkcji zaskakuje!

Są jednak auta, których jakość może pozytywnie zaskoczyć, a przynajmniej są ku temu wyraźne przesłanki. Osobiście najbardziej interesuje mnie trwałość sportowego Peugeota RCZ. Ten wyjątkowo udany francuski samochód ma naprawdę solidne korzenie – powstaje w zakładach w Austrii. Można zatem liczyć, że skoro do napędu wykorzystuje usprawniony silnik BMW i do tego produkowany jest przez jeden z najrozsądniejszych narodów w Europie, to efektem tego może być bardzo trwały pojazd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Made in Poland

Jeśli chodzi o rodzimy rynek motoryzacyjny to większość Polaków zdaje sobie sprawę z przykrych realiów. Polska myśl techniczna jest niestety tylko „pomagierem” w zachodnich koncernach. Siła robocza jest natomiast wykorzystywana przy produkcji samochodów takich koncernów jak Volkswagen (Caddy), Fiat (500, Panda Classic), Lancia (Ypsilon), Opel (Astra III 5d, Astra IV 5d, Astra GTC, Astra IV sedan, Cascada). Pod tym względem jesteśmy bardzo zbliżonym krajem do Turcji. Tu powstają auta Hondy (Civic 4d), Fiata (Doblo, Qubo), Renault (Thalia, Fluence, Magane kombi),  Toyoty (Verso, od 2013 r. Corolla).

Zobacz też: Seryjna produkcja Opla Astry OPC rozpoczęta!

Niecałe 5,5 mln ludności a produkuje samochody!

Spośród państw, które mogą zaskoczyć produkcją aut wskazać warto Finlandię, w której od 2013 roku będzie produkowany nowy Mercedes A-klasy. Niemieckie SUV-y upodobali sobie zwłaszcza Amerykanie, dlatego nie dziwi fakt, że w tych krajach produkowane są zarówno modele BMW (X3, X5, X6) jak i Mercedesa (ML, GL, R).

Smutna konkluzja

Szkoda, że na mapie świata zabrakło Polski, jako kraju produkującego własne samochody osobowe. Kolejne rządy nie mają chęci ani pomysłu na przywrócenie idei polskiego samochodu. I choć to zadanie bardzo kosztowne, wymagające wiedzy, doświadczenia a przede wszystkim czasu to jednak są marki, którym się to udało – KIA, Hyundai czy nawet indyjski Tata. Skoro uważamy się za cywilizowany kraj, „zieloną wyspę” to czemu nie aspirujemy do prawdziwych, a nie wyimaginowanych i nic nieznaczących tytułów?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA