REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wiesz jak wyeliminować zakłócenia w radioodbiorniku samochodowym?

REKLAMA

REKLAMA

Głównym źródłem zakłóceń w radioodbiorniku jest układ zapłonowy, obwód ładowania i urządzenia elektryczne w samochodzie. Mogą być one odbierane przez antenę lub przewody elektryczne odbiornika. Oto kilka moich wskazówek, jak znaleźć źródło szumów i jak je usunąć.

Zanim zaczniesz szukać źródła zakłóceń, sprawdź, czy radio ma właściwe przyłączenie do masy oraz czy jest właściwy kontakt między karoserią samochodu a anteną. Sprawdź też trymer anteny, małą śrubkę umieszczoną na boku lub z przodu radia. Ustaw radio na niska częstotliwość, 1200 kHz, po czym przekręć śrubkę małym śrubokrętem, aby moc sygnału była jak największa.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli słyszysz trzaski i piski narastające z prędkością obrotów silnika oznacza to, że zakłócenia pochodzą od układów zapłonu. Jeżeli słyszysz jękliwy odgłos, którego wysokość rośnie z obrotami silnika, jest spowodowany działaniem prądnicy. Inne zakłócenia są wywoływane przez urządzenia elektryczne, np. wycieraczki albo dmuchawkę i występują tylko gdy te urządzenia są włączone.

Zobacz też: Radio w aucie służbowym: co z abonamentem?

W przypadku zakłóceń pochodzących z zapłonu: jeśli przewody świece zapłonowych oraz przewody łączące cewkę z rozdzielaczem mają rdzeń węglowy (co można poznać po oznaczeniu oporu na izolacji), mają też wtedy wbudowany filtry przeciwzakłóceniowe, które mogą ulec zniszczeniu pod wpływem zgięcia lub rozciągnięcia. Każdy taki przewód wymień na nowy.

REKLAMA

Przewody miedziane, używane w wielu starszych modelach aut, powinny być wyposażone w filtry przeciwzakłóceniowe na odcinku wysokiego napięcia między cewką a rozdzielaczem oraz przy każdej świecy zapłonowej. Mamy dwa rodzaje filtrów przeciwzakłóceniowych wysokiego napięcia: wkręcane w cewkę od góry i wmontowywane w przewód wysokiego napięcia. W tym drugim przypadku powinieneś przeciąć przewód i połączyć ona końce z filtrem, w pierwszym natomiast filtry przeciwzakłóceniowe wbudowane są w kapturki świec zapłonowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy wiesz jak zamontować radio samochodowe?

Zakłócenia pochodzące z obwodów niskiego napięcia: można wyeliminować podłączając filtr przeciwzakłóceniowy o wartości 1 mikrofarada do dodatniego złącza cewki. Jeżeli twoje radio odbiera pasmo FM, podłącz filtr dwoma przewodami, z których jeden połączony jest z masą. Filtr musisz zamontować pod śrubą mocującej cewki.

Zakłócenia pochodzące z prądnicy prądu stałego lub zmiennego możesz usunąć podłączając kondensator (1-3 mikrofarada w pierwszym przypadku, 3 mikrofarady w drugim) do zacisku wyjściowego. Zamontuj kondensator pod jedną ze śrub mocujących prądnicę.

Zakłócenia pochodzące z pracy urządzeń elektrycznych: wszystkie silniki elektryczne w samochodzie generują niewielkie pole magnetyczne . Zakłócenia mogą być zbierane przez przewód elektryczny zasilający radio. Spróbuj przełożyć go w inne miejsce lub zamontuj na nim dławik. Możesz też złożyć filtr (1 lub 2 mikrofarady) między przewodem zasilającym a masą.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA