REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wiesz jak wyeliminować zakłócenia w radioodbiorniku samochodowym?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Głównym źródłem zakłóceń w radioodbiorniku jest układ zapłonowy, obwód ładowania i urządzenia elektryczne w samochodzie. Mogą być one odbierane przez antenę lub przewody elektryczne odbiornika. Oto kilka moich wskazówek, jak znaleźć źródło szumów i jak je usunąć.

Zanim zaczniesz szukać źródła zakłóceń, sprawdź, czy radio ma właściwe przyłączenie do masy oraz czy jest właściwy kontakt między karoserią samochodu a anteną. Sprawdź też trymer anteny, małą śrubkę umieszczoną na boku lub z przodu radia. Ustaw radio na niska częstotliwość, 1200 kHz, po czym przekręć śrubkę małym śrubokrętem, aby moc sygnału była jak największa.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli słyszysz trzaski i piski narastające z prędkością obrotów silnika oznacza to, że zakłócenia pochodzą od układów zapłonu. Jeżeli słyszysz jękliwy odgłos, którego wysokość rośnie z obrotami silnika, jest spowodowany działaniem prądnicy. Inne zakłócenia są wywoływane przez urządzenia elektryczne, np. wycieraczki albo dmuchawkę i występują tylko gdy te urządzenia są włączone.

Zobacz też: Radio w aucie służbowym: co z abonamentem?

W przypadku zakłóceń pochodzących z zapłonu: jeśli przewody świece zapłonowych oraz przewody łączące cewkę z rozdzielaczem mają rdzeń węglowy (co można poznać po oznaczeniu oporu na izolacji), mają też wtedy wbudowany filtry przeciwzakłóceniowe, które mogą ulec zniszczeniu pod wpływem zgięcia lub rozciągnięcia. Każdy taki przewód wymień na nowy.

REKLAMA

Przewody miedziane, używane w wielu starszych modelach aut, powinny być wyposażone w filtry przeciwzakłóceniowe na odcinku wysokiego napięcia między cewką a rozdzielaczem oraz przy każdej świecy zapłonowej. Mamy dwa rodzaje filtrów przeciwzakłóceniowych wysokiego napięcia: wkręcane w cewkę od góry i wmontowywane w przewód wysokiego napięcia. W tym drugim przypadku powinieneś przeciąć przewód i połączyć ona końce z filtrem, w pierwszym natomiast filtry przeciwzakłóceniowe wbudowane są w kapturki świec zapłonowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy wiesz jak zamontować radio samochodowe?

Zakłócenia pochodzące z obwodów niskiego napięcia: można wyeliminować podłączając filtr przeciwzakłóceniowy o wartości 1 mikrofarada do dodatniego złącza cewki. Jeżeli twoje radio odbiera pasmo FM, podłącz filtr dwoma przewodami, z których jeden połączony jest z masą. Filtr musisz zamontować pod śrubą mocującej cewki.

Zakłócenia pochodzące z prądnicy prądu stałego lub zmiennego możesz usunąć podłączając kondensator (1-3 mikrofarada w pierwszym przypadku, 3 mikrofarady w drugim) do zacisku wyjściowego. Zamontuj kondensator pod jedną ze śrub mocujących prądnicę.

Zakłócenia pochodzące z pracy urządzeń elektrycznych: wszystkie silniki elektryczne w samochodzie generują niewielkie pole magnetyczne . Zakłócenia mogą być zbierane przez przewód elektryczny zasilający radio. Spróbuj przełożyć go w inne miejsce lub zamontuj na nim dławik. Możesz też złożyć filtr (1 lub 2 mikrofarady) między przewodem zasilającym a masą.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA