REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wiesz jak wyeliminować zakłócenia w radioodbiorniku samochodowym?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Głównym źródłem zakłóceń w radioodbiorniku jest układ zapłonowy, obwód ładowania i urządzenia elektryczne w samochodzie. Mogą być one odbierane przez antenę lub przewody elektryczne odbiornika. Oto kilka moich wskazówek, jak znaleźć źródło szumów i jak je usunąć.

Zanim zaczniesz szukać źródła zakłóceń, sprawdź, czy radio ma właściwe przyłączenie do masy oraz czy jest właściwy kontakt między karoserią samochodu a anteną. Sprawdź też trymer anteny, małą śrubkę umieszczoną na boku lub z przodu radia. Ustaw radio na niska częstotliwość, 1200 kHz, po czym przekręć śrubkę małym śrubokrętem, aby moc sygnału była jak największa.

REKLAMA

Jeżeli słyszysz trzaski i piski narastające z prędkością obrotów silnika oznacza to, że zakłócenia pochodzą od układów zapłonu. Jeżeli słyszysz jękliwy odgłos, którego wysokość rośnie z obrotami silnika, jest spowodowany działaniem prądnicy. Inne zakłócenia są wywoływane przez urządzenia elektryczne, np. wycieraczki albo dmuchawkę i występują tylko gdy te urządzenia są włączone.

Zobacz też: Radio w aucie służbowym: co z abonamentem?

REKLAMA

W przypadku zakłóceń pochodzących z zapłonu: jeśli przewody świece zapłonowych oraz przewody łączące cewkę z rozdzielaczem mają rdzeń węglowy (co można poznać po oznaczeniu oporu na izolacji), mają też wtedy wbudowany filtry przeciwzakłóceniowe, które mogą ulec zniszczeniu pod wpływem zgięcia lub rozciągnięcia. Każdy taki przewód wymień na nowy.

Przewody miedziane, używane w wielu starszych modelach aut, powinny być wyposażone w filtry przeciwzakłóceniowe na odcinku wysokiego napięcia między cewką a rozdzielaczem oraz przy każdej świecy zapłonowej. Mamy dwa rodzaje filtrów przeciwzakłóceniowych wysokiego napięcia: wkręcane w cewkę od góry i wmontowywane w przewód wysokiego napięcia. W tym drugim przypadku powinieneś przeciąć przewód i połączyć ona końce z filtrem, w pierwszym natomiast filtry przeciwzakłóceniowe wbudowane są w kapturki świec zapłonowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy wiesz jak zamontować radio samochodowe?

Zakłócenia pochodzące z obwodów niskiego napięcia: można wyeliminować podłączając filtr przeciwzakłóceniowy o wartości 1 mikrofarada do dodatniego złącza cewki. Jeżeli twoje radio odbiera pasmo FM, podłącz filtr dwoma przewodami, z których jeden połączony jest z masą. Filtr musisz zamontować pod śrubą mocującej cewki.

REKLAMA

Zakłócenia pochodzące z prądnicy prądu stałego lub zmiennego możesz usunąć podłączając kondensator (1-3 mikrofarada w pierwszym przypadku, 3 mikrofarady w drugim) do zacisku wyjściowego. Zamontuj kondensator pod jedną ze śrub mocujących prądnicę.

Zakłócenia pochodzące z pracy urządzeń elektrycznych: wszystkie silniki elektryczne w samochodzie generują niewielkie pole magnetyczne . Zakłócenia mogą być zbierane przez przewód elektryczny zasilający radio. Spróbuj przełożyć go w inne miejsce lub zamontuj na nim dławik. Możesz też złożyć filtr (1 lub 2 mikrofarady) między przewodem zasilającym a masą.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA