Czy wiesz jak wyeliminować zakłócenia w radioodbiorniku samochodowym?
REKLAMA
REKLAMA
Zanim zaczniesz szukać źródła zakłóceń, sprawdź, czy radio ma właściwe przyłączenie do masy oraz czy jest właściwy kontakt między karoserią samochodu a anteną. Sprawdź też trymer anteny, małą śrubkę umieszczoną na boku lub z przodu radia. Ustaw radio na niska częstotliwość, 1200 kHz, po czym przekręć śrubkę małym śrubokrętem, aby moc sygnału była jak największa.
REKLAMA
Jeżeli słyszysz trzaski i piski narastające z prędkością obrotów silnika oznacza to, że zakłócenia pochodzą od układów zapłonu. Jeżeli słyszysz jękliwy odgłos, którego wysokość rośnie z obrotami silnika, jest spowodowany działaniem prądnicy. Inne zakłócenia są wywoływane przez urządzenia elektryczne, np. wycieraczki albo dmuchawkę i występują tylko gdy te urządzenia są włączone.
Zobacz też: Radio w aucie służbowym: co z abonamentem?
REKLAMA
W przypadku zakłóceń pochodzących z zapłonu: jeśli przewody świece zapłonowych oraz przewody łączące cewkę z rozdzielaczem mają rdzeń węglowy (co można poznać po oznaczeniu oporu na izolacji), mają też wtedy wbudowany filtry przeciwzakłóceniowe, które mogą ulec zniszczeniu pod wpływem zgięcia lub rozciągnięcia. Każdy taki przewód wymień na nowy.
Przewody miedziane, używane w wielu starszych modelach aut, powinny być wyposażone w filtry przeciwzakłóceniowe na odcinku wysokiego napięcia między cewką a rozdzielaczem oraz przy każdej świecy zapłonowej. Mamy dwa rodzaje filtrów przeciwzakłóceniowych wysokiego napięcia: wkręcane w cewkę od góry i wmontowywane w przewód wysokiego napięcia. W tym drugim przypadku powinieneś przeciąć przewód i połączyć ona końce z filtrem, w pierwszym natomiast filtry przeciwzakłóceniowe wbudowane są w kapturki świec zapłonowych.
Zobacz też: Czy wiesz jak zamontować radio samochodowe?
Zakłócenia pochodzące z obwodów niskiego napięcia: można wyeliminować podłączając filtr przeciwzakłóceniowy o wartości 1 mikrofarada do dodatniego złącza cewki. Jeżeli twoje radio odbiera pasmo FM, podłącz filtr dwoma przewodami, z których jeden połączony jest z masą. Filtr musisz zamontować pod śrubą mocującej cewki.
REKLAMA
Zakłócenia pochodzące z prądnicy prądu stałego lub zmiennego możesz usunąć podłączając kondensator (1-3 mikrofarada w pierwszym przypadku, 3 mikrofarady w drugim) do zacisku wyjściowego. Zamontuj kondensator pod jedną ze śrub mocujących prądnicę.
Zakłócenia pochodzące z pracy urządzeń elektrycznych: wszystkie silniki elektryczne w samochodzie generują niewielkie pole magnetyczne . Zakłócenia mogą być zbierane przez przewód elektryczny zasilający radio. Spróbuj przełożyć go w inne miejsce lub zamontuj na nim dławik. Możesz też złożyć filtr (1 lub 2 mikrofarady) między przewodem zasilającym a masą.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.