Czy konsument wie, za co płaci w myjni samochodowej i na parkingu?
REKLAMA
REKLAMA
Parkingi i myjnie pod lupą UOKiK
Czy wjazd na parking albo myjnię samochodową musi wiązać się zw obawą, że nie wiadomo, jaka będzie cena końcowa usługi? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta w 2023 r. przeprowadził kontrole 84 parkingów i 125 myjni samochodowych w całej Polsce. Czy przedsiębiorcy prawidłowo realizują swoje obowiązki dotyczące informowania o cenie?
REKLAMA
REKLAMA
- Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do informacji. Przedsiębiorca nie może utrudniać dostępu do cennika usług. Musi być on widoczny, niebudzący wątpliwości, jednoznaczny i umożliwiający porównanie cen. Konsument powinien mieć możliwość ustalenia, ile w rzeczywistości zapłaci za pozostawienie swojego samochodu na parkingu czy jego umycie, a także wybrania najkorzystniejszej dla siebie oferty – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Niestety, według danych zgromadzonych przez Inspekcję Handlową blisko 23 proc. sprawdzonych przedsiębiorców nie dba o prawidłowe informowanie konsumentów o cenach świadczonych przez siebie usług.
Cena na priv?
Nieprawidłowości dotyczące uwidaczniania cen stwierdzono w przypadku 26 parkingów i 22 myjni – łącznie u 48 przedsiębiorców. Głównym problemem na parkingach jest umieszczanie cen usług w taki sposób, że są one nieczytelne dla wjeżdżających kierowców. Zarówno w myjniach, jak i na parkingach UOKiK stwierdził brak cenników lub nieuwzględnienie cen wszystkich usług. Zdarza się również, że przedsiębiorcy prezentują ceny w sposób budzący wątpliwości, np. w formie „od…” lub „od… do…”.
Cena musi być jednoznaczna dla konsumenta - ma prawo wiedzieć, ile dane usługi kosztują, aby móc świadomie wybrać te, z których chce skorzystać.
Za brak należytego informowania konsumentów o cenach świadczonych usług przedsiębiorcy grozi kara do 20 tys. zł. W efekcie kontroli ponad połowa przedsiębiorców, u których stwierdziliśmy nieprawidłowości podjęła dobrowolne działania naprawcze. Na 32 przedsiębiorców UOKiK nałożył kary pieniężne na łączną kwotę ok. 40 tys. zł. W 6 przypadkach odstąpiliśmy od nałożenia kary ze względu na znikomą wagę naruszeń oraz fakt, że przedsiębiorcy zaprzestali stosowania zakwestionowanych praktyk.
Badanie jakości paliwa
Ale kontrole Inspekcji Handlowej w myjniach i na parkingach to nie jedyne działania Urzędu chroniące kierowców – od lat bada jakość paliw, a informacje o wynikach regularnie publikuje na uokik.gov.pl.
Prezes UOKiK kwestionuje także nieuczciwe praktyki zarządców parkingów, np. ograniczanie sposobu składania reklamacji czy naliczanie dodatkowych kosztów za niezapłacone opłaty parkingowe – to nawet kilka postępowań rocznie.
Jakie prawa ma konsument?
Konsument powinien pamiętać, że ma prawo
- wiedzieć, ile zapłaci wjeżdżając na parking – cena powinna być widoczna, przedstawiona w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości.
- wiedzieć dokładnie, ile zapłaci za pozostawienie samochodu na parkingu czy też jego umycie – należy sprawdzić cenę za minutę, godzinę.
- znać najniższą cenę z 30 dni przed obniżką, w przypadku, gdy przedsiębiorca ogłasza promocję
W przypadku braku cennika usług należy poinformować Inspekcję Handlową w województwie.
Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl
REKLAMA
REKLAMA