REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Dzięki prawu jazdy kategorii AM czternastolatek może stawiać pierwsze kroki w świecie mobilności
Dzięki prawu jazdy kategorii AM czternastolatek może stawiać pierwsze kroki w świecie mobilności
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Polskie przepisy dają możliwość prowadzenia pojazdów mechanicznych już osobom powyżej 14 r.ż. Kategoria AM uprawnia młodzież do kierowania motorowerami oraz lekkimi pojazdami elektrycznymi i spalinowymi o maksymalnej pojemności silnika 50 cm3 lub mocy do 4 kW.
Dzięki niej nastolatki mają możliwość wczesnego rozwijania swoich umiejętności kierowania w bezpiecznych i regulowanych warunkach, co stanowi ważny krok w kierunku zwiększenia ich mobilności.

REKLAMA

Prawo jazdy AM: jaka podstawa prawna

– Prawo jazdy kategorii AM to bardzo praktyczne rozwiązanie, które oferuje młodym ludziom większą niezależność transportową, a ich rodzicom ogranicza konieczność dowożenia dzieci do różnych miejsc – podkreśla Maciej Płatek, Prezes Zarządu Electroride.
Taka możliwość istnieje w polskim prawie od niedawna, a konkretnie od 19 stycznia 2013 roku, kiedy to weszła w życie ustawa o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2011 r. nr 30, poz. 151 z późn. zm.), która zmieniła Prawo o ruchu drogowym.

– To wówczas pojawiła się kategoria prawa jazdy AM, zastępując obowiązującą wcześniej kartę motorowerową i rozszerzając jej zakres. Uprawnia ona do kierowania pojazdami o pojemności silnika spalinowego do 50 cm3, a w przypadku silnika elektrycznego o mocy do 4kW,prędkości maksymalnej 45 km/hi maksymalnej masie 350 kg – wyjaśnia ekspert.

Kto dostanie prawo jazdy kategorii AM

Aby uzyskać prawo jazdy kategorii AM, należy spełnić następujące warunki:

  • mieć ukończone 14 lat (wymagana jest także zgoda rodziców),
  • uzyskać zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do prowadzenia pojazdów danej kategorii,
  • odbyć kurs w wymiarze minimum 10 godzin zajęć teoretycznych i 10 godzin praktycznych,
  • zdać egzamin państwowy, teoretyczny oraz praktyczny.

– Dzięki zmianie przepisów możliwość prowadzenia pojazdów trzy- i czterokołowych oraz microcarów jest dostępna dla znacznie większej liczby użytkowników niż dotąd. Zważywszy, że na rynku dostępnych jest coraz więcej modeli zaliczających się do tej kategorii, a które w swojej konstrukcji nie odbiegają znacząco od tradycyjnych samochodów, młodzi ludzie mogą zacząć przygodę z motoryzacją już w wieku nastoletnim – wyjaśnia ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mikromobilność daje makroniezależność

REKLAMA

Kategoria AM stanowi pierwszy stopień niezależności transportowej, umożliwiając nastolatkom samodzielne poruszanie się na krótkich dystansach. Daje im dużą swobodę, co jest istotne w kontekście rozwijających się obszarów miejskich i rosnącej popularności mikromobilności. 
Posiadanie prawa jazdy kategorii AM przynosi wiele korzyści dla młodych użytkowników, w tym większą samodzielność i niezależność.

– Dzięki możliwości kierowania np. elektrycznymi motorowerami dwu- i trzykołowymi lub czterokołowcami lekkimi, młodzi ludzie mogą zyskać cenne doświadczenie na drodze już od 14. roku życia, czyli znacznie przed osiągnięciem pełnoletności – komentuje Maciej Płatek.
– Istotnym ograniczeniem kategorii AM jest stosunkowo niska prędkość maksymalna pojazdu, która powinna skutecznie poskromić niewłaściwe zapędy najmłodszych kierowców, co jest ważnym aspektem dla wielu rodziców. Prosta i intuicyjna obsługa tych pojazdów jest idealna dla początkujących kierowców, co znacząco ułatwia naukę i zdobywanie umiejętności – dodaje ekspert.

Pojazd dla czternastolatka: najważniejsze jest bezpieczeństwo

Ekspert zwraca uwagę na fakt, iż ważne jest jednak, aby przy wyborze pojazdu kierować się nie tylko atrakcyjnym wyglądem, ale także kwestiami bezpieczeństwa, takimi jak np. jego konstrukcja.
– Prawo jazdy kategorii AM jest więc doskonałym narzędziem wspierającym rozwój młodych ludzi w ich drodze do samodzielności i odpowiedzialności – podsumowuje Maciej Płatek, Prezes Zarządu Electroride. 
Uprawnienia do kierowania stanowią wartość nie tylko dla młodzieży. To również okazja dla rodziców na wsparcie rozwoju niezależności dziecka, budowanie zaufania do niego oraz kształtowania jego dojrzałości. Posiada również wymiar praktyczny — czas opiekunów zostaje uwolniony i nie muszą już dowozić swoich pociech na dodatkowe zajęcia sportowe, do kina, czy na spotkania z przyjaciółmi.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA