REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dzięki prawu jazdy kategorii AM czternastolatek może stawiać pierwsze kroki w świecie mobilności
Dzięki prawu jazdy kategorii AM czternastolatek może stawiać pierwsze kroki w świecie mobilności
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Polskie przepisy dają możliwość prowadzenia pojazdów mechanicznych już osobom powyżej 14 r.ż. Kategoria AM uprawnia młodzież do kierowania motorowerami oraz lekkimi pojazdami elektrycznymi i spalinowymi o maksymalnej pojemności silnika 50 cm3 lub mocy do 4 kW.
Dzięki niej nastolatki mają możliwość wczesnego rozwijania swoich umiejętności kierowania w bezpiecznych i regulowanych warunkach, co stanowi ważny krok w kierunku zwiększenia ich mobilności.

REKLAMA

Prawo jazdy AM: jaka podstawa prawna

– Prawo jazdy kategorii AM to bardzo praktyczne rozwiązanie, które oferuje młodym ludziom większą niezależność transportową, a ich rodzicom ogranicza konieczność dowożenia dzieci do różnych miejsc – podkreśla Maciej Płatek, Prezes Zarządu Electroride.
Taka możliwość istnieje w polskim prawie od niedawna, a konkretnie od 19 stycznia 2013 roku, kiedy to weszła w życie ustawa o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2011 r. nr 30, poz. 151 z późn. zm.), która zmieniła Prawo o ruchu drogowym.

– To wówczas pojawiła się kategoria prawa jazdy AM, zastępując obowiązującą wcześniej kartę motorowerową i rozszerzając jej zakres. Uprawnia ona do kierowania pojazdami o pojemności silnika spalinowego do 50 cm3, a w przypadku silnika elektrycznego o mocy do 4kW,prędkości maksymalnej 45 km/hi maksymalnej masie 350 kg – wyjaśnia ekspert.

Kto dostanie prawo jazdy kategorii AM

Aby uzyskać prawo jazdy kategorii AM, należy spełnić następujące warunki:

  • mieć ukończone 14 lat (wymagana jest także zgoda rodziców),
  • uzyskać zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do prowadzenia pojazdów danej kategorii,
  • odbyć kurs w wymiarze minimum 10 godzin zajęć teoretycznych i 10 godzin praktycznych,
  • zdać egzamin państwowy, teoretyczny oraz praktyczny.

– Dzięki zmianie przepisów możliwość prowadzenia pojazdów trzy- i czterokołowych oraz microcarów jest dostępna dla znacznie większej liczby użytkowników niż dotąd. Zważywszy, że na rynku dostępnych jest coraz więcej modeli zaliczających się do tej kategorii, a które w swojej konstrukcji nie odbiegają znacząco od tradycyjnych samochodów, młodzi ludzie mogą zacząć przygodę z motoryzacją już w wieku nastoletnim – wyjaśnia ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mikromobilność daje makroniezależność

REKLAMA

Kategoria AM stanowi pierwszy stopień niezależności transportowej, umożliwiając nastolatkom samodzielne poruszanie się na krótkich dystansach. Daje im dużą swobodę, co jest istotne w kontekście rozwijających się obszarów miejskich i rosnącej popularności mikromobilności. 
Posiadanie prawa jazdy kategorii AM przynosi wiele korzyści dla młodych użytkowników, w tym większą samodzielność i niezależność.

– Dzięki możliwości kierowania np. elektrycznymi motorowerami dwu- i trzykołowymi lub czterokołowcami lekkimi, młodzi ludzie mogą zyskać cenne doświadczenie na drodze już od 14. roku życia, czyli znacznie przed osiągnięciem pełnoletności – komentuje Maciej Płatek.
– Istotnym ograniczeniem kategorii AM jest stosunkowo niska prędkość maksymalna pojazdu, która powinna skutecznie poskromić niewłaściwe zapędy najmłodszych kierowców, co jest ważnym aspektem dla wielu rodziców. Prosta i intuicyjna obsługa tych pojazdów jest idealna dla początkujących kierowców, co znacząco ułatwia naukę i zdobywanie umiejętności – dodaje ekspert.

Pojazd dla czternastolatka: najważniejsze jest bezpieczeństwo

Ekspert zwraca uwagę na fakt, iż ważne jest jednak, aby przy wyborze pojazdu kierować się nie tylko atrakcyjnym wyglądem, ale także kwestiami bezpieczeństwa, takimi jak np. jego konstrukcja.
– Prawo jazdy kategorii AM jest więc doskonałym narzędziem wspierającym rozwój młodych ludzi w ich drodze do samodzielności i odpowiedzialności – podsumowuje Maciej Płatek, Prezes Zarządu Electroride. 
Uprawnienia do kierowania stanowią wartość nie tylko dla młodzieży. To również okazja dla rodziców na wsparcie rozwoju niezależności dziecka, budowanie zaufania do niego oraz kształtowania jego dojrzałości. Posiada również wymiar praktyczny — czas opiekunów zostaje uwolniony i nie muszą już dowozić swoich pociech na dodatkowe zajęcia sportowe, do kina, czy na spotkania z przyjaciółmi.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Prawo jazdy seniorów: Czy możesz je stracić od 1 lipca 2025?

W życie miały wejść nowe przepisy dla kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, seniorzy mieli regularnie przechodzić badania lekarskie kierowców po 65. roku życia, aby zachować ważność prawa jazdy. Dodatkowe obowiązki, w tym częstsze kontrole specjalistyczne (okulistyczne i neurologiczne), czekają również kierowców po 75. roku życia.

Jeden błąd i po egzaminie. Sprawdź nowe zasady egzaminu na prawo jazdy od 1 lipca 2025

Od 1 lipca 2025 roku obowiązują nowe przepisy, które rewolucjonizują sposób przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Wprowadzenie tzw. błędów krytycznych sprawia, że wystarczy jeden poważny błąd, by zakończyć egzamin wynikiem negatywnym – bez szansy na dokończenie jazdy. Sprawdź, czego unikać, aby nie oblać na pierwszym zakręcie.

R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy}

Nie każdy musi zapinać pasy bezpieczeństwa, ale warto pamiętać, że za nieprzestrzeganie przepisów grożą mandaty. Czy wiesz do którego momentu dziecko musi podróżować w foteliku? Kto jest zwolniony z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa?

REKLAMA

Rząd otwiera drogi dla pojazdów autonomicznych [projekt przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy umożliwiający testowanie pojazdów autonomicznych na polskich drogach. Nowe regulacje mają wesprzeć innowacje i rozwój branży motoryzacyjnej, dostosowując przepisy do wyzwań współczesnego transportu.

Zmiana zasad rejestracji pojazdów w 2026 r. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

REKLAMA