REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Które auto miało jako pierwsze pasy bezpieczeństwa?

Subskrybuj nas na Youtube
Volvo PV 444
Volvo PV 444
Volvo

REKLAMA

REKLAMA

Pasy bezpieczeństwa w samochodzie pojawiły się w 1947 roku kiedy to do produkcji seryjnej trafiło Volvo PV 444. Ten przełomowy model szwedzkiej marki ugruntował jej pozycje jako producenta przywiązującego ogromną wagę do bezpieczeństwa swoich samochodów.

Pierwsze auto z pasami bezpieczeństwa!

1 września 1944 roku w Royal Tennis Hall w Sztokholmie odbyła się premiera nowego modelu Volvo – PV 444. Nikt nie spodziewał się, że pokazany wówczas prototyp stanie się hitem sprzedażowym nie tylko w Szwecji, ale i w Stanach Zjednoczonych. Łącznie sprzedano ponad 200 tysięcy egzemplarzy tego modelu na całym świecie. W niektórych momentach na PV 444 klienci musieli czekać nawet rok.

REKLAMA

REKLAMA

Prototyp Volvo PV 444

Podczas gdy na świecie toczyła się II Wojna Światowa, Volvo starało się patrzeć w przyszłość – na pokój, który wkrótce miał nadejść. 1 września 1944 roku szwedzki koncern motoryzacyjny, aby uświetnić obchody 18-lecia swojej działalności, zorganizował wielką wystawę w nowo wybudowanej Royal Tennis Hall w Sztokholmie. Odwiedzający mieli okazję zobaczyć na własne oczy największe osiągnięcia i wynalazki motoryzacyjne Volvo. Gwoździem programu były dwa nowe modele Volvo: PV 60 i PV 444, nazwane w magazynie klienckim „Ratten” – „gołębiami pokoju Volvo”. Ale to PV 444 wywołało największy zachwyt i podziw zgromadzonych w Royal Tennis Hall, pomimo, że był to wyłącznie prototyp, którego nie można było nawet uruchomić.

W prezentacji wzięło udział wielu znamienitych gości, m.in.: Premier Per Albin Hansson, Książę Gustaf Adolf, Książęta Carl i Eugen oraz Książę Carl Johan – wuj Króla Karola XVI Gustawa. Na zewnątrz budynku, wzdłuż Lidingövägen, przez 10 dni trwania wystawy wiły się kolejki chętnych do zobaczenia PV 444. Magnesem okazała się loteria, w której główną nagrodą było nowe auto. Pomimo, że bilety wstępu na wystawę dla osób posiadających abonament telefoniczny w Sztokholmie były darmowe, wielu z nich dobrowolnie uiszczało opłatę za wejście, w wysokości 1 korony. Volvo cały dochód ze sprzedaży biletów przekazało później na rzecz Czerwonego Krzyża. Wrześniową wystawę w Sztokholmie odwiedziło łącznie prawie 150 tys. osób.

REKLAMA

Volvo PV 444: pierwsze auto z pasami bezpieczeństwa!

Prototyp PV 444 zaprezentowany w Royal Tennis Hall był efektem prac, które trwały jedynie kilka lat. Przez ten czas 40 projektantów opracowywało i udoskonalało projekt. Na początku, w marcu 1944 roku, powstał drewniany model PV 444 o rzeczywistych rozmiarach. Pomalowano go na czarno, a srebrną farbą wyrysowano miejsca na okna. Taki oto projekt zaprezentowano założycielom Volvo – Assarowi Gabrielssonowi i Gustafowi Larsonowi, którzy w krótkim czasie podjęli decyzje o produkcji auta, która stała się przełomowym momentem w historii Volvo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Już po zakończeniu wrześniowej wystawy Volvo podpisało aż 2300 umów sprzedaży nowego PV 444. Jednak minęło jeszcze trochę czasu zanim samochody zostały dostarczone nabywcom. Przez 3 lata, w trosce o bezpieczeństwo swoich klientów, Volvo poddawało nowy model ciężkim próbom i dopiero 3 lutego 1947 roku pierwszy samochód otrzymał pełną akceptację. Miesiąc później rozpoczęto produkcję.

Volvo PV 444 było nie tylko solidnym, lecz także bardzo bezpiecznym autem. Jako pierwsze na świecie miało pasy bezpieczeństwa, klejoną przednią szybę i spryskiwacze. W aucie zastosowano nowoczesny, czterocylindrowy silnik górnozaworowy. W tamtych czasach wiele aut nadal korzystało z mniej wydajnych jednostek dolnozaworowych. Silnik miał pojemność 1.4 litra. Jego pierwsza wersja miała moc 40 KM. Cena auta wynosiła 4800 koron. Każdy z modeli, określonych literą „A”, był pomalowany czarną farbą celulozową, natomiast metalowe części wewnątrz samochodu utrzymane zostały w kolorystyce jasnozielonej.

Rekordowa sprzedaż Volvo PV 444

Magazyn „Ratten” napisał, że PV 444 „uczyni społeczeństwo w Szwecji szczęśliwe, a kiedy nastanie pokój również uszczęśliwi inne społeczeństwa poza granicami kraju”. Przepowiednia się spełniła. Volvo z PV 444 weszło na najważniejszy rynek eksportowy – Stany Zjednoczone. 15 sierpnia 1955 roku pierwsza próbna dostawa samochodów przybyła do Los Angeles. Rok później Volvo zajęło drugie miejsce wśród marek importowanych do Kalifornii.

Pierwotnie zamiarem Volvo było wyprodukowanie 8 000 PV 444. Było to dość odważne założenie, ponieważ nigdy wcześniej szwedzki koncern nie stworzył więcej niż 2 000 samochodów. Jednak z PV 444 trafiono w dziesiątkę. W 1958 roku wyprodukowano niemal 200 000 tych aut. Jeśli uwzględnić zmodernizowane PV 544, które było produkowane do października 1965 roku, łącznie wyprodukowano 440 000 samochodów, z czego 160 000 z nich zostało eksportowanych, a 280 000 sprzedanych w Szwecji.

Źródło: materiały prasowe Volvo

Volvo PV 444
Volvo
Volvo PV 444
Volvo
Volvo PV 444
Volvo
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA