Rozwój opon na przykładzie marki Dunlop
REKLAMA
REKLAMA
Pierwsza opona Dunlopa
Pierwsza opona pneumatyczna wynaleziona w 1888 r. przez Johna Boyda Dunlopa powstała z kawałka płótna, gumy i smoczka z butelki do karmienia niemowląt i została napompowana pompką do piłki nożnej.
REKLAMA
Historia sportowych sukcesów oraz tysięcy zwycięstw Dunlopa rozpoczęła
się w 1889 r. od sukcesu w kolarstwie.
Pierwszy sukces w wyścigach Dunlop odniósł w 1902 r., gdy jadący na oponach Dunlop Marcel Renault zwyciężył w wyścigu Paryż-Wiedeń na dystansie 990 km.
Pierwsza opona bieżnikowana
Pierwsza bieżnikowana opona – z bieżnikiem wyrzeźbionym w gumie – została wprowadzona przez Dunlopa w 1906 r.
Zanim Dunlop zaczął produkować ogumienie do pojazdów ciężarowych, autobusów i pojazdów rolniczych, od 1910 r. dostarczał opony do samolotów.
Pierwsze zwycięstwo auta na oponach Dunlopa w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans przyszło już w 1924 r., rok po pierwszym wyścigu.
Zobacz też: Rekordy prędkości na lądzie według Dunlopa
Firma Dunlop, za swój niebagatelny wkład w produkcję zbrojeniową, została w 1941 roku odznaczona najważniejszymi brytyjskimi orderami Distinguished Service Order (DSO) oraz Distinguished Conduct Medal (DCM).
W latach 50. XX w. firma rozpoczęła eksperymenty z tarczami hamulcowymi. Nowinkę technologiczną zamontowano we wszystkich Jaguarach typu C i D, dzięki czemu w latach 50. pięciokrotnie wygrały one 24-godzinny wyścig Le Mans.
W 1962 r. dział techniczny Dunlopa przeanalizował niewyjaśnione wcześniej zjawisko dużej utraty przyczepności przy wzroście prędkości na mokrej nawierzchni. W ten sposób zostało odkryte zjawisko aquaplaningu.
W latach 1961-1964 bolidy z ogumieniem Dunlop wygrały każdy wyścig F1, a w 1965 r. marka zwyciężyła w siedmiu z dziesięciu zawodów.
Pierwsza opona zimowa
Opona zimowa Dunlop Winter Winner, została wprowadzona na rynek po tym, jak na alpejskich trasach przetestowali ją w 1969 r. uczestnicy Rajdu Monte Carlo.
Protoplastą opony RunOnFlat, która pozwala przez jakiś czas na jazdę bez powietrza, była w latach 70. XX w. opona Dunlop Denovo.
Podczas wyścigu Le Mans 24h, który odbył się w czerwcu 2013 r., trzy najlepsze teamy oraz pięć z sześciu najlepszych jechało na oponach Dunlop.
Źródło: materiały prasowe Goodyear
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.