REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia symbolu „Quadrifoglio Verde”

REKLAMA

REKLAMA

Historia symbolu „Quadrifoglio Verde”, którym sygnowane są najmocniejsze odmiany Alfy Romeo sięga 90 lat. Po raz pierwszy użyto go na samochodzie "RL", prowadzonym przez Ugo Sivocci, który w 1923 roku wygrał XIV edycję wyścigu Targa Florio.

Symbol „Quadrifoglio Verde” kończy 90 lat

W tym roku obchodzona jest 90. rocznica „Quadrifoglio Verde” - czterolistnej zielonej koniczyny, legendarnego symbolu, który na przestrzeni lat wyróżniał najbardziej sportowe samochody marki Alfa Romeo. Znak ten wyróżniał nie tylko pojazdy biorące udział w wyścigach na całym świecie, ale również niektóre wyprodukowane wersje specjalne.

REKLAMA

REKLAMA

Narodziny tego symbolu owiane są legendą, ale warto zwrócić uwagę na jego powiązanie z flagą, która podczas I Wojny Światowej widniała na samolotach X Eskadry Bombowej Caproni. Dzisiaj Quadrifoglio, czyli czterolistna koniczyna, znajduje się na oznace włoskich sił powietrznych i jednocześnie pozostaje symbolem filozofii marki Alfa Romeo, która opiera się na ciągłym poszukiwaniu perfekcji w tworzeniu aut sportowych, przenoszonej później w całości na produkowane samochody.

Pierwszym samochodem Alfa Romeo przyozdobionym zieloną czterolistną koniczynką był „RL”, prowadzony przez Ugo Sivocci, który w 1923 roku wygrał XIV edycję wyścigu Targa Florio. Od tamtej chwili wszystkie wyścigowe Alfy były wyróżniane tym znanym na całym świecie symbolem przynoszącym szczęście, tym samym, który potem, od lat sześćdziesiątych, wyróżniał także niektóre Alfy Romeo z seryjnej produkcji.

Zobacz też: Test Alfa Romeo Giulietta QV: w pakiecie oferuje emocje

REKLAMA

Historia symbolu „Quadrifoglio Verde”

W 1923 roku „Quadrifoglio” stał się znakiem nierozerwalnie związanym z Alfą Romeo. Wtedy to właśnie, po raz pierwszy, kierowca Ugo Sivocci zdecydował się przejechać wyścig Targa Florio z namalowaną na masce swojego „RL” zieloną czterolistną koniczyną, zdobywając pierwsze z dziesięciu zwycięstw w tych prestiżowych wyścigach.
Przyszło ono po 432-kilometrowym wyścigu na torze w Madonie (4 okrążenia po 108 km), przejechanego średnio z prędkością 59,040 km/h, czyli z oszałamiającą jak na tamte czasy prędkością, zważywszy na konfigurację trasy i nierówności terenu.
Sukces Alfy Romeo był tak spektakularny, że pozostali kierowcy z zespołu, a wśród nich Enzo Ferrari, Antonio Ascari i Giulio Ramponi, zdecydowali się przyjąć na stałe przynoszącą szczęście, zieloną czterolistną koniczynę. Od tego momentu „Quadrifoglio Verde” stała się symbolem wyścigowych Alf Romeo, przekazanym później na specjalne serie produkowanych modeli, jako motyw przewodni, który łączy „samochody z wężem” służące do codziennej jazdy z tymi wyścigowymi.
To właśnie czterolistna zielona koniczynka wyróżniała się na ciemnej czerwieni Alfy P2, prowadzonej przez Brilli Peri, kiedy w 1925 roku w Monzy zatriumfował na pierwszych Mistrzostwach Świata Samochodów Wyścigowych, zdobywając pierwszy z pięciu tytułów Mistrza Świata zdobytych przez Alfę Romeo. Końcem lat dwudziestych, czterolistna koniczyna nadal odróżniała na torach Alfy Romeo rodzimej produkcji od Alf ze stajni Ferrari, której symbolem jest czarny rumak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: BMW Motorrad - 90 lat historii

W latach 1950 i 1951, Giuseppe „Nino” Farina i Juan Manuel Fangio doprowadzili Alfę Romeo 158 i 159, czyli słynne „Alfetty”, do sukcesu w pierwszych dwóch Mistrzostwach Świata Formuły 1. W latach 60. natomiast symbol koniczyny  wyróżniał wersję przygotowaną do wyścigów modelu „Giulia”, „TI Super”,  żeby później przez wiele lat widnieć obok niebieskiego trójkąta, znaku rozpoznawczego Autodelty: od „GTA” do „33” i dalej aż do dwóch Mistrzostw Świata zdobytych przez Alfę „33 TT 12” (1975) i „33 SC 12” (1977).
Działalność sportowa Alfy Romeo kontynuowana była również w latach 80., kiedy po powrocie do Formuły 1 w 1980 roku, powtórzyły się sukcesy w wyścigach dla samochodów seryjnych („GTV 6 2.5”), aż po głośny triumf „DTM” („Deutsche Tourenwagen Mesterschaft”) modelu „155 V6 Ti” w 1993 roku i długą serię zwycięstw „156 Superturismo” (1998-2004).

Również Alfy Romeo z seryjnej produkcji zpstały oznaczone zieloną czterolistną koniczynką: były to modele o wyjątkowych osiągach, wyprodukowane na przestrzeni lat 60. i 80. Na niektórych symbol umieszczany był na karoserii i nie pojawiał się w oficjalnej nazwie – „Giulia TI Super”, „Giulia Sprint GT Veloce”, „1750 GT Veloce” czy  „Alfasud Sprint” – inne natomiast, począwszy od lat 80., zawierają „Quadrifoglio Verde” w swojej oficjalnej nazwie, jak na przykład „Alfasud ti Quadrifoglio Verde”, „Sprint Quadrifoglio Verde”, różne wersje „33 Quadrifoglio Verde”, „75 Quadrifoglio Verde” również w swoich amerykańskich wersjach, Spider 2.0 „Quadrifoglio Verde”, „164 Quadrifoglio Verde”, „145 Quadrifoglio Verde”.

Zobacz też: Autodelta - 50 lat emocjonujących wyczynów

„Quadrifoglio Verde” powraca do aktualnych modeli Giulietta i MiTo.

Alfa Romeo Giulietta 1750 TBi o mocy 235 KM „Quadrifoglio Verde”, oferuje najmocniejszy silnik z gamy oraz zawieszenie, jak w prawdziwym sportowym aucie. 1750 TBi może poszczycić się momentem obrotowym równym 195 Nm/litr (najwyższym spośród silników benzynowych tej kategorii), a po włączeniu trybu Dynamic, wartość ta zwiększa się do 340 Nm osiąganych już przy 1.900 obrotach. W zespole napędowym zostały zastosowane nowoczesne rozwiązania technologiczne, takie jak wtrysk bezpośredni benzyny, podwójny rozdzielacz faz o pracy ciągłej, turbosprężarka i rewolucyjny system kontroli „scavenging’, który redukuje efekt tzw. „turbo dziury". Doskonałe osiągi zapewnia również MiTo Quadrifoglio Verde 1.4 MultiAir Turbo o mocy 170 KM,  który uzyskuje 124KM z 1 litra pojemności skokowej- jeden z najwyższych wskaźników na świecie. Poza tym, mocną stroną tego silnika jest niespotykany stosunek masy pojazdu do rozwijanej mocy (6,7 kg/KM), który od zawsze był kluczem do sukcesu samochodów Alfa Romeo, zarówno w wyścigach, jak i w użytkowaniu codziennym.

Wersje „Quadrifoglio Verde” MiTo i Giulietta występowały w charakterze Oficjalnego Samochodu Bezpieczeństwa przez wiele sezonów Mistrzostw Świata SBK Superbike, których Alfa Romeo jest głównym sponsorem od 2007 roku, łącząc tym samym wartości sportowego ducha, technologii i bezpieczeństwa na najwyższym poziomie. W tym roku doświadczenie to przypada w udziale nowej MiTo SBK Limited Edition 1.4 170 KM QV.

Zobacz też: Używana Alfa Romeo MiTo ( 2008 - ) – usterki

Alfa Romeo MiTo SBK Limited Edition 1.4 170 KM QV, tylko 200 egzemplarzy

Wyprodukowana w zaledwie 200 egzemplarzach i powstała na bazie wersji Quadrifoglio Verde, nowa MiTo SBK Limited Edition wyróżnia się pewnymi innowacyjnymi elementami, podkreślającymi cechy auta sportowego. Do elementów tych zaliczają się nowe listwy progowe, tylny sportowy zderzak, a także 18-calowe koła z tytanu, które podkreślają czerwony kolor zacisków hamulcowych marki Brembo.
Poza tym, ekskluzywna wersja posiada najmocniejszy silnik z gamy - 1.4 MultiAir Turbo o mocy 170 KM, który osiąga przyspieszenie od 0 do 100 km/h w niewiele ponad 7 sekund.
MiTo SBK Limited Edition może występować w dwóch kolorach nadwozia (czarny i czerwony Alfa), które mogą zostać zestawione z trzema kolorami dachu: czarnym, czerwonym Alfa i nowym białym Cristallo. Ten sam sportowy charakter można odnaleźć we wnętrzu samochodu – wyróżniają się tam siedzenia Sabelt z wyprofilowanymi oparciami z włókna węglowego, wykonanego przy zastosowaniu innowacyjnej technologii RTM (Resin Transfer Moulding), pozwalającej połączyć wysoką wytrzymałość mechaniczną z ograniczonymi gabarytami i lekkością. Na środkowym obiciu, wykonanym z Alcantary®, znajduje się logo Alfa Romeo w całkowicie oryginalnej formie. Całość została ozdobiona nowym, czerwonym ściegiem, podkreślającym rzemieślnicze wykonanie produktu; znajduje się on także na skórzanym poszyciu dźwigni zmiany biegów i kierownicy, którą wyposażono w przyciski sterowania radiem. Również ramka deski rozdzielczej stała się niepowtarzalna, dzięki zamieszczonej na niej tabliczce z napisem „SBK Limited Edition” i numerem (od 1 do 200).
Wyposażenie standardowe przewiduje również: sportowe nakładki na pedały, dwukolorowy lakier, ramki reflektorów i świateł w kolorze szarego tytanu, tylne czujniki parkowania, automatyczną klimatyzację dwustrefową, przyciski do obsługi radia i telefonu na kierownicy, systemem głośnomówiący Blue&Me ze sterowaniem głosowym i mediaplayer MP3 z gniazdkiem USB i AUX-in, specjalne naklejki „SBK Limited Edition” w kolorze tytanowym oraz przyłącza do przenośnej nawigacji.

Zobacz też: Używana Alfa Romeo Giulietta: nadal piękna, lecz mniej kapryśna

Źródło: Materiały prasowe Alfa Romeo

Symbol „Quadrifoglio Verde” kończy 90 lat
Alfa Romeo
Symbol „Quadrifoglio Verde” kończy 90 lat
Alfa Romeo
Symbol „Quadrifoglio Verde” kończy 90 lat
Alfa Romeo
Symbol „Quadrifoglio Verde” kończy 90 lat
Alfa Romeo
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA