REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia symbolu „Quadrifoglio Verde”

REKLAMA

REKLAMA

Historia symbolu „Quadrifoglio Verde”, którym sygnowane są najmocniejsze odmiany Alfy Romeo sięga 90 lat. Po raz pierwszy użyto go na samochodzie "RL", prowadzonym przez Ugo Sivocci, który w 1923 roku wygrał XIV edycję wyścigu Targa Florio.

Symbol „Quadrifoglio Verde” kończy 90 lat

W tym roku obchodzona jest 90. rocznica „Quadrifoglio Verde” - czterolistnej zielonej koniczyny, legendarnego symbolu, który na przestrzeni lat wyróżniał najbardziej sportowe samochody marki Alfa Romeo. Znak ten wyróżniał nie tylko pojazdy biorące udział w wyścigach na całym świecie, ale również niektóre wyprodukowane wersje specjalne.

REKLAMA

REKLAMA

Narodziny tego symbolu owiane są legendą, ale warto zwrócić uwagę na jego powiązanie z flagą, która podczas I Wojny Światowej widniała na samolotach X Eskadry Bombowej Caproni. Dzisiaj Quadrifoglio, czyli czterolistna koniczyna, znajduje się na oznace włoskich sił powietrznych i jednocześnie pozostaje symbolem filozofii marki Alfa Romeo, która opiera się na ciągłym poszukiwaniu perfekcji w tworzeniu aut sportowych, przenoszonej później w całości na produkowane samochody.

Pierwszym samochodem Alfa Romeo przyozdobionym zieloną czterolistną koniczynką był „RL”, prowadzony przez Ugo Sivocci, który w 1923 roku wygrał XIV edycję wyścigu Targa Florio. Od tamtej chwili wszystkie wyścigowe Alfy były wyróżniane tym znanym na całym świecie symbolem przynoszącym szczęście, tym samym, który potem, od lat sześćdziesiątych, wyróżniał także niektóre Alfy Romeo z seryjnej produkcji.

Zobacz też: Test Alfa Romeo Giulietta QV: w pakiecie oferuje emocje

Historia symbolu „Quadrifoglio Verde”

W 1923 roku „Quadrifoglio” stał się znakiem nierozerwalnie związanym z Alfą Romeo. Wtedy to właśnie, po raz pierwszy, kierowca Ugo Sivocci zdecydował się przejechać wyścig Targa Florio z namalowaną na masce swojego „RL” zieloną czterolistną koniczyną, zdobywając pierwsze z dziesięciu zwycięstw w tych prestiżowych wyścigach.
Przyszło ono po 432-kilometrowym wyścigu na torze w Madonie (4 okrążenia po 108 km), przejechanego średnio z prędkością 59,040 km/h, czyli z oszałamiającą jak na tamte czasy prędkością, zważywszy na konfigurację trasy i nierówności terenu.
Sukces Alfy Romeo był tak spektakularny, że pozostali kierowcy z zespołu, a wśród nich Enzo Ferrari, Antonio Ascari i Giulio Ramponi, zdecydowali się przyjąć na stałe przynoszącą szczęście, zieloną czterolistną koniczynę. Od tego momentu „Quadrifoglio Verde” stała się symbolem wyścigowych Alf Romeo, przekazanym później na specjalne serie produkowanych modeli, jako motyw przewodni, który łączy „samochody z wężem” służące do codziennej jazdy z tymi wyścigowymi.
To właśnie czterolistna zielona koniczynka wyróżniała się na ciemnej czerwieni Alfy P2, prowadzonej przez Brilli Peri, kiedy w 1925 roku w Monzy zatriumfował na pierwszych Mistrzostwach Świata Samochodów Wyścigowych, zdobywając pierwszy z pięciu tytułów Mistrza Świata zdobytych przez Alfę Romeo. Końcem lat dwudziestych, czterolistna koniczyna nadal odróżniała na torach Alfy Romeo rodzimej produkcji od Alf ze stajni Ferrari, której symbolem jest czarny rumak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: BMW Motorrad - 90 lat historii

REKLAMA

W latach 1950 i 1951, Giuseppe „Nino” Farina i Juan Manuel Fangio doprowadzili Alfę Romeo 158 i 159, czyli słynne „Alfetty”, do sukcesu w pierwszych dwóch Mistrzostwach Świata Formuły 1. W latach 60. natomiast symbol koniczyny  wyróżniał wersję przygotowaną do wyścigów modelu „Giulia”, „TI Super”,  żeby później przez wiele lat widnieć obok niebieskiego trójkąta, znaku rozpoznawczego Autodelty: od „GTA” do „33” i dalej aż do dwóch Mistrzostw Świata zdobytych przez Alfę „33 TT 12” (1975) i „33 SC 12” (1977).
Działalność sportowa Alfy Romeo kontynuowana była również w latach 80., kiedy po powrocie do Formuły 1 w 1980 roku, powtórzyły się sukcesy w wyścigach dla samochodów seryjnych („GTV 6 2.5”), aż po głośny triumf „DTM” („Deutsche Tourenwagen Mesterschaft”) modelu „155 V6 Ti” w 1993 roku i długą serię zwycięstw „156 Superturismo” (1998-2004).

Również Alfy Romeo z seryjnej produkcji zpstały oznaczone zieloną czterolistną koniczynką: były to modele o wyjątkowych osiągach, wyprodukowane na przestrzeni lat 60. i 80. Na niektórych symbol umieszczany był na karoserii i nie pojawiał się w oficjalnej nazwie – „Giulia TI Super”, „Giulia Sprint GT Veloce”, „1750 GT Veloce” czy  „Alfasud Sprint” – inne natomiast, począwszy od lat 80., zawierają „Quadrifoglio Verde” w swojej oficjalnej nazwie, jak na przykład „Alfasud ti Quadrifoglio Verde”, „Sprint Quadrifoglio Verde”, różne wersje „33 Quadrifoglio Verde”, „75 Quadrifoglio Verde” również w swoich amerykańskich wersjach, Spider 2.0 „Quadrifoglio Verde”, „164 Quadrifoglio Verde”, „145 Quadrifoglio Verde”.

Zobacz też: Autodelta - 50 lat emocjonujących wyczynów

„Quadrifoglio Verde” powraca do aktualnych modeli Giulietta i MiTo.

Alfa Romeo Giulietta 1750 TBi o mocy 235 KM „Quadrifoglio Verde”, oferuje najmocniejszy silnik z gamy oraz zawieszenie, jak w prawdziwym sportowym aucie. 1750 TBi może poszczycić się momentem obrotowym równym 195 Nm/litr (najwyższym spośród silników benzynowych tej kategorii), a po włączeniu trybu Dynamic, wartość ta zwiększa się do 340 Nm osiąganych już przy 1.900 obrotach. W zespole napędowym zostały zastosowane nowoczesne rozwiązania technologiczne, takie jak wtrysk bezpośredni benzyny, podwójny rozdzielacz faz o pracy ciągłej, turbosprężarka i rewolucyjny system kontroli „scavenging’, który redukuje efekt tzw. „turbo dziury". Doskonałe osiągi zapewnia również MiTo Quadrifoglio Verde 1.4 MultiAir Turbo o mocy 170 KM,  który uzyskuje 124KM z 1 litra pojemności skokowej- jeden z najwyższych wskaźników na świecie. Poza tym, mocną stroną tego silnika jest niespotykany stosunek masy pojazdu do rozwijanej mocy (6,7 kg/KM), który od zawsze był kluczem do sukcesu samochodów Alfa Romeo, zarówno w wyścigach, jak i w użytkowaniu codziennym.

Wersje „Quadrifoglio Verde” MiTo i Giulietta występowały w charakterze Oficjalnego Samochodu Bezpieczeństwa przez wiele sezonów Mistrzostw Świata SBK Superbike, których Alfa Romeo jest głównym sponsorem od 2007 roku, łącząc tym samym wartości sportowego ducha, technologii i bezpieczeństwa na najwyższym poziomie. W tym roku doświadczenie to przypada w udziale nowej MiTo SBK Limited Edition 1.4 170 KM QV.

Zobacz też: Używana Alfa Romeo MiTo ( 2008 - ) – usterki

Alfa Romeo MiTo SBK Limited Edition 1.4 170 KM QV, tylko 200 egzemplarzy

Wyprodukowana w zaledwie 200 egzemplarzach i powstała na bazie wersji Quadrifoglio Verde, nowa MiTo SBK Limited Edition wyróżnia się pewnymi innowacyjnymi elementami, podkreślającymi cechy auta sportowego. Do elementów tych zaliczają się nowe listwy progowe, tylny sportowy zderzak, a także 18-calowe koła z tytanu, które podkreślają czerwony kolor zacisków hamulcowych marki Brembo.
Poza tym, ekskluzywna wersja posiada najmocniejszy silnik z gamy - 1.4 MultiAir Turbo o mocy 170 KM, który osiąga przyspieszenie od 0 do 100 km/h w niewiele ponad 7 sekund.
MiTo SBK Limited Edition może występować w dwóch kolorach nadwozia (czarny i czerwony Alfa), które mogą zostać zestawione z trzema kolorami dachu: czarnym, czerwonym Alfa i nowym białym Cristallo. Ten sam sportowy charakter można odnaleźć we wnętrzu samochodu – wyróżniają się tam siedzenia Sabelt z wyprofilowanymi oparciami z włókna węglowego, wykonanego przy zastosowaniu innowacyjnej technologii RTM (Resin Transfer Moulding), pozwalającej połączyć wysoką wytrzymałość mechaniczną z ograniczonymi gabarytami i lekkością. Na środkowym obiciu, wykonanym z Alcantary®, znajduje się logo Alfa Romeo w całkowicie oryginalnej formie. Całość została ozdobiona nowym, czerwonym ściegiem, podkreślającym rzemieślnicze wykonanie produktu; znajduje się on także na skórzanym poszyciu dźwigni zmiany biegów i kierownicy, którą wyposażono w przyciski sterowania radiem. Również ramka deski rozdzielczej stała się niepowtarzalna, dzięki zamieszczonej na niej tabliczce z napisem „SBK Limited Edition” i numerem (od 1 do 200).
Wyposażenie standardowe przewiduje również: sportowe nakładki na pedały, dwukolorowy lakier, ramki reflektorów i świateł w kolorze szarego tytanu, tylne czujniki parkowania, automatyczną klimatyzację dwustrefową, przyciski do obsługi radia i telefonu na kierownicy, systemem głośnomówiący Blue&Me ze sterowaniem głosowym i mediaplayer MP3 z gniazdkiem USB i AUX-in, specjalne naklejki „SBK Limited Edition” w kolorze tytanowym oraz przyłącza do przenośnej nawigacji.

Zobacz też: Używana Alfa Romeo Giulietta: nadal piękna, lecz mniej kapryśna

Źródło: Materiały prasowe Alfa Romeo

Symbol „Quadrifoglio Verde” kończy 90 lat
Alfa Romeo
Symbol „Quadrifoglio Verde” kończy 90 lat
Alfa Romeo
Symbol „Quadrifoglio Verde” kończy 90 lat
Alfa Romeo
Symbol „Quadrifoglio Verde” kończy 90 lat
Alfa Romeo
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA