REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia motoryzacji: Kalendarium Toyota Land Cruiser

Jakub Tujaka
60 lat 4x4 Toyoty Fot. Toyota
60 lat 4x4 Toyoty Fot. Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Nazwa "Land Cruiser" pojawiła się dopiero w 1954 roku, jednak cała linia modelowa miała swój początek kilkanaście lat wcześniej. W 2011 roku przypada 60 rocznica napędów 4x4 Toyoty i z tej okazji przedstawiamy najważniejsze daty z historii rozwoju terenówek Toyoty.

1941 Japońska armia poszukuje projektanta i wykonawcy samochodu terenowego. Wybór pada na prężnie rozwijającą się firmę Toyota.

REKLAMA

REKLAMA

1941 Szybko powstaje ćwierćtonowy prototyp AK. Aprobata Armii Cesarstwa Japońskiego pozwala kontynuować prace rozwojowe.

1942 Półtonowy model AK-10 wyjeżdża z fabryki Toyoty. Napęd stały tylnej osi, przedni dołączany dźwignią, brak blokady dyferencjału i reduktora.

1951 Na podstawie doświadczeń z AK-10 powstaje 100 sztuk nowego modelu BJ.

REKLAMA

1953 Pierwsze zamówienie modelu BJ od japońskiej policji. Funkcjonariusze poddawali każdą sztukę zamówionego modelu jeździe próbnej jeszcze w fabryce. Nad kontrolą jakości na miejscu 20-osobowy zespół Toyoty. Takie podejście firmy świadczyło o nacisku na jakość produkcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1954 Dyrektor techniczny Hanji Umehara wymyśla nazwę „Land Cruiser”

Zobacz też: 60 lat napędów 4x4 Toyoty. Historia

1955 Premiera pierwszych modeli serii J2. Konstrukcyjnie bardzo zbliżony do BJ. Skrzynia biegów otrzymuje synchronizację 3. i 4. przełożenia. Auto dostaje także bardziej komfortowe zawieszenie i obszerniejszą kabinę. Silnik benzynowy ma już 105 KM.

1960 Debiut serii J40. Pojawia się reduktor terenowy. Silnik benzynowy ma 130 KM mocy. To ten model LC stał się kultowym. Zawieszenie oparte na resorach piórowych i sztywnych mostach gwarantowało dzielność w terenie. Styl urzeka do dziś. Utrzymanie koncepcji prostego i niezawodnego auta terenowego gwarantuje popularność i popyt aż do 1984 roku. Ta linia Land Cruiserów „do pracy” otrzymuje nazwę „Heavy Duty”.

1966 Początek ery modeli „Station Wagon”. Na bazie doświadczeń serii J40 powstaje J5. Ma wydłużony do 2700 mm rozstaw osi, nadwozie typu kombi, komfortowe zawieszenie i wzmocnioną ramę podwozia. Doskonale nadaje się do rodzinnej turystyki 4x4 oraz codziennej komfortowej jazdy. Silnik benzynowy 4,2 l rozwija 140 KM mocy. Amerykanie zakochują się w serii J5.

1974 Debiut 3-litrowego silnika Diesla (nadal w serii J40). W tym samym roku wersja benzynowa przechodzi modernizację – silnik powiększa pojemność do 4,2 litra i moc do 140 KM.

1976 Silna konkurencja na rynku USA wymusza rozpoczęcie prac nad następcą J5 w linii „Station Wagon”. Ma być jeszcze bardziej komfortowy i jeszcze bardziej w stylu kombi. Inżynierom Hiroshiemu Ohsawa oraz Lichiemu Shingu postawiono warunek – nowy LC ma być nadal w pełni terenowy.

1980 Debiut serii J6 w linii „Station Wagon”. Zgodnie z obietnicami samochód jest większy, bardziej przestronny, bardziej komfortowy i... w 100% terenowy. Znakiem charakterystycznym staje się bogate wyposażenie. Pod maską dwa silniki: znany z poprzednika benzynowy 4,2 oraz diesel 3,4 litra.

1982 Face-lifting modelu J6. Pod maską debiutuje nowy sześciocylindrowy diesel 4.0. Auto otrzymuje wersję z podwyższonym dachem, 5-biegową skrzynię biegów, elektrycznie sterowany szyberdach, elektrycznie regulowane lusterka. Najwyższy poziom luksusu.

1984 Debiut skrzyni automatycznej w dieslu. Nowa silnik benzynowy ma mniejszą pojemność (4.0 l) i większą moc – 155 KM. To gwarantuje lepsze osiągi przy mniejszym zużyciu paliwa. Auto ciągle ma dołączany przedni napęd w systemie 4x4.

1984 Tymczasem w linii „Heavy Duty” karierę kończy J40. Jego miejsce zajmuje model J7. Kontynuuje założenia linii – prosta i odporna konstrukcja, niezniszczalne resory piórowe i sztywne mosty obu osi, dołączany przedni napęd. Pod maską duży silnik benzynowy (4.0 l) oraz potężny diesel.

1985 Z serii J7 wyłania się lżejsza, bardziej komfortowa odmiana z bardziej ekonomicznymi silnikami. Pierwotnie okrzyknięta „lekkim LC” daje początek trzeciej linii modelowej – „Light Duty”. Zawieszenie na resorach piórowych zastąpiono sprężynami. Silnik benzynowy ma „tylko” 4 cylindry, 2,4 litra pojemności i moc 85 KM.

1988 Nowy model w linii „Station Wagon”. J8 to zupełnie nowy wymiar komfortu jazdy, wyposażenia i dzielności w terenie. Auto otrzymuje stały napęd na wszystkie koła (4WD). To pierwszy model z całej rodziny LC z permanentnym 4x4. Nowy komfort jazdy zapewniają sprężyny śrubowe zawieszenia na obu osiach. Podróżujący korzystają ze strefowej klimatyzacji, pełnej elektryki szyb i lusterek, w opcji dostępna skórzana tapicerka.

1990 Zmiany stylistyczne „siedemdziesiątki”. Oba silniki z wałkiem rozrządu w głowicy. Auto otrzymuje również 5 drzwiowe nadwozie w stylu kombi okrzyknięte przydomkiem „Prado”. Poprawiono także zawieszenie stawiając na większy komfort i precyzję prowadzenia. Był to kolejny ukłon w stronę rekreacji.

1994 Debiut pierwszego na świecie SUVa, Toyoty RAV4, która przez kolejne dziesięciolecia i generacje stanie się światowym bestsellerem w swojej klasie.

1996 Zmiana w linii „Light Duty”. Debiut J9 (zastąpił „siedemdziesiątkę”). To także pierwszy model w tej linii ze stałym napędem 4x4. Nowością dla całej rodziny LC było niezależne przednie zawieszenie (poprawa prowadzenia i komfortu jazdy). Do dyspozycji dwa nadwozia (3-drzwiowe krótkie oraz 5-drzwiowe długie) – także z poszerzeniami. Pod maską silniki: rzędowy benzynowy 2,7 l (150 KM), V6 24V (185 KM) oraz TD (140 KM).

Zobacz też: Test Toyota Land Cruiser: brontozaur na antypodach

1998 Kolejne pokolenie w „Station Wagon”. J10 zastępuje „osiemdziesiątkę”. To kolejny przełom – tylne zawieszenie hydrauliczne ma regulowaną wysokość oraz silnik benzynowy V8 (4,7 l) o mocy 235 KM. Nowy diesel (4,2 l) ma teraz 205 KM mocy. Dla rynków arabskich i afrykańskich stworzono stricte terenową odmianę J105 ze sztywną osią przednią, bez pneumatyki zawieszenia i zaledwie z podstawowym wyposażeniem.

1999 Zmiany stylizacji J9, elektroniczne zegary kokpitu „Optitron”, nowy diesel D-4D z wtryskiem bezpośrednim (161 KM)

2002 „120tka” zastępuje „90tkę” w linii „Light Duty”. Sztywniejsza rama nośna, dwa wahacze w przednim i cztery w tylnym zawieszeniu to niższy poziom wibracji, mniej hałasu i pewniejsze prowadzenie (nadal przednia oś jest niezależna). W opcji bardzo bogate wyposażenie (poziom „setki”) oraz pneumatyka tylnej osi (z regulacją sztywności i prześwitu). Do wyboru dwa nadwozia: krótkie z trzema drzwiami oraz długie, pięciodrzwiowe. Pod maską benzynowe V6 (4,0 l) o mocy 250 KM i sprawdzony D-4D (161 KM, później 171 KM).

2008 Debiut obecnego modelu w linii „Station Wagon” – J20 znanego także jako V8 (z powodu typu silników). Synonim luksusu (najbogatsze wyposażenie, hydrauliczne zawieszenie, elektroniczne systemy wspomagające kierowcę w terenie i na asfalcie). Nadal jednak auto pozostaje w stu procentach terenowym ze stałym napędem 4x4, reduktorem i blokadą dyferencjału. Benzynowy V8 (4,7 l) ma moc 288 KM. Diesel V8 to 286 KM mocy.

2009 Debiut obecnego reprezentanta linii „Light Duty” – J15. Zastępuje model 120 i podnosi poprzeczkę z zakresu komfortu i wyposażenia. Trzeci rząd siedzeń chowamy teraz w podłodze naciskając przycisk na słupku karoserii. Większość systemów znanych w większego, topowego V8 trafia teraz do 150tki. To czyni ją komfortowym i łatwym do opanowania autem w każdych warunkach drogowych. Silnik benzynowy V6 ma teraz 280 KM mocy. Diesel zwiększa moc do 191 KM.

2011 60-lecie napędów 4x4 Toyoty

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA