REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia motoryzacji: Kalendarium Toyota Land Cruiser

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka
60 lat 4x4 Toyoty Fot. Toyota
60 lat 4x4 Toyoty Fot. Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Nazwa "Land Cruiser" pojawiła się dopiero w 1954 roku, jednak cała linia modelowa miała swój początek kilkanaście lat wcześniej. W 2011 roku przypada 60 rocznica napędów 4x4 Toyoty i z tej okazji przedstawiamy najważniejsze daty z historii rozwoju terenówek Toyoty.

1941 Japońska armia poszukuje projektanta i wykonawcy samochodu terenowego. Wybór pada na prężnie rozwijającą się firmę Toyota.

REKLAMA

1941 Szybko powstaje ćwierćtonowy prototyp AK. Aprobata Armii Cesarstwa Japońskiego pozwala kontynuować prace rozwojowe.

1942 Półtonowy model AK-10 wyjeżdża z fabryki Toyoty. Napęd stały tylnej osi, przedni dołączany dźwignią, brak blokady dyferencjału i reduktora.

1951 Na podstawie doświadczeń z AK-10 powstaje 100 sztuk nowego modelu BJ.

1953 Pierwsze zamówienie modelu BJ od japońskiej policji. Funkcjonariusze poddawali każdą sztukę zamówionego modelu jeździe próbnej jeszcze w fabryce. Nad kontrolą jakości na miejscu 20-osobowy zespół Toyoty. Takie podejście firmy świadczyło o nacisku na jakość produkcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1954 Dyrektor techniczny Hanji Umehara wymyśla nazwę „Land Cruiser”

Zobacz też: 60 lat napędów 4x4 Toyoty. Historia

REKLAMA

1955 Premiera pierwszych modeli serii J2. Konstrukcyjnie bardzo zbliżony do BJ. Skrzynia biegów otrzymuje synchronizację 3. i 4. przełożenia. Auto dostaje także bardziej komfortowe zawieszenie i obszerniejszą kabinę. Silnik benzynowy ma już 105 KM.

1960 Debiut serii J40. Pojawia się reduktor terenowy. Silnik benzynowy ma 130 KM mocy. To ten model LC stał się kultowym. Zawieszenie oparte na resorach piórowych i sztywnych mostach gwarantowało dzielność w terenie. Styl urzeka do dziś. Utrzymanie koncepcji prostego i niezawodnego auta terenowego gwarantuje popularność i popyt aż do 1984 roku. Ta linia Land Cruiserów „do pracy” otrzymuje nazwę „Heavy Duty”.

1966 Początek ery modeli „Station Wagon”. Na bazie doświadczeń serii J40 powstaje J5. Ma wydłużony do 2700 mm rozstaw osi, nadwozie typu kombi, komfortowe zawieszenie i wzmocnioną ramę podwozia. Doskonale nadaje się do rodzinnej turystyki 4x4 oraz codziennej komfortowej jazdy. Silnik benzynowy 4,2 l rozwija 140 KM mocy. Amerykanie zakochują się w serii J5.

1974 Debiut 3-litrowego silnika Diesla (nadal w serii J40). W tym samym roku wersja benzynowa przechodzi modernizację – silnik powiększa pojemność do 4,2 litra i moc do 140 KM.

REKLAMA

1976 Silna konkurencja na rynku USA wymusza rozpoczęcie prac nad następcą J5 w linii „Station Wagon”. Ma być jeszcze bardziej komfortowy i jeszcze bardziej w stylu kombi. Inżynierom Hiroshiemu Ohsawa oraz Lichiemu Shingu postawiono warunek – nowy LC ma być nadal w pełni terenowy.

1980 Debiut serii J6 w linii „Station Wagon”. Zgodnie z obietnicami samochód jest większy, bardziej przestronny, bardziej komfortowy i... w 100% terenowy. Znakiem charakterystycznym staje się bogate wyposażenie. Pod maską dwa silniki: znany z poprzednika benzynowy 4,2 oraz diesel 3,4 litra.

1982 Face-lifting modelu J6. Pod maską debiutuje nowy sześciocylindrowy diesel 4.0. Auto otrzymuje wersję z podwyższonym dachem, 5-biegową skrzynię biegów, elektrycznie sterowany szyberdach, elektrycznie regulowane lusterka. Najwyższy poziom luksusu.

1984 Debiut skrzyni automatycznej w dieslu. Nowa silnik benzynowy ma mniejszą pojemność (4.0 l) i większą moc – 155 KM. To gwarantuje lepsze osiągi przy mniejszym zużyciu paliwa. Auto ciągle ma dołączany przedni napęd w systemie 4x4.

1984 Tymczasem w linii „Heavy Duty” karierę kończy J40. Jego miejsce zajmuje model J7. Kontynuuje założenia linii – prosta i odporna konstrukcja, niezniszczalne resory piórowe i sztywne mosty obu osi, dołączany przedni napęd. Pod maską duży silnik benzynowy (4.0 l) oraz potężny diesel.

1985 Z serii J7 wyłania się lżejsza, bardziej komfortowa odmiana z bardziej ekonomicznymi silnikami. Pierwotnie okrzyknięta „lekkim LC” daje początek trzeciej linii modelowej – „Light Duty”. Zawieszenie na resorach piórowych zastąpiono sprężynami. Silnik benzynowy ma „tylko” 4 cylindry, 2,4 litra pojemności i moc 85 KM.

1988 Nowy model w linii „Station Wagon”. J8 to zupełnie nowy wymiar komfortu jazdy, wyposażenia i dzielności w terenie. Auto otrzymuje stały napęd na wszystkie koła (4WD). To pierwszy model z całej rodziny LC z permanentnym 4x4. Nowy komfort jazdy zapewniają sprężyny śrubowe zawieszenia na obu osiach. Podróżujący korzystają ze strefowej klimatyzacji, pełnej elektryki szyb i lusterek, w opcji dostępna skórzana tapicerka.

1990 Zmiany stylistyczne „siedemdziesiątki”. Oba silniki z wałkiem rozrządu w głowicy. Auto otrzymuje również 5 drzwiowe nadwozie w stylu kombi okrzyknięte przydomkiem „Prado”. Poprawiono także zawieszenie stawiając na większy komfort i precyzję prowadzenia. Był to kolejny ukłon w stronę rekreacji.

1994 Debiut pierwszego na świecie SUVa, Toyoty RAV4, która przez kolejne dziesięciolecia i generacje stanie się światowym bestsellerem w swojej klasie.

1996 Zmiana w linii „Light Duty”. Debiut J9 (zastąpił „siedemdziesiątkę”). To także pierwszy model w tej linii ze stałym napędem 4x4. Nowością dla całej rodziny LC było niezależne przednie zawieszenie (poprawa prowadzenia i komfortu jazdy). Do dyspozycji dwa nadwozia (3-drzwiowe krótkie oraz 5-drzwiowe długie) – także z poszerzeniami. Pod maską silniki: rzędowy benzynowy 2,7 l (150 KM), V6 24V (185 KM) oraz TD (140 KM).

Zobacz też: Test Toyota Land Cruiser: brontozaur na antypodach

1998 Kolejne pokolenie w „Station Wagon”. J10 zastępuje „osiemdziesiątkę”. To kolejny przełom – tylne zawieszenie hydrauliczne ma regulowaną wysokość oraz silnik benzynowy V8 (4,7 l) o mocy 235 KM. Nowy diesel (4,2 l) ma teraz 205 KM mocy. Dla rynków arabskich i afrykańskich stworzono stricte terenową odmianę J105 ze sztywną osią przednią, bez pneumatyki zawieszenia i zaledwie z podstawowym wyposażeniem.

1999 Zmiany stylizacji J9, elektroniczne zegary kokpitu „Optitron”, nowy diesel D-4D z wtryskiem bezpośrednim (161 KM)

2002 „120tka” zastępuje „90tkę” w linii „Light Duty”. Sztywniejsza rama nośna, dwa wahacze w przednim i cztery w tylnym zawieszeniu to niższy poziom wibracji, mniej hałasu i pewniejsze prowadzenie (nadal przednia oś jest niezależna). W opcji bardzo bogate wyposażenie (poziom „setki”) oraz pneumatyka tylnej osi (z regulacją sztywności i prześwitu). Do wyboru dwa nadwozia: krótkie z trzema drzwiami oraz długie, pięciodrzwiowe. Pod maską benzynowe V6 (4,0 l) o mocy 250 KM i sprawdzony D-4D (161 KM, później 171 KM).

2008 Debiut obecnego modelu w linii „Station Wagon” – J20 znanego także jako V8 (z powodu typu silników). Synonim luksusu (najbogatsze wyposażenie, hydrauliczne zawieszenie, elektroniczne systemy wspomagające kierowcę w terenie i na asfalcie). Nadal jednak auto pozostaje w stu procentach terenowym ze stałym napędem 4x4, reduktorem i blokadą dyferencjału. Benzynowy V8 (4,7 l) ma moc 288 KM. Diesel V8 to 286 KM mocy.

2009 Debiut obecnego reprezentanta linii „Light Duty” – J15. Zastępuje model 120 i podnosi poprzeczkę z zakresu komfortu i wyposażenia. Trzeci rząd siedzeń chowamy teraz w podłodze naciskając przycisk na słupku karoserii. Większość systemów znanych w większego, topowego V8 trafia teraz do 150tki. To czyni ją komfortowym i łatwym do opanowania autem w każdych warunkach drogowych. Silnik benzynowy V6 ma teraz 280 KM mocy. Diesel zwiększa moc do 191 KM.

2011 60-lecie napędów 4x4 Toyoty

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA