REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bosch testuje autonomiczne auto w Japonii

Subskrybuj nas na Youtube
Kierowca autonomiczny samochód
Kierowca autonomiczny samochód
Bosch

REKLAMA

REKLAMA

Technologia związana z wdrożeniem do produkcji samochodów autonomicznych rozwija się w szybkim tempie. Bosch po raz kolejny testuje tego typu pojazd, tym razem w Japonii.

Po Niemczech i Stanach Zjednoczonych, Bosch testuje technologię automatyzacji jazdy samochodem w Japonii. W pierwszej kolejności inżynierowie z Boscha pracują nad wprowadzeniem funkcji pilota autostradowego (highway pilot), która umożliwi, począwszy od 2020 roku, automatyzację jazdy samochodem na autostradach i drogach szybkiego ruchu. „Doświadczenia jakie zdobywamy w Japonii, gdzie obowiązuje ruch lewostronny, a warunki drogowe są złożone, mają wpływ na rozwój naszego projektu” – mówi dr Dirk Hoheisel, członek zarządu Robert Bosch GmbH. W pracach nad udoskonalaniem systemów wspomagania kierowcy pracuje 2500 inżynierów w centrach badawczo-rozwojowych na całym świecie. Jazdy testowe w Japonii prowadzone są na drogach ekspresowych – Tohoku (prefektura Tochigi) i Metropolitan Inter-City (prefektura Kanagawa), a także na torach testowych Boscha w Shiobara i Memanbetsu.

REKLAMA

Ścisła współpraca między zespołami w Niemczech, USA i Japonii

Inżynierowie z Japonii korzystają z dotychczasowych doświadczeń zespołów badawczo-rozwojowych w Niemczech i USA, gdzie prace nad zautomatyzowaną jazdą trwają już od 2011 roku. W 2013 roku Bosch rozpoczął testy na autostradzie A81 w Niemczech oraz Interstate 280 w Stanach Zjednoczonych. „Nasi inżynierowie przejechali już ponad 10 000 kilometrów bez wypadku" – mówi Hoheisel. Pojazdy testowe poruszają się samodzielnie w ruchu ulicznym – przyspieszają, hamują i wyprzedzają. Decydują także same, w zależności od sytuacji na drodze, kiedy należy włączyć kierunkowskaz i zmienić pas ruchu. Podstawą systemu są czujniki, które zapewniają szczegółowy obraz otoczenia pojazdu. Kolejnym ważnym elementem są dokładne mapy cyfrowe, które dostarcza firma TomTom. Dzięki tym wszystkim informacjom komputer jest w stanie przewidywać zachowania innych uczestników ruchu drogowego.

Zobacz też: Potężny komputer NVIDIA przeznaczony do autonomicznych aut przyszłości

Automatyzacja jazdy w świetle prawa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby technologia umożliwiająca zautomatyzowaną jazdę mogła znaleźć zastosowanie w samochodach produkowanych seryjnie, a nie tylko w prototypach, muszą zostać stworzone odpowiednie ku temu warunki prawne. To jeden z priorytetów politycznych w USA, Japonii i Niemczech. Pojawiają się symptomy zbliżającej się zmiany w Konwencji Wiedeńskiej o ruchu drogowym. Zmiany przepisów wejdą w życie 23 kwietnia 2016 roku. Państwa członkowskie będą musiały wprowadzić odpowiednie zmiany w prawie lokalnym. Przewiduje się, że funkcja umożliwiająca zautomatyzowaną jazdę będzie dozwolona, gdy kierowca będzie w stanie ją wyłączyć lub przejąć kontrolę nad prowadzeniem samochodu. Ponadto, w zakresie regulacji prawnych dotyczących dopuszczenia pojazdu do ruchu, nieformalna grupa robocza UNECE (Europejska Komisja Gospodarcza Narodów Zjednoczonych) zajęła się rozporządzeniem R 79, które obecnie pozwala na automatyczne ruchy kierownicą tylko przy prędkości do 10 kilometrów na godzinę. Największym wyzwaniem jest sprawdzenie poprawności jego działania. Przy użyciu obecnych metod pilot autostradowy musiałby być testowany pokonując dystans kilku milionów kilometrów zanim zostanie dopuszczony do produkcji seryjnej. Bosch pracuje obecnie nad nowymi koncepcjami.

Własny know-how

W pracach nad zautomatyzowaną jazdą Bosch korzysta z własnych technologii zastosowanych w układach – napędowym, kierowniczym i hamulcowym, ale także w czujnikach, nawigacji oraz połączeniach sieciowych wewnątrz i na zewnątrz samochodu. „Bosch produkuje zarówno drobne, pojedyncze elementy systemów, jak i całe systemy – mówi Hoheisel. Jednym z kluczowych elementów umożliwiających autonomiczną jazdę są czujniki. W 2014 roku Bosch sprzedał po raz pierwszy w historii ponad 50 milionów czujników monitorowania otoczenia dla systemów wspomagania kierowcy. Liczba sprzedanych w 2015 roku czujników radarowych i video podwoiła się. Bosch jest światowym liderem w produkcji czujników radarowych, stosowanych m.in. w aktywnym tempomacie (ACC). Zgodnie z przewidywaniami w 2016 roku z linii produkcyjnej zjedzie 10-milionowy czujnik radarowy (77 GHz).

Zobacz też: Autonomiczny samochód PSA przejechał z Francji do Hiszpanii

Większa automatyzacja, mniejsza wypadkowość

Największym bodźcem do rozwijania prac nad zautomatyzowaną jazdą jest dążenie do podwyższenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Według danych ONZ każdego roku około 1,25 mln ludzi na całym świecie ginie w wypadkach drogowych. W 90 procentach przypadków do kolizji dochodzi przez błąd ludzki. „Prawidłowe wspomaganie może w krytycznych sytuacjach drogowych uratować życie" – mówi Hoheisel. Badania wypadków przeprowadzone przez Boscha przewidują, że zwiększenie automatyzacji może w jeszcze większym stopniu obniżyć wskaźniki wypadkowości – aż o jedną trzecią w samych Niemczech. Zautomatyzowana jazda sprawia, że ruch drogowy jest nie tylko bezpieczniejszy, ale również bardziej efektywny. Badania amerykańskie wskazują, że stosowanie predykcyjnych strategii jazdy pozwala zaoszczędzić na autostradzie nawet do 39 % paliwa.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA