REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bosch testuje autonomiczne auto w Japonii

Kierowca autonomiczny samochód
Kierowca autonomiczny samochód
Bosch

REKLAMA

REKLAMA

Technologia związana z wdrożeniem do produkcji samochodów autonomicznych rozwija się w szybkim tempie. Bosch po raz kolejny testuje tego typu pojazd, tym razem w Japonii.

Po Niemczech i Stanach Zjednoczonych, Bosch testuje technologię automatyzacji jazdy samochodem w Japonii. W pierwszej kolejności inżynierowie z Boscha pracują nad wprowadzeniem funkcji pilota autostradowego (highway pilot), która umożliwi, począwszy od 2020 roku, automatyzację jazdy samochodem na autostradach i drogach szybkiego ruchu. „Doświadczenia jakie zdobywamy w Japonii, gdzie obowiązuje ruch lewostronny, a warunki drogowe są złożone, mają wpływ na rozwój naszego projektu” – mówi dr Dirk Hoheisel, członek zarządu Robert Bosch GmbH. W pracach nad udoskonalaniem systemów wspomagania kierowcy pracuje 2500 inżynierów w centrach badawczo-rozwojowych na całym świecie. Jazdy testowe w Japonii prowadzone są na drogach ekspresowych – Tohoku (prefektura Tochigi) i Metropolitan Inter-City (prefektura Kanagawa), a także na torach testowych Boscha w Shiobara i Memanbetsu.

REKLAMA

REKLAMA

Ścisła współpraca między zespołami w Niemczech, USA i Japonii

Inżynierowie z Japonii korzystają z dotychczasowych doświadczeń zespołów badawczo-rozwojowych w Niemczech i USA, gdzie prace nad zautomatyzowaną jazdą trwają już od 2011 roku. W 2013 roku Bosch rozpoczął testy na autostradzie A81 w Niemczech oraz Interstate 280 w Stanach Zjednoczonych. „Nasi inżynierowie przejechali już ponad 10 000 kilometrów bez wypadku" – mówi Hoheisel. Pojazdy testowe poruszają się samodzielnie w ruchu ulicznym – przyspieszają, hamują i wyprzedzają. Decydują także same, w zależności od sytuacji na drodze, kiedy należy włączyć kierunkowskaz i zmienić pas ruchu. Podstawą systemu są czujniki, które zapewniają szczegółowy obraz otoczenia pojazdu. Kolejnym ważnym elementem są dokładne mapy cyfrowe, które dostarcza firma TomTom. Dzięki tym wszystkim informacjom komputer jest w stanie przewidywać zachowania innych uczestników ruchu drogowego.

Zobacz też: Potężny komputer NVIDIA przeznaczony do autonomicznych aut przyszłości

REKLAMA

Automatyzacja jazdy w świetle prawa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby technologia umożliwiająca zautomatyzowaną jazdę mogła znaleźć zastosowanie w samochodach produkowanych seryjnie, a nie tylko w prototypach, muszą zostać stworzone odpowiednie ku temu warunki prawne. To jeden z priorytetów politycznych w USA, Japonii i Niemczech. Pojawiają się symptomy zbliżającej się zmiany w Konwencji Wiedeńskiej o ruchu drogowym. Zmiany przepisów wejdą w życie 23 kwietnia 2016 roku. Państwa członkowskie będą musiały wprowadzić odpowiednie zmiany w prawie lokalnym. Przewiduje się, że funkcja umożliwiająca zautomatyzowaną jazdę będzie dozwolona, gdy kierowca będzie w stanie ją wyłączyć lub przejąć kontrolę nad prowadzeniem samochodu. Ponadto, w zakresie regulacji prawnych dotyczących dopuszczenia pojazdu do ruchu, nieformalna grupa robocza UNECE (Europejska Komisja Gospodarcza Narodów Zjednoczonych) zajęła się rozporządzeniem R 79, które obecnie pozwala na automatyczne ruchy kierownicą tylko przy prędkości do 10 kilometrów na godzinę. Największym wyzwaniem jest sprawdzenie poprawności jego działania. Przy użyciu obecnych metod pilot autostradowy musiałby być testowany pokonując dystans kilku milionów kilometrów zanim zostanie dopuszczony do produkcji seryjnej. Bosch pracuje obecnie nad nowymi koncepcjami.

Własny know-how

W pracach nad zautomatyzowaną jazdą Bosch korzysta z własnych technologii zastosowanych w układach – napędowym, kierowniczym i hamulcowym, ale także w czujnikach, nawigacji oraz połączeniach sieciowych wewnątrz i na zewnątrz samochodu. „Bosch produkuje zarówno drobne, pojedyncze elementy systemów, jak i całe systemy – mówi Hoheisel. Jednym z kluczowych elementów umożliwiających autonomiczną jazdę są czujniki. W 2014 roku Bosch sprzedał po raz pierwszy w historii ponad 50 milionów czujników monitorowania otoczenia dla systemów wspomagania kierowcy. Liczba sprzedanych w 2015 roku czujników radarowych i video podwoiła się. Bosch jest światowym liderem w produkcji czujników radarowych, stosowanych m.in. w aktywnym tempomacie (ACC). Zgodnie z przewidywaniami w 2016 roku z linii produkcyjnej zjedzie 10-milionowy czujnik radarowy (77 GHz).

Zobacz też: Autonomiczny samochód PSA przejechał z Francji do Hiszpanii

Większa automatyzacja, mniejsza wypadkowość

Największym bodźcem do rozwijania prac nad zautomatyzowaną jazdą jest dążenie do podwyższenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Według danych ONZ każdego roku około 1,25 mln ludzi na całym świecie ginie w wypadkach drogowych. W 90 procentach przypadków do kolizji dochodzi przez błąd ludzki. „Prawidłowe wspomaganie może w krytycznych sytuacjach drogowych uratować życie" – mówi Hoheisel. Badania wypadków przeprowadzone przez Boscha przewidują, że zwiększenie automatyzacji może w jeszcze większym stopniu obniżyć wskaźniki wypadkowości – aż o jedną trzecią w samych Niemczech. Zautomatyzowana jazda sprawia, że ruch drogowy jest nie tylko bezpieczniejszy, ale również bardziej efektywny. Badania amerykańskie wskazują, że stosowanie predykcyjnych strategii jazdy pozwala zaoszczędzić na autostradzie nawet do 39 % paliwa.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA