REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bosch testuje autonomiczne auto w Japonii

Subskrybuj nas na Youtube
Kierowca autonomiczny samochód
Kierowca autonomiczny samochód
Bosch

REKLAMA

REKLAMA

Technologia związana z wdrożeniem do produkcji samochodów autonomicznych rozwija się w szybkim tempie. Bosch po raz kolejny testuje tego typu pojazd, tym razem w Japonii.

Po Niemczech i Stanach Zjednoczonych, Bosch testuje technologię automatyzacji jazdy samochodem w Japonii. W pierwszej kolejności inżynierowie z Boscha pracują nad wprowadzeniem funkcji pilota autostradowego (highway pilot), która umożliwi, począwszy od 2020 roku, automatyzację jazdy samochodem na autostradach i drogach szybkiego ruchu. „Doświadczenia jakie zdobywamy w Japonii, gdzie obowiązuje ruch lewostronny, a warunki drogowe są złożone, mają wpływ na rozwój naszego projektu” – mówi dr Dirk Hoheisel, członek zarządu Robert Bosch GmbH. W pracach nad udoskonalaniem systemów wspomagania kierowcy pracuje 2500 inżynierów w centrach badawczo-rozwojowych na całym świecie. Jazdy testowe w Japonii prowadzone są na drogach ekspresowych – Tohoku (prefektura Tochigi) i Metropolitan Inter-City (prefektura Kanagawa), a także na torach testowych Boscha w Shiobara i Memanbetsu.

REKLAMA

Ścisła współpraca między zespołami w Niemczech, USA i Japonii

Inżynierowie z Japonii korzystają z dotychczasowych doświadczeń zespołów badawczo-rozwojowych w Niemczech i USA, gdzie prace nad zautomatyzowaną jazdą trwają już od 2011 roku. W 2013 roku Bosch rozpoczął testy na autostradzie A81 w Niemczech oraz Interstate 280 w Stanach Zjednoczonych. „Nasi inżynierowie przejechali już ponad 10 000 kilometrów bez wypadku" – mówi Hoheisel. Pojazdy testowe poruszają się samodzielnie w ruchu ulicznym – przyspieszają, hamują i wyprzedzają. Decydują także same, w zależności od sytuacji na drodze, kiedy należy włączyć kierunkowskaz i zmienić pas ruchu. Podstawą systemu są czujniki, które zapewniają szczegółowy obraz otoczenia pojazdu. Kolejnym ważnym elementem są dokładne mapy cyfrowe, które dostarcza firma TomTom. Dzięki tym wszystkim informacjom komputer jest w stanie przewidywać zachowania innych uczestników ruchu drogowego.

Zobacz też: Potężny komputer NVIDIA przeznaczony do autonomicznych aut przyszłości

Automatyzacja jazdy w świetle prawa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby technologia umożliwiająca zautomatyzowaną jazdę mogła znaleźć zastosowanie w samochodach produkowanych seryjnie, a nie tylko w prototypach, muszą zostać stworzone odpowiednie ku temu warunki prawne. To jeden z priorytetów politycznych w USA, Japonii i Niemczech. Pojawiają się symptomy zbliżającej się zmiany w Konwencji Wiedeńskiej o ruchu drogowym. Zmiany przepisów wejdą w życie 23 kwietnia 2016 roku. Państwa członkowskie będą musiały wprowadzić odpowiednie zmiany w prawie lokalnym. Przewiduje się, że funkcja umożliwiająca zautomatyzowaną jazdę będzie dozwolona, gdy kierowca będzie w stanie ją wyłączyć lub przejąć kontrolę nad prowadzeniem samochodu. Ponadto, w zakresie regulacji prawnych dotyczących dopuszczenia pojazdu do ruchu, nieformalna grupa robocza UNECE (Europejska Komisja Gospodarcza Narodów Zjednoczonych) zajęła się rozporządzeniem R 79, które obecnie pozwala na automatyczne ruchy kierownicą tylko przy prędkości do 10 kilometrów na godzinę. Największym wyzwaniem jest sprawdzenie poprawności jego działania. Przy użyciu obecnych metod pilot autostradowy musiałby być testowany pokonując dystans kilku milionów kilometrów zanim zostanie dopuszczony do produkcji seryjnej. Bosch pracuje obecnie nad nowymi koncepcjami.

Własny know-how

W pracach nad zautomatyzowaną jazdą Bosch korzysta z własnych technologii zastosowanych w układach – napędowym, kierowniczym i hamulcowym, ale także w czujnikach, nawigacji oraz połączeniach sieciowych wewnątrz i na zewnątrz samochodu. „Bosch produkuje zarówno drobne, pojedyncze elementy systemów, jak i całe systemy – mówi Hoheisel. Jednym z kluczowych elementów umożliwiających autonomiczną jazdę są czujniki. W 2014 roku Bosch sprzedał po raz pierwszy w historii ponad 50 milionów czujników monitorowania otoczenia dla systemów wspomagania kierowcy. Liczba sprzedanych w 2015 roku czujników radarowych i video podwoiła się. Bosch jest światowym liderem w produkcji czujników radarowych, stosowanych m.in. w aktywnym tempomacie (ACC). Zgodnie z przewidywaniami w 2016 roku z linii produkcyjnej zjedzie 10-milionowy czujnik radarowy (77 GHz).

Zobacz też: Autonomiczny samochód PSA przejechał z Francji do Hiszpanii

Większa automatyzacja, mniejsza wypadkowość

Największym bodźcem do rozwijania prac nad zautomatyzowaną jazdą jest dążenie do podwyższenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Według danych ONZ każdego roku około 1,25 mln ludzi na całym świecie ginie w wypadkach drogowych. W 90 procentach przypadków do kolizji dochodzi przez błąd ludzki. „Prawidłowe wspomaganie może w krytycznych sytuacjach drogowych uratować życie" – mówi Hoheisel. Badania wypadków przeprowadzone przez Boscha przewidują, że zwiększenie automatyzacji może w jeszcze większym stopniu obniżyć wskaźniki wypadkowości – aż o jedną trzecią w samych Niemczech. Zautomatyzowana jazda sprawia, że ruch drogowy jest nie tylko bezpieczniejszy, ale również bardziej efektywny. Badania amerykańskie wskazują, że stosowanie predykcyjnych strategii jazdy pozwala zaoszczędzić na autostradzie nawet do 39 % paliwa.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

REKLAMA