REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektrociepłownia PKN Orlen Płock spełnia już normy emisji spalin UE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PAP
Elektrociepłownia PKN Orlen w Płocku spełnia najnowsze wymogi UE dotyczące emisji spalin
Elektrociepłownia PKN Orlen w Płocku spełnia najnowsze wymogi UE dotyczące emisji spalin
Orlen

REKLAMA

REKLAMA

Nowa elektrociepłownia PKN Orlen w Płocku została wyposażona w nową instalację do odsiarczania spalin. Pozwala ona zredukować emisję szkodliwych gazów do atmosfery spełniając tym samym najnowsze normy UE.

Elektrociepłownia PKN Orlen Płock

W elektrociepłowni zakładu głównego PKN Orlen w Płocku (Mazowieckie), największej tego typu w Polsce, pracuje już nowa instalacja odsiarczania spalin. Zmniejsza ona emisję związków chemicznych do atmosfery zgodnie z najnowszymi normami Unii Europejskiej.

REKLAMA

Dzięki technologii zastosowanej przy budowie instalacji możliwa będzie wytwarzanie gipsu. jest to nowy produkt w ofercie płockiego koncernu - poinformowała spółka.

Podczas przepłukiwania spalin wychwytywane są cząstki SO2, które wchodzą w reakcję z zawiesiną mączki kamienia wapiennego tworząc tym samym kryształki gipsu. Zawiesina gipsowa pompowana jest następnie do odwadniania, gdzie uzyskiwany jest gips jako produkt uboczny o zawartości wilgoci poniżej 10 proc.

Zobacz też: Nowy prezes PKN Orlen

REKLAMA

W bezpośrednim sąsiedztwie kompleksu rafineryjno-petrochemicznego PKN Orlen ma powstać wkrótce fabryka płyt kartonowo-gipsowych, jako odrębny projekt zewnętrznego podmiotu. Uruchomienie tego zakładu pozwoli na utworzenie kilkudziesięciu nowych miejsc pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Elektrociepłownia PKN Orlen w Płocku, wytwarzająca ciepło i energię elektryczną w kogeneracji, jest największym takim obiektem przemysłowym w Polsce i jednym z największych w Europie. Łączna moc elektryczna wynosi tam 345 MWe, a łączna moc cieplna to 2149 MWt. Blok zasila instalacje produkcyjne płockiego koncernu oraz dostarcza ciepło na potrzeby miasta.

Nowa instalacja odsiarczania spalin została wybudowana tam w niespełna trzy lata przez konsorcjum: Orlen Projekt - spółki z grupy kapitałowej PKN Orlen oraz Steinmuller Babcock. Koszt przedsięwzięcia wyniósł ponad 410 mln zł. Inwestycja jest częścią realizowanego przez płocki koncern od 5 lat programu inwestycji ekologiczno-energetycznych.

REKLAMA

„Ochrona środowiska jest dla nas jednym z priorytetów (…). Wykonaliśmy pomiary, które potwierdzają, że spełniamy wszelkie wymagane normy środowiskowe” – podkreślił cytowany w komunikacie PKN Orlen dyrektor biura ochrony środowiska tej spółki Arkadiusz Kamiński.

Zastosowane w nowej instalacji rozwiązania technologiczne odsiarczania spalin z kotłów energetycznych elektrociepłowni PKN Orlen zapewniają spółce spełnienie obowiązujących od początku 2016 r. wymogów dyrektywy Unii Europejskiej w zakresie emisji SO2 na poziomie 50-200 mg/m3. Dzięki instalacji emisja SO2 zmniejszy się o 97 proc., o 80 proc. zredukowana zostanie emisja tlenków azotu, a emisja pyłów spadnie o 84 proc.

W ramach prowadzonego od 2010 r. w PKN Orlen programu inwestycji ekologiczno-energetycznych, wybudowano tam m.in. kocioł o mocy 300 MWt oraz zmodernizowano pompownię paliw. Do końca 2017 r. płocki koncern planuje wybudować nowy turbozespół TG7, który - jak zapowiadała wcześniej spółka - zwiększyć ma „potencjał produkcji energii elektrycznej oraz poprawi efektywność jej wytwarzania”. PKN Orlen informował dotychczas, że nowy turbozespół w tamtejszej zakładowej elektrociepłowni będzie posiadał moc 70 MWe, wytwarzając energię elektryczną w kogeneracji z ciepłem w parze.

Z początkiem września 2015 r. na terenie kompleksu rafineryjno-petrochemicznego w PKN Orlen w Płocku rozpoczęła się budowa bloku gazowo-parowego o mocy 596 MWe. Wykonawcą tej inwestycji, wartej wraz z umową na serwis głównych urządzeń 1,65 mld zł, jest konsorcjum Siemens.

Nowy blok energetyczny powstaje w bezpośrednim sąsiedztwie zakładowej elektrociepłowni płockiego koncernu. Ma rozpocząć pracę na przełomie 2017 i 2018 r., zapewniając m.in. dostawy energii elektrycznej zarówno na potrzeby zakładu głównego spółki, jak również dostawy na rynek, do Krajowego Systemu Energetycznego. Jak zapewnia Siemens, będzie to najwydajniejszy w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej zespół energetyczny

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA