REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spada liczba pijanych kierowców - efekt kampanii społecznych?

Subskrybuj nas na Youtube
wino, alkohol, uzależnienia, picie, nałóg, nałogi/fot. Fotolia
wino, alkohol, uzależnienia, picie, nałóg, nałogi/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz mniej pijanych kierowców jeździ po polskich drogach. Tak przynajmniej mówią statystyki Policji. W pewnym stopniu przyczyniły się do tego kampanie społeczne. Jaka jest ich skuteczność?

Kampanie przeciw pijanym kierowcom

Coś co wydawało się niemożliwe, staje się rzeczywistością – spada liczba pijanych kierowców na polskich drogach.  W ubiegłym  roku policja  zatrzymała 140 182 osoby, które pod wpływem alkoholu usiadły za kierownicą i jest to wynik najniższy od ponad 20 lat. Wygląda na to, że prowadzone od lat kampanie społeczno-informacyjne wreszcie zadziałały.  Prezentujemy najciekawsze z nich.

REKLAMA

Naklejka „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”

Znaczek „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”, który w 2008 roku pojawił się na puszkach i butelkach, znają już chyba wszyscy.  Dziś widoczny jest także w reklamach telewizyjnych i na każdym „piwnym” bilbordzie.  Pomysłodawcą kampanii jest Związek Pracodawców - Browary Polskie. Co ciekawe, obowiązki związane z publikacją oznaczenia są dobrowolną inicjatywą branży, wynikającą z zasad samoregulacji, a nie z konkretnych przepisów. Cel prowadzonych działań? Dotarcie z przekazem do jak największej liczby osób i zaangażowanie ich do wspólnej walki o wyeliminowanie nietrzeźwych z ruchu drogowego.
Od zeszłego roku partnerem inicjatywy jest Komenda Główna Policji wraz z 50. innymi instytucjami i organizacjami z całej Polski. Są wśród nich instytucje państwowe i samorządowe, parlamentarzyści, organizacje pozarządowe, branża motoryzacyjna, media, sieci paliw, ośrodki WORD, sportowcy i osoby prywatne. Naklejki związane z akcją rozdawane są m.in. podczas policyjnych kontroli – w ubiegłym roku w ręce kierowców trafiło ich ponad 1,2 mln.  Promowanie znaku wspierane było także takimi akcjami jak „Prowadzący-niepijący”, oraz Klub DRIvera, którego profil na Facebooku zrzesza już ponad 30 tys. osób.

Zobacz też: Dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi kierowcy - Polska i Europa

Zostań bohaterem - walcz z pijaństwem za kierownicą

REKLAMA

„Powstrzymaj pijanego kierowcę” to ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna. Inicjatorem projektu, który ruszył w zeszłym roku jest Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych działająca w porozumieniu z Ministerstwem Zdrowia. 

Celem akcji jest podniesienie poziomu świadomości polskiego społeczeństwa na temat możliwych form interwencji wobec pijanych kierowców. Jak pokazują badania przeprowadzone na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, aż 35% Polaków było świadkami prowadzenia samochodu pod wpływem alkoholu. Zazwyczaj obserwacja dotyczy „dalszych znajomych” (93%) oraz przyjaciół (80%), a także członków rodziny (blisko połowa). Polacy rzadko podejmują interwencje wobec pijanych za kierownicą. Tłumaczą to obawą przed oskarżeniem o donosicielstwo, niechęcią do wtrącania się w „nie swoje sprawy” czy lękiem przed próbą zemsty. Na rzecz kampanii opracowano serię filmów edukacyjnych pokazujących, jak reagować na nietrzeźwych kierujących. Spoty wyemitowała TVP, a o kampanii mówiono na antenie najważniejszych stacji telewizyjnych i radiowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrola trzeźwości we własnym zakresie

W działania informacyjne włączają się także firmy z sektora prywatnego.  Marka Certen przygotowała kampanię „Kupujesz procenty, sprawdź promile”, której twarzą został Krzysztof Hołowczyc, jeden z najbardziej znanych orędowników bezpieczeństwa na polskich drogach. Celem akcji  jest edukacja kierowców poprzez kreowanie nowego nawyku u klientów – nabywania alkotestu nie tylko przed wyruszeniem w drogę, ale już podczas kupowania alkoholu. Akcja obejmuje prasę, internet i punkty sprzedaży.

Samorządy walczą z pijanymi kierowcami

Pozytywne efekty przynosi też kampania skierowana do samorządów „Przeciw pijanym kierowcom”.  W projekcie biorą udział gminy z całej Polski, a w działania profilaktyczne włączają się różne  środowiska. Przy dystrybucji materiałów kampanii gminy współpracują m.in. z parafiami. W ramach akcji przygotowano materiały tematyczne dla różnych grup docelowych – kierowców, ale także do pasażerów, świadków jazdy po alkoholu, uczniów szkół nauki jazdy, młodzieży gimnazjalnej oraz punktów sprzedaży alkoholu.

Piłeś? Nie jedź!

Hasło kampanii Polskiego Przemysłu Spirytusowego jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych sloganów walki z nietrzeźwymi kierowcami. Mimo że ostatnia edycja „Piłeś? Nie jedź” została zorganizowana w 2012 roku, cała akcja miała ogromny wpływ na kształtowanie społecznych postaw i była jedną z pierwszych poruszających problematykę pijanych kierowców. Na przestrzeni lat spoty kampanii były emitowane w telewizji TVN, TVN24, TVN Turbo, TVN Style, TVN Meteo. Przekaz wyświetlany był na ekranach AMS stacji koncernu paliwowego BP, a także na stacjach metra w Warszawie. Ponadto ulotki przestrzegające przed konsekwencjami prowadzenia po alkoholu były rozdawane kierowcom podczas zakupu napojów alkoholowych na 300 stacjach benzynowych sieci LOTOS oraz ponad 400 stacjach benzynowych zrzeszonych w Polskiej Izbie Paliw Płynnych.

Źródło: materiały prasowe Certen

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

REKLAMA

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

REKLAMA

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA