REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spada liczba pijanych kierowców - efekt kampanii społecznych?

wino, alkohol, uzależnienia, picie, nałóg, nałogi/fot. Fotolia
wino, alkohol, uzależnienia, picie, nałóg, nałogi/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz mniej pijanych kierowców jeździ po polskich drogach. Tak przynajmniej mówią statystyki Policji. W pewnym stopniu przyczyniły się do tego kampanie społeczne. Jaka jest ich skuteczność?

Kampanie przeciw pijanym kierowcom

Coś co wydawało się niemożliwe, staje się rzeczywistością – spada liczba pijanych kierowców na polskich drogach.  W ubiegłym  roku policja  zatrzymała 140 182 osoby, które pod wpływem alkoholu usiadły za kierownicą i jest to wynik najniższy od ponad 20 lat. Wygląda na to, że prowadzone od lat kampanie społeczno-informacyjne wreszcie zadziałały.  Prezentujemy najciekawsze z nich.

REKLAMA

Naklejka „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”

Znaczek „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”, który w 2008 roku pojawił się na puszkach i butelkach, znają już chyba wszyscy.  Dziś widoczny jest także w reklamach telewizyjnych i na każdym „piwnym” bilbordzie.  Pomysłodawcą kampanii jest Związek Pracodawców - Browary Polskie. Co ciekawe, obowiązki związane z publikacją oznaczenia są dobrowolną inicjatywą branży, wynikającą z zasad samoregulacji, a nie z konkretnych przepisów. Cel prowadzonych działań? Dotarcie z przekazem do jak największej liczby osób i zaangażowanie ich do wspólnej walki o wyeliminowanie nietrzeźwych z ruchu drogowego.
Od zeszłego roku partnerem inicjatywy jest Komenda Główna Policji wraz z 50. innymi instytucjami i organizacjami z całej Polski. Są wśród nich instytucje państwowe i samorządowe, parlamentarzyści, organizacje pozarządowe, branża motoryzacyjna, media, sieci paliw, ośrodki WORD, sportowcy i osoby prywatne. Naklejki związane z akcją rozdawane są m.in. podczas policyjnych kontroli – w ubiegłym roku w ręce kierowców trafiło ich ponad 1,2 mln.  Promowanie znaku wspierane było także takimi akcjami jak „Prowadzący-niepijący”, oraz Klub DRIvera, którego profil na Facebooku zrzesza już ponad 30 tys. osób.

Zobacz też: Dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi kierowcy - Polska i Europa

Zostań bohaterem - walcz z pijaństwem za kierownicą

REKLAMA

„Powstrzymaj pijanego kierowcę” to ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna. Inicjatorem projektu, który ruszył w zeszłym roku jest Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych działająca w porozumieniu z Ministerstwem Zdrowia. 

Celem akcji jest podniesienie poziomu świadomości polskiego społeczeństwa na temat możliwych form interwencji wobec pijanych kierowców. Jak pokazują badania przeprowadzone na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, aż 35% Polaków było świadkami prowadzenia samochodu pod wpływem alkoholu. Zazwyczaj obserwacja dotyczy „dalszych znajomych” (93%) oraz przyjaciół (80%), a także członków rodziny (blisko połowa). Polacy rzadko podejmują interwencje wobec pijanych za kierownicą. Tłumaczą to obawą przed oskarżeniem o donosicielstwo, niechęcią do wtrącania się w „nie swoje sprawy” czy lękiem przed próbą zemsty. Na rzecz kampanii opracowano serię filmów edukacyjnych pokazujących, jak reagować na nietrzeźwych kierujących. Spoty wyemitowała TVP, a o kampanii mówiono na antenie najważniejszych stacji telewizyjnych i radiowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrola trzeźwości we własnym zakresie

W działania informacyjne włączają się także firmy z sektora prywatnego.  Marka Certen przygotowała kampanię „Kupujesz procenty, sprawdź promile”, której twarzą został Krzysztof Hołowczyc, jeden z najbardziej znanych orędowników bezpieczeństwa na polskich drogach. Celem akcji  jest edukacja kierowców poprzez kreowanie nowego nawyku u klientów – nabywania alkotestu nie tylko przed wyruszeniem w drogę, ale już podczas kupowania alkoholu. Akcja obejmuje prasę, internet i punkty sprzedaży.

Samorządy walczą z pijanymi kierowcami

Pozytywne efekty przynosi też kampania skierowana do samorządów „Przeciw pijanym kierowcom”.  W projekcie biorą udział gminy z całej Polski, a w działania profilaktyczne włączają się różne  środowiska. Przy dystrybucji materiałów kampanii gminy współpracują m.in. z parafiami. W ramach akcji przygotowano materiały tematyczne dla różnych grup docelowych – kierowców, ale także do pasażerów, świadków jazdy po alkoholu, uczniów szkół nauki jazdy, młodzieży gimnazjalnej oraz punktów sprzedaży alkoholu.

Piłeś? Nie jedź!

Hasło kampanii Polskiego Przemysłu Spirytusowego jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych sloganów walki z nietrzeźwymi kierowcami. Mimo że ostatnia edycja „Piłeś? Nie jedź” została zorganizowana w 2012 roku, cała akcja miała ogromny wpływ na kształtowanie społecznych postaw i była jedną z pierwszych poruszających problematykę pijanych kierowców. Na przestrzeni lat spoty kampanii były emitowane w telewizji TVN, TVN24, TVN Turbo, TVN Style, TVN Meteo. Przekaz wyświetlany był na ekranach AMS stacji koncernu paliwowego BP, a także na stacjach metra w Warszawie. Ponadto ulotki przestrzegające przed konsekwencjami prowadzenia po alkoholu były rozdawane kierowcom podczas zakupu napojów alkoholowych na 300 stacjach benzynowych sieci LOTOS oraz ponad 400 stacjach benzynowych zrzeszonych w Polskiej Izbie Paliw Płynnych.

Źródło: materiały prasowe Certen

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

REKLAMA

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

REKLAMA