REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy rodzaj paliwa: Blue Crude i Audi e-diesel

paliwo
paliwo
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Prace nad syntetycznym paliwem trwają. Koncern Audi przedstawił pierwsze, bardzo owocne , wyniki tych działań. Zobacz w jaki sposób powstaje e-diesel!

Syntetyczny olej napędowy

Audi angażuje się na rzecz rozwoju neutralnych pod względem emisji CO₂ paliw syntetycznych. Najnowszy projekt to pilotażowa wytwórnia w Dreźnie, w której z wody, dwutlenku węgla i ekologicznego prądu produkowane jest paliwo e-diesel. Dziś wytwórnia została uroczyście otwarta. Partnerami projektu są firmy Climeworks i sunfire.

REKLAMA

REKLAMA

Dzięki kooperacji, Audi oraz jego partnerzy biznesowi dają dowód, że możliwa jest industrializacja e-paliw. Dziś, w obecności prof. dr Johanny Wanka, federalnej minister Edukacji i Badań oraz dr Hagena Seiferta, kierownika ds. bilansów środowiskowych, odnawialnych energii i i nowych surowców w Audi AG, pilotażowa wytwórnia została oddana do użytku.

Wytwórnia stworzona przez firmę sunfire, funkcjonująca w oparciu o zasadę Power-to-Liquid, jako surowce wykorzystuje dwutlenek węgla, wodę i prąd. Dwutlenek węgla jest pozyskiwany z powietrza metodą Direct-Air-Capturing opracowaną przez szwajcarskiego partnera koncernu z Ingolstadt - firmę Climeworks.

REKLAMA

Zobacz też: Audi pracuje nad nowym, syntetycznym paliwem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czym jest Blue Crude?

W osobnym procesie elektrolizy przeprowadzanej przy pomocy prądu ekologicznego, woda rozkładana jest na wodór i tlen. Następnie wodór reaguje z dwutlenkiem węgla w dwóch procesach chemicznych przeprowadzanych w temperaturze 220 stopni Celsjusza, pod ciśnieniem 25 barów. W ich efekcie powstaje energetyczna ciecz, składająca się z węglowodorów, tzw. Blue Crude. Efektywność tego procesu to nawet 70 procent.

Pilotażowa wytwórnia, która powstała na terenach firmy sunfire w Dreźnie-Reick, w pierwszej fazie rozwoju będzie produkować ok. 160 litrów Blue Crude dziennie. Z tego nawet 80 procent można zamienić w syntetyczne paliwo diesla. Paliwo to – Audi e-diesel – nie zawiera siarki i aromatów oraz charakteryzuje się wysoką liczbą cetanową, jest więc łatwopalne. Jego właściwości chemiczne pozwalają na mieszanie go z tradycyjnym olejem napędowym w każdej proporcji.

Dzięki projektowi wspieranemu przez Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań, poprzedzonemu ponad dwuletnią faza badań i przygotowań, Audi łączy dwie innowacyjne technologie. Z jednej strony z powietrza odzyskiwany jest dwutlenek węgla, a z drugiej strony metoda Power-to-Liquid służy do produkcji syntetycznego paliwa. Audi jest wyłącznym partnerem projektu z branży motoryzacyjnej.

Jeszcze przed uruchomieniem wytwórni, renomowana „Cleantech Group“ z San Francisco wpisała spółkę sunfire GmbH na listę 100 najbardziej innowacyjnych ekologicznych przedsiębiorstw – „Global Cleantech 100“.

Niezależnie od kooperacji z firmą sunfire, Audi już od 2009 roku angażuje się w prace nad stworzeniem paliw neutralnych pod względem emisji CO2. Wytwórnia e-gazu Audi w dolnosaksońskim miasteczku Werlte produkuje na podobnej zasadzie syntetyczny metan (e-gaz Audi), który kierowcy Audi A3 Sportback g-tron mogą kupować korzystając ze specjalnej karty do tankowania. Ponadto, wspólnie
z francuskim przedsiębiorstwem Global Bioenergies, koncern z Ingolstadt prowadzi badania w zakresie produkcji syntetycznej e-benzyny Audi, a z amerykańskim przedsiębiorstwem Joule projekt, w ramach którego z pomocą mikroorganizmów produkowane jest syntetyczne paliwo e-diesel Audi i e-etanol Audi.

Źródło: materiały prasowe Audi

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA