REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy jakość paliw w Polsce się poprawia?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Daniel Kowieski
Jakość paliw w Polsce rośnie.
Jakość paliw w Polsce rośnie.

REKLAMA

REKLAMA

Od pięciu lat obowiązuje ustawa o monitorowaniu jakości paliwa na stacjach benzynowych. Dzięki kontrolom poprawia się klasa benzyny oraz oleju napędowego.

Z raportu podanego przez UOKiK wynika, że w 2011 roku, w Polsce, norm jakościowych nie spełniało 5,4% badanych próbek. Rok wcześniej był to wynik na poziomie 4,19%. Poprawiły się natomiast wyniki w kwestii jakości gazu LPG i biopaliw. Kontrola została przeprowadzona na terenie całej Polski w losowo wybranych stacjach, wskazanych przez kierowców oraz tam gdzie w latach wcześniejszych występowały naruszenia.

REKLAMA

Zobacz też: Nowy taryfikator punktów karnych

Raport Inspekcji Handlowej wykazuje, że 2,99% ciekłych paliw na stacjach benzynowych wybranych losowo nie spełniało normy w 2011 roku, co jest poprawą w stosunku do roku poprzedniego (3,46%). Próbki benzyny odbiegające od norm to 2,64% (rok wcześniej – 3,44%), próbki oleju napędowego – 3,45% (rok wcześniej – 3,49%) a gazu LPG – 2,35% (rok wcześniej – 3,72%). Największe odstępstwa wykryto w województwach: świętokrzyskim – 10,53%, warmińsko-mazurskim – 6,25% i łódzkim – 4,35%. Skontrolowano również biopaliwa dostępne na 96 stacjach i w 7 hurtowniach - normy nie spełniało 5,83%. Lekki olej opałowy sprawdzony w trzech województwach spełniał wszystkie wymagania.

Zobacz też: Gdzie jest najtańsze, a gdzie najdroższe paliwo na świecie?

Z 418 stacji, które wytypowali sami kierowcy oraz tam, gdzie w latach wcześniejszych wykryto nieprawidłowości pobrano 479 próbek paliwa (benzyna i olej napędowy). 32 próbki oleju napędowego (10,53%) i 7 próbek benzyny (4%) były poza ustaloną normą. Największe odchylenia występowały w województwach: warmińsko-mazurskim – 22,22%, kujawsko-pomorskim – 21,74%, opolskim – 16,67% i śląskim – 12,85%. W województwach: lubelskim, podkarpackim, podlaskim i świętokrzyskim paliwo było dobrej jakości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Ceny paliwa nadal rosną

REKLAMA

W próbkach oleju napędowego najczęściej wykrywano za niską temperaturę zapłonu i zbyt wysoki poziom siarki. Konsekwencją tego może być zapłon paliwa podczas tankowania i korozja silnika wraz z przyspieszonym zużyciem jego elementów. Natomiast benzyna miała nieprawidłową prężność par – utrudniony zapłon, bądź całkowite unieruchomienie pojazdu poprzez tworzenie się „korków parowych”.

IH wydała 13 decyzji o wycofaniu paliw ze sprzedaży. Oddała również prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki informacje o 49 stacjach i hurtowniach, gdzie naruszono warunki koncesji obrotu paliwami i przepisy ustawy Praw Energetycznych. Zgodnie z przepisami, za sprzedaż kiepskiej jakości paliwa grozi grzywna wynosząca nawet 1 mln zł lub pozbawienie wolności od trzech miesięcy do pięciu lat. "W wyniku przeprowadzonych kontroli w 2011 roku IH skierowała do prokuratur 62 zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Dotychczas wszczęto postępowania w 38 przypadkach: do sądów skierowano jeden akt oskarżenia, 17 spraw umorzono m.in. z powodu braku znamion przestępstwa, niewykrycia sprawcy i znikomej szkodliwości czynu, 8 jest w toku" - napisano.

Zobacz też: Bez kryzysu na polskim rynku samochodowym

Jeśli chodzi o pierwsze dwa miesiące 2012 roku to UOKiK podaje, że kontroli poddano 197 stacji i hurtowni a pobrano 222 próbki paliwa. Zakwestionowano 20 z nich (9,01%), w przypadku gazu LPG próbek było 49 z czego jakością odbiegały 4 (8,16%). Informacje oraz wszystkie skontrolowane stacje w latach 2010-2011 można znaleźć na stronie internetowej UOKiK. Urząd podaje też, że kierowca narażony na koszty spowodowane złym paliwem, po okazaniu dowodu zakupu, może złożyć reklamację.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA