Co oznacza rok 2012 dla kierowców?
REKLAMA
REKLAMA
Prawo jazdy
REKLAMA
Od lutego 2012 roku w życie wchodzą zmiany przepisów dotyczących ubiegania się o prawo jazdy. Duże zmiany kandydatów na kierowców czekają przede wszystkim na egzaminie teoretycznym. Część teorii ma być sprawdzana za pomocą materiałów filmowych lub animacji, która będzie przedstawiać konkretną sytuację na drodze. Na odpowiedź do każdego z pytań kandydat będzie miał określoną ilość czasu. Takie symulacje mają zapobiec bezmyślnej nauce pytań na pamięć.
REKLAMA
Zmiany zajdą również w przepisach dotyczących świeżo upieczonych kierowców. Przez 2 lata od otrzymania prawa jazdy kierowca będzie przechodził tzw. okres próby. Pomiędzy 4 a 8 miesiącem od wydawania prawa jazdy kierowca będzie musiał odbyć kurs z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Oprócz tego, trzeba będzie odbyć praktyczne szkolenie, dotyczące zagrożeń na drodze. Pierwsze osiem miesięcy będzie oznaczać także jazdę z nalepką tzw. „zielonym listkiem” na przedniej i tylnej szybie. W takim wypadku dozwolone prędkości będą następujące: 50 km/h w obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym i 100 km/h na autostradach.
Zobacz też: Następca Ferrari Enzo przyłapany na testach
Wprowadzone zostaną także nowe kategorie prawa jazdy na motocykle. Podobnie jak teraz, w wieku 16 lat będzie można stać się posiadaczem prawa jazdy kategorii A1. Uprawnia ono do kierowania jednośladem z silnikiem o pojemności do 125 cm3 i mocy 11 kW. W wieku 18 lat będzie można ubiegać się o prawo jazdy nowej kategorii – A2. Będzie ono uprawniać do kierowania jednośladami o mocy do 35 kW. Prawo jazdy kategorii A, dzięki któremu będziemy mogli kierować wszystkimi jednośladami, będzie można zdobyć najwcześniej w wieku 20 lat – warunkiem jest posiadanie od przynajmniej 2 lat prawa jazdy kategorii A2. Jeśli startujemy „do zera”, próg wiekowy jest bardzo wysoki – 24 lata.
Taryfikator Mandatów
Opracowany jeszcze w 2011 roku taryfikator ma zacząć obowiązywać na przełomie lutego i marca 2012 roku. Tak ma się przedstawiać nowy taryfikator:
- Rozmowa przez telefon podczas jazdy, bez użycia urządzenia głośnomówiącego – 5 punktów zamiast 0.
- Jazda bez zapiętych pasów bezpieczeństwa – 4 punkty karne zamiast 1.
- Przewożenie dziecka bez odpowiedniego fotelika – 6 punktów karnych zamiast 3.
- wjeżdżanie na skrzyżowanie w momencie gdy nie mamy pewności, co do możliwości zjechania z niego przed zmianą świateł – 2 punkty karne zamiast 0.
Zobacz też: Audi buduje wieże ekspozycyjną
- nieprawidłowe zachowanie kierowcy wobec pieszych – 10 punktów zamiast 5.
- wykorzystywanie do parkowania na tzw. „kopercie” bez uprawnień – 5 punktów karnych.
REKLAMA
Zmienią się także przepisy regulujące sprawę specjalnych kursów, dzięki którym kierowcy mogą zlikwidować część swoich punktów karnych. W tym momencie, gdy kierowca udaje się na taki kurs, ma w obowiązku uczestnictwo w 4,5-godzinnym wykładzie dotyczącym bezpieczeństwa na drodze i skutków wypadków drogowych. Dzięki temu można „wymazać” ze swego konta sześć punktów karnych. Zgodnie z nowymi zasadami kierowca który uzbiera 24 punkty karne, będzie musiał się udać na kurs trwający kilkanaście godzin. Wprawdzie po jego ukończeniu pozbędzie się wszystkich punktów, to przez następnych 5 lat będzie na cenzurowanym. Jeśli w ciągu kolejnych 24 miesięcy znów uzbiera 24 punkty, będzie musiał przystąpić do egzaminu.
Możliwe również, że podwyższeniu ulegną kwoty mandatów. Jest to spowodowane nie tyle chciwością Ministerstw Spraw Wewnętrznych, a różnicą jaka występuje w wysokości mandatów pomiędzy Polską a resztą krajów Unii Europejskiej. W Polsce maksymalna kwota za jedno wykroczenie to 500 zł, gdy w innych krajach europejskich są to kwoty sięgające 4-6 tys. zł.
Zobacz też: Fabryka Hondy w Tajlandii zalana
Fotoradary
W lipcu 2011 piecze nad fotoradarami sprawuje Inspekcja Transportu Drogowe. Wprawdzie liczba masztów, których teraz około 1000, zmniejszy się (docelowo mają zniknąć „puste” maszty), to oprócz 70 urządzeń przejętych od GDDKiA, zakupionych ma być 300 nowych urządzeń. Niektóre z nich będą pracować na zasadzie odcinkowego pomiaru prędkości. Konkretne urządzenie ma pracować tylko w jednym, ustalonym miejscu i to przez całą dobę.
Opony
W listopadzie 2012 r. wchodzi w życiu przepis nakazujący producentom opon do samochodów osobowych, lekkich aut dostawczych oraz ciężkich pojazdów ciężarowych zamieszczać na swoich produktach informację graficzną w formie nalepki. Będzie to dotyczyć wszystkich opon wyprodukowanych po 30 czerwca 2012 r. Etykiety te będą dawały klientom możliwość rozróżnienia i porównania opon pod kątem trzech parametrów, ustalonych przez Unię Europejską - ekonomiczność, przyczepność na mokrej nawierzchni oraz generowany przez opony hałas. Dzięki temu kierowca będzie bardziej świadomy swojego zakupu i będzie mógł zdecydować, co jest dla niego priorytetem przy wyborze opon.
Zobacz też: Auta Playboya 2012 roku
Ubezpieczenia
Każdemu poszkodowanemu w wypadku przysługuje prawo do samochodu zastępczego – tak orzekł w dniu 17 XI 2011r. Sąd Najwyższy. Do tej pory, gdy poszkodowany w wypadku chciał dostać od ubezpieczyciela samochód zastępczy, musiał udowodnić, że auto jest mu „niezbędne do zaspokojenia potrzeb życiowych”. Polska izba Ubezpieczeń szacuje, że będzie to kosztowało ubezpieczycieli miliard złotych rocznie, co stanowi mniej więcej 20% rocznych wypłat z odszkodowań z OC. Oznacza to nieuniknione podwyżki, które najbardziej odczują floty. Zmienią się także inne przepisy dotyczące OC. Więcej o nich można przeczytaj tutaj.
Drogi
Dobre informacje. W 2011 roku oddano do użytku 205 km autostrad i 62 km dróg krajowych. Na 2012 GDDKiA zapowiada, że autostradą A2 przejedziemy od Strykowa do Konopty. Wprawdzie na Euro 2012 nie zdążymy, ale oddany odcinek pozwoli na przedostanie się na inne, których budowa zostanie ukończona na czas. Uruchomiona ma zostać również autostrada A1 od Strykowa do Kowala o długości 80 km. Droga ekspresowa S-8 ma zostać oddana do użytku na odcinku węzeł Łódź-Południe do węzła Walchnowy.
Zobacz też: Drogowy bilans po świętach
Paliwo
Temat dla większości z nas bardzo nieprzyjemny. Wraz z wprowadzoną od nowego roku większą akcyzą na olej napędowy, zdrożeje nie tylko „diesel” albo i benzyna bezołowiowa. Jeśli ceny paliwa będą szybować do góry w takim tempie, pod koniec 2012 roku możemy się spodziewać ceny oleju napędowego czy benzyny na poziomie 7 złotych za litr.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.