REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik przyszłości stworzony przez polskich studentów?

W tegorocznym Shell Ecomarathonie wystartuje 5 polskich ekip  fot. moto.wieszjak.pl
W tegorocznym Shell Ecomarathonie wystartuje 5 polskich ekip fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Kolejne edycje Shell Eco-marathonu od 27 lat gromadzą tysiące studentów i wykładowców z całej Europy. Od 5 lat możemy obserwować również zmagania polskich studentów.

Na tegorocznej edycji (finał odbędzie się 26-28 maja na torze w Lausitz) wśród ponad 3 000 studentów i 222 zespołów znajduje się pięć polskich ekip. Są to Politechniki z Gdańska, Lublina i Warszawy.

REKLAMA

REKLAMA

Uczestnicy Shell Eco-marathon muszą zaprojektować i zbudować pojazd, który ma za zadanie pokonać jak najdłuższy dystans przy jak najmniejszym zużyciu paliwa. 

Organizatorzy przewidzieli dwie kategorie: „Prototyp” i „UrbanConcept”. Druga z nich zakłada zbudowanie auta zbliżonego do tych jeżdżących po naszych drogach. Zazwyczaj auta w tej kategorii mają futurystyczny i aerodynamiczny wygląd.

Zobacz też: Volkswagen zgarnął nagrodę "Silnik roku". Po raz szósty z rzędu

REKLAMA

Drużyny mogą wybierać spośród różnych rodzajów paliw. Pojazdy z silnikami z wewnętrzną komorą spalania mogą wykorzystywać benzynę, olej napędowy, biodiesla lub etanol. Auta wyposażone w silniki elektryczne, mogą działać w oparciu o wodór, energię słoneczną lub technologie akumulatorów typu plug-in.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyścig jest poligonem doświadczalnym dla przyszłych rozwiązań. W jego historii można wskazać wiele przełomowych momentów, w których powstawały konstrukcje mogące być z powodzeniem wykorzystane w przyszłości. Zeszłorocznym osiągnięciem jest pokonanie 4 896 km na 1 litrze paliwa! Sztuka ta udała się studentom z Francji.

Udział Polaków

W edycji 2011 zobaczymy pięć zespołów z Polski. Przedstawiciele trzech z nich na co dzień studiują na wydziałach Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa oraz Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej a pojedyncze zespoły reprezentują politechniki z Lublina i Gdańska.

- Możliwość nawiązania kontaktu i przyjaźni z przyszłymi inżynierami z Europy Zachodniej oraz sam fakt przystąpienia do tego typu imprezy stanowi dla nas cenny punkt świadczący o woli podejmowania wyzwania oraz ambicji równania do najlepszych, biorąc pod uwagę nasze dokonania, dość udanie - mówi Kacper Kuc, członek ekipy SiMR z Politechniki Warszawskiej.

Zobacz też: Rekordowa produkcja opon Continental

Program Shell Eco-marathon pomaga promować wśród studentów kreatywność i wytrwałość. Podczas rywalizacji studenci i wykładowcy mają także możliwość, by dzielić się swoimi doświadczeniami, podpatrywać nowe rozwiązania i jednocześnie dobrze się bawić. Trzy dni zawodów to finał trwającego miesiącami procesu projektowania, budowania i udoskonalania swoich prac. Pozostaje mieć nadzieję na polskie sukcesy. Dla studentów to często jedyna szansa na rozwój i zaistnienie w branży, która stanowi ich pasję.

Źródło: Samar

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

REKLAMA

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

REKLAMA

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA