Silnik przyszłości stworzony przez polskich studentów?
REKLAMA
REKLAMA
Na tegorocznej edycji (finał odbędzie się 26-28 maja na torze w Lausitz) wśród ponad 3 000 studentów i 222 zespołów znajduje się pięć polskich ekip. Są to Politechniki z Gdańska, Lublina i Warszawy.
REKLAMA
Uczestnicy Shell Eco-marathon muszą zaprojektować i zbudować pojazd, który ma za zadanie pokonać jak najdłuższy dystans przy jak najmniejszym zużyciu paliwa.
Organizatorzy przewidzieli dwie kategorie: „Prototyp” i „UrbanConcept”. Druga z nich zakłada zbudowanie auta zbliżonego do tych jeżdżących po naszych drogach. Zazwyczaj auta w tej kategorii mają futurystyczny i aerodynamiczny wygląd.
Zobacz też: Volkswagen zgarnął nagrodę "Silnik roku". Po raz szósty z rzędu
REKLAMA
Drużyny mogą wybierać spośród różnych rodzajów paliw. Pojazdy z silnikami z wewnętrzną komorą spalania mogą wykorzystywać benzynę, olej napędowy, biodiesla lub etanol. Auta wyposażone w silniki elektryczne, mogą działać w oparciu o wodór, energię słoneczną lub technologie akumulatorów typu plug-in.
Wyścig jest poligonem doświadczalnym dla przyszłych rozwiązań. W jego historii można wskazać wiele przełomowych momentów, w których powstawały konstrukcje mogące być z powodzeniem wykorzystane w przyszłości. Zeszłorocznym osiągnięciem jest pokonanie 4 896 km na 1 litrze paliwa! Sztuka ta udała się studentom z Francji.
Udział Polaków
W edycji 2011 zobaczymy pięć zespołów z Polski. Przedstawiciele trzech z nich na co dzień studiują na wydziałach Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa oraz Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej a pojedyncze zespoły reprezentują politechniki z Lublina i Gdańska.
- Możliwość nawiązania kontaktu i przyjaźni z przyszłymi inżynierami z Europy Zachodniej oraz sam fakt przystąpienia do tego typu imprezy stanowi dla nas cenny punkt świadczący o woli podejmowania wyzwania oraz ambicji równania do najlepszych, biorąc pod uwagę nasze dokonania, dość udanie - mówi Kacper Kuc, członek ekipy SiMR z Politechniki Warszawskiej.
Zobacz też: Rekordowa produkcja opon Continental
Program Shell Eco-marathon pomaga promować wśród studentów kreatywność i wytrwałość. Podczas rywalizacji studenci i wykładowcy mają także możliwość, by dzielić się swoimi doświadczeniami, podpatrywać nowe rozwiązania i jednocześnie dobrze się bawić. Trzy dni zawodów to finał trwającego miesiącami procesu projektowania, budowania i udoskonalania swoich prac. Pozostaje mieć nadzieję na polskie sukcesy. Dla studentów to często jedyna szansa na rozwój i zaistnienie w branży, która stanowi ich pasję.
Źródło: Samar
REKLAMA
REKLAMA