REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce w 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce w 2016 r.
Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce w 2016 r.
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jaka jest liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce w 2016 r.? O ponad 16% wyższa niż rok wcześniej. A ile konkretnie nowych aut się w Polsce w 2016 r. zarejestrowało?

Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce w 2016 r.

Zgodnie z raportem „Branża motoryzacyjna 2017/2018”, liczba pierwszych rejestracji nowych aut osobowych przekroczyła w 2016 roku 416,1 tys. – to o ponad 16 proc. więcej niż rok wcześniej. Za wynik ten odpowiadają w dużym stopniu nabywcy instytucjonalni.

REKLAMA

Zobacz też: Polacy kupują coraz mniej diesli

REKLAMA

Średni wiek samochodu w Polsce – zgodnie z danymi Centralnej Ewidencji Pojazdów 2016 – to 13,6 roku. Egzemplarze mające mniej niż 4 lata stanowią 10,5 proc. całości, natomiast samochody starsze – w wieku od 5 do 10 lat – już 20,9 proc. W przypadku egzemplarzy mających od 11 do 20 lat udział rośnie do 56 proc., a najstarsze auta – mające powyżej 20 lat – odnotowują udział na poziomie 12,6 proc.

Liczby pokazują, że samochody nowe (do czterech lat) w 52 proc. należą do osób fizycznych, a w 48 proc. do osób prawnych (o 3,7 punktu proc. mniej niż 2015 roku). Starsze egzemplarze – mające od 5 do 10 lat – w 93 proc. przypadków należą do właścicieli indywidualnych (mniej o 0,7 punktu proc.), zaś w 6,5 proc. do firm. Trend ten utrzymuje się również w przypadku samochodów mających od 11 do 20 lat – liczba rejestracji na firmy spada tu do poziomu 0,8 proc. a wśród aut starszych niż 20 lat wyniósł 0,5 proc.

Zobacz też: Nowa Kia Stinger – cennik

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według danych zebranych przez Związek Polskiego Leasingu, w 2016 roku firmy z branży leasingowej i zarządzania flotą kupiły 193,8 tys. aut osobowych – to o 26,5 proc. więcej, niż w roku poprzednim. Udział firm leasingowych stanowił w 2016 roku 68,8 proc. aut nabytych przez firmy. Rok wcześniej ten odsetek sięgał 66,2 proc., a w 2014 roku 57,5 proc – czytamy w raporcie PZPM. Wartość samochodów osobowych, których zakup sfinansowany został przez przedsiębiorstwa leasingowe sięgnęła 20 mld zł i była o 31,7 proc. większa, niż rok wcześniej.

Zobacz też: Marka Alpine oficjalnie w Polsce

Coraz większa popularność hybryd

W 2010 roku sprzedano w Polsce 8 aut elektrycznych i hybrydowych ładowanych z gniazdka oraz 616 aut z napędem hybrydowym. W 2016 roku było to odpowiednio 561 elektryków i 10 058 aut hybrydowych. Co więcej, w obu przypadkach wzrost sprzedaży rok do roku wynosi niemal 100 proc.

Według specjalistów PZPM na polskie drogi wyjeżdżają nie tylko najdroższe auta z napędem hybrydowym – limuzyny czy duże SUV-y, lecz przede wszystkim przystępne cenowo modele kompaktowe i miejskie. Oznacza to, że nie jest to propozycja wyłącznie dla najbogatszych klientów – czytamy w raporcie „Branża motoryzacyjna 2017/2018” przygotowanym przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Aż trzy-czwarte rynku pojazdów o napędzie alternatywnym kupili klienci firmowi, korzystając z leasingu oraz najmu długoterminowego.

– Klienci instytucjonalni, którzy wybrali właśnie taką formę zakupu auta do floty, najczęściej decydują się na wariant „full service leasing”. W takim przypadku rata miesięczna zawiera nie tylko koszty związane z finansowaniem, ale i ubezpieczenie, a także wszelkie koszty związane z obsługą samochodu, między innymi koszty przeglądów, napraw, części zamiennych, wymiany i składowania opon. Płaci się tylko za paliwo i płyn do spryskiwacza – wyjaśnia Mariusz Skoczeń, kierownik sprzedaży samochodów nowych Toyota Żerań – Przy wyborze samochodu warto również zwrócić uwagę na jego wartość rezydualną. W ciągu pierwszych trzech lat użytkowania nowy samochód może stracić nawet dwie trzecie swojej początkowej ceny. Stąd wynika tak duża popularność modeli z napędem hybrydowym w wynajmie długoterminowym. Mają one bardzo dobrą wartość rezydualną, co z kolei wpływa korzystnie na wysokość miesięcznej opłaty.

Zobacz też: Jakie podwyżki czekają jeszcze na kierowców w 2017 r.?

Duży wzrost rejestracji wśród nabywców instytucjonalnych

W grupie samochodów osobowych liczba rejestracji na koniec 2016 roku wyniosła 416 123 i była o 17,2 proc. większa niż w poprzednim roku. Nabywcy instytucjonalni zwiększyli zakupy w stosunku do wcześniejszego roku o 21,8 proc. do 281,7 tys. samochodów. Udział samochodów osobowych rejestrowanych przez firmy w całości rejestracji aut osobowych sięgnął w 2016 roku 67,7 proc., o 2,5 punktu proc. więcej niż w roku poprzednim.

Nabywcy indywidualni kupili 134,4 tys. aut, o 8,8 proc. mniej niż rok wcześniej. Ich udział w całości rejestracji zmalał do 32,3 proc., o 2,5 punktu proc. mniej niż rok wcześniej. Dla przypomnienia – zaledwie w 2010 roku udział klientów indywidualnych przekraczał połowę rejestracji – czytamy w raporcie Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Zobacz też: Co jest największym wyzwaniem w rozwoju samochodów autonomicznych?

– Dane pokazują, że rynek małych i średnich SUV-ów niezmiennie się powiększa i stale utrzymuje się na drugim miejscu wśród najpopularniejszych segmentów w Polsce. Na czele stawki pozostają modele kompaktowe, czyli segment C. Liczby zebrane przez Centralną Ewidencję Pojazdów pokazują, że udział SUV-ów na naszym rynku sięgnął już 26 proc. i jest to drugi największy segment w naszym kraju. Wyprzedzają go tylko samochody z nadwoziem typu hatchback mające udział na poziomie 32 proc. całości - dodaje Mariusz Skoczeń, Toyota Żerań.

Zgodnie z danymi CEP, rejestracje samochodów segmentu C powiększyły się o 16 proc. (123,6 tys. rejestracji), co zapewniło temu segmentowi blisko 30 proc. rynku. Drugie miejsce bez zmian należy do SUV-ów (98,4 tys. rejestracji). Za nimi, z rejestracjami w ilości 71 tys. sztuk znalazły się auta segmentu B, notując 7,2-procentowy wzrost. Auta klasy segmentu D zanotowały 20,7-procentowy wzrost, do 45,8 tys. sztuk. Popyt na małe minivany wzrósł o 13,5 proc. do 24,3 tys. rejestracji. O 5 proc. zmalało zainteresowanie najmniejszymi samochodami – segmentu A, do 15 tys. szt.

Źródło:

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA