REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce w 2016 r.

Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce w 2016 r.
Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce w 2016 r.
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jaka jest liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce w 2016 r.? O ponad 16% wyższa niż rok wcześniej. A ile konkretnie nowych aut się w Polsce w 2016 r. zarejestrowało?

Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce w 2016 r.

Zgodnie z raportem „Branża motoryzacyjna 2017/2018”, liczba pierwszych rejestracji nowych aut osobowych przekroczyła w 2016 roku 416,1 tys. – to o ponad 16 proc. więcej niż rok wcześniej. Za wynik ten odpowiadają w dużym stopniu nabywcy instytucjonalni.

REKLAMA

Zobacz też: Polacy kupują coraz mniej diesli

REKLAMA

Średni wiek samochodu w Polsce – zgodnie z danymi Centralnej Ewidencji Pojazdów 2016 – to 13,6 roku. Egzemplarze mające mniej niż 4 lata stanowią 10,5 proc. całości, natomiast samochody starsze – w wieku od 5 do 10 lat – już 20,9 proc. W przypadku egzemplarzy mających od 11 do 20 lat udział rośnie do 56 proc., a najstarsze auta – mające powyżej 20 lat – odnotowują udział na poziomie 12,6 proc.

Liczby pokazują, że samochody nowe (do czterech lat) w 52 proc. należą do osób fizycznych, a w 48 proc. do osób prawnych (o 3,7 punktu proc. mniej niż 2015 roku). Starsze egzemplarze – mające od 5 do 10 lat – w 93 proc. przypadków należą do właścicieli indywidualnych (mniej o 0,7 punktu proc.), zaś w 6,5 proc. do firm. Trend ten utrzymuje się również w przypadku samochodów mających od 11 do 20 lat – liczba rejestracji na firmy spada tu do poziomu 0,8 proc. a wśród aut starszych niż 20 lat wyniósł 0,5 proc.

Zobacz też: Nowa Kia Stinger – cennik

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według danych zebranych przez Związek Polskiego Leasingu, w 2016 roku firmy z branży leasingowej i zarządzania flotą kupiły 193,8 tys. aut osobowych – to o 26,5 proc. więcej, niż w roku poprzednim. Udział firm leasingowych stanowił w 2016 roku 68,8 proc. aut nabytych przez firmy. Rok wcześniej ten odsetek sięgał 66,2 proc., a w 2014 roku 57,5 proc – czytamy w raporcie PZPM. Wartość samochodów osobowych, których zakup sfinansowany został przez przedsiębiorstwa leasingowe sięgnęła 20 mld zł i była o 31,7 proc. większa, niż rok wcześniej.

Zobacz też: Marka Alpine oficjalnie w Polsce

Coraz większa popularność hybryd

W 2010 roku sprzedano w Polsce 8 aut elektrycznych i hybrydowych ładowanych z gniazdka oraz 616 aut z napędem hybrydowym. W 2016 roku było to odpowiednio 561 elektryków i 10 058 aut hybrydowych. Co więcej, w obu przypadkach wzrost sprzedaży rok do roku wynosi niemal 100 proc.

Według specjalistów PZPM na polskie drogi wyjeżdżają nie tylko najdroższe auta z napędem hybrydowym – limuzyny czy duże SUV-y, lecz przede wszystkim przystępne cenowo modele kompaktowe i miejskie. Oznacza to, że nie jest to propozycja wyłącznie dla najbogatszych klientów – czytamy w raporcie „Branża motoryzacyjna 2017/2018” przygotowanym przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Aż trzy-czwarte rynku pojazdów o napędzie alternatywnym kupili klienci firmowi, korzystając z leasingu oraz najmu długoterminowego.

– Klienci instytucjonalni, którzy wybrali właśnie taką formę zakupu auta do floty, najczęściej decydują się na wariant „full service leasing”. W takim przypadku rata miesięczna zawiera nie tylko koszty związane z finansowaniem, ale i ubezpieczenie, a także wszelkie koszty związane z obsługą samochodu, między innymi koszty przeglądów, napraw, części zamiennych, wymiany i składowania opon. Płaci się tylko za paliwo i płyn do spryskiwacza – wyjaśnia Mariusz Skoczeń, kierownik sprzedaży samochodów nowych Toyota Żerań – Przy wyborze samochodu warto również zwrócić uwagę na jego wartość rezydualną. W ciągu pierwszych trzech lat użytkowania nowy samochód może stracić nawet dwie trzecie swojej początkowej ceny. Stąd wynika tak duża popularność modeli z napędem hybrydowym w wynajmie długoterminowym. Mają one bardzo dobrą wartość rezydualną, co z kolei wpływa korzystnie na wysokość miesięcznej opłaty.

Zobacz też: Jakie podwyżki czekają jeszcze na kierowców w 2017 r.?

Duży wzrost rejestracji wśród nabywców instytucjonalnych

W grupie samochodów osobowych liczba rejestracji na koniec 2016 roku wyniosła 416 123 i była o 17,2 proc. większa niż w poprzednim roku. Nabywcy instytucjonalni zwiększyli zakupy w stosunku do wcześniejszego roku o 21,8 proc. do 281,7 tys. samochodów. Udział samochodów osobowych rejestrowanych przez firmy w całości rejestracji aut osobowych sięgnął w 2016 roku 67,7 proc., o 2,5 punktu proc. więcej niż w roku poprzednim.

Nabywcy indywidualni kupili 134,4 tys. aut, o 8,8 proc. mniej niż rok wcześniej. Ich udział w całości rejestracji zmalał do 32,3 proc., o 2,5 punktu proc. mniej niż rok wcześniej. Dla przypomnienia – zaledwie w 2010 roku udział klientów indywidualnych przekraczał połowę rejestracji – czytamy w raporcie Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Zobacz też: Co jest największym wyzwaniem w rozwoju samochodów autonomicznych?

– Dane pokazują, że rynek małych i średnich SUV-ów niezmiennie się powiększa i stale utrzymuje się na drugim miejscu wśród najpopularniejszych segmentów w Polsce. Na czele stawki pozostają modele kompaktowe, czyli segment C. Liczby zebrane przez Centralną Ewidencję Pojazdów pokazują, że udział SUV-ów na naszym rynku sięgnął już 26 proc. i jest to drugi największy segment w naszym kraju. Wyprzedzają go tylko samochody z nadwoziem typu hatchback mające udział na poziomie 32 proc. całości - dodaje Mariusz Skoczeń, Toyota Żerań.

Zgodnie z danymi CEP, rejestracje samochodów segmentu C powiększyły się o 16 proc. (123,6 tys. rejestracji), co zapewniło temu segmentowi blisko 30 proc. rynku. Drugie miejsce bez zmian należy do SUV-ów (98,4 tys. rejestracji). Za nimi, z rejestracjami w ilości 71 tys. sztuk znalazły się auta segmentu B, notując 7,2-procentowy wzrost. Auta klasy segmentu D zanotowały 20,7-procentowy wzrost, do 45,8 tys. sztuk. Popyt na małe minivany wzrósł o 13,5 proc. do 24,3 tys. rejestracji. O 5 proc. zmalało zainteresowanie najmniejszymi samochodami – segmentu A, do 15 tys. szt.

Źródło:

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

Ceny paliw w Polsce. Ile zapłacimy za benzynę, olej napędowy czy gaz?

Portal e-petrol.pl prognozuje, że ceny hurtowe paliw wkrótce zaczną spadać. To może oznaczać, że na stacjach nie będzie większych zmian w cenach.

Nowe zasady przeglądu samochodu. Od 1 czerwca 2024 r. Każdy kierowca powinien to wiedzieć. Co z podwyżką opłat?

Przegląd techniczny pojazdu po nowemu. Każdy kierowca powinien wiedzieć o zmianach z 2024 r. Choć nie weszły jeszcze w życie wszystkie nowe zasady, które były zapowiadane, to jednak od 1 czerwca diagnosta działa inaczej.

REKLAMA

1500 zł mandatu i utrata prawa jazdy. Dodatkowo 13 punktów karnych. To kara za przegapienie tylko jednego znaku

Rozkojarzenie za kierownicą jest niewskazane, a kara za przegapienie tego jednego znaku może być surowa. 13 punktów karnych i 1500 zł mandatu. Lepiej uważać. 

Noga z gazu. Posypią się mandaty. Policja szykuje akcję na weekend

Mazowiecka policja ogłosiła, że w najbliższą sobotę na drogach Mazowsza przeprowadzi akcję "Kaskadowy pomiar prędkości". W ramach tej inicjatywy policjanci będą korzystać zarówno z oznakowanych, jak i nieoznakowanych radiowozów wyposażonych w wideorejestratory oraz ręczne mierniki prędkości.

REKLAMA