REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Taxi kontra przewóz osób - ostra konkurencja

Subskrybuj nas na Youtube
Taxi, Fot. Fotolia
Taxi, Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Walka o klienta pomiędzy korporacjami taksówkarskimi a firmami oferującymi przewóz osób trwa w najlepsze. Co leży u jej podstaw?

Taksówkarze nie mają lekko

Rynek taksówkarski stale się rozwija i zmienia, jednak nie wszystkim się to podoba ze względu na coraz większą konkurencję. We Francji czy Niemczech walka o pasażera trwa w najlepsze. Jedni domagają się możliwości prowadzenia działalności bez żadnych regulacji, a drudzy wyeliminowania kierowców opierających swoją pracę na taxi-aplikacjach. W Polsce bój toczy się nie tylko pomiędzy korporacjami taksówkarskimi, a kierowcami jeżdżącymi w ramach firm posługujących się aplikacjami. Także na linii korporacje-przewóz osób sytuacja jest napięta.

REKLAMA

REKLAMA

Aplikacje służące przewozowi osób

Korporacje stawiające na telefoniczne centrale i klasyczne postoje mają coraz mniejsze szanse w starciu z firmami dostosowującymi się do obecnych czasów, w których używane są taxi-aplikacje przystosowane do popularnych obecnie smartfonów. Oferują one przejazdy tańsze nawet o połowę i dają możliwość wygodnego zamówienia taksówki poprzez aplikację zainstalowaną na telefonie. Podobną konkurencję stanowią przewozy osób, również oferujące znacznie niższe stawki za przejazdy. Warunki są porównywalne do tych w taksówkach, a kwota do zapłaty znacznie mniejsza.

To, co nie podoba się taksówkarzom to fakt, że i firmy przewozowe i te opierające swoją działalność na aplikacjach nie zatrudniają osób z licencją taksówkarską oraz to, że nie używają taksometrów. Taksówkarze uważają, że takie firmy stanowią dla nich nieuczciwą konkurencję i zabierają zarobek. Pomimo, że przewóz osób jest legalny w naszym kraju od 2012r., czyli od momentu wejścia w życie ustawy o zmianie w transporcie drogowym,  wciąż pojawiają się głosy, że to nielegalne źródło zarobku. Licencjonowani taksówkarze określają osoby trudniące się przewozem osób mianem „lewusów”, „cwaniaków” i „nielegalnych”.

Zobacz też: Kto może świadczyć usługi taxi?

REKLAMA

Branża taksówkarska, tak jak każda inna w obecnych czasach musi się rozwijać i wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów. Skończyły się czasy, kiedy to taksówkarz wybierał pasażera. Teraz to klient ma głos decydujący i zazwyczaj wybiera tańsze usługi o takiej samej jakości oferujące np. przez przewóz osób. Wielu może się to nie podobać, jednak warto brać pod uwagę zdanie pasażerów i dostosowywać się do ich potrzeb. – komentuje Sławomir Jóźwiak, właściciel firmy przewozowej Night Drivers, która świadczy usługi taxi i przewozu osób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pomimo ciągłego narzekania taksówkarzy na małą liczbę pasażerów badania pokazują, że od 2004r. liczba osób korzystających z tego typu usług wzrosła o 30%. Najczęstszym powodem zamawiania kursu jest późny powrót do domu, przeważnie związany ze spotkaniem towarzyskim. Jednak aż 76% stanowią kursy odbywające się za dnia. W samej tylko Warszawie klienci wydają na taksówki 450 mln zł, a 16% pasażerów korzysta z usług taxi codziennie.

Związki zawodowe taksówkarzy walczą z według nich nielegalnym przewozem organizując protesty i prowadząc negocjacje z rządem o zaostrzeniu prawa dotyczącego przewozu osób. Jednak niektórzy taksówkarze biorą sprawy w swoje ręce. Organizują akcję naklejania na szyby i karoserie samochodów przewoźników naklejek z napisem „Uwaga! Brak licencji”, których nie da się łatwo usunąć. Ponadto by narazić firmy przewozowe na straty masowo zamawiają auta, z których nie mają najmniejszego zamiaru korzystać.

Niedawno pojawił się nowy, poselski projekt zmian w ustawie o transporcie drogowym. Jest szansa, że ureguluje ona ostatecznie wszystkie sporne kwestie i zakończy walkę trwającą kilka lat pomiędzy taksówkarzami, a przewoźnikami.

Źródło: materiały prasowe Night Drivers

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA