REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowoczesne fabryki samochodowe - jakie technologie stosują koncerny

Subskrybuj nas na Youtube
BMW nowe technologie wprowadza nie tylko do swych aut, ale również do procesu ich produkcji.
BMW nowe technologie wprowadza nie tylko do swych aut, ale również do procesu ich produkcji.
BMW

REKLAMA

REKLAMA

Produkcja samochodów osobowych nadal kojarzy się z kłębami czarnego, zanieczyszczonego dymu i tonami odpadków powstałych w trakcie produkcji. Na przykładzie kilku fabryk BMW możemy zobaczyć jak wiele się zmieniło na tym polu.

Firma BMW Group wprowadzi w tym roku na rynek produkcyjną wersję samochodu z napędem elektrycznym w postaci modelu BMW i3, który reprezentuje nową formę zrównoważonej mobilności w przestrzeni miejskiej. Jako pierwszy pojazd elektryczny segmentu premium, BMW i3 spełni społeczne, ekologiczne i ekonomiczne wymagania naszych czasów. Inżynierowie BMW zastosowali nową, przełomową architekturę pojazdu, co wymusiło użycie nowoczesnych i lekkich materiałów, jak również innowacyjnych procesów produkcyjnych. Zrównoważony rozwój odgrywa dla BMW Group istotną rolę również w tym zakresie. BMW i3 było pierwszym projektem, w którym dążenie do osiągnięcia zrównoważonego rozwoju było równie istotne, co obniżenie kosztów eksploatacji i wagi pojazdu, czy podniesienie jakości jego wykonania. Celem firmy jest również obniżenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne, w związku z czym wysiłki ekspertów skupiają się wokół takich kwestii, jak dostarczanie energii, zużycie wody, emisja szkodliwych substancji i zarządzanie odpadami.

REKLAMA

Zobacz też: Diodowe reflektory Audi obniżają zużycie paliwa

Produkcja włókien węglowych za pomocą siły wiatru i przy wykorzystaniu hydroelektrowni.

Firma BMW przywiązuje ogromną wagę do ochrony środowiska i surowców naturalnych nawet w przypadku produkcji i obróbki tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknami węglowymi (CFRP), stosując odnawialne źródła energii. W tym celu BMW Group przejęło kontrolę nad wszystkimi etapami procesu, począwszy od produkcji włókien węglowych, a skończywszy na recyklingu włókien i kompozytów. Doskonałym przykładem takiego podejścia jest ultranowoczesny łańcuch produkcyjny tworzyw CFRP, który rozpoczyna się w Moses Lake w Stanach Zjednoczonych, przechodzi przez Wackersdorf u Landshut w Niemczech i kończy się w Lipsku. Na przykład w Moses Lake energia elektryczna wymagana w procesie produkcyjnym jest generowana w ekologiczny sposób przy 100-procentowym wykorzystaniu hydroelektrowni, natomiast w Lipsku elektryczność jest wytwarzana za pomocą siły wiatru.

Fabryka BMW w Lipsku: 100 procent elektryczności generowane siłą wiatru.

Fabryka BMW w Lipsku jest wyjątkowa pod wieloma względami. Energia wymagana w procesie produkcji jest generowana na miejscu z wykorzystaniem siły wiatru. Na terenie obiektu znajdują się cztery elektrownie wiatrowe, które generują nawet więcej energii elektrycznej, niż potrzeba do produkcji wszystkich modeli BMW i. Oprócz systemu dostarczania energii, który nie przyczynia się do emisji CO2, zakład może się również poszczycić innymi osiągnięciami: w porównaniu z już i tak wydajnym procesem produkcji pojazdów BMW, w fabryce BMW i udało się dodatkowo zaoszczędzić 50% energii i 70% wody.

Zobacz też: Podatek ekologiczny - niepokojące plany rządu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Seryjna produkcja tworzyw CFRP: wysokie bezpieczeństwo procesu, krótki czas cyklu produkcyjnego.

Rozpoczęcie seryjnej produkcji BMW i3 w fabryce BMW w Lipsku przyczyni się do ustanowienia nowych standardów w wielu dziedzinach, a nie tylko w zakresie ochrony środowiska. Zastosowanie karbonowych komponentów w masowej produkcji w branży motoryzacyjnej to wyjątkowe wydarzenie, ponieważ do tej pory wykorzystywanie tworzyw CFRP obarczone było wysokimi kosztami, a ich przetwarzanie i produkcja były zbyt skomplikowane i niedostatecznie elastyczne. Jednakże po ponad dziesięciu latach intensywnych prac rozwojowych i zoptymalizowaniu procesów, materiałów, systemów i narzędzi, firma BMW Group jako jedyny producent samochodów na świecie dysponuje wystarczającymi kompetencjami do stosowania tworzyw CFRP w produkcji seryjnej. Proces produkcji jest niepowtarzalny, a czas cyklu produkcyjnego bardzo krótki, nawet w przypadku skomplikowanych komponentów CFRP. To samo dotyczy opracowanych przez BMW technik łączenia indywidualnych komponentów, co odbywa się w nadwoziowni w pełni zautomatyzowanym procesie.

Pierwsza tego typu koncepcja recyklingu na świecie.

Podczas rozwoju projektu BMW i, firma BMW Group opracowała pierwszą na świecie koncepcję recyklingu dotyczącą komponentów CFRP, elementów nadwozia oraz odpadów produkcyjnych, która doskonale sprawdza się w przypadku produkcji seryjnej. Materiały nadające się do przetworzenia zostają wykorzystane w innych procesach i z powrotem wdrożone do produkcji lub użyte w innych celach, co pozwala oszczędzać cenne zasoby. BMW znalazło nawet zastosowanie dla zużytych akumulatorów.

Zobacz też: System KERS w autach osobowych - działanie

Na przykładzie fabryk koncernu BMW można dostrzec ogromny postęp jaki nastąpił w dziedzinie produkcji samochodów. Nowoczesne technologie zakładają coraz to większe wykorzystywanie naturalnych źródeł energii i ograniczenie szkodliwych związków chemicznych wprowadzanych do atmosfery. Czas pokaże czy przyniesie to wymierne korzyści naszej planecie i jej mieszkańcom.

Źródło: materiały prasowe BMW

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA