REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowoczesne fabryki samochodowe - jakie technologie stosują koncerny

Subskrybuj nas na Youtube
BMW nowe technologie wprowadza nie tylko do swych aut, ale również do procesu ich produkcji.
BMW nowe technologie wprowadza nie tylko do swych aut, ale również do procesu ich produkcji.
BMW

REKLAMA

REKLAMA

Produkcja samochodów osobowych nadal kojarzy się z kłębami czarnego, zanieczyszczonego dymu i tonami odpadków powstałych w trakcie produkcji. Na przykładzie kilku fabryk BMW możemy zobaczyć jak wiele się zmieniło na tym polu.

Firma BMW Group wprowadzi w tym roku na rynek produkcyjną wersję samochodu z napędem elektrycznym w postaci modelu BMW i3, który reprezentuje nową formę zrównoważonej mobilności w przestrzeni miejskiej. Jako pierwszy pojazd elektryczny segmentu premium, BMW i3 spełni społeczne, ekologiczne i ekonomiczne wymagania naszych czasów. Inżynierowie BMW zastosowali nową, przełomową architekturę pojazdu, co wymusiło użycie nowoczesnych i lekkich materiałów, jak również innowacyjnych procesów produkcyjnych. Zrównoważony rozwój odgrywa dla BMW Group istotną rolę również w tym zakresie. BMW i3 było pierwszym projektem, w którym dążenie do osiągnięcia zrównoważonego rozwoju było równie istotne, co obniżenie kosztów eksploatacji i wagi pojazdu, czy podniesienie jakości jego wykonania. Celem firmy jest również obniżenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne, w związku z czym wysiłki ekspertów skupiają się wokół takich kwestii, jak dostarczanie energii, zużycie wody, emisja szkodliwych substancji i zarządzanie odpadami.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Diodowe reflektory Audi obniżają zużycie paliwa

Produkcja włókien węglowych za pomocą siły wiatru i przy wykorzystaniu hydroelektrowni.

Firma BMW przywiązuje ogromną wagę do ochrony środowiska i surowców naturalnych nawet w przypadku produkcji i obróbki tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknami węglowymi (CFRP), stosując odnawialne źródła energii. W tym celu BMW Group przejęło kontrolę nad wszystkimi etapami procesu, począwszy od produkcji włókien węglowych, a skończywszy na recyklingu włókien i kompozytów. Doskonałym przykładem takiego podejścia jest ultranowoczesny łańcuch produkcyjny tworzyw CFRP, który rozpoczyna się w Moses Lake w Stanach Zjednoczonych, przechodzi przez Wackersdorf u Landshut w Niemczech i kończy się w Lipsku. Na przykład w Moses Lake energia elektryczna wymagana w procesie produkcyjnym jest generowana w ekologiczny sposób przy 100-procentowym wykorzystaniu hydroelektrowni, natomiast w Lipsku elektryczność jest wytwarzana za pomocą siły wiatru.

Fabryka BMW w Lipsku: 100 procent elektryczności generowane siłą wiatru.

Fabryka BMW w Lipsku jest wyjątkowa pod wieloma względami. Energia wymagana w procesie produkcji jest generowana na miejscu z wykorzystaniem siły wiatru. Na terenie obiektu znajdują się cztery elektrownie wiatrowe, które generują nawet więcej energii elektrycznej, niż potrzeba do produkcji wszystkich modeli BMW i. Oprócz systemu dostarczania energii, który nie przyczynia się do emisji CO2, zakład może się również poszczycić innymi osiągnięciami: w porównaniu z już i tak wydajnym procesem produkcji pojazdów BMW, w fabryce BMW i udało się dodatkowo zaoszczędzić 50% energii i 70% wody.

REKLAMA

Zobacz też: Podatek ekologiczny - niepokojące plany rządu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Seryjna produkcja tworzyw CFRP: wysokie bezpieczeństwo procesu, krótki czas cyklu produkcyjnego.

Rozpoczęcie seryjnej produkcji BMW i3 w fabryce BMW w Lipsku przyczyni się do ustanowienia nowych standardów w wielu dziedzinach, a nie tylko w zakresie ochrony środowiska. Zastosowanie karbonowych komponentów w masowej produkcji w branży motoryzacyjnej to wyjątkowe wydarzenie, ponieważ do tej pory wykorzystywanie tworzyw CFRP obarczone było wysokimi kosztami, a ich przetwarzanie i produkcja były zbyt skomplikowane i niedostatecznie elastyczne. Jednakże po ponad dziesięciu latach intensywnych prac rozwojowych i zoptymalizowaniu procesów, materiałów, systemów i narzędzi, firma BMW Group jako jedyny producent samochodów na świecie dysponuje wystarczającymi kompetencjami do stosowania tworzyw CFRP w produkcji seryjnej. Proces produkcji jest niepowtarzalny, a czas cyklu produkcyjnego bardzo krótki, nawet w przypadku skomplikowanych komponentów CFRP. To samo dotyczy opracowanych przez BMW technik łączenia indywidualnych komponentów, co odbywa się w nadwoziowni w pełni zautomatyzowanym procesie.

Pierwsza tego typu koncepcja recyklingu na świecie.

Podczas rozwoju projektu BMW i, firma BMW Group opracowała pierwszą na świecie koncepcję recyklingu dotyczącą komponentów CFRP, elementów nadwozia oraz odpadów produkcyjnych, która doskonale sprawdza się w przypadku produkcji seryjnej. Materiały nadające się do przetworzenia zostają wykorzystane w innych procesach i z powrotem wdrożone do produkcji lub użyte w innych celach, co pozwala oszczędzać cenne zasoby. BMW znalazło nawet zastosowanie dla zużytych akumulatorów.

Zobacz też: System KERS w autach osobowych - działanie

Na przykładzie fabryk koncernu BMW można dostrzec ogromny postęp jaki nastąpił w dziedzinie produkcji samochodów. Nowoczesne technologie zakładają coraz to większe wykorzystywanie naturalnych źródeł energii i ograniczenie szkodliwych związków chemicznych wprowadzanych do atmosfery. Czas pokaże czy przyniesie to wymierne korzyści naszej planecie i jej mieszkańcom.

Źródło: materiały prasowe BMW

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

REKLAMA

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA