REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowoczesne fabryki samochodowe - jakie technologie stosują koncerny

BMW nowe technologie wprowadza nie tylko do swych aut, ale również do procesu ich produkcji.
BMW nowe technologie wprowadza nie tylko do swych aut, ale również do procesu ich produkcji.
BMW

REKLAMA

REKLAMA

Produkcja samochodów osobowych nadal kojarzy się z kłębami czarnego, zanieczyszczonego dymu i tonami odpadków powstałych w trakcie produkcji. Na przykładzie kilku fabryk BMW możemy zobaczyć jak wiele się zmieniło na tym polu.

Firma BMW Group wprowadzi w tym roku na rynek produkcyjną wersję samochodu z napędem elektrycznym w postaci modelu BMW i3, który reprezentuje nową formę zrównoważonej mobilności w przestrzeni miejskiej. Jako pierwszy pojazd elektryczny segmentu premium, BMW i3 spełni społeczne, ekologiczne i ekonomiczne wymagania naszych czasów. Inżynierowie BMW zastosowali nową, przełomową architekturę pojazdu, co wymusiło użycie nowoczesnych i lekkich materiałów, jak również innowacyjnych procesów produkcyjnych. Zrównoważony rozwój odgrywa dla BMW Group istotną rolę również w tym zakresie. BMW i3 było pierwszym projektem, w którym dążenie do osiągnięcia zrównoważonego rozwoju było równie istotne, co obniżenie kosztów eksploatacji i wagi pojazdu, czy podniesienie jakości jego wykonania. Celem firmy jest również obniżenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne, w związku z czym wysiłki ekspertów skupiają się wokół takich kwestii, jak dostarczanie energii, zużycie wody, emisja szkodliwych substancji i zarządzanie odpadami.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Diodowe reflektory Audi obniżają zużycie paliwa

Produkcja włókien węglowych za pomocą siły wiatru i przy wykorzystaniu hydroelektrowni.

Firma BMW przywiązuje ogromną wagę do ochrony środowiska i surowców naturalnych nawet w przypadku produkcji i obróbki tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknami węglowymi (CFRP), stosując odnawialne źródła energii. W tym celu BMW Group przejęło kontrolę nad wszystkimi etapami procesu, począwszy od produkcji włókien węglowych, a skończywszy na recyklingu włókien i kompozytów. Doskonałym przykładem takiego podejścia jest ultranowoczesny łańcuch produkcyjny tworzyw CFRP, który rozpoczyna się w Moses Lake w Stanach Zjednoczonych, przechodzi przez Wackersdorf u Landshut w Niemczech i kończy się w Lipsku. Na przykład w Moses Lake energia elektryczna wymagana w procesie produkcyjnym jest generowana w ekologiczny sposób przy 100-procentowym wykorzystaniu hydroelektrowni, natomiast w Lipsku elektryczność jest wytwarzana za pomocą siły wiatru.

Fabryka BMW w Lipsku: 100 procent elektryczności generowane siłą wiatru.

Fabryka BMW w Lipsku jest wyjątkowa pod wieloma względami. Energia wymagana w procesie produkcji jest generowana na miejscu z wykorzystaniem siły wiatru. Na terenie obiektu znajdują się cztery elektrownie wiatrowe, które generują nawet więcej energii elektrycznej, niż potrzeba do produkcji wszystkich modeli BMW i. Oprócz systemu dostarczania energii, który nie przyczynia się do emisji CO2, zakład może się również poszczycić innymi osiągnięciami: w porównaniu z już i tak wydajnym procesem produkcji pojazdów BMW, w fabryce BMW i udało się dodatkowo zaoszczędzić 50% energii i 70% wody.

REKLAMA

Zobacz też: Podatek ekologiczny - niepokojące plany rządu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Seryjna produkcja tworzyw CFRP: wysokie bezpieczeństwo procesu, krótki czas cyklu produkcyjnego.

Rozpoczęcie seryjnej produkcji BMW i3 w fabryce BMW w Lipsku przyczyni się do ustanowienia nowych standardów w wielu dziedzinach, a nie tylko w zakresie ochrony środowiska. Zastosowanie karbonowych komponentów w masowej produkcji w branży motoryzacyjnej to wyjątkowe wydarzenie, ponieważ do tej pory wykorzystywanie tworzyw CFRP obarczone było wysokimi kosztami, a ich przetwarzanie i produkcja były zbyt skomplikowane i niedostatecznie elastyczne. Jednakże po ponad dziesięciu latach intensywnych prac rozwojowych i zoptymalizowaniu procesów, materiałów, systemów i narzędzi, firma BMW Group jako jedyny producent samochodów na świecie dysponuje wystarczającymi kompetencjami do stosowania tworzyw CFRP w produkcji seryjnej. Proces produkcji jest niepowtarzalny, a czas cyklu produkcyjnego bardzo krótki, nawet w przypadku skomplikowanych komponentów CFRP. To samo dotyczy opracowanych przez BMW technik łączenia indywidualnych komponentów, co odbywa się w nadwoziowni w pełni zautomatyzowanym procesie.

Pierwsza tego typu koncepcja recyklingu na świecie.

Podczas rozwoju projektu BMW i, firma BMW Group opracowała pierwszą na świecie koncepcję recyklingu dotyczącą komponentów CFRP, elementów nadwozia oraz odpadów produkcyjnych, która doskonale sprawdza się w przypadku produkcji seryjnej. Materiały nadające się do przetworzenia zostają wykorzystane w innych procesach i z powrotem wdrożone do produkcji lub użyte w innych celach, co pozwala oszczędzać cenne zasoby. BMW znalazło nawet zastosowanie dla zużytych akumulatorów.

Zobacz też: System KERS w autach osobowych - działanie

Na przykładzie fabryk koncernu BMW można dostrzec ogromny postęp jaki nastąpił w dziedzinie produkcji samochodów. Nowoczesne technologie zakładają coraz to większe wykorzystywanie naturalnych źródeł energii i ograniczenie szkodliwych związków chemicznych wprowadzanych do atmosfery. Czas pokaże czy przyniesie to wymierne korzyści naszej planecie i jej mieszkańcom.

Źródło: materiały prasowe BMW

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

REKLAMA

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA