REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audi S1 i S1 Sportback: legenda powraca?

Subskrybuj nas na Youtube
Audi S1 Sportback 2014
Audi S1 Sportback 2014
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Audi S1 to model, który zapisał się na kartach historii motoryzacji ogromnymi literami. Po dziś dzień trwa legenda jego niezwykłego napędu quattro, który pozwolił mu sięgnąć najwyższych nagród w rajdach samochodowych. Dziś Audi prezentuje nowe Audi S1. Czy poza nazwą oba te modele łączy coś szczególnego ?

Legenda Audi S1

Jeszcze w latach osiemdziesiątych Audi S1 wypracowało sobie legendarną renomę. Było wtedy samochodem, dzięki któremu marka Audi bezapelacyjnie dominowała
w rajdowych mistrzostwach świata. Teraz nazwa powraca. Audi S1 i S1 Sportback to nowe, sportowe auta z kompaktowej serii A1, a jednocześnie uzupełnienie palety modeli Audi typu S.

REKLAMA

Zobacz też: Audi S3 Limousine: opis modelu

Nowe Audi S1

„Audi S1 posiada zalety samochodu sportowego, świetne osiągi, bezpośrednie reakcje i stały napęd na cztery koła quattro, który niezależnie od sytuacji drogowej przenosi pełną moc napędu bezpośrednio na jezdnię“ – mówi prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. „Napęd quattro ma wielu zwolenników, a teraz dzięki zastosowaniu go w tym segmencie pojazdów, ich grono
z pewnością się powiększy.“ – dodaje prof. dr Hackenberg.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe Audi S1: silnik 2.0 TFSI

Jednostka napędowa tego małego kompaktowego auta to wysokiej mocy czterocylindrowy, benzynowy silnik 2.0 TFSI. Wyposażony w turbosprężarkę, generuje 170 kW (231 KM) i moment obrotowy 370 Nm. Ta dwulitrowa jednostka rozpędza Audi S1 i S1 Sportback od 0 do 100 km/h w odpowiednio 5,8 lub 5,9 sekundy. Jego maksymalna prędkość to 250 km/h. Motor TFSI o sportowym, głębokim brzmieniu spala, również odpowiednio, zaledwie 7 lub 7,1 l paliwa na 100 km (162 lub 166 g CO2 na km).

Zobacz też: Nowe BMW serii 4 Gran Coupe

Nowe Audi S1: quattro ale Haldex

Jak każdy model Audi typu S, także S1 i S1 Sportback posiadają stały napęd na cztery koła quattro. Sercem napędu quattro jest wielopłytkowe sprzęgło umieszczone przy tylnej osi. Jego własne, odpowiednio wyregulowane sterowanie komputerowe, oddziałuje bardzo dynamicznie na układ jezdny. Elektroniczna blokada sprzęgła z udoskonalonym, selektywnym rozkładem napędu na poszczególne koła, to jedna
z funkcji systemu stabilizacji toru jazdy ESC. System posiada dwustopniową możliwość dezaktywacji i uzupełnia pracę sprzęgła wielopłytkowego, dodatkowo delikatnie przyhamowując koła będące po wewnętrznej stronie zakrętu. Współpraca obu systemów sprawia, że pojazd jest wyjątkowo zwrotny, stabilny i reaguje z niezwykłą precyzją.

Nowe Audi S1: podwozie

Podwozie oraz elektromechaniczny układ kierowniczy obu kompaktowych sportowych aut pieczołowicie przeprojektowano. Zmodyfikowane łożyska przegubów przedniego zawieszenia zwiększają spontaniczną reakcję podczas skrętu. Z tyłu pojazdu, konstrukcję czterowahaczową zastąpiono osią z wahaczami zespolonymi, typową dla modeli A1. Jest ona sportowa i sztywna. System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, oferując do wyboru kilka opcji, pozwala na regulowanie sposobu pracy silnika, automatycznej klimatyzacji i seryjnie montowanych adaptacyjnych amortyzatorów.

Zobacz też: Jubileuszowe Audi RS 4 Avant Nogaro selection

Nowe Audi S1: hamulce

Powiększona pompa hamulcowa oraz dużych rozmiarów tarcze hamulcowe – przednie o średnicy 310 mm – zapewniają bardzo dobre hamowanie. Na życzenie, czerwone zaciski hamulcowe kół przednich ozdabia się emblematem "S1". Oba modele opuszczają fabrykę na kołach o średnicy 17 cali, z oponami w rozmiarze 215/40 R17. Opcjonalnie dostępne są 18-calowe obręcze z oponami 225/35 R18.

Nowe Audi S1: nadwozie

Już na pierwszy rzut oka widać, że Audi S1 i S1 Sportback to flagowe modele serii A1. Zamontowano w nich zupełnie nowe ksenonowe reflektory Xenon plus. Diodowe światła tylne otrzymały nową, poziomą stylizację. Wiele detali, przede wszystkim przedniego i tylnego zderzaka, progów i układu wydechowego, nabrało wyrazistości. Cztery nowe kolory lakieru uzupełniły dotychczasową ofertę. Dzięki opcjonalnemu, zewnętrznemu pakietowi stylistycznemu quattro, obejmującemu np. spojler dachowy, samochody zyskały jeszcze bardziej dynamiczny  wygląd.

Nowe Audi S1: wnętrze

Wnętrza obu kompaktowych, sportowych modeli utrzymane są w ciemnych odcieniach. Dominuje w nich czerń. Czarne są także wewnętrzne wyloty wentylacji. Zegary mają typowe dla modeli S ciemnoszare podziałki. Nakładki na pedałach wykonano ze szczotkowanej stali szlachetnej. Alternatywnie do montowanych seryjnie sportowych foteli, zamówić można siedzenia sportowe S ze zintegrowanymi zagłówkami. Na życzenie, pojazd wyposażony w pakiet stylistyczny „wnętrze quattro”, zyskuje wyraźne kolorowe akcenty.

Zobacz też: Nissan GT-R 2014 – zmiany i nowości

Nowe Audi S1: drugi kwartał 2014 roku

Audi S1 i S1 Sportback trafią do salonów sprzedaży w drugim kwartale 2014 roku. Bogate wyposażenie seryjne można uzupełnić o najnowocześniejsze elementy opcjonalne takie jak komfortowy kluczyk, nawigacja MMI Navigation plus z wysuwanym kolorowym monitorem czy system nagłaśniający Bose Surround Sound System. Dzięki systemowi Audi connect z telefonem pokładowym, w obu modelach dostępny jest internet. Pasażerowie, za pomocą punktu dostępowego Hotspot (WLAN) mogą do woli surfować i mailować, wykorzystując swoje urządzenia mobilne. Z kolei kierowca, może korzystać w pojeździe z dopasowanych do jego potrzeb usług online Audi connect.

Źródło: materiały prasowe Audi

Audi S1 Sportback 2014
Audi
Audi S1 Sportback 2014
Audi
Audi S1 2014 kokpit wnętrze
Audi
Audi S1 2014
Audi
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA