REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
BMW i3
BMW i3

REKLAMA

REKLAMA

BMW i3 to w pełni elektryczny samochód. Zaskakiwać ma świetnymi osiągami i prowadzeniem. Czym jeszcze wyróżnia się ten nowatorski pojazd?

BMW i3: nadwozie

Nowe BMW i3 produkowane jest w Lipsku w Niemczech, ale włókno węglowe potrzebne do m.in. konstrukcji nadwozia wytwarzane jest Moses Lake w USA. Niska masa była jednym z priorytetów przy tworzenie elektrycznego BMW, dzięki czemu model i3 może poszczycić się ciekawymi rozwiązaniami takimi jak: klatka przedziału pasażerskiego wykonana z CFRP, aluminiowe podwozie, tablica przyrządów z magnezową strukturą wspierającą, optymalizacja wagi wszystkich komponentów zaprojektowanych specjalnie dla BMW i3; rozbudowana koncepcja bezpieczeństwa z precyzyjnie wyznaczonymi strefami kontrolowanego zgniotu w module Drive, sztywnym przedziałem pasażerskim i elektronicznie nadzorowanymi systemami ochrony pasażerów. Łączna masa pojazdu to zaledwie 1195 kg.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Doskonalenie techniki jazdy w MINI!

BMW i3: wnętrze

We wnętrzu BMW i3 projektanci skupili się na wygospodarowaniu jak największej ilości miejsca przy jednoczesnym ograniczeniu zbędnej masy. Skupiono się także na podkreśleniu innowacyjnego charakteru auta, o czym przekonywać ma wyjątkowo nowatorski projekt deski rozdzielczej. To co wyróżnia kabinę BMW i3 na tle innych pojazdów osobowych to lekkie fotele, bardzo duży odsetek naturalnych materiałów, a także materiałów pochodzących z recyklingu i materiałów odnawialnych. Poza tym przycisk start/stop oraz dedykowana dźwignia wyboru biegu umieszczone są na kolumnie kierownicy, tablica przyrządów i wyświetlacz pokładowy są w formie niezależnych, oddzielnych ekranów;,system operacyjny iDrive oraz przycisk systemu Driving Experience Control montowane są standardowo. Wysoka sztywność przedziału pasażerskiego z CFRP umożliwiła całkowite wyeliminowanie słupków B. Oprócz tego w aucie nie ma centralnego tunelu (charakterystycznego dla aut tylnonapędowych) dzięki umieszczeniu silnika elektrycznego bezpośrednio na napędzanej tylnej osi. Pojemność bagażnika to 260 - 1 100 litrów. Producent przewidział cztery wersje wyposażenia: Atelier, Loft, Lodge i Suite.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Ekologiczne auto, ekologiczna fabryka - rusza produkcja BMW i3

BMW i3: silnik i układ napędowy

BMW i3 to wg niemieckiego producenta pierwszy tzw. pojazd zeroemisyjny przygotowany od podstaw jako samochód elektryczny. Co niezmiernie ważne, tak jak każde BMW zachował tradycyjny dla marki napęd tylnych kół oraz równomierny rozkład mas, co powinno zapewnić autu świetne właściwości trakcyjne. Układ napędowy to jeden najmocniejszych punktów BMWi3. Hybrydowy silniki synchroniczny stworzony został specjalnie dla tego modelu BMW.  Maksymalna jego moc 125 kW/170 KM (moment obrotowy 250 Nm) przekazywana jest do tylnych kół poprzez zintegrowaną przekładnię różnicową. W kwestii baterii niemieckie auto wyposażono w litowo-jonowy akumulator o wysokim napięciu, dysponujący użyteczną energią 18,8 kWh i inteligentny system kontroli układu napędowego i procesu ładowania wykorzystujący podzespoły elektroniczne opracowane przez BMW Group. Akumulator można doładować z wykorzystaniem domowego gniazdka prądu, modułu BMW i Wallbox lub publicznej stacji ładowania. Warty podkreślenia jest fakt, że w porównaniu do modelu BMW 118d, czyli zdobywcy tytułu World Green Car of the Year 2008, BMW i3 jest o około jedną trzecią bardziej wydajne ekologicznie, a jeśli klient korzysta z modelu BMW i3 w oparciu o energię generowaną z odnawialnych źródeł, wydajność tego modelu wzrasta do poziomu 50 procent.

BMW i3: osiągi

Elektryczne BMW i3 zaskakiwać ma świetnymi osiągami i wysoką zwrotnością. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,2 sekundy, od 0 do 60 km/h w 3,7 sekundy, a od 80 do 120 km/h w 4,9 sekundy. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 150 km/h. Promień skrętu wynosi 9,86 metra.

Zobacz też: 30 lat silników Diesla w BMW

BMW i3: zasięg

Bardzo ciekawie wygląda kwestia teoretycznego zasięgu. W zależności od trybu pracy auta może on ulegać zmianie. Zasięg w codziennej eksploatacji wynosić ma 130 - 160 kilometrów w trybie COMFORT aktywowanym za pomocą przełącznika układu Driving Experience Control. Istnieje możliwość zwiększenia zasięgu o 20 kilometrów poprzez aktywowanie trybu ECO PRO lub ECO PRO+. Niezwykła jest również opcja obejmująca dwucylindrowy silnik benzynowy o mocy 25 kW/34 KM (range-extender), który utrzymuje minimalny poziom naładowania akumulatora i zwiększa zasięg pojazdu do około 300 kilometrów. Spalanie wersji z dodatkowym silnikiem (Range Extenderem) kształtuje się średnio na poziomie 0,6 l na 100 km.

BMW i3: zawieszenie

Wyrafinowana technologia znalazła swoje miejsce także w podwoziu BMW i3. Z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu oś pięciowahaczową - całość została zamocowana bezpośrednio do modułu Drive. BMW zastosowało w i3 elektryczne wspomaganie układu kierowniczego a standardowo auto opuszcza auto na dużych, 19-calowych, kutych obręczach aluminiowych.

Zobacz też: BMW M5 po liftingu - więcej mocy

BMW i3: wyposażenie

Bogate wyposażenie standardowe obejmuje nawigację satelitarną Professional z wyświetlaczem zasięgu, wejścia USB i AUX, funkcję głośnomówiącą dla telefonu komórkowego, klimatyzację, skórzaną kierownicę, światła do jazdy dziennej LED, układ Park Distance Control (PDC) z czujnikami parkowania umieszczonymi z tyłu oraz kabel do ładowania akumulatora z wykorzystaniem domowego gniazdka prądu.

Cena nowego BMW i3 nie została jeszcze oficjalnie podana. Model zapowiada się interesująco, zwłaszcza pod kątem prowadzenia. O tym czy rzeczywiście tak jest dowiemy się przy okazji polskiej premiery.

BMW i3
BMW i3
BMW i3
BMW i3
BMW i3
BMW i3 deska rozdzielcza
BMW i3 fotele
BMW i3 skrzynia biegów
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA