REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe BMW i3: przestronne, szybkie i ekonomiczne!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
BMW i3
BMW i3

REKLAMA

REKLAMA

BMW i3 to w pełni elektryczny samochód. Zaskakiwać ma świetnymi osiągami i prowadzeniem. Czym jeszcze wyróżnia się ten nowatorski pojazd?

BMW i3: nadwozie

Nowe BMW i3 produkowane jest w Lipsku w Niemczech, ale włókno węglowe potrzebne do m.in. konstrukcji nadwozia wytwarzane jest Moses Lake w USA. Niska masa była jednym z priorytetów przy tworzenie elektrycznego BMW, dzięki czemu model i3 może poszczycić się ciekawymi rozwiązaniami takimi jak: klatka przedziału pasażerskiego wykonana z CFRP, aluminiowe podwozie, tablica przyrządów z magnezową strukturą wspierającą, optymalizacja wagi wszystkich komponentów zaprojektowanych specjalnie dla BMW i3; rozbudowana koncepcja bezpieczeństwa z precyzyjnie wyznaczonymi strefami kontrolowanego zgniotu w module Drive, sztywnym przedziałem pasażerskim i elektronicznie nadzorowanymi systemami ochrony pasażerów. Łączna masa pojazdu to zaledwie 1195 kg.

REKLAMA

Zobacz też: Doskonalenie techniki jazdy w MINI!

BMW i3: wnętrze

We wnętrzu BMW i3 projektanci skupili się na wygospodarowaniu jak największej ilości miejsca przy jednoczesnym ograniczeniu zbędnej masy. Skupiono się także na podkreśleniu innowacyjnego charakteru auta, o czym przekonywać ma wyjątkowo nowatorski projekt deski rozdzielczej. To co wyróżnia kabinę BMW i3 na tle innych pojazdów osobowych to lekkie fotele, bardzo duży odsetek naturalnych materiałów, a także materiałów pochodzących z recyklingu i materiałów odnawialnych. Poza tym przycisk start/stop oraz dedykowana dźwignia wyboru biegu umieszczone są na kolumnie kierownicy, tablica przyrządów i wyświetlacz pokładowy są w formie niezależnych, oddzielnych ekranów;,system operacyjny iDrive oraz przycisk systemu Driving Experience Control montowane są standardowo. Wysoka sztywność przedziału pasażerskiego z CFRP umożliwiła całkowite wyeliminowanie słupków B. Oprócz tego w aucie nie ma centralnego tunelu (charakterystycznego dla aut tylnonapędowych) dzięki umieszczeniu silnika elektrycznego bezpośrednio na napędzanej tylnej osi. Pojemność bagażnika to 260 - 1 100 litrów. Producent przewidział cztery wersje wyposażenia: Atelier, Loft, Lodge i Suite.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Ekologiczne auto, ekologiczna fabryka - rusza produkcja BMW i3

BMW i3: silnik i układ napędowy

BMW i3 to wg niemieckiego producenta pierwszy tzw. pojazd zeroemisyjny przygotowany od podstaw jako samochód elektryczny. Co niezmiernie ważne, tak jak każde BMW zachował tradycyjny dla marki napęd tylnych kół oraz równomierny rozkład mas, co powinno zapewnić autu świetne właściwości trakcyjne. Układ napędowy to jeden najmocniejszych punktów BMWi3. Hybrydowy silniki synchroniczny stworzony został specjalnie dla tego modelu BMW.  Maksymalna jego moc 125 kW/170 KM (moment obrotowy 250 Nm) przekazywana jest do tylnych kół poprzez zintegrowaną przekładnię różnicową. W kwestii baterii niemieckie auto wyposażono w litowo-jonowy akumulator o wysokim napięciu, dysponujący użyteczną energią 18,8 kWh i inteligentny system kontroli układu napędowego i procesu ładowania wykorzystujący podzespoły elektroniczne opracowane przez BMW Group. Akumulator można doładować z wykorzystaniem domowego gniazdka prądu, modułu BMW i Wallbox lub publicznej stacji ładowania. Warty podkreślenia jest fakt, że w porównaniu do modelu BMW 118d, czyli zdobywcy tytułu World Green Car of the Year 2008, BMW i3 jest o około jedną trzecią bardziej wydajne ekologicznie, a jeśli klient korzysta z modelu BMW i3 w oparciu o energię generowaną z odnawialnych źródeł, wydajność tego modelu wzrasta do poziomu 50 procent.

BMW i3: osiągi

Elektryczne BMW i3 zaskakiwać ma świetnymi osiągami i wysoką zwrotnością. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,2 sekundy, od 0 do 60 km/h w 3,7 sekundy, a od 80 do 120 km/h w 4,9 sekundy. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 150 km/h. Promień skrętu wynosi 9,86 metra.

Zobacz też: 30 lat silników Diesla w BMW

BMW i3: zasięg

Bardzo ciekawie wygląda kwestia teoretycznego zasięgu. W zależności od trybu pracy auta może on ulegać zmianie. Zasięg w codziennej eksploatacji wynosić ma 130 - 160 kilometrów w trybie COMFORT aktywowanym za pomocą przełącznika układu Driving Experience Control. Istnieje możliwość zwiększenia zasięgu o 20 kilometrów poprzez aktywowanie trybu ECO PRO lub ECO PRO+. Niezwykła jest również opcja obejmująca dwucylindrowy silnik benzynowy o mocy 25 kW/34 KM (range-extender), który utrzymuje minimalny poziom naładowania akumulatora i zwiększa zasięg pojazdu do około 300 kilometrów. Spalanie wersji z dodatkowym silnikiem (Range Extenderem) kształtuje się średnio na poziomie 0,6 l na 100 km.

BMW i3: zawieszenie

Wyrafinowana technologia znalazła swoje miejsce także w podwoziu BMW i3. Z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu oś pięciowahaczową - całość została zamocowana bezpośrednio do modułu Drive. BMW zastosowało w i3 elektryczne wspomaganie układu kierowniczego a standardowo auto opuszcza auto na dużych, 19-calowych, kutych obręczach aluminiowych.

Zobacz też: BMW M5 po liftingu - więcej mocy

BMW i3: wyposażenie

REKLAMA

Bogate wyposażenie standardowe obejmuje nawigację satelitarną Professional z wyświetlaczem zasięgu, wejścia USB i AUX, funkcję głośnomówiącą dla telefonu komórkowego, klimatyzację, skórzaną kierownicę, światła do jazdy dziennej LED, układ Park Distance Control (PDC) z czujnikami parkowania umieszczonymi z tyłu oraz kabel do ładowania akumulatora z wykorzystaniem domowego gniazdka prądu.

Cena nowego BMW i3 nie została jeszcze oficjalnie podana. Model zapowiada się interesująco, zwłaszcza pod kątem prowadzenia. O tym czy rzeczywiście tak jest dowiemy się przy okazji polskiej premiery.

BMW i3
BMW i3
BMW i3
BMW i3
BMW i3
BMW i3 deska rozdzielcza
BMW i3 fotele
BMW i3 skrzynia biegów
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA