REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe BMW i3: przestronne, szybkie i ekonomiczne!

BMW i3
BMW i3

REKLAMA

REKLAMA

BMW i3 to w pełni elektryczny samochód. Zaskakiwać ma świetnymi osiągami i prowadzeniem. Czym jeszcze wyróżnia się ten nowatorski pojazd?

BMW i3: nadwozie

Nowe BMW i3 produkowane jest w Lipsku w Niemczech, ale włókno węglowe potrzebne do m.in. konstrukcji nadwozia wytwarzane jest Moses Lake w USA. Niska masa była jednym z priorytetów przy tworzenie elektrycznego BMW, dzięki czemu model i3 może poszczycić się ciekawymi rozwiązaniami takimi jak: klatka przedziału pasażerskiego wykonana z CFRP, aluminiowe podwozie, tablica przyrządów z magnezową strukturą wspierającą, optymalizacja wagi wszystkich komponentów zaprojektowanych specjalnie dla BMW i3; rozbudowana koncepcja bezpieczeństwa z precyzyjnie wyznaczonymi strefami kontrolowanego zgniotu w module Drive, sztywnym przedziałem pasażerskim i elektronicznie nadzorowanymi systemami ochrony pasażerów. Łączna masa pojazdu to zaledwie 1195 kg.

REKLAMA

Zobacz też: Doskonalenie techniki jazdy w MINI!

BMW i3: wnętrze

We wnętrzu BMW i3 projektanci skupili się na wygospodarowaniu jak największej ilości miejsca przy jednoczesnym ograniczeniu zbędnej masy. Skupiono się także na podkreśleniu innowacyjnego charakteru auta, o czym przekonywać ma wyjątkowo nowatorski projekt deski rozdzielczej. To co wyróżnia kabinę BMW i3 na tle innych pojazdów osobowych to lekkie fotele, bardzo duży odsetek naturalnych materiałów, a także materiałów pochodzących z recyklingu i materiałów odnawialnych. Poza tym przycisk start/stop oraz dedykowana dźwignia wyboru biegu umieszczone są na kolumnie kierownicy, tablica przyrządów i wyświetlacz pokładowy są w formie niezależnych, oddzielnych ekranów;,system operacyjny iDrive oraz przycisk systemu Driving Experience Control montowane są standardowo. Wysoka sztywność przedziału pasażerskiego z CFRP umożliwiła całkowite wyeliminowanie słupków B. Oprócz tego w aucie nie ma centralnego tunelu (charakterystycznego dla aut tylnonapędowych) dzięki umieszczeniu silnika elektrycznego bezpośrednio na napędzanej tylnej osi. Pojemność bagażnika to 260 - 1 100 litrów. Producent przewidział cztery wersje wyposażenia: Atelier, Loft, Lodge i Suite.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Ekologiczne auto, ekologiczna fabryka - rusza produkcja BMW i3

BMW i3: silnik i układ napędowy

BMW i3 to wg niemieckiego producenta pierwszy tzw. pojazd zeroemisyjny przygotowany od podstaw jako samochód elektryczny. Co niezmiernie ważne, tak jak każde BMW zachował tradycyjny dla marki napęd tylnych kół oraz równomierny rozkład mas, co powinno zapewnić autu świetne właściwości trakcyjne. Układ napędowy to jeden najmocniejszych punktów BMWi3. Hybrydowy silniki synchroniczny stworzony został specjalnie dla tego modelu BMW.  Maksymalna jego moc 125 kW/170 KM (moment obrotowy 250 Nm) przekazywana jest do tylnych kół poprzez zintegrowaną przekładnię różnicową. W kwestii baterii niemieckie auto wyposażono w litowo-jonowy akumulator o wysokim napięciu, dysponujący użyteczną energią 18,8 kWh i inteligentny system kontroli układu napędowego i procesu ładowania wykorzystujący podzespoły elektroniczne opracowane przez BMW Group. Akumulator można doładować z wykorzystaniem domowego gniazdka prądu, modułu BMW i Wallbox lub publicznej stacji ładowania. Warty podkreślenia jest fakt, że w porównaniu do modelu BMW 118d, czyli zdobywcy tytułu World Green Car of the Year 2008, BMW i3 jest o około jedną trzecią bardziej wydajne ekologicznie, a jeśli klient korzysta z modelu BMW i3 w oparciu o energię generowaną z odnawialnych źródeł, wydajność tego modelu wzrasta do poziomu 50 procent.

BMW i3: osiągi

Elektryczne BMW i3 zaskakiwać ma świetnymi osiągami i wysoką zwrotnością. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,2 sekundy, od 0 do 60 km/h w 3,7 sekundy, a od 80 do 120 km/h w 4,9 sekundy. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 150 km/h. Promień skrętu wynosi 9,86 metra.

Zobacz też: 30 lat silników Diesla w BMW

BMW i3: zasięg

Bardzo ciekawie wygląda kwestia teoretycznego zasięgu. W zależności od trybu pracy auta może on ulegać zmianie. Zasięg w codziennej eksploatacji wynosić ma 130 - 160 kilometrów w trybie COMFORT aktywowanym za pomocą przełącznika układu Driving Experience Control. Istnieje możliwość zwiększenia zasięgu o 20 kilometrów poprzez aktywowanie trybu ECO PRO lub ECO PRO+. Niezwykła jest również opcja obejmująca dwucylindrowy silnik benzynowy o mocy 25 kW/34 KM (range-extender), który utrzymuje minimalny poziom naładowania akumulatora i zwiększa zasięg pojazdu do około 300 kilometrów. Spalanie wersji z dodatkowym silnikiem (Range Extenderem) kształtuje się średnio na poziomie 0,6 l na 100 km.

BMW i3: zawieszenie

Wyrafinowana technologia znalazła swoje miejsce także w podwoziu BMW i3. Z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu oś pięciowahaczową - całość została zamocowana bezpośrednio do modułu Drive. BMW zastosowało w i3 elektryczne wspomaganie układu kierowniczego a standardowo auto opuszcza auto na dużych, 19-calowych, kutych obręczach aluminiowych.

Zobacz też: BMW M5 po liftingu - więcej mocy

BMW i3: wyposażenie

REKLAMA

Bogate wyposażenie standardowe obejmuje nawigację satelitarną Professional z wyświetlaczem zasięgu, wejścia USB i AUX, funkcję głośnomówiącą dla telefonu komórkowego, klimatyzację, skórzaną kierownicę, światła do jazdy dziennej LED, układ Park Distance Control (PDC) z czujnikami parkowania umieszczonymi z tyłu oraz kabel do ładowania akumulatora z wykorzystaniem domowego gniazdka prądu.

Cena nowego BMW i3 nie została jeszcze oficjalnie podana. Model zapowiada się interesująco, zwłaszcza pod kątem prowadzenia. O tym czy rzeczywiście tak jest dowiemy się przy okazji polskiej premiery.

BMW i3
BMW i3
BMW i3
BMW i3
BMW i3
BMW i3 deska rozdzielcza
BMW i3 fotele
BMW i3 skrzynia biegów
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

REKLAMA

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

REKLAMA