REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stłuczka na drodze a ubezpieczenie. Co robić w przypadku stłuczki?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beesafe
Ubezpieczenia
Stłuczka na drodze a ubezpieczenie. Co robić w przypadku stłuczki?
Stłuczka na drodze a ubezpieczenie. Co robić w przypadku stłuczki?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawie 40% Polaków przyznaje, że ma na swoim koncie stłuczkę. Z najnowszych badań wynika, że przy takiej kolizji częściej niż uszkodzenia samochodu obawiamy się… nieuczciwości ze strony innych jej uczestników. Stresuje nas również możliwość uszkodzenia naszego auta. Ta bolączka wkrótce ma szansę odejść w niepamięć, bo w planach ubezpieczycieli jest, by odszkodowania wypłacać już w przeciągu kilku godzin od zgłoszenia.

Komu najczęściej przydarzają się stłuczki?

Na pytanie o to, czy kiedykolwiek miało się stłuczkę, w badaniu GfK przeprowadzonym w październiku 2022 r. na zlecenie marki ubezpieczeniowej Beesafe najczęściej twierdząco odpowiadały osoby o statusie zawodowym dyrektorów, kierowników i właścicieli. Potwierdziło to 55% przedstawicieli tej grupy, tymczasem wynik dla wszystkich ankietowanych wyniósł 38%. Zdecydowanie powyżej uplasowały się też odpowiedzi w grupie osób należących do rodzin z małymi dziećmi (do 6 lat) – uczestnikami kolizji była dotychczas ponad połowa (51%) z nich. Dla porównania – to wynik ponad dwukrotnie wyższy niż w grupie respondentów, którzy pracują, są singlami i mieszkają z rodzicami (w ich przypadku odsetek wynosi 21%) i ponad pięciokrotnie przewyższający deklaracje ankietowanych studentów mieszkających z rodzicami – tylko 8% z nich przyznało, że miało dotychczas stłuczkę.

Choć częstotliwość korzystania z pojazdu może zwiększać ryzyko uczestniczenia w kolizji, to zdarzenie drogowe może przydarzyć się każdemu kierowcy – nawet nie z jego winy – niezależnie od jego doświadczenia. Co najbardziej stresuje nas na myśl o kolizji?

REKLAMA

Nieuczciwość innego uczestnika stłuczki - tego najbardziej się obawiamy

Polacy boją się nieuczciwości innych uczestników stłuczki – to najczęściej wskazywana przez respondentów badania GfK na zlecenie Beesafe odpowiedź. Udzieliła jej prawie jedna czwarta (23%) ankietowanych. Wiedza na temat tego, jak postępować w tak stresującej sytuacji, jaką jest kolizja, może pomóc nam w zachowaniu większego spokoju i racjonalnym myśleniu w przypadku jej wystąpienia. Pamiętajmy o tym, że w razie stłuczki – czyli zdarzenia drogowego, w którym doszło do uszkodzenia pojazdów, bez żadnego uszczerbku na zdrowiu uczestników – często nie jest konieczne wzywanie policji.

W przypadku stłuczki po pomoc służb należy zadzwonić, gdy mamy wrażenie, że osoba, która prowadziła drugi pojazd, jest pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających, nie ma ze sobą dokumentów lub nie chce podać numeru swojej polisy albo gdy numer rejestracyjny samochodu nie zgadza się z tym widniejącym w dowodzie rejestracyjnym. Po wsparcie policji możemy też zgłosić się, gdy nie ma zgodności co do tego, kto jest sprawcą lub czujemy się w tej sytuacji w jakiś sposób zagrożeni – wyjaśnia Rafał Mosionek, CEO Beesafe. Okazuje się, że może tak być niejednokrotnie, bo 17% ankietowanych zadeklarowało, że obawia się agresji ze strony drugiego uczestnika stłuczki.

Co robić w przypadku stłuczki?

Nie każdy z nas wie też, co zrobić w razie stłuczki – 14% ankietowanych przyznało, że właśnie tego w sytuacji kolizji obawia się najbardziej. Jak więc się zachować? W pierwszej kolejności kluczowe jest zadbanie o swoje bezpieczeństwo, np. poprzez zjechanie na pobocze i ubranie odblaskowej kamizelki.

Oświadczenie o stłuczce - treść

Następnie, gdy nie ma wątpliwości co do winy, standardowo wystarczy spisać wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym, które będzie podstawą dla ubezpieczycieli do rozpoczęcia procesu odszkodowania. Koniecznie w takim dokumencie muszą znaleźć się w takie informacje jak:
- dane osobowe kierowców,
- numery rejestracyjne pojazdów,
- nazwa ubezpieczyciela sprawcy i numer jego polisy OC,
- opis miejsca i przebiegu zdarzenia (w tym jednoznaczne wskazanie sprawcy), a także
- opis uszkodzeń oraz dane świadków (jeśli są).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oświadczenie podpisane przez obie strony jak najszybciej należy przekazać ubezpieczycielowi. Branża ma jednak aspiracje do tego, by uprościć i skrócić proces zgłaszania szkody.

Odszkodowanie wypłacone w ciągu godzin a nie dni?

REKLAMA

Testujemy wykorzystanie sztucznej inteligencji do przyspieszenia czasu likwidacji szkody. Na bazie analizy zdjęć uszkodzeń tworzona jest automatyczna wycena. Taka zdalna ocena sytuacji pozwoli nam złożyć ofertę odszkodowania naprawdę szybko. Mamy nadzieję, że dzięki temu rozwiązaniu czas liczony od momentu zajścia szkody do wypłaty odszkodowania liczony będzie w godzinach, a nie dniach – mówi Rafał Mosionek z Beesafe. Jeden na pięciu Polaków na myśl o stłuczce najbardziej boi się właśnie uszkodzenia samochodu, czas wypłaty odszkodowania to więc istotna kwestia dla wielu kierowców. – Jeśli to my jesteśmy poszkodowanymi, naprawa auta powinna zostać pokryta z obowiązkowego ubezpieczenia OC sprawcy. Jeśli jednak do stłuczki doszło z naszej winy, środki na ponowne usprawnienie naszego pojazdu mogą pochodzić z AC. Oczywiście pod warunkiem, że mamy wykupioną taką polisę, która – w przeciwieństwie do OC – nie jest obowiązkowa – zaznacza Rafał Mosionek z Beesafe.

Wiedza na temat tego, jak zachować się w przypadku stłuczki i kiedy odszkodowanie nam przysługuje, może nie tylko zmniejszyć nasz stres w sytuacji doświadczenia kolizji, ale i pomóc walczyć z ewentualną nieuczciwością innych kierowców, której obawia się tak wielu z nas.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA