REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Renault Sport R.S.01 : sportowy bolid z Francji

Subskrybuj nas na Youtube
RENAULT SPORT R.S. 01
RENAULT SPORT R.S. 01
Renault

REKLAMA

REKLAMA

Renault projektując model Sport R.S.01 chciało stworzyć wyczynowy bolid adresowany do szerszej grupy kierowców. Dzięki niemu francuski koncern chce pozyskać nowych mistrzów kierownicy, którzy w przyszłości będą rywalizować w najlepszych pucharach samochodowych na świecie.

Renault Sport R.S.01: karbonowy kadłub pojazdu

W procesie projektowania Renault Sport R.S.01, nadzorowanym przez inżyniera Christophe’a Chapelaina wzięłi udział renomowani partnerzy techniczni. Aby osiągnąć wyznaczone cele dotyczące masy pojazdu i bezpieczeństwa, zdecydowaliśmy się na oczywisty wybór – kadłub z włókien węglowych. Podobnie jak w przypadku Formuły Renault 3.5, opracowanie i wykonanie nadwozia powierzono włoskiej firmie Dallara. Kadłub z wbudowanym zbiornikiem paliwa o pojemności 150 litrów posiada zamontowaną w górnej części stalową klatkę bezpieczeństwa. Umieszczona z przodu pojazdu odkształcalna konstrukcja pochłania energię w przypadku zderzenia czołowego. Jej kształt przypominający dziób statku przyczynia się do poprawy aerodynamiki auta.

REKLAMA

Zamontowany na skrzyni biegów tylny „crash box” pełni tę samą rolę w przypadku zderzenia tylnego. Całość spełnia wymagania normy FIA LMP1 2014 i zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa. Uzupełnieniem systemów bezpieczeństwa jest składana kolumna kierownicy, fotel kubełkowy Sabelt oraz 6-punktowe pasy bezpieczeństwa kompatybilne z systemem HANS®.

Renault Sport R.S.01: silnik z podwójnym doładowaniem

Półnośny silnik jest zamocowany do karbonowego kadłuba od strony rozrządu, podczas gdy jego górne punkty są połączone z klatką bezpieczeństwa. Przygotowana przez firmę Nismo jednostka V6 3,8 l biturbo pochodzi z Nissana GT-R. W porównaniu do seryjnych silników, najważniejsza modyfikacja dotyczy zastosowania suchej miski olejowej, co pozwala uniknąć utraty smarowania (tzw. „głodu olejowego”) przy dłuższych przeciążeniach na zakrętach. Moduł elektroniczny Pectel również funkcję sterującą zapobieganiem poślizgowi kół podczas ruszania.

Zobacz też: Tor w Le Mans - najtrudniejsze zakręty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ciśnienie doładowania jest tak dobrane, aby uzyskać moc powyżej 500 KM i maksymalny moment obrotowy powyżej 600 Nm. Są to osiągi zapewniające Renault Sport R.S. 01 miejsce pomiędzy autami klasy GT3 i klasy DTM.

Renault Sport R.S.01: 7-stopniowa skrzynia biegów

Silnik Nismo współpracuje z umieszczoną wzdłużnie, sekwencyjną, 7-stopniową skrzynią biegów firmy Sadev. W celu obniżenia kosztów projektu, jej zestopniowanie będzie identyczne dla wszystkich torów wyścigowych. Możliwa będzie natomiast regulacja wstępnego obciążenia samoblokującego mechanizmu różnicowego.

Sekwencyjną zmianą przełożeń, obsługiwaną za pomocą łopatek pod kierownicą, steruje elektromagnetyczny układ XAP. Opracowane specjalnie przez ZF Race Engineering sprzęgło o zwiększonej żywotności posiada układ zapobiegający zgaśnięciu silnika przy ruszaniu.

Renault Sport R.S.01: zawieszenie

Ponieważ przyczepność zależy w głównej mierze od docisku aerodynamicznego, wymagało to zastosowania odpowiedniego zawieszenia.

REKLAMA

Podobnie jak w prototypowych autach sportowych, zastosowano zawieszenie złożone z klasycznych, podwójnych trójkątnych wahaczy z popychaczami oraz amortyzatorami Öhlins. Zespolone amortyzatory sprężynowe są umieszczone po obu stronach kadłuba z przodu oraz wzdłużnie nad skrzynią biegów z tyłu. W skład układu hamulcowego wchodzą karbonowe tarcze PFC Brakes o średnicy 380 mm oraz zaciski 6-tłoczkowe. Taki wybór zapewnia doskonały kompromis między skutecznością a wytrzymałością. Renault Sport R.S. 01 jest także wyposażone w system ABS Bosch Motorsport.

Natomiast firma Michelin, współpracująca z Renault Sport Technologies przy wszystkich samochodach wyczynowych spółki, przygotowała stworzone specjalnie dla tego modelu 18-calowe opony. Są one montowane na obręczach o unikalnej stylistyce, z centralną śrubą mocującą.

Renault Sport R.S.01: w poszukiwaniu młodych talentów

Firma Renault Sport, organizująca imprezy motoryzacyjne od ponad 40 lat, wkroczyła wraz z inauguracją Renault Sport R.S. 01 w nowy etap, nadając nowy wymiar wyścigom klientów oraz odkrywaniu młodych talentów wśród kierowców i amatorów. Nowy wyścigowy samochód będzie startował w stworzonych na jego miarę mistrzostwach Renault Sport Trophy. Ta seria jednomarkowych wyścigów, która zostanie włączona do World Series by Renault już w 2015 roku, otworzy nowe możliwości dla załóg startujących w kategorii „Pro-Am” i będzie stanowić doskonały wstęp do mistrzostw GT, DTM, ELMS i WEC.

Źródło: materiały prasowe Renault

RENAULT SPORT R.S. 01
Renault
RENAULT SPORT R.S. 01
Renault
RENAULT SPORT R.S. 01
Renault
RENAULT SPORT R.S. 01
Renault
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA