REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Renault Sport R.S.01 : sportowy bolid z Francji

Subskrybuj nas na Youtube
RENAULT SPORT R.S. 01
RENAULT SPORT R.S. 01
Renault

REKLAMA

REKLAMA

Renault projektując model Sport R.S.01 chciało stworzyć wyczynowy bolid adresowany do szerszej grupy kierowców. Dzięki niemu francuski koncern chce pozyskać nowych mistrzów kierownicy, którzy w przyszłości będą rywalizować w najlepszych pucharach samochodowych na świecie.

Renault Sport R.S.01: karbonowy kadłub pojazdu

W procesie projektowania Renault Sport R.S.01, nadzorowanym przez inżyniera Christophe’a Chapelaina wzięłi udział renomowani partnerzy techniczni. Aby osiągnąć wyznaczone cele dotyczące masy pojazdu i bezpieczeństwa, zdecydowaliśmy się na oczywisty wybór – kadłub z włókien węglowych. Podobnie jak w przypadku Formuły Renault 3.5, opracowanie i wykonanie nadwozia powierzono włoskiej firmie Dallara. Kadłub z wbudowanym zbiornikiem paliwa o pojemności 150 litrów posiada zamontowaną w górnej części stalową klatkę bezpieczeństwa. Umieszczona z przodu pojazdu odkształcalna konstrukcja pochłania energię w przypadku zderzenia czołowego. Jej kształt przypominający dziób statku przyczynia się do poprawy aerodynamiki auta.

REKLAMA

REKLAMA

Zamontowany na skrzyni biegów tylny „crash box” pełni tę samą rolę w przypadku zderzenia tylnego. Całość spełnia wymagania normy FIA LMP1 2014 i zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa. Uzupełnieniem systemów bezpieczeństwa jest składana kolumna kierownicy, fotel kubełkowy Sabelt oraz 6-punktowe pasy bezpieczeństwa kompatybilne z systemem HANS®.

Renault Sport R.S.01: silnik z podwójnym doładowaniem

Półnośny silnik jest zamocowany do karbonowego kadłuba od strony rozrządu, podczas gdy jego górne punkty są połączone z klatką bezpieczeństwa. Przygotowana przez firmę Nismo jednostka V6 3,8 l biturbo pochodzi z Nissana GT-R. W porównaniu do seryjnych silników, najważniejsza modyfikacja dotyczy zastosowania suchej miski olejowej, co pozwala uniknąć utraty smarowania (tzw. „głodu olejowego”) przy dłuższych przeciążeniach na zakrętach. Moduł elektroniczny Pectel również funkcję sterującą zapobieganiem poślizgowi kół podczas ruszania.

REKLAMA

Zobacz też: Tor w Le Mans - najtrudniejsze zakręty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ciśnienie doładowania jest tak dobrane, aby uzyskać moc powyżej 500 KM i maksymalny moment obrotowy powyżej 600 Nm. Są to osiągi zapewniające Renault Sport R.S. 01 miejsce pomiędzy autami klasy GT3 i klasy DTM.

Renault Sport R.S.01: 7-stopniowa skrzynia biegów

Silnik Nismo współpracuje z umieszczoną wzdłużnie, sekwencyjną, 7-stopniową skrzynią biegów firmy Sadev. W celu obniżenia kosztów projektu, jej zestopniowanie będzie identyczne dla wszystkich torów wyścigowych. Możliwa będzie natomiast regulacja wstępnego obciążenia samoblokującego mechanizmu różnicowego.

Sekwencyjną zmianą przełożeń, obsługiwaną za pomocą łopatek pod kierownicą, steruje elektromagnetyczny układ XAP. Opracowane specjalnie przez ZF Race Engineering sprzęgło o zwiększonej żywotności posiada układ zapobiegający zgaśnięciu silnika przy ruszaniu.

Renault Sport R.S.01: zawieszenie

Ponieważ przyczepność zależy w głównej mierze od docisku aerodynamicznego, wymagało to zastosowania odpowiedniego zawieszenia.

Podobnie jak w prototypowych autach sportowych, zastosowano zawieszenie złożone z klasycznych, podwójnych trójkątnych wahaczy z popychaczami oraz amortyzatorami Öhlins. Zespolone amortyzatory sprężynowe są umieszczone po obu stronach kadłuba z przodu oraz wzdłużnie nad skrzynią biegów z tyłu. W skład układu hamulcowego wchodzą karbonowe tarcze PFC Brakes o średnicy 380 mm oraz zaciski 6-tłoczkowe. Taki wybór zapewnia doskonały kompromis między skutecznością a wytrzymałością. Renault Sport R.S. 01 jest także wyposażone w system ABS Bosch Motorsport.

Natomiast firma Michelin, współpracująca z Renault Sport Technologies przy wszystkich samochodach wyczynowych spółki, przygotowała stworzone specjalnie dla tego modelu 18-calowe opony. Są one montowane na obręczach o unikalnej stylistyce, z centralną śrubą mocującą.

Renault Sport R.S.01: w poszukiwaniu młodych talentów

Firma Renault Sport, organizująca imprezy motoryzacyjne od ponad 40 lat, wkroczyła wraz z inauguracją Renault Sport R.S. 01 w nowy etap, nadając nowy wymiar wyścigom klientów oraz odkrywaniu młodych talentów wśród kierowców i amatorów. Nowy wyścigowy samochód będzie startował w stworzonych na jego miarę mistrzostwach Renault Sport Trophy. Ta seria jednomarkowych wyścigów, która zostanie włączona do World Series by Renault już w 2015 roku, otworzy nowe możliwości dla załóg startujących w kategorii „Pro-Am” i będzie stanowić doskonały wstęp do mistrzostw GT, DTM, ELMS i WEC.

Źródło: materiały prasowe Renault

RENAULT SPORT R.S. 01
Renault
RENAULT SPORT R.S. 01
Renault
RENAULT SPORT R.S. 01
Renault
RENAULT SPORT R.S. 01
Renault
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA