REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Renault Sport R.S.01 : sportowy bolid z Francji

Subskrybuj nas na Youtube
RENAULT SPORT R.S. 01
RENAULT SPORT R.S. 01
Renault

REKLAMA

REKLAMA

Renault projektując model Sport R.S.01 chciało stworzyć wyczynowy bolid adresowany do szerszej grupy kierowców. Dzięki niemu francuski koncern chce pozyskać nowych mistrzów kierownicy, którzy w przyszłości będą rywalizować w najlepszych pucharach samochodowych na świecie.

Renault Sport R.S.01: karbonowy kadłub pojazdu

W procesie projektowania Renault Sport R.S.01, nadzorowanym przez inżyniera Christophe’a Chapelaina wzięłi udział renomowani partnerzy techniczni. Aby osiągnąć wyznaczone cele dotyczące masy pojazdu i bezpieczeństwa, zdecydowaliśmy się na oczywisty wybór – kadłub z włókien węglowych. Podobnie jak w przypadku Formuły Renault 3.5, opracowanie i wykonanie nadwozia powierzono włoskiej firmie Dallara. Kadłub z wbudowanym zbiornikiem paliwa o pojemności 150 litrów posiada zamontowaną w górnej części stalową klatkę bezpieczeństwa. Umieszczona z przodu pojazdu odkształcalna konstrukcja pochłania energię w przypadku zderzenia czołowego. Jej kształt przypominający dziób statku przyczynia się do poprawy aerodynamiki auta.

REKLAMA

Zamontowany na skrzyni biegów tylny „crash box” pełni tę samą rolę w przypadku zderzenia tylnego. Całość spełnia wymagania normy FIA LMP1 2014 i zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa. Uzupełnieniem systemów bezpieczeństwa jest składana kolumna kierownicy, fotel kubełkowy Sabelt oraz 6-punktowe pasy bezpieczeństwa kompatybilne z systemem HANS®.

Renault Sport R.S.01: silnik z podwójnym doładowaniem

Półnośny silnik jest zamocowany do karbonowego kadłuba od strony rozrządu, podczas gdy jego górne punkty są połączone z klatką bezpieczeństwa. Przygotowana przez firmę Nismo jednostka V6 3,8 l biturbo pochodzi z Nissana GT-R. W porównaniu do seryjnych silników, najważniejsza modyfikacja dotyczy zastosowania suchej miski olejowej, co pozwala uniknąć utraty smarowania (tzw. „głodu olejowego”) przy dłuższych przeciążeniach na zakrętach. Moduł elektroniczny Pectel również funkcję sterującą zapobieganiem poślizgowi kół podczas ruszania.

Zobacz też: Tor w Le Mans - najtrudniejsze zakręty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ciśnienie doładowania jest tak dobrane, aby uzyskać moc powyżej 500 KM i maksymalny moment obrotowy powyżej 600 Nm. Są to osiągi zapewniające Renault Sport R.S. 01 miejsce pomiędzy autami klasy GT3 i klasy DTM.

Renault Sport R.S.01: 7-stopniowa skrzynia biegów

Silnik Nismo współpracuje z umieszczoną wzdłużnie, sekwencyjną, 7-stopniową skrzynią biegów firmy Sadev. W celu obniżenia kosztów projektu, jej zestopniowanie będzie identyczne dla wszystkich torów wyścigowych. Możliwa będzie natomiast regulacja wstępnego obciążenia samoblokującego mechanizmu różnicowego.

Sekwencyjną zmianą przełożeń, obsługiwaną za pomocą łopatek pod kierownicą, steruje elektromagnetyczny układ XAP. Opracowane specjalnie przez ZF Race Engineering sprzęgło o zwiększonej żywotności posiada układ zapobiegający zgaśnięciu silnika przy ruszaniu.

Renault Sport R.S.01: zawieszenie

Ponieważ przyczepność zależy w głównej mierze od docisku aerodynamicznego, wymagało to zastosowania odpowiedniego zawieszenia.

REKLAMA

Podobnie jak w prototypowych autach sportowych, zastosowano zawieszenie złożone z klasycznych, podwójnych trójkątnych wahaczy z popychaczami oraz amortyzatorami Öhlins. Zespolone amortyzatory sprężynowe są umieszczone po obu stronach kadłuba z przodu oraz wzdłużnie nad skrzynią biegów z tyłu. W skład układu hamulcowego wchodzą karbonowe tarcze PFC Brakes o średnicy 380 mm oraz zaciski 6-tłoczkowe. Taki wybór zapewnia doskonały kompromis między skutecznością a wytrzymałością. Renault Sport R.S. 01 jest także wyposażone w system ABS Bosch Motorsport.

Natomiast firma Michelin, współpracująca z Renault Sport Technologies przy wszystkich samochodach wyczynowych spółki, przygotowała stworzone specjalnie dla tego modelu 18-calowe opony. Są one montowane na obręczach o unikalnej stylistyce, z centralną śrubą mocującą.

Renault Sport R.S.01: w poszukiwaniu młodych talentów

Firma Renault Sport, organizująca imprezy motoryzacyjne od ponad 40 lat, wkroczyła wraz z inauguracją Renault Sport R.S. 01 w nowy etap, nadając nowy wymiar wyścigom klientów oraz odkrywaniu młodych talentów wśród kierowców i amatorów. Nowy wyścigowy samochód będzie startował w stworzonych na jego miarę mistrzostwach Renault Sport Trophy. Ta seria jednomarkowych wyścigów, która zostanie włączona do World Series by Renault już w 2015 roku, otworzy nowe możliwości dla załóg startujących w kategorii „Pro-Am” i będzie stanowić doskonały wstęp do mistrzostw GT, DTM, ELMS i WEC.

Źródło: materiały prasowe Renault

RENAULT SPORT R.S. 01
Renault
RENAULT SPORT R.S. 01
Renault
RENAULT SPORT R.S. 01
Renault
RENAULT SPORT R.S. 01
Renault
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

REKLAMA

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Kontrole na granicy to gigantyczne kary dla firm przewozowych. Jak ich unikać?

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Polska również zdecydowała o wprowadzeniu kontroli granic. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA