REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Majówka 2018: jak poruszać się po autostradzie?

Zbliża się majówka, dlatego warto uważać na autostradach / fot. Łukasz Jóźwiak (GDDKiA)
Zbliża się majówka, dlatego warto uważać na autostradach / fot. Łukasz Jóźwiak (GDDKiA)
Łukasz Jóźwiak
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Tegoroczna majówka będzie wyjątkowo długa - wiele osób postanowiło wziąć kilka dni wolnego od pracy, dzięki czemu będą mogli wypoczywać aż przez 9 dni. To przełoży się na zwiększony ruch na drogach, w tym także na autostradach. Niestety, dane wskazują, że większość Polaków nie potrafi jeździć po tego typu drogach.

REKLAMA

Według danych Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Łodzi (CBRD), nawet ok. 80% użytkowników autostrad nie potrafi prawidłowo poruszać się po drogach tego typu. Również statystyki gromadzone przez policję nie napawają optymizmem. W 2017 r. odnotowano 478 wypadków, w których zginęło 70 osób i 697 zostało rannych. To dużo, biorąc pod uwagę, że w Polsce jest tylko nieco ponad 1,6 tys. km autostrad. Niestety, w porównaniu z 2016 r. zeszłoroczne statystyki oznaczają wzrost liczby wypadków o 15%, zabitych o 40% i rannych o 15%. Tylko w trakcie zeszłorocznej majówki (między 28 kwietnia a 7 maja) na polskich autostradach doszło do 11 wypadków i 236 kolizji, w których zginęła jedna osoba, a 20 zostało rannych. Najgroźniej było na drodze A4, gdzie miała miejsce prawie połowa tych zdarzeń (3 wypadki i 120 kolizji). Dlaczego jest tak źle?

REKLAMA

- Kierowcy często nie dbają o zachowanie ostrożności, zapominając, że podróżowanie z dużą prędkością, bez wyobraźni może mieć naprawdę fatalne skutki. Wystarczy spojrzeć na policyjną listę przyczyn wypadków na autostradach, żeby dowiedzieć się, jakie błędy z reguły prowadzą do nieszczęść. To jednocześnie wskazówka, o jakich elementach poruszania się po autostradach trzeba pamiętać – Karolina Tworzydło z firmy Compensa, która wspólnie z CBRD prowadzi ogólnopolską kampanię społeczną Bezpieczna Autostrada.

Do głównych przyczyn wypadków na autostradach należą: niedostosowanie prędkości (35% wypadków w 2017 r.), niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami (23%), zmęczenie, zaśnięcie (12%), nieprawidłowa zmiana pasa ruchu (8%).

Jak jeździć po autostradzie?

Wymienione przyczyny wypadków drogowych związane są przede wszystkim z nieostrożnością, zbyt dużym zaufaniem do własnych umiejętności, presją czasu czy po prostu łamaniem przepisów ruchu drogowego. Przed wyruszeniem w podróż warto odświeżyć sobie podstawowe reguły, jakie obowiązują użytkowników autostrad. Poniżej najważniejsze z nich.

  • Wjazd i zjazd z autostrady

Wjeżdżający na autostradę powinien skorzystać z pasa rozbiegowego, a pojazdy już po niej jadące zjechać, w miarę możliwości, na lewy pas, aby ułatwić mu włączenie się do ruchu. Z kolei zjeżdżając z autostrady, trzeba skorzystać z kilkusetmetrowego pasa zjazdowego i dostosować prędkość do znajdujących się na zjazdach ostrych łuków – niekiedy oznacza to konieczność zwolnienia nawet do 40-50 km/h!

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Odpowiednia prędkość

Dla przypomnienia: maksymalna prędkość jazdy po autostradzie to 140 km/h. Jeśli jednak warunki na drodze są złe – jezdnia jest śliska, pada deszcz, mgła ogranicza widoczność itd. – warto jechać wolniej. Tak samo, gdy mamy do czynienia z dużym ruchem, a tak może być w majówkę.

  • Lewy pas tylko do wyprzedzania

Ruch prawostronny oznacza, że kiedy jest to tylko możliwe powinniśmy poruszać się prawym pasem,. Nawet jeśli jedziemy 140 km/h, lewy pas zostawmy wyłącznie do wyprzedzania wolniej poruszających się pojazdów lub omijania przeszkód. Nieustanne poruszanie się lewym pasem nie tylko ogranicza przepustowość dróg, ale także może skończyć się otrzymaniem mandatu.

  • Jazda na zderzaku

Wielu kierowców nie zachowuje bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami i „przykleja” się do zderzaka auta jadącego z przodu. Wywiera w ten sposób presję, czasem pomagając sobie migającymi światłami, na ustąpienie miejsca na drodze. Jest to niedopuszczalne, jednak w takiej sytuacji najbezpieczniej jest zjechać poruszającemu się szybciej pojazdowi.

  • Cofanie i zawracanie

Wbrew pozorom nie dla każdego kierowcy jest to oczywiste - na autostradzie i drogach ekspresowych nie można cofać i zawracać! Trzeba pamiętać, że ominięty przez nieuwagę zjazd oznacza konieczność kontynuowania jazdy w tym samym kierunku do kolejnego zjazdu z autostrady.

  • Korytarz ratunkowy

Pod tą nazwą kryje się utworzenie przejazdu dla pojazdów uprzywilejowanych. Prawidłowe zachowanie polega na zjechaniu maksymalnie do lewej strony podczas poruszania się skrajnym lewym pasem oraz maksymalnie do prawej strony (także na pas awaryjny!), gdy jedzie się po środkowym lub prawym pasie. Pozostawiona między pasami przestrzeń przeznaczona jest wyłącznie dla pojazdów służb ratowniczych.

  • Korzystanie z pasa awaryjnego

REKLAMA

Pas awaryjny to nie miejsce na postój! Do tego wyznaczone są specjalne punkty parkingowe oraz stacje benzynowe. Zatrzymanie się na tej części autostrady jest dopuszczalne tylko w przypadku awarii pojazdu lub zagrożenia życia. Aby zachować wszystkie niezbędne środki ostrożności trzeba: włączyć światła awaryjne, założyć kamizelkę odblaskową, ustawić trójkąt ostrzegawczy na pasie awaryjnym w odległości 100 m od pojazdu, a następnie wezwać pomoc. Dla bezpieczeństwa własnego i innych użytkowników autostrady najlepiej zrobić to już za barierką energochłonną. Nie można samodzielnie dokonywać naprawy pojazdu. Za barierkę energochłonną oczekujemy na pomoc.

- Zasad nie jest dużo i naprawdę warto poświęcić kilka minut, żeby je sobie przypomnieć, zanim wyjedzie się w długą i męczącą trasę. Dla wielu kierowców autostrada nie jest codziennością, a nawyki zdobyte podczas poruszania się po mieście mogą nie być dopasowane do realiów o wiele szybszej, monotonnej i bardziej niebezpiecznej jazdy. Z tyłu głowy warto też mieć statystyki, mówiące, że na każdy tysiąc kilometrów dróg szybkiego ruchu przypada więcej wypadków niż na pozostałych drogach – przestrzega Tomasz Zagajewski z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Źródło: materiały prasowe

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

REKLAMA

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA