REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jan Szyszko składa zawiadomienie do prokuratury w sprawie ekranów akustycznych

Tomasz Korniejew
Jan Szyszko składa zawiadomienie do prokuratury w sprawie ekranów akustycznych.
Jan Szyszko składa zawiadomienie do prokuratury w sprawie ekranów akustycznych.

REKLAMA

REKLAMA

Minister Środowiska - Jan Szyszko, składa zawiadomienie do prokuratury w sprawie możliwości popełnienia przestępstwa w związku z budową ekranów akustycznych w latach 2008-2012.

Jan Szyszko składa zawiadomienie do prokuratury w sprawie ekranów akustycznych

Jak podaje na swojej stronie Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa: "- Składamy zawiadomienie do Prokuratury Okręgowej w Warszawie w sprawie podejrzenia popełnienia przestępstwa w związku z budową ekranów akustycznych w latach 2008-2012. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, który jest załącznikiem do zawiadomienia, budowa tych ekranów była często nieuzasadniona. Sprawa budzi wątpliwości ze względu na brak uzasadnienia ekonomicznego i ekologicznego – powiedział minister Jan Szyszko.

REKLAMA

Ministrowie (Jan Szyszko i Andrzej Adamczyk) podkreślali, że ekrany akustyczne były budowane mimo wątpliwości dotyczących wyboru takiej formy ochrony przed hałasem. Koszty budowy ekranów w latach 2008-2012 sięgały ponad 2,5 mld zł. Tymczasem hałas można ograniczać na wiele innych sposobów, np. poprzez ograniczenie prędkości, budowę wałów ziemnych, odpowiednie nasadzenia zieleni czy zmianę nawierzchni na cichszą. - Przykłady takich nieuzasadnionych inwestycji znajdują się również w raporcie NIK – podkreślił minister Jan Szyszko."

Ekrany powstawały na mocy przepisów uchwalonych przez Jana Szyszko w 2007 r.

REKLAMA

Sprawa nie budziłaby aż takich kontrowersji, gdyby nie fakt, że ekrany akustyczne w latach 2008-2012 były budowane w oparciu o przepisy które ustanowił ówczesny minister... Jan Szyszko. Jak czytamy w tekście opublikowanym 13 listopada 2015 r. na portalu Rynekinfrastruktury.pl: "Do października 2012 roku ekrany akustyczne stawiane przy drogach szybkiego ruchu skutecznie zasłoniły przed wzrokiem kierowców wszystko, nawet lasy i ugory. Do rządu powraca człowiek, który w 2007 roku stworzył przepisy, które zaowocowały wybudowaniem setek kilometrów zbędnych ekranów akustycznych – Jan Szyszko ponownie zostanie ministrem środowiska.". (link do tekstu tutaj)

Przepisy dotyczące norm hałasu w okolicach autostrad zostały złagodzone przez rząd koalicji PO-PSL, co poskutkowało znacznym ograniczeniem budowy ekranów dżwiękochłonnych. Choć faktem jest, że przepisy zostały zmienione dopiero w 2012 r. i to po tym, jak media nagłośniły sprawę, że w niektórych przypadkach koszt ekranów wygłuszających sięga nawet 25% kosztów całej inwestycji związanej z budową konkretnego odcinka drogi.

Jak czytamy na stronach internetowych TVP Info (tekst z 30 stycznia 2016 r.): "Eksperci wyliczyli, że przez błędne przepisy przygotowane przez resort kierowany w czasach rządów PiS przez Szyszkę Polska straciła około miliard złotych. – Nie spodziewałem się aż takiego efektu rozporządzenia. Sądziłem, że ekrany powstaną tam, gdzie jest duże zagęszczenie ludności – przekonywał wówczas Szyszko w rozmowie z „Rzeczpospolitą”." (link do tekstu tutaj)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, Rynekinfrastruktury.pl, Tvp.info

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

REKLAMA

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA