REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ekolodzy blokują budowę drogi S7 w okolicach Skarżysko-Kamiennej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PAP
droga ekspresowa Fot. Fotolia
droga ekspresowa Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Po raz kolejny ekolodzy blokują budowę dróg w Polsce. Tym razem nie chcą się zgodzić na trasę S7 pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną, a granicą woj. świętokrzyskiego i mazowieckiego. Prezydent Skarżyska-Kamiennej postanowił rozpocząć zatem akcję zbierania podpisów dla poparcia budowy tej drogi.

Zbiórka podpisów dla budowy drogi ekspresowej S7

Akcję zbierania podpisów poparcia dla planów budowy odcinka trasy ekspresowej S-7 pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną, a granicą woj. świętokrzyskiego i mazowieckiego, zapowiedział w czwartek prezydent miasta, Konrad Kroenig.

REKLAMA

Rozpoczęcie planowanej od kilku lat inwestycji opóźnia się m.in. na skutek licznych postępowań administracyjnych i sądowych, prowadzonych po protestach organizacji ekologicznych.

REKLAMA

W połowie 2014 r. Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot skierowało do Komisji Europejskiej(KE) skargę w związku z planowaną inwestycją - dotyczy ona kwestii środowiskowych i możliwych niezgodności przepisów krajowych w stosunku do prawa europejskiego. W połowie grudnia 2015 r. KE rozpoczęła wstępną procedurę wyjaśniająca w tej sprawie.

Zdaniem przedstawicieli samorządu Skarżyska i lokalnych przedsiębiorców, inwestycja, obejmująca w projekcie m.in. budowę obwodnicy i węzła komunikacyjnego w północnej części miejscowości, jest niezbędna dla gospodarczego i społecznego rozwoju miasta. „Do końca stycznia będą zbieranie podpisy mieszkańców miasta i powiatu, które chcemy przekazać potem do Brukseli. Po to, by uzmysłowić tamtejszym urzędnikom, jak ważna dla naszego miasta i dla jego rozwoju jest ta inwestycja” – podkreślił prezydent Kroenig. Zaprosił, aby do akcji zbierania podpisów pod petycją włączyły się lokalne stowarzyszenia i wolontariusze.

Zobacz też: Trasa ekspresowa S7 z Warszawy do Krakowa będzie gotowa w 2020 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W opinii Kroeniga, jeśli budowa nie zostanie zrealizowana i nie powstanie dwupasmowa obwodnica, miastu grozi paraliż komunikacyjny. Według szacunków, codziennie przez Skarżysko krajową „siódemką” przejeżdża 20 tys. pojazdów i już teraz mieszkańcy niektórych dzielnic mają problem ze sprawnym dojazdem do centrum.

W północnej części miasta, samorząd chce rozwijać strefę inwestycyjną. Wiadomo, że w ciągu kilku lat ma tam powstać m. in. park tematyczno-edukacyjny. Dlatego, w ocenie Kroeniga, inwestycja komunikacyjna obejmująca budowę węzła drogowego, który umożliwi dojazd na te tereny, jest „kluczowa” dla rozwoju gospodarczego Skarżyska. „Zależy nam, aby zachowany został wariant z Węzłem Północ, bo z naszego punktu widzenia, jest to najbardziej optymalne rozwiązanie. Jakiekolwiek próby ze strony organizacji, które chcą blokować tę inwestycję, są działaniami na szkodę miasta” – podkreślił prezydent.

REKLAMA

Zaproszony na konferencję przedstawiciel inwestora, dyrektor kieleckiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Krzysztof Strzelczyk podkreślił, że planowany wariant budowy odcinka trasy ma obowiązującą decyzję środowiskową i zgodę na realizację inwestycji drogowej.

Pierwsza decyzja środowiskowa z 2008 r. została unieważniona ze względów formalnych w 2013 r. GDDKiA opracowała wówczas kolejny raport oddziaływania inwestycji na środowisko, uwzględniający aspekty wskazywane wcześniej przez sądy, Regionalną i Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (RDOŚ i GDOŚ) i uwagi ekologów.

Drugą decyzję środowiskową dla inwestycji, RDOŚ wydał w styczniu 2014 roku, a w lipcu 2014 r. podtrzymał ją GDOŚ. Decyzje do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Warszawie zaskarżyło Stowarzyszenie Pracownia na Rzecz Wszystkich Istot. W listopadzie 2014 r. sąd odrzucił skargę uznając, że postępowania przeprowadzono prawidłowo. Organizacja wniosła skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego – nie ustalono jeszcze terminu rozprawy.

Zgodę na realizację inwestycji wojewoda świętokrzyski wydał w sierpniu 2010 r. - w oparciu o poprzednią decyzję środowiskową. W lutym 2011 r. Ministerstwo Infrastruktury uznało, że decyzję wydano poprawnie. Kilkakrotnie - po skargach kasacyjnych do NSA - sprawę procedował WSA w Warszawie. We wrześniu 2014 r. WSA uchylił decyzję ministra, w sprawie utrzymania zgody na inwestycję. Resort Infrastruktury i Budownictwa ponownie rozpatruje sprawę, która ma być rozstrzygnięte do końca stycznia.

Zobacz też: S7 Płońsk - Napierki - rozpoczęcie budowy w 2018 r.?

Wojewódzki Sąd Administracyjny nie uchylił decyzji wojewody o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a jedynie decyzję ministra infrastruktury w sprawie odwołania od ZRID. Jak tłumaczył Strzelczyk, wg aktualnego stanu prawnego, decyzja ZRID z rygorem natychmiastowej wykonalności jest ważna. Inwestor przejął nieruchomości związane z przyszłą inwestycją.

Przedsięwzięcie ma być finansowane m.in. z funduszy unijnych i pożyczki Europejskiego Banku Inwestycyjnego. „Bank jest zainteresowany tym jak toczy się to postępowanie. W 2015 r. odbyły się dwa spotkania w tej sprawie. Zobowiązaliśmy się m.in. do analizy rozwiązań technicznych i ekonomicznych w obrębie Węzła Północ, aktualizacji danych przyrodniczych. Podczas drugiego spotkania zaprezentowaliśmy, to, co zrobiliśmy” – wyjaśniał Strzelczyk.

Głównym punktem sporu inwestora i ekologów, jest ocena oddziaływania inwestycji na środowisko. „Stanowisko stowarzyszenia jest takie, że budowa będzie znacząco negatywne oddziaływała na korytarz migracji zwierząt i na siedliska tutejszych roślin i żyjących na nich motyli. A my mamy przeciwne opinie – że nie ma to negatywnego oddziaływania. W nowej decyzji środowiskowej i w materiałach, które złożyliśmy do ministerstwa są przewidzenie działania, które minimalizują efekty wprowadzeni węzła drogowego w projektowanym miejscu” – argumentował Strzelczyk.

Dyrektor kieleckiego oddziału GDDKiA dodał, że robiono analizę możliwości innej lokalizacji węzła Skarżysko-Północ, jednak to rozwiązanie jest mniej korzystne pod względem m.in. bezpieczeństwa ruchu drogowego, skomunikowania trasy i kosztów inwestycji.

Zdaniem Strzelczyka wszystkie podstawowe zarzuty organizacji pozarządowych, wnioski, kierowane do organów administracyjnych, sadów, czy KE, zostały rozstrzygnięte w decyzji środowiskowej. „Organy do tego uprawnione (…) uznały, że w naszym posterowaniu nie ma błędu. To co do tej pory Odział robił, robi zgodnie z prawem” – podkreślił dyrektor.

Stowarzyszenia Pracownia na Rzecz Wszystkich Istot od 2007 r. krytykuje proponowany przebieg siedmiokilometrowego odcinka trasy S-7 wokół Skarżyska. Przedstawiciele organizacji uważają, że przedsięwzięcie zaszkodzi m.in. trzem gatunkom motyli i przetnie międzynarodową trasę wędrówek wilków oraz łosi.

W skardze do KE stowarzyszanie wskazało m.in., iż podczas przygotowania dokumentacji projektowej nie przeprowadzono prawidłowej oceny oddziaływania na środowisko. Skarga dotyczy także zapisów polskiej specustawy drogowej. Wg ekologów na jej podstawie nie można uchylić zgody na realizację inwestycji, chociaż unieważniono poprzedzającą ją decyzję środowiskową.

Zobacz też: Budowa S7 Kraków-Rabka Zdrój

Prezes stowarzyszenia Radosław Ślusarczyk w rozmowie z PAP nie zgodził się argumentami prezydenta Skarżyska, jakoby organizacje, oprotestowując planowany przebieg trasy, działały na szkodę miasta. Jego zdaniem strefę przemysłową można rozwijać w tej części Skarżyska, gdzie ona obecnie funkcjonuje, a nie na północy, w pobliżu obszarów sieci ekologicznej „Natura 2000”. „My jako strona społeczna pokazujemy niekonsekwencję działań - kwestii rozwoju przemysłowego i ochrony przyrody, do której jesteśmy zobligowani. Jesteśmy jasno sprecyzowani w tym, że ta droga powinna powstać, a Węzeł Północ nie jest potrzebny” – podkreślił Ślusarczyk.

Z informacji uzyskanych przez PAP w polskim przedstawicielstwie KE wynika, że Dyrekcja Generalna ds. Środowiska komisji wszczęła procedurę EU Pilot, w sprawie budowy skarżyskiego odcinka drogi S-7. Do polskich władz przesłano zapytanie odnośnie postępowania związanego z planowaną inwestycją.

Procedura EU Pilot to procedura bardzo wczesnego wyjaśniania kwestii związanych z niedostosowaniem prawa krajowego do prawa unijnego, jeszcze przed wszczęciem oficjalnego postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom. KE jest w kontakcie z państwem członkowskim i prosi je o wyjaśnienia. Celem procedury jest szybkie znalezienie rozwiązania, które byłoby zgodne z prawem unijnym i uniknięcie konieczności wszczęcia oficjalnego postępowania w sprawie.

Planowana droga ekspresowa S-7 przebiega w ciągu popularnej „siódemki” łączącej Trójmiasto, Warszawę z Małopolską i Słowacją. Jest jedną z najważniejszych tras w Polsce. W woj. świętokrzyskim w standardzie drogi „s” przebiega od Skarżyska-Kamiennej, do węzła Kielce-Południe k. Chęcin. Trwa jej rozbudowa w kierunku Krakowa.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

REKLAMA

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

REKLAMA