REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budowa autostrady A1 na odcinku Częstochowa-Pyrzowice

Budowa autostrady A1 na odcinku Częstochowa-Pyrzowice. Fot. Fotolia
Budowa autostrady A1 na odcinku Częstochowa-Pyrzowice. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczęto realizację trzech z czterech odcinków autostrady A1 na fragmencie Częstochowa - Pyrzowice. Nadal nie ma umowy z wykonawcą czwartego odcinka.

Wykonawcy rozpoczęli realizację trzech z czterech odcinków fragmentu A1 Częstochowa-Pyrzowice – wynika z informacji GDDKiA. Nadal nie ma umowy z wykonawcą czwartego odcinka; Dyrekcja wskazuje obecnie na brak możliwości wskazania terminu zakończenia przetargu.

REKLAMA

REKLAMA

Katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w marcu 2014 r. rozpoczął cztery postępowania na wybór wykonawców kolejnych odcinków łącznie 56,9 km betonowej autostrady A1 między Częstochową (wraz z obwodnicą tego miasta) i Pyrzowicami.

Realizację całego fragmentu A1 Częstochowa-Pyrzowice podzielono na: odcinek F od węzła Rząsawa do węzła Blachownia (ok. 20,3 km + ok. 1 km włączenia do DK1; projekt i budowa), odcinek G od węzła Blachownia do węzła Zawodzie (4,7 km; projekt i budowa), odcinek H od węzła Zawodzie do węzła Woźniki (16,7 km; tylko budowa) oraz odcinek I od węzła Woźniki do węzła Pyrzowice (ok. 15,2 km; tylko budowa).

Zobacz też: MIB chce wprowadzić uproszczony system elektronicznego poboru opłat od kierowców

REKLAMA

Dla odcinka F (obwodnica Częstochowy) opiewającą na 703,3 mln zł brutto umowę podpisano z konsorcjum spółek Salini Polska, Salini Impregilo i Todini Costruzioni Generali 12 października. Wartą 219,4 mln zł umowę na odcinek G zawarto 1 września z konsorcjum spółek Berger Bau Polska oraz Berger Bau. 26 sierpnia zakontraktowano warty 609,5 mln zł odcinek I - z konsorcjum spółek Strabag Infrastruktura Południe oraz Strabag.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak poinformował PAP w czwartek Marek Prusak z katowickiego oddziału Dyrekcji w przypadku tych trzech odcinków prace już ruszyły. Wykonawcy przystąpili do projektowania odcinków F i G; w terenie rozpoczęła się już fizyczna realizacja odcinka I.

Przed okresem zimowym prace objęły tam m.in. roboty przy ogrodzeniu portu lotniczego Katowice w Pyrzowicach, prace związane z drogami technologicznymi, dojazdowymi, serwisowymi i duktami leśnymi, a także przygotowanie terenu pod trasę główną i roboty związane z przepustami. Pierwsze zmiany w organizacji ruchu w rejonie budowy planowane są na kwiecień 2016 r.

Na podpisanie czeka nadal warta 574,5 mln zł umowa z wybranym wykonawcą odcinka H - konsorcjum spółek Strabag Infrastruktura oraz Strabag. Pierwotnie. 13 maja ub. roku GDDKiA informowała o wyborze jako najkorzystniejszej w tym postępowaniu oferty firmy Intercor z Zawiercia.

Zobacz też: Rusza budowa Południowej Obwodnicy Warszawy

Dwa tygodnie później jednak najkorzystniejszą ofertę wybrano po raz drugi – wobec braku oświadczenia pierwotnie wybranego oferenta ws. zgody na przedłużenie okresu związania ofertą i braku wpłaty związanego z tym wadium.

Kilka tygodni później zawiadomienie o podejrzeniu zmowy przetargowej między wykonawcami dróg skierowało do Prokuratury Apelacyjnej w Warszawie Centralne Biuro Antykorupcyjne. Z nieoficjalnych informacji PAP zbliżonych do postępowania wynika, że obok odcinka autostrady A1 chodzi o przetargi na budowę obwodnicy Góry Kalwarii, drogi S51 Olsztyn-Olsztynek i rozbudowy drogi nr 8, a w sprawie występują trzy firmy.

Rzecznik GDDKiA Jan Krynicki w czwartkowej rozmowie z PAP przypomniał, że sprawę wykryto w trakcie wewnętrznych kontroli procedur przetargowych w Dyrekcji. Nie potwierdził, o które odcinki chodzi, a zatem także czy brak umowy ws. odcinka H należy wiązać m.in. z prokuratorskim śledztwem.

Krynicki podkreślił, że GDDKiA jest zobowiązana do dbania o efektywność i celowość wydatkowanych środków publicznych.

„Co za tym idzie, oferty w postępowaniach przetargowych, prowadzonych przez GDDKiA są każdorazowo wnikliwie sprawdzane i weryfikowane pod wieloma kątami. Podobnie jest w przypadku wspomnianego postępowania (przetargowego - PAP) związanego z realizacją budowy odcinka autostrady A1. Obecnie GDDKiA wyjaśnia jeszcze wszelkie wątpliwości związane ze złożonymi ofertami. Po ich wyjaśnieniu GDDKiA bezzwłocznie podejmie dalsze działania przewidziane prawem” - zaznaczył rzecznik Dyrekcji.

„Ponieważ obecny harmonogram kolejnych etapów postępowania przetargowego jest uzależniony od ww. działań, nie mam obecnie możliwości wskazania dokładnego terminu zakończenia postępowania, a następnie przystąpienia do realizacji inwestycji” - zastrzegł Krynicki. Podkreślił, że działania GDDKiA „są podyktowane troską o jak najlepszy rozwój infrastruktury drogowej w Polsce i zarazem interes Skarbu Państwa”.

Realizację odcinków autostrady A1 Częstochowa-Pyrzowice rozpoczęto na gruncie przyjętego przez poprzedni rząd Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023(25). Program ten nie określił terminu budowy jeszcze jednego odcinka na terenie woj. śląskiego (odcinek E; koniec obwodnicy Częstochowy – granica woj. łódzkiego; 16,8 km śladem istniejącej drogi nr 1).

Według wcześniejszych danych katowickiego oddziału GDDKiA dotąd opracowano dla niego dokumentację projektową i uzyskano zgodę na budowę. Wykonano badania archeologiczne, przeprowadzono wycinkę drzew i wyburzenia, a w latach 2015-2016 nabywane są grunty (pod kątem m.in. nowego węzła Mykanów i innej infrastruktury autostrady).

Według doniesień medialnych z końca grudnia ub. roku Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zamierza przeprowadzić cięcia w programie drogowym przygotowanym przez poprzedni rząd; jako priorytet wskazuje jednak dokończenie głównych osi komunikacyjnych.(PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA