REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wyniki sprzedaży samochodów w maju sypnęły sensacjami; sprzedaż aut rośnie, ich ceny spadają a Toyota Corolla już nie jest liderem ilości sprzedanych pojazdów
Wyniki sprzedaży samochodów w maju sypnęły sensacjami; sprzedaż aut rośnie, ich ceny spadają a Toyota Corolla już nie jest liderem ilości sprzedanych pojazdów
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Planujących zakup nowego auta najbardziej pewnie zaciekawi fakt, iż z danych Superauto.pl wynika również, że maj był kolejnym miesiącem spadków cen samochodów w Polsce. 

REKLAMA

Sprzedaż nowych samochodów: więcej transakcji przy spadku cen

Polski rynek motoryzacyjny w kolejnym miesiącu z rzędu odnotował wzrost sprzedaży nowych samochodów rok do roku.
Wyniósł on 9,8 proc., ale zapracowały na niego wyłącznie samochody osobowe. Sprzedało się ich łącznie 43 654 (+13,2 proc. rdr), podczas gdy sprzedaż nowych samochodów dostawczych o dmc do 3,5 tony wyniosła 4 781 (-13,7 proc. rdr.).
Wzrost sprzedaży nie oznacza jednak wzrostu cen. Dane Superauto.pl pokazują, że sprzedawane tam samochody potaniały – zarówno marki wolumenowe, premium, jak i samochody dostawcze.
Zdecydowanie najpopularniejszą formą finansowania pozostaje leasing operacyjny (74 proc. sprzedaży Superauto.pl w maju), ale coraz większą popularnością cieszą się zarówno kredyt (14 proc.), jak i wynajem długoterminowy (12 proc.).

 

Sprzedaż nowych samochodów: hybrydy hitem maja 2024

REKLAMA

Trendy rynkowe wyraźnie wskazują na rosnącą popularność samochodów hybrydowych (MHEV, HEV, PHEV). Stanowią one już niemal połowę rynku nowych samochodów osobowych, zabierając udział nie tylko samochodom z silnikami Diesla, ale także benzynowym. W ciągu ostatniego roku samochody benzynowe straciły bowiem 8,3 p.p. udziału w rynku.
Wśród samochodów osobowych nadal najlepiej sprzedają się wspomniane pojazdy na benzynę, ale ich udział w rynku dynamicznie maleje. Od stycznia do maja 2023 r. stanowiły 44,2 proc. sprzedaży, podczas gdy w analogicznym okresie tego roku to zaledwie 35,9 proc. Benzyniaki są wypierane głównie przez miękkie hybrydy (MHEV), które stanowią już 24,7 proc. rynku (wzrost z 19,1 proc. rok wcześniej).

Szybko rośnie także sprzedaż tradycyjnych hybryd (HEV), które mają 22,2 proc. udziału w rynku (+4,1 p.p. rdr). Hybrydy plug-in (PHEV) odnotowały wzrost sprzedaży o 8,9 proc., ale ich udział w rynku spadł do 2,6 proc. Samochody elektryczne (BEV) zanotowały minimalny wzrost sprzedaży (+0,9 proc.), jednak ich udział w rynku spadł o 0,4 p.p. i obecnie stanowią 3 proc. całkowitej sprzedaży nowych samochodów osobowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak komentuje Bartosz Chojnacki, wiceprezes zarządu Superauto.pl, wzrost sprzedaży nowych samochodów o prawie 10 proc. to dobra wiadomość dla branży, ale nie można ignorować spadku w segmencie aut dostawczych.
– Cieszy mnie, że mimo wzrostu sprzedaży, ceny samochodów pozostają konkurencyjne. To znak, że producenci i dealerzy rozumieją, jak ważna jest elastyczność w obecnych czasach. Różnorodność form finansowania, w tym rosnąca popularność wynajmu długoterminowego, pokazuje, że klienci szukają więcej niż tylko tradycyjnego zakupu – powiedział Bartosz Chojnacki.

Sprzedaż nowych samochodów: Toyota dominuje, ale to Skoda Octavia numerem jeden

REKLAMA

Niezmiennie od wielu miesięcy najpopularniejszą marką samochodów osobowych pozostaje Toyota. W maju japońska marka sprzedała 7 931 samochodów (+43,7 proc. rdr), obejmując 18,17 proc. rynku. Drugie miejsce zajęła Skoda (5 541 egz., +28,8 proc. rdr), a trzecie Volkswagen (2 973, -16,8 proc.).
Na dalszych pozycjach doszło do ciekawych sytuacji. Najpopularniejszą marką premium w maju było BMW (2 278 egz., +1,2 proc. rdr), nieznacznie wyprzedzając Mercedesa (2 230, +44,9 proc.). Tym razem podium uzupełniło Audi (2 051, -11,8 proc.), a czwarte Volvo (1 301, +12,7 proc.) było tylko nieznacznie lepsze od Lexusa (1 248, +16 proc.). 

Gwiazda miesiąca była Mazda, która sprzedając 1 615 samochodów poprawiła swoją sprzedaż względem maja 2023 r. o 68,9 proc. Na drugim biegunie znalazł się Peugeot, który sprzedając 434 samochody odnotował spadek aż o 49,4 proc. 
Prawdziwa sensacja miała miejsce wśród najpopularniejszych modeli. Po wielu miesiącach dominacji Toyoty Corolli (1 736 sprzedanych w maju), została ona wyprzedzona przez Skodę Octavię (2 323). Co więcej, pomiędzy tymi modelami znalazła się jeszcze Toyota RAV4 (1 959). Na wyżej wspomnianą znakomitą sprzedaż Mazdy zapracował główni CX-5, który sprzedał się w 998 egzemplarzach, co pozwoliło na 7. miejsce w rankingu sprzedaży. 

Na platformie sprzedażowej Superauto.pl wśród marek wolumenowych najpopularniejsze były Skoda (19 proc. sprzedaży), Toyota (17 proc.) oraz Kia (12 proc,), a wśród marek premium Mercedes (44 proc.), BMW (22 proc.) i Audi (19 proc.).
W obu przypadkach spadła średnia wartość nowego samochodu. Samochód marki wolumenowej kosztował średnio 133 005 zł brutto (-7 proc. rdr), a marki premium 265 035 zł brutto (-5 proc. rdr).

Sprzedaż nowych aut dostawczych: tylko Renault daje radę

W segmencie samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony liderem pozostaje Renault. W maju francuski producent sprzedał 1 053 takie samochody, tylko minimalnie mniej niż w analogicznym okresie 2023 roku (wtedy 1 059). Drugi Ford znalazł nabywców na 740 pojazdów, a trzeci Volkswagen na 503.
Wszystkie marki z TOP 5 pod względem sprzedaży w 2024 odnotowały jednak spadek sprzedaży rdr w maju. Co więcej, spośród TOP 10 w tym okresie, jedyną marką nad kreską został Volkswagen (+1,2 proc.).

Najpopularniejszym modelem niezmiennie jest Renault Master (748 sprzedanych w maju), a w czołowej piątce znalazły się także Iveco Daily (450), Mercedes Sprinter (349), Ford Transit (291) oraz Toyota ProAce City (234).
Na platformie sprzedaży samochodów Superauto.pl w maju najpopularniejsze w segmencie dostawczym także były samochody Forda (24 proc. sprzedaży), Renault (20 proc.) i Opel (14 proc). Średnia wartość nowego samochodu dostawczego spadła o 3 proc. w porównaniu do maja 2023 r. i wyniosła 129 344 zł netto.

Bartosz Chojnacki podkreśla, że dla nikogo dominujące pozycje Toyoty, Skody i Volkswagena nie podlegają dyskusji, bo prawdziwi giganci, którzy od lat dominują na naszym rynku.
– Ale to, co dzieje się za ich plecami, jest naprawdę ekscytujące. Spójrzmy na segment premium - BMW i Mercedes w zaciekłej walce o każdego klienta – powiedział Bartosz Chojnacki.
– To pokazuje, jak ważna jest reputacja marki i zaufanie, jakim darzą nas klienci. A Mazda? Niemal 70-procentowy wzrost sprzedaży robi wrażenie. Widać, że odważne decyzje designerskie i technologiczne popłacają – podsumował wiceprezes zarządu Superauto.pl.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

REKLAMA

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

REKLAMA

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

REKLAMA