REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Wyniki sprzedaży samochodów w maju sypnęły sensacjami; sprzedaż aut rośnie, ich ceny spadają a Toyota Corolla już nie jest liderem ilości sprzedanych pojazdów
Wyniki sprzedaży samochodów w maju sypnęły sensacjami; sprzedaż aut rośnie, ich ceny spadają a Toyota Corolla już nie jest liderem ilości sprzedanych pojazdów
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Planujących zakup nowego auta najbardziej pewnie zaciekawi fakt, iż z danych Superauto.pl wynika również, że maj był kolejnym miesiącem spadków cen samochodów w Polsce. 

REKLAMA

Sprzedaż nowych samochodów: więcej transakcji przy spadku cen

Polski rynek motoryzacyjny w kolejnym miesiącu z rzędu odnotował wzrost sprzedaży nowych samochodów rok do roku.
Wyniósł on 9,8 proc., ale zapracowały na niego wyłącznie samochody osobowe. Sprzedało się ich łącznie 43 654 (+13,2 proc. rdr), podczas gdy sprzedaż nowych samochodów dostawczych o dmc do 3,5 tony wyniosła 4 781 (-13,7 proc. rdr.).
Wzrost sprzedaży nie oznacza jednak wzrostu cen. Dane Superauto.pl pokazują, że sprzedawane tam samochody potaniały – zarówno marki wolumenowe, premium, jak i samochody dostawcze.
Zdecydowanie najpopularniejszą formą finansowania pozostaje leasing operacyjny (74 proc. sprzedaży Superauto.pl w maju), ale coraz większą popularnością cieszą się zarówno kredyt (14 proc.), jak i wynajem długoterminowy (12 proc.).

 

Sprzedaż nowych samochodów: hybrydy hitem maja 2024

REKLAMA

Trendy rynkowe wyraźnie wskazują na rosnącą popularność samochodów hybrydowych (MHEV, HEV, PHEV). Stanowią one już niemal połowę rynku nowych samochodów osobowych, zabierając udział nie tylko samochodom z silnikami Diesla, ale także benzynowym. W ciągu ostatniego roku samochody benzynowe straciły bowiem 8,3 p.p. udziału w rynku.
Wśród samochodów osobowych nadal najlepiej sprzedają się wspomniane pojazdy na benzynę, ale ich udział w rynku dynamicznie maleje. Od stycznia do maja 2023 r. stanowiły 44,2 proc. sprzedaży, podczas gdy w analogicznym okresie tego roku to zaledwie 35,9 proc. Benzyniaki są wypierane głównie przez miękkie hybrydy (MHEV), które stanowią już 24,7 proc. rynku (wzrost z 19,1 proc. rok wcześniej).

Szybko rośnie także sprzedaż tradycyjnych hybryd (HEV), które mają 22,2 proc. udziału w rynku (+4,1 p.p. rdr). Hybrydy plug-in (PHEV) odnotowały wzrost sprzedaży o 8,9 proc., ale ich udział w rynku spadł do 2,6 proc. Samochody elektryczne (BEV) zanotowały minimalny wzrost sprzedaży (+0,9 proc.), jednak ich udział w rynku spadł o 0,4 p.p. i obecnie stanowią 3 proc. całkowitej sprzedaży nowych samochodów osobowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak komentuje Bartosz Chojnacki, wiceprezes zarządu Superauto.pl, wzrost sprzedaży nowych samochodów o prawie 10 proc. to dobra wiadomość dla branży, ale nie można ignorować spadku w segmencie aut dostawczych.
– Cieszy mnie, że mimo wzrostu sprzedaży, ceny samochodów pozostają konkurencyjne. To znak, że producenci i dealerzy rozumieją, jak ważna jest elastyczność w obecnych czasach. Różnorodność form finansowania, w tym rosnąca popularność wynajmu długoterminowego, pokazuje, że klienci szukają więcej niż tylko tradycyjnego zakupu – powiedział Bartosz Chojnacki.

Sprzedaż nowych samochodów: Toyota dominuje, ale to Skoda Octavia numerem jeden

REKLAMA

Niezmiennie od wielu miesięcy najpopularniejszą marką samochodów osobowych pozostaje Toyota. W maju japońska marka sprzedała 7 931 samochodów (+43,7 proc. rdr), obejmując 18,17 proc. rynku. Drugie miejsce zajęła Skoda (5 541 egz., +28,8 proc. rdr), a trzecie Volkswagen (2 973, -16,8 proc.).
Na dalszych pozycjach doszło do ciekawych sytuacji. Najpopularniejszą marką premium w maju było BMW (2 278 egz., +1,2 proc. rdr), nieznacznie wyprzedzając Mercedesa (2 230, +44,9 proc.). Tym razem podium uzupełniło Audi (2 051, -11,8 proc.), a czwarte Volvo (1 301, +12,7 proc.) było tylko nieznacznie lepsze od Lexusa (1 248, +16 proc.). 

Gwiazda miesiąca była Mazda, która sprzedając 1 615 samochodów poprawiła swoją sprzedaż względem maja 2023 r. o 68,9 proc. Na drugim biegunie znalazł się Peugeot, który sprzedając 434 samochody odnotował spadek aż o 49,4 proc. 
Prawdziwa sensacja miała miejsce wśród najpopularniejszych modeli. Po wielu miesiącach dominacji Toyoty Corolli (1 736 sprzedanych w maju), została ona wyprzedzona przez Skodę Octavię (2 323). Co więcej, pomiędzy tymi modelami znalazła się jeszcze Toyota RAV4 (1 959). Na wyżej wspomnianą znakomitą sprzedaż Mazdy zapracował główni CX-5, który sprzedał się w 998 egzemplarzach, co pozwoliło na 7. miejsce w rankingu sprzedaży. 

Na platformie sprzedażowej Superauto.pl wśród marek wolumenowych najpopularniejsze były Skoda (19 proc. sprzedaży), Toyota (17 proc.) oraz Kia (12 proc,), a wśród marek premium Mercedes (44 proc.), BMW (22 proc.) i Audi (19 proc.).
W obu przypadkach spadła średnia wartość nowego samochodu. Samochód marki wolumenowej kosztował średnio 133 005 zł brutto (-7 proc. rdr), a marki premium 265 035 zł brutto (-5 proc. rdr).

Sprzedaż nowych aut dostawczych: tylko Renault daje radę

W segmencie samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony liderem pozostaje Renault. W maju francuski producent sprzedał 1 053 takie samochody, tylko minimalnie mniej niż w analogicznym okresie 2023 roku (wtedy 1 059). Drugi Ford znalazł nabywców na 740 pojazdów, a trzeci Volkswagen na 503.
Wszystkie marki z TOP 5 pod względem sprzedaży w 2024 odnotowały jednak spadek sprzedaży rdr w maju. Co więcej, spośród TOP 10 w tym okresie, jedyną marką nad kreską został Volkswagen (+1,2 proc.).

Najpopularniejszym modelem niezmiennie jest Renault Master (748 sprzedanych w maju), a w czołowej piątce znalazły się także Iveco Daily (450), Mercedes Sprinter (349), Ford Transit (291) oraz Toyota ProAce City (234).
Na platformie sprzedaży samochodów Superauto.pl w maju najpopularniejsze w segmencie dostawczym także były samochody Forda (24 proc. sprzedaży), Renault (20 proc.) i Opel (14 proc). Średnia wartość nowego samochodu dostawczego spadła o 3 proc. w porównaniu do maja 2023 r. i wyniosła 129 344 zł netto.

Bartosz Chojnacki podkreśla, że dla nikogo dominujące pozycje Toyoty, Skody i Volkswagena nie podlegają dyskusji, bo prawdziwi giganci, którzy od lat dominują na naszym rynku.
– Ale to, co dzieje się za ich plecami, jest naprawdę ekscytujące. Spójrzmy na segment premium - BMW i Mercedes w zaciekłej walce o każdego klienta – powiedział Bartosz Chojnacki.
– To pokazuje, jak ważna jest reputacja marki i zaufanie, jakim darzą nas klienci. A Mazda? Niemal 70-procentowy wzrost sprzedaży robi wrażenie. Widać, że odważne decyzje designerskie i technologiczne popłacają – podsumował wiceprezes zarządu Superauto.pl.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

Ceny paliw w Polsce. Ile zapłacimy za benzynę, olej napędowy czy gaz?

Portal e-petrol.pl prognozuje, że ceny hurtowe paliw wkrótce zaczną spadać. To może oznaczać, że na stacjach nie będzie większych zmian w cenach.

Nowe zasady przeglądu samochodu. Od 1 czerwca 2024 r. Każdy kierowca powinien to wiedzieć. Co z podwyżką opłat?

Przegląd techniczny pojazdu po nowemu. Każdy kierowca powinien wiedzieć o zmianach z 2024 r. Choć nie weszły jeszcze w życie wszystkie nowe zasady, które były zapowiadane, to jednak od 1 czerwca diagnosta działa inaczej.

REKLAMA

1500 zł mandatu i utrata prawa jazdy. Dodatkowo 13 punktów karnych. To kara za przegapienie tylko jednego znaku

Rozkojarzenie za kierownicą jest niewskazane, a kara za przegapienie tego jednego znaku może być surowa. 13 punktów karnych i 1500 zł mandatu. Lepiej uważać. 

Noga z gazu. Posypią się mandaty. Policja szykuje akcję na weekend

Mazowiecka policja ogłosiła, że w najbliższą sobotę na drogach Mazowsza przeprowadzi akcję "Kaskadowy pomiar prędkości". W ramach tej inicjatywy policjanci będą korzystać zarówno z oznakowanych, jak i nieoznakowanych radiowozów wyposażonych w wideorejestratory oraz ręczne mierniki prędkości.

REKLAMA