REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wyniki sprzedaży samochodów w maju sypnęły sensacjami; sprzedaż aut rośnie, ich ceny spadają a Toyota Corolla już nie jest liderem ilości sprzedanych pojazdów
Wyniki sprzedaży samochodów w maju sypnęły sensacjami; sprzedaż aut rośnie, ich ceny spadają a Toyota Corolla już nie jest liderem ilości sprzedanych pojazdów
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Planujących zakup nowego auta najbardziej pewnie zaciekawi fakt, iż z danych Superauto.pl wynika również, że maj był kolejnym miesiącem spadków cen samochodów w Polsce. 

REKLAMA

Sprzedaż nowych samochodów: więcej transakcji przy spadku cen

Polski rynek motoryzacyjny w kolejnym miesiącu z rzędu odnotował wzrost sprzedaży nowych samochodów rok do roku.
Wyniósł on 9,8 proc., ale zapracowały na niego wyłącznie samochody osobowe. Sprzedało się ich łącznie 43 654 (+13,2 proc. rdr), podczas gdy sprzedaż nowych samochodów dostawczych o dmc do 3,5 tony wyniosła 4 781 (-13,7 proc. rdr.).
Wzrost sprzedaży nie oznacza jednak wzrostu cen. Dane Superauto.pl pokazują, że sprzedawane tam samochody potaniały – zarówno marki wolumenowe, premium, jak i samochody dostawcze.
Zdecydowanie najpopularniejszą formą finansowania pozostaje leasing operacyjny (74 proc. sprzedaży Superauto.pl w maju), ale coraz większą popularnością cieszą się zarówno kredyt (14 proc.), jak i wynajem długoterminowy (12 proc.).

 

Sprzedaż nowych samochodów: hybrydy hitem maja 2024

REKLAMA

Trendy rynkowe wyraźnie wskazują na rosnącą popularność samochodów hybrydowych (MHEV, HEV, PHEV). Stanowią one już niemal połowę rynku nowych samochodów osobowych, zabierając udział nie tylko samochodom z silnikami Diesla, ale także benzynowym. W ciągu ostatniego roku samochody benzynowe straciły bowiem 8,3 p.p. udziału w rynku.
Wśród samochodów osobowych nadal najlepiej sprzedają się wspomniane pojazdy na benzynę, ale ich udział w rynku dynamicznie maleje. Od stycznia do maja 2023 r. stanowiły 44,2 proc. sprzedaży, podczas gdy w analogicznym okresie tego roku to zaledwie 35,9 proc. Benzyniaki są wypierane głównie przez miękkie hybrydy (MHEV), które stanowią już 24,7 proc. rynku (wzrost z 19,1 proc. rok wcześniej).

Szybko rośnie także sprzedaż tradycyjnych hybryd (HEV), które mają 22,2 proc. udziału w rynku (+4,1 p.p. rdr). Hybrydy plug-in (PHEV) odnotowały wzrost sprzedaży o 8,9 proc., ale ich udział w rynku spadł do 2,6 proc. Samochody elektryczne (BEV) zanotowały minimalny wzrost sprzedaży (+0,9 proc.), jednak ich udział w rynku spadł o 0,4 p.p. i obecnie stanowią 3 proc. całkowitej sprzedaży nowych samochodów osobowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak komentuje Bartosz Chojnacki, wiceprezes zarządu Superauto.pl, wzrost sprzedaży nowych samochodów o prawie 10 proc. to dobra wiadomość dla branży, ale nie można ignorować spadku w segmencie aut dostawczych.
– Cieszy mnie, że mimo wzrostu sprzedaży, ceny samochodów pozostają konkurencyjne. To znak, że producenci i dealerzy rozumieją, jak ważna jest elastyczność w obecnych czasach. Różnorodność form finansowania, w tym rosnąca popularność wynajmu długoterminowego, pokazuje, że klienci szukają więcej niż tylko tradycyjnego zakupu – powiedział Bartosz Chojnacki.

Sprzedaż nowych samochodów: Toyota dominuje, ale to Skoda Octavia numerem jeden

REKLAMA

Niezmiennie od wielu miesięcy najpopularniejszą marką samochodów osobowych pozostaje Toyota. W maju japońska marka sprzedała 7 931 samochodów (+43,7 proc. rdr), obejmując 18,17 proc. rynku. Drugie miejsce zajęła Skoda (5 541 egz., +28,8 proc. rdr), a trzecie Volkswagen (2 973, -16,8 proc.).
Na dalszych pozycjach doszło do ciekawych sytuacji. Najpopularniejszą marką premium w maju było BMW (2 278 egz., +1,2 proc. rdr), nieznacznie wyprzedzając Mercedesa (2 230, +44,9 proc.). Tym razem podium uzupełniło Audi (2 051, -11,8 proc.), a czwarte Volvo (1 301, +12,7 proc.) było tylko nieznacznie lepsze od Lexusa (1 248, +16 proc.). 

Gwiazda miesiąca była Mazda, która sprzedając 1 615 samochodów poprawiła swoją sprzedaż względem maja 2023 r. o 68,9 proc. Na drugim biegunie znalazł się Peugeot, który sprzedając 434 samochody odnotował spadek aż o 49,4 proc. 
Prawdziwa sensacja miała miejsce wśród najpopularniejszych modeli. Po wielu miesiącach dominacji Toyoty Corolli (1 736 sprzedanych w maju), została ona wyprzedzona przez Skodę Octavię (2 323). Co więcej, pomiędzy tymi modelami znalazła się jeszcze Toyota RAV4 (1 959). Na wyżej wspomnianą znakomitą sprzedaż Mazdy zapracował główni CX-5, który sprzedał się w 998 egzemplarzach, co pozwoliło na 7. miejsce w rankingu sprzedaży. 

Na platformie sprzedażowej Superauto.pl wśród marek wolumenowych najpopularniejsze były Skoda (19 proc. sprzedaży), Toyota (17 proc.) oraz Kia (12 proc,), a wśród marek premium Mercedes (44 proc.), BMW (22 proc.) i Audi (19 proc.).
W obu przypadkach spadła średnia wartość nowego samochodu. Samochód marki wolumenowej kosztował średnio 133 005 zł brutto (-7 proc. rdr), a marki premium 265 035 zł brutto (-5 proc. rdr).

Sprzedaż nowych aut dostawczych: tylko Renault daje radę

W segmencie samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony liderem pozostaje Renault. W maju francuski producent sprzedał 1 053 takie samochody, tylko minimalnie mniej niż w analogicznym okresie 2023 roku (wtedy 1 059). Drugi Ford znalazł nabywców na 740 pojazdów, a trzeci Volkswagen na 503.
Wszystkie marki z TOP 5 pod względem sprzedaży w 2024 odnotowały jednak spadek sprzedaży rdr w maju. Co więcej, spośród TOP 10 w tym okresie, jedyną marką nad kreską został Volkswagen (+1,2 proc.).

Najpopularniejszym modelem niezmiennie jest Renault Master (748 sprzedanych w maju), a w czołowej piątce znalazły się także Iveco Daily (450), Mercedes Sprinter (349), Ford Transit (291) oraz Toyota ProAce City (234).
Na platformie sprzedaży samochodów Superauto.pl w maju najpopularniejsze w segmencie dostawczym także były samochody Forda (24 proc. sprzedaży), Renault (20 proc.) i Opel (14 proc). Średnia wartość nowego samochodu dostawczego spadła o 3 proc. w porównaniu do maja 2023 r. i wyniosła 129 344 zł netto.

Bartosz Chojnacki podkreśla, że dla nikogo dominujące pozycje Toyoty, Skody i Volkswagena nie podlegają dyskusji, bo prawdziwi giganci, którzy od lat dominują na naszym rynku.
– Ale to, co dzieje się za ich plecami, jest naprawdę ekscytujące. Spójrzmy na segment premium - BMW i Mercedes w zaciekłej walce o każdego klienta – powiedział Bartosz Chojnacki.
– To pokazuje, jak ważna jest reputacja marki i zaufanie, jakim darzą nas klienci. A Mazda? Niemal 70-procentowy wzrost sprzedaży robi wrażenie. Widać, że odważne decyzje designerskie i technologiczne popłacają – podsumował wiceprezes zarządu Superauto.pl.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA