REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki

Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki
Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Kia

REKLAMA

REKLAMA

Choć w Stanach Zjednoczonych każdego roku sprzedawało się 100 tysięcy egzemplarzy Souli, w Europie model nie odniósł tak dużego sukcesu. Tylko czy to oznacza, że używanych Kii należy unikać?

Droga do rynkowej kariery w przypadku Kii Soul zaczęła się jeszcze w roku 2006. To wtedy Koreańczycy zaprezentowali podczas targów motoryzacyjnych w Detroit koncept zwiastujący nowy model. Prezentacja wersji produkcyjnej odbywała się w roku 2008 w Genewie. W roku 2011 model przeszedł delikatny lifting, podczas gdy dwa lata później doszło do zmiany generacyjnej. Kię Soul I (generacji AM) zastąpił nowy model. Wyznaczniki tego auta? Podstawowym jest bez wątpienia oryginalna stylizacja. Geometryczne linie to jedno. Drugim czynnikiem jest dość skomplikowana filozofia.

REKLAMA

Kia Soul AM - historia inspirowana… dzikiem!

Twórca Kii Soul - Mike Torpey - chyba nie do końca wiedział jaki model chce stworzyć. W ten sposób powstał trochę crossover, trochę hatchback, a trochę minivan. Skąd takie połączenie? Tego do końca nie wiadomo. Wiadomo natomiast że Koreańczycy dopisali do tego modelu dość ciekawie brzmiącą historyjkę. Według wewnętrznej legendy Torpey zaraz po przejściu do Kii został wysłany do centrali do Korei. Tam m.in. dowiedział się, że niezwykle ważny dla kultury tego kraju jest… dzik. I co ma on wspólnego z Soulem? Ponoć Kia ma gwarantować siłę i zdolności dzika, w wersji użytecznej dla mieszkańców dużych miast.

Zobacz również: Test KIA Soul CRDi: Dusza naszych czasów

Nietuzinkowo wyglądające nadwozie ukrywa dość przestronną kabinę pasażerską. Powinny się w niej zmieścić nawet cztery dorosłe osoby oraz 222 litry bagażu. Czemu nietrudno znaleźć opracowania, w których pojemność kufra jest podawana jako 340 litrów? O to nawet w pewnym sensie prawda. 340 litrów to wynik, który jest osiągany przez Soula I razem ze schowkiem, który ukrywa się pod podłogą bagażnika. Po rozłożeniu tylnych foteli przestrzeń załadunkowa oferowana przez Kię rośnie do 1140 litrów.

Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki

Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki

Materiały prasowe Kia

Kia Soul I - słabe plastiki, jeszcze słabszy wygłuszenie

REKLAMA

A to jednak nie koniec, bo wnętrze choć niezwykle posępne stylistycznie i ciemne, okazuje się całkiem funkcjonalne. Przykład? Inżynierowie pomyśleli o dużej ilości schowków na drobiazgi. Niestety kabinie pasażerskiej Kii Soul AM nie brakuje też poważnych wad. Materiały wykończeniowe są zdecydowanie niskiej jakości. Plastiki nie dość że twarde i nieprzyjemne w dotyku, to jeszcze już po kilku latach eksploatacji zaczynają mocno trzeszczeć. Słabo wypada też wygłuszenie przestrzeni pasażerskiej. Podczas jazdy np. po autostradzie w kabinie robi się na tyle głośno, że kierowca w czasie rozmowy z pasażerami musi mocno podnieść głos.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W trakcie konstruowania europejskiej oferty Kii Soul I Koreańczycy poszli świetnie znanym im tropem. Co to oznacza? Ograniczoną ofertę silnikową. W efekcie klient kupujący fabrycznie nowy model tak naprawdę miał wybór ograniczony do dwóch opcji - benzyna czy diesel. Do liftingu przeprowadzone w roku 2011 cennik otwierała wersja 1.6 CVVT. Wolnossący benzyniak z wielopunktowym wtryskiem ma 124 konie mechaniczne mocy i nie jest wybitnie dynamiczny. W zamian ma inne zalety. Identycznie jak pozostałe jednostki z gamy Soula posiada trwały łańcuch rozrządu. Do tego można go tanio serwisować oraz połączyć np. z instalacją LPG.

Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki

Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki

Materiały prasowe Kia

Kia Soul I - jak nie benzyna GDI to może… diesel CRDi?

W roku 2011 miejsce motoru 1.6 CVVT zajął 1.6 GDI. Moc nowego benzyniaka sięgnęła 140 koni mechanicznych. 16 dodatkowych koni w zasadniczy sposób nie poprawiło jednak dynamiki jazdy. Nadal samochód potrzebował na osiągnięcie prędkości 100 km/h ponad 10 sekund! W zamian nowocześniejsza jednostka skomplikowała kilka innych spraw. Po pierwsze GDI oznacza bezpośredni wtrysk, a bezpośredni wtrysk wiąże się praktycznie z brakiem możliwości montażu LPG. Po drugie motor 1.6 GDI jest nieco droższy w serwisowaniu i wymaga od kierowcy większej uwagi dotyczącej np. jakości tankowanego paliwa.

Zobacz również: Silnik 1.6 GDI G4FD Kia Hyundai - awarie, problemy, opinie

Alternatywę dla benzyniaków stanowił diesel. Kia Soul I 1.6 CRDi ma 128 koni mechanicznych i osiąga pierwszą setkę po 11,3 sekundy. Tak, ropniak też nie czyni z auta demona prędkości. Z drugiej strony okazuje się naprawdę oszczędny. Spalanie w cyklu mieszanym przy spokojnej jeździe można utrzymać na poziomie 5,2 litra. A to naprawdę świetny wynik! Co więcej, diesel jest też trwały. W zadbanych egzemplarzach do przebiegu na poziomie 200 tysięcy kilometrów jedną procedurą serwisową na ogół okazują się wizyty na wymiany oleju.

Kia Soul I - dane techniczne producenta:

Silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
1.6 CVVT 124 KM 156 Nm 11,0 s. 177 km/h 7,9/6,5/5,7
1.6 GDI 140 KM 166 Nm 10,4 s. 185 km/h 7,7/6,4/5,6
1.6 CRDi 128 KM 260 Nm 11,3 s. 182 km/h 6,3/5,2/4,6

Podczas projektowania podwozia Soula AM inżynierowie Kii nie postawili na nadmierne wyrafinowanie. Przednia oś składa się z kolumn McPhersona. Tylną z kolei resoruje belka skrętna. Zawieszenie jest zestrojone raczej sztywno. Tak, to dość mocno ogranicza komfort podróżowania. W zamian daje wyższą stabilność stosunkowo wysokiemu nadwoziu i dość ciężkiemu autu. Resorowanie Kii Soul I pracuje niezwykle głośno. W kabinie pasażerskiej słychać praktycznie każdą większą nierówność napotkaną przez kierowcę na drodze.

Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki

Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki

Materiały prasowe Kia

Kia Soul I - awarie są częste?

REKLAMA

Kia Soul I nie jest samochodem mocno problematycznym z serwisowego punktu widzenia. Regularnie serwisowane egzemplarze nawet jeżeli borykają się z niesprawnościami, te na ogół dotyczą drobiazgów. Przykład? Koreańczyk lubi palić żarówki przednich świateł. Poza tym miewa problemy z centralnym zamkiem oraz w modelu znane są przypadki korozji delikatnie atakującej tylną klapę. Jeżeli chodzi o powłokę blacharską, właściciele Kii znają jeszcze jeden problem. Ten dotyczy łuszczenia się bezbarwnej warstwy lakieru. Sytuacja identycznie jak w Cee`dzie I dotyczy jednak wyłącznie wyboru czerwonego koloru nadwozia.

Za używaną Kię Soul I z początku produkcji trzeba zapłacić dziś 14 - 15 tysięcy złotych. Do ceny na poziomie 17 tysięcy złotych kupujący będzie mógł zdecydować się wyłącznie na diesla. Najdroższe Soule AM z polskiego rynku wtórnego są wyceniane nawet na 36 tysięcy złotych. Nietuzinkowy Koreańczyk nie jest popularnym widokiem na polskich drogach. To przekłada się na małą liczbę ofert sprzedaży tego modelu. Czy trudno kupić zadbanego Soula? Nie do końca. Nadal zdarzają się egzemplarze pochodzące od pierwszego właściciela z pewną historią serwisową.

Zobacz również: Używane: Kia Cee`d II (2012 - 2018) - opinie i typowe usterki

Kia Soul I - podsumowanie:

Kia Soul I być może nie jest przesadnie ładna i być może odstaje od europejskich rywali pod względem jakości. Na rynku wtórnym auto ma jednak szereg dość mocnych zalet. Przykład? Ma całkiem przestronną i funkcjonalną kabinę pasażerską. Sporadycznie się psuje, a ewentualne koszty napraw są symboliczne. Nietrudno znaleźć na rynku wtórnym zadbany egzemplarz od pierwszego właściciela. A do tego samochód bez wątpienia jest oryginalny na ulicach polskich miast.

Kia Soul I - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 13 zł
  • filtr powietrza - od 14 zł
  • filtr paliwa - od 19 zł
  • filtr kabinowy - od 25 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 752 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 126 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 117 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 73 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 31 zł
  • łącznik stabilizatora - od 26 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 40 zł
  • amortyzator - od 156 zł
  • sprzęgło komplet - od 339 zł
  • zawór EGR - od 552 zł

Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Kia
Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Kia
Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Kia
Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Kia
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA