REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki

Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki
Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Kia

REKLAMA

REKLAMA

Choć w Stanach Zjednoczonych każdego roku sprzedawało się 100 tysięcy egzemplarzy Souli, w Europie model nie odniósł tak dużego sukcesu. Tylko czy to oznacza, że używanych Kii należy unikać?

Droga do rynkowej kariery w przypadku Kii Soul zaczęła się jeszcze w roku 2006. To wtedy Koreańczycy zaprezentowali podczas targów motoryzacyjnych w Detroit koncept zwiastujący nowy model. Prezentacja wersji produkcyjnej odbywała się w roku 2008 w Genewie. W roku 2011 model przeszedł delikatny lifting, podczas gdy dwa lata później doszło do zmiany generacyjnej. Kię Soul I (generacji AM) zastąpił nowy model. Wyznaczniki tego auta? Podstawowym jest bez wątpienia oryginalna stylizacja. Geometryczne linie to jedno. Drugim czynnikiem jest dość skomplikowana filozofia.

REKLAMA

REKLAMA

Kia Soul AM - historia inspirowana… dzikiem!

Twórca Kii Soul - Mike Torpey - chyba nie do końca wiedział jaki model chce stworzyć. W ten sposób powstał trochę crossover, trochę hatchback, a trochę minivan. Skąd takie połączenie? Tego do końca nie wiadomo. Wiadomo natomiast że Koreańczycy dopisali do tego modelu dość ciekawie brzmiącą historyjkę. Według wewnętrznej legendy Torpey zaraz po przejściu do Kii został wysłany do centrali do Korei. Tam m.in. dowiedział się, że niezwykle ważny dla kultury tego kraju jest… dzik. I co ma on wspólnego z Soulem? Ponoć Kia ma gwarantować siłę i zdolności dzika, w wersji użytecznej dla mieszkańców dużych miast.

Zobacz również: Test KIA Soul CRDi: Dusza naszych czasów

Nietuzinkowo wyglądające nadwozie ukrywa dość przestronną kabinę pasażerską. Powinny się w niej zmieścić nawet cztery dorosłe osoby oraz 222 litry bagażu. Czemu nietrudno znaleźć opracowania, w których pojemność kufra jest podawana jako 340 litrów? O to nawet w pewnym sensie prawda. 340 litrów to wynik, który jest osiągany przez Soula I razem ze schowkiem, który ukrywa się pod podłogą bagażnika. Po rozłożeniu tylnych foteli przestrzeń załadunkowa oferowana przez Kię rośnie do 1140 litrów.

REKLAMA

Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki

Materiały prasowe Kia

Kia Soul I - słabe plastiki, jeszcze słabszy wygłuszenie

A to jednak nie koniec, bo wnętrze choć niezwykle posępne stylistycznie i ciemne, okazuje się całkiem funkcjonalne. Przykład? Inżynierowie pomyśleli o dużej ilości schowków na drobiazgi. Niestety kabinie pasażerskiej Kii Soul AM nie brakuje też poważnych wad. Materiały wykończeniowe są zdecydowanie niskiej jakości. Plastiki nie dość że twarde i nieprzyjemne w dotyku, to jeszcze już po kilku latach eksploatacji zaczynają mocno trzeszczeć. Słabo wypada też wygłuszenie przestrzeni pasażerskiej. Podczas jazdy np. po autostradzie w kabinie robi się na tyle głośno, że kierowca w czasie rozmowy z pasażerami musi mocno podnieść głos.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W trakcie konstruowania europejskiej oferty Kii Soul I Koreańczycy poszli świetnie znanym im tropem. Co to oznacza? Ograniczoną ofertę silnikową. W efekcie klient kupujący fabrycznie nowy model tak naprawdę miał wybór ograniczony do dwóch opcji - benzyna czy diesel. Do liftingu przeprowadzone w roku 2011 cennik otwierała wersja 1.6 CVVT. Wolnossący benzyniak z wielopunktowym wtryskiem ma 124 konie mechaniczne mocy i nie jest wybitnie dynamiczny. W zamian ma inne zalety. Identycznie jak pozostałe jednostki z gamy Soula posiada trwały łańcuch rozrządu. Do tego można go tanio serwisować oraz połączyć np. z instalacją LPG.

Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki

Materiały prasowe Kia

Kia Soul I - jak nie benzyna GDI to może… diesel CRDi?

W roku 2011 miejsce motoru 1.6 CVVT zajął 1.6 GDI. Moc nowego benzyniaka sięgnęła 140 koni mechanicznych. 16 dodatkowych koni w zasadniczy sposób nie poprawiło jednak dynamiki jazdy. Nadal samochód potrzebował na osiągnięcie prędkości 100 km/h ponad 10 sekund! W zamian nowocześniejsza jednostka skomplikowała kilka innych spraw. Po pierwsze GDI oznacza bezpośredni wtrysk, a bezpośredni wtrysk wiąże się praktycznie z brakiem możliwości montażu LPG. Po drugie motor 1.6 GDI jest nieco droższy w serwisowaniu i wymaga od kierowcy większej uwagi dotyczącej np. jakości tankowanego paliwa.

Zobacz również: Silnik 1.6 GDI G4FD Kia Hyundai - awarie, problemy, opinie

Alternatywę dla benzyniaków stanowił diesel. Kia Soul I 1.6 CRDi ma 128 koni mechanicznych i osiąga pierwszą setkę po 11,3 sekundy. Tak, ropniak też nie czyni z auta demona prędkości. Z drugiej strony okazuje się naprawdę oszczędny. Spalanie w cyklu mieszanym przy spokojnej jeździe można utrzymać na poziomie 5,2 litra. A to naprawdę świetny wynik! Co więcej, diesel jest też trwały. W zadbanych egzemplarzach do przebiegu na poziomie 200 tysięcy kilometrów jedną procedurą serwisową na ogół okazują się wizyty na wymiany oleju.

Kia Soul I - dane techniczne producenta:

Silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
1.6 CVVT 124 KM 156 Nm 11,0 s. 177 km/h 7,9/6,5/5,7
1.6 GDI 140 KM 166 Nm 10,4 s. 185 km/h 7,7/6,4/5,6
1.6 CRDi 128 KM 260 Nm 11,3 s. 182 km/h 6,3/5,2/4,6

Podczas projektowania podwozia Soula AM inżynierowie Kii nie postawili na nadmierne wyrafinowanie. Przednia oś składa się z kolumn McPhersona. Tylną z kolei resoruje belka skrętna. Zawieszenie jest zestrojone raczej sztywno. Tak, to dość mocno ogranicza komfort podróżowania. W zamian daje wyższą stabilność stosunkowo wysokiemu nadwoziu i dość ciężkiemu autu. Resorowanie Kii Soul I pracuje niezwykle głośno. W kabinie pasażerskiej słychać praktycznie każdą większą nierówność napotkaną przez kierowcę na drodze.

Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki

Materiały prasowe Kia

Kia Soul I - awarie są częste?

Kia Soul I nie jest samochodem mocno problematycznym z serwisowego punktu widzenia. Regularnie serwisowane egzemplarze nawet jeżeli borykają się z niesprawnościami, te na ogół dotyczą drobiazgów. Przykład? Koreańczyk lubi palić żarówki przednich świateł. Poza tym miewa problemy z centralnym zamkiem oraz w modelu znane są przypadki korozji delikatnie atakującej tylną klapę. Jeżeli chodzi o powłokę blacharską, właściciele Kii znają jeszcze jeden problem. Ten dotyczy łuszczenia się bezbarwnej warstwy lakieru. Sytuacja identycznie jak w Cee`dzie I dotyczy jednak wyłącznie wyboru czerwonego koloru nadwozia.

Za używaną Kię Soul I z początku produkcji trzeba zapłacić dziś 14 - 15 tysięcy złotych. Do ceny na poziomie 17 tysięcy złotych kupujący będzie mógł zdecydować się wyłącznie na diesla. Najdroższe Soule AM z polskiego rynku wtórnego są wyceniane nawet na 36 tysięcy złotych. Nietuzinkowy Koreańczyk nie jest popularnym widokiem na polskich drogach. To przekłada się na małą liczbę ofert sprzedaży tego modelu. Czy trudno kupić zadbanego Soula? Nie do końca. Nadal zdarzają się egzemplarze pochodzące od pierwszego właściciela z pewną historią serwisową.

Zobacz również: Używane: Kia Cee`d II (2012 - 2018) - opinie i typowe usterki

Kia Soul I - podsumowanie:

Kia Soul I być może nie jest przesadnie ładna i być może odstaje od europejskich rywali pod względem jakości. Na rynku wtórnym auto ma jednak szereg dość mocnych zalet. Przykład? Ma całkiem przestronną i funkcjonalną kabinę pasażerską. Sporadycznie się psuje, a ewentualne koszty napraw są symboliczne. Nietrudno znaleźć na rynku wtórnym zadbany egzemplarz od pierwszego właściciela. A do tego samochód bez wątpienia jest oryginalny na ulicach polskich miast.

Kia Soul I - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 13 zł
  • filtr powietrza - od 14 zł
  • filtr paliwa - od 19 zł
  • filtr kabinowy - od 25 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 752 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 126 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 117 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 73 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 31 zł
  • łącznik stabilizatora - od 26 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 40 zł
  • amortyzator - od 156 zł
  • sprzęgło komplet - od 339 zł
  • zawór EGR - od 552 zł

Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Kia
Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Kia
Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Kia
Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Kia
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA