Używane: Toyota Prius II (2003 - 2009) - opinie i typowe usterki

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Toyota Prius II XW20 / Materiały prasowe Toyota
Jest niezbyt ładny, ale przestronny, hybrydowy, ale wybitnie trwały, a do tego oszczędny i całkiem dynamiczny. Czy warto kupić używaną Toyotę Prius II?

Toyota Prius pierwszej generacji stała sie przełomem. Auto niestety miało serię wad. Było niezbyt ładne, oferowało ciasną kabinę pasażerską, a do tego okazało się drogie! Na szczęście w roku 2003 Japończycy dopracowali formułę samochodu hybrydowego. W efekcie na rynku pojawiła się Toyota Prius II. Generacja XW20 otrzymała nadwozie kompaktowego liftbacka. A to oznacza, że stała się łącznikiem między segmentami C i D oraz zaoferowała rodzinną przestrzeń. W kabinie hybrydy spokojnie mieszczą się cztery dorosłe osoby. Do tego do ich dyspozycji pozostaje bagażnik o pojemności 408 litrów.

Stylistycznym wyznacznikiem Toyoty Prius II jest dużo nowocześniejsza bryła. Duże przeszklenia, połączenie obłości i ostrych kształtów oraz duże reflektory stanowiły nowość na rynku w tamtym czasie. Z drugiej strony autu nadal brakowało nieco designerskiej lekkości. W kabinie pasażerskiej podobać się może ograniczona do granic możliwości konsola centralna. Jej obsługa jest intuicyjna. Z drugiej strony koło kierownicy jest zbyt duże, a materiały wykończeniowe pozostawiają wiele do życzenia. Welurowa tapicerka wygląda zupełnie tak, jakby była wzięta z Cariny E, podczas gdy plastiki potrafią naprawdę mocno trzeszczeć po kilku latach eksploatacji.

Używane: Toyota Prius II - rozsądna moc i brak… pasków!

I choć stylistyka bez wątpienia jest ważnym aspektem każdego samochodu, w Toyocie Prius II dużo ważniejszy był postęp technologiczny. Podczas tworzenia tego pojazdu Japończycy zgłosili w sumie 530 patentów. Do tego zrezygnowali np. z... pasków napędowych! Pioniersko na rynku motoryzacyjnym zastosowali np. kompresor klimatyzacji o napędzie elektrycznym. Całkowicie nowa była również jednostka napędowa. Tym razem układ HSD został oparty o półtoralitrowego benzyniaka o mocy 78 koni mechanicznych oraz elektryka o mocy 68 koni mechanicznych. Zastosowanie przekładni planetarnej sprawia, że tak skomponowany układ oferuje 110 koni mechanicznych.

Toyota Prius II nie jest demonem prędkości. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje autu 10,9 sekundy. Prędkość maksymalna została określona przez Japończyków na 170 km/h. Co ze spalaniem? W cyklu miejskim zapotrzebowanie na paliwo nie powinno przekroczyć 5 litrów benzyny. A to wynik, który mógł imponować nie tylko na początku minionej dekady, ale także i dziś! Układ napędowy ma jeszcze jedną zaletę. Jest wybitnie trwały. Wolnossący benzyniak z napędem rozrządu realizowanym przez łańcuch jest tak prosty, że właściwie przy regularnej wymianie oleju i filtrów nie ma się w nim popsuć co popsuć.

Silnik elektryczny również jest bezawaryjny, a baterie niklowo-wodorkowe wytrzymują co najmniej 200 - 250 tysięcy kilometrów. I nawet jeżeli dojdzie do ich awarii, koszty wymiany już dawno przestały być przerażające. W ASO komplet nowych zasobników energii można zamontować często już za 5 tysięcy złotych - to cena np. turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek. Wady hybrydy? Po pierwsze staje się mało oszczędna podczas jazdy po autostradzie. Potrafi wtedy spalić nawet 10 litrów paliwa na 100 kilometrów. Po drugie musi jeździć! Prius II nie może stać przez kilka tygodni, bo to odbije się na stanie akumulatorów - stracą one część pojemności.

Używane: Toyota Prius II - prostu układ napędowy, proste zawieszenie

Napęd hybrydowy brzmi zaawansowanie. Dziś już wiemy, że połączenie wolnossącego i niezwykle prostego benzyniaka z silnikiem elektrycznym mocno zaawansowane tak właściwie nie jest. Mało wyszukane jest również zawieszenie. Szczególnie że o ile przód Toyoty Prius II resorują kolumny McPhersona, o tyle tył pracuje za sprawą belki skrętnej. Resorowanie jest miękkie - dobrze tłumi miejskie nierówności. Do tego okazuje się naprawdę trwałe. Nawet elementy metalowo-gumowe są w stanie pokonać przebiegi oscylujące w granicy 200 tysięcy kilometrów.

Toyota Prius II jest solidną konstrukcją, która była produkowana w Japonii. A to daje gwarancję eksploatacyjnego sukcesu. Jeżeli chodzi o typowe awarie, z czasem w liftbackach pojawia się korozja układu wydechowego. Ta nie jest jednak wynikiem słabych materiałów zastosowanych w fabryce, a raczej wilgoci zbierającej się w permanentnie niedogrzanym układzie. Zdarzają się też awarie klimatyzacji. Te jednak wynikają przede wszystkim z błędu mechaników. Układ w Priusie II chłodzi również baterie. Jest nietypowy i wymaga zastosowania specjalnego oleju. Zmieszanie go z olejem do układu standardowego może spowodować awarię i unieruchomienie pojazdu.

Hybrydowa Toyota nie ma praktycznie żadnych wad fabrycznych. Nie można się temu jednak dziwić. W końcu Japończycy starali się wyeliminować wszystkie te części eksploatacyjne, które zużywają się najszybciej i w pojazdach konwencjonalnych wymagają regularnej wymiany. Prius II nie ma pasków napędowych, a do tego rozrusznika, sprzęgła czy alternatora. Poza tym np. układ odzyskiwania energii kinetycznej potrafi pracować na tyle efektywnie, że oryginalne klocki hamulcowe wytrzymują 100 tysięcy kilometrów. Co z częściami zamiennymi? Z tymi nie ma żadnego problemu. Szczególnie że układ hamulcowy korzysta ze wspólnych części np. z Corollą, a filtr oleju potrafi kosztować zaledwie 10 złotych.

Używane: Toyota Prius II - skazany na ASO?

Układ hybrydowy wymaga kilku specyficznych procedur serwisowych. Takie dotyczą nie tylko wcześniej wspomnianej klimatyzacji, ale również komputerowej diagnozy zestawu akumulatorów. To jednak jeszcze nie oznacza, że właściciel Toyoty Prius II jest skazany na ASO. W chwili obecnej w Polsce nie brakuje niezrzeszonych warsztatów, które specjalizują się w naprawach hybryd. Ich pracownicy dysponują właściwą wiedzą i oferują rozsądniejsze ceny usług.

W przypadku zakupu używanej Toyoty Prius II można mieć tak właściwie tylko jedną radę. Jeżeli uda się wam znaleźć egzemplarz zadbany, nie zastanawiajcie się zbyt długo nad jego zakupem. Hybrydy w dobrym stanie znikają w okamgnieniu i są poszukiwane m.in. przez taksówkarzy. Ile trzeba zapłacić za Priusa XW20? Co najmniej 17 tysięcy złotych. W tej jednak cenie auto będzie miało przebieg sporo przekraczający 200 tysięcy złotych. Zadbane egzemplarze są zazwyczaj wyceniane na kwotę oscylującą w granicy 25 tysięcy złotych, przy czym najdroższe hybrydy drugiej generacji kosztują około 30 tysięcy złotych.

Używane: Toyota Prius II - podsumowanie

Uroda bez wątpienia nie jest największą zaletą Toyoty Prius II. Jak jednak mówi mądre powiedzenie, urodą kapusty nie okrasisz. A w kwestii trwałości, oszczędności czy przestronności hybrydowy Japończyk spisuje się wyśmienicie. Czy zatem jego zakup można polecić? Bez wątpienia tak! Szczególnie jeżeli kupujący znajdzie wśród ograniczonej oferty rynku wtórnego egzemplarz naprawdę zadbany.

Używane: Toyota Prius II - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 24 zł
  • filtr paliwa - od 10 zł
  • filtr kabinowy - od 14 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 369 zł
  • pasek wielorowkowy - od 21 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 104 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 83 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 48 zł
  • łącznik stabilizatora - od 27 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 46 zł
  • amortyzator - od 180 zł
  • Wahacz koła - od 399 zł
  • łożysko koła - od 71 zł
  • sworzeń wahacza - od 66 zł

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...