Najoszczędniejszy samochód na świecie - Volkswagen XL1
REKLAMA
REKLAMA
Według zapewnień producenta najoszczędniejszym seryjnie produkowanym samochodem na świecie jest Volkswagen XL1. Hybryda łącząca silniki wysokoprężny (dwucylindrowy TDI) oraz elektryczny dzięki technologii plug-in jest w stanie przejechać 50 km używając tylko energii elektrycznej. Według producenta średnie zużycie paliwa Volkswagena XL1 to 0,9 l/100 km. Volkswagen XL1 będzie produkowany w niemieckich zakładach w Osnabrück.
REKLAMA
Zobacz też: Volkswagen Golf R Cabriolet 2013
Volkswagen XL1 - aerodynamika kluczem do osiągów
Volkswagen XL1 został zaprojektowany w sposób, jaki projektuje się samochody sportowe. Ma niewielką masę (795 kg), perfekcyjną aerodynamikę (Cw 0,189) i nisko położony punkt ciężkości (wysokość 1.153 mm). Nowemu Volkswagenowi wystarczy tylko 6,2 kW/8,4 KM, aby przemieszczać się ze stałą prędkością 100 km/h; w trybie elektrycznym na przejechanie jednego kilometra XL1 zużywa poniżej 0,1 kWh.
Volkswagen XL1 - napęd hybrydowy i osiągi
Napęd Volkswagena XL1 składa się z dwucylindrowego silnika TDI (35 kW/48 KM), silnika elektrycznego (20 kW/27 KM), 7-biegowej przekładni dwusprzęgłowej DSG i baterii litowo-jonowej. Pojazd emituje tylko 21 g/km CO2, Rozwija prędkość maksymalną 160 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 12,7 sekundy.
Zobacz też: Test Volkswagen Sharan 2.0 TDI DSG: niemiecki porządek
Volkswagen XL1- efekt ewolucji
REKLAMA
Pod względem koncepcyjnym, XL1 to trzeci etap ewolucji strategii 1-litrowych samochodów Volkswagena. Obecny Przewodniczący Rady Nadzorczej Volkswagen AG, prof. dr Ferdinand Piëch na początku wieku sformułował wizjonerski cel, zakładający doprowadzenie do produkcji seryjnej pełnowartościowego, nadającego się do codziennej eksploatacji samochodu zużywającego jeden litra paliwa. Dwuosobowy XL1 to urzeczywistnienie tej wizji, wcześniejsze konstrukcje nie były tak użytkowe.
Volkswagen XL1 ma długość 3.888 mm, szerokość 1.665 mm i wysokość tylko 1.153 mm. Według standardów dla samochodów osobowych, są to ekstremalne wymiary. Dla porównania: aktualny model Polo ma podobną długość (3.970 mm) i szerokość (1.682 mm), jest jednak znacznie wyższy (1.462 mm). Nawet typowy samochód sportowy, jak na przykład Porsche Boxster, jest o 129 milimetrów wyższy (1.282 mm).
Zobacz też: Test Volkswagen Up!: iPod na kołach
Opracował: Tomasz Korniejew, źródło: Materiały prasowe Volkswagen
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.