REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe Porsche Boxster czyli 911 za pół ceny

Filip Lewandowski
Nowy Boxster to trzecia generacja kompaktowego roadstera Porsche oferowanego od 1996 roku.
Nowy Boxster to trzecia generacja kompaktowego roadstera Porsche oferowanego od 1996 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Zaprezentowane ostatnio nowe Porsche Boxster jest na tyle dopracowanym autem, że zakup niemal dwukrotnie droższego modelu 911 Cabrio powoli traci uzasadnienie. Poniżej prezentujemy mocnego kandydata do tytułu najlepszego kompaktowego roadstera.

REKLAMA

Boxster zadebiutował w gamie Porsche w 1996 roku. Obecny model (981) to już trzecia generacja, która zastępuje oferowany od 2004 roku model 987. Do tej pory najmniejsze Porsche było przez złośliwych nazywane namiastką 911 dla „mniej zamożnych” a jego właściciel był zazwyczaj adresatem niewybrednych żartów. Nowa odsłona kompaktowego roadstera może raz na zawsze zamknąć usta złośliwcom.

REKLAMA

A to dlatego, że nowy Boxster został gruntownie zmodernizowany i pieczołowicie dopracowany zarówno wizualnie jak i mechanicznie. Można wręcz powiedzieć, że jest pod każdym względem lepszy od i tak znakomitego poprzednika. Jest szerszy, dłuższy (rozstaw osi wzrósł o 6 cm) i niższy od poprzednika. Jest ponadto lżejszy – waży nieco ponad 1300 kg (masa rozłożona w proporcjach 43/57 – przód/tył) a jego środek ciężkości znajduje się teraz niżej. Pomimo kuracji odchudzającej jego nadwozie jest o 40% sztywniejsze, a to za sprawą hojnego zastosowania kompozytów stalowo-aluminiowych.

Zobacz też: Audi A8 Hybrid: czas na "eko" Audi

Nadwozie

Patrząc na boczny profil Boxstera w oczy rzucają się nowe drzwi stworzone specjalnie dla tego modelu (poprzednie generacje wykorzystywały drzwi z 911-tki), które płynnie przechodzą we wloty powietrza do centralnie umieszczonego silnika. Przednia szyba została bardziej pochylona i przesunięta bliżej przedniej osi, co dodało sylwetce auta jeszcze więcej dynamizmu. Przestylizowany przedni zderzak mieści większe wloty powietrza oraz węższe światła z diodami LED do jazdy dziennej. Reflektory przybrały teraz kształt zbliżony do zaokrąglonego czworokąta, co czyni przód Boxstera bardziej oryginalnym i zdecydowanie odróżnia go od modelu 911. Z tyłu wrażenie robi spojler wizualnie zespolony z nowymi lampami. Posiada on elektrycznie wysuwane skrzydło, które aktywowane jest automatycznie przy odpowiedniej prędkości. Tak jak w poprzednim modelu, zakończenie wydechu umieszczone jest centralnie i zintegrowane z dyfuzorem. W modelu Boxster jest to pojedyncza owalna końcówka, w odmianie S – podwójna. Nowością są dostępne w opcji 20-calowe felgi ze stopów lekkich. Nowy jest także dach materiałowy, którego rozkładanie/składanie odbywa się teraz w pełni automatycznie i to w czasie 9 s (wcześniej 14 s). Co więcej, taka operacja może być wykonywana w trakcie jazdy z prędkością do 60 km/h.

Zobacz też: Jeszcze lepiej - Nowe Porsche Cayenne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze

Sporym zmianom uległo także wnętrze Boxstera. Stylistyką nawiązuje ono do pozostałych modeli Porsche, dzięki m.in. wysoko poprowadzonej konsoli środkowej, która unosi się ku desce rozdzielczej. Dźwignia zmiany biegów jest przez to umieszczona wyżej – bliżej kierowcy, co skutkuje szybszą, wręcz torową zmianą przełożeń. Podobnie jak w poprzednim modelu pozycja za kierownicą jest wzorowa. To samo można powiedzieć o ergonomii bogato wyposażonego wnętrza.

Zobacz też: Test Chevrolet Captiva: Po prostu "Chevy"

Napęd

Gama silnikowa zmodernizowanego Boxstera obejmie, podobnie jak w poprzedniej generacji, dwa motory. Oba to wolnossące sześciocylindrowe boksery z bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz systemem VarioCam Plus sterującym fazami rozrządu oraz skokiem zaworów ssących. Pomimo zachowania tej samej pojemności skokowej lub nawet jej zmniejszenia w przypadku bazowej jednostki, inżynierom Porsche udało się poprawić osiągane parametry przy jednoczesnym ograniczeniu zapotrzebowania na paliwo. Podstawowy silnik ma teraz 2.7 l, czyli o 0.2 l mniej niż w  poprzednim modelu, i generuje moc 265 KM (było 255 KM) oraz moment obrotowy równy 280 Nm. Większy, montowany w odmianie Boxster S ma pojemność 3.4 l i osiąga 315 KM (było 310 KM) oraz 360 Nm. Oba silniki są standardowo sprzężone z lekką 6-biegową przekładnią manualną o sportowym zestopniowaniu. Za dopłatą (ok. 14 000 zł) do obu modeli oferowana jest dwusprzęgłowa skrzynia PDK o siedmiu przełożeniach, umożliwiająca zarówno ręczną, jak i automatyczną zmianę biegów. Według danych producenta ta przekładnia nie tylko poprawia czasy przyspieszeń ale także przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa. Ponadto może ona być rozszerzona o pakiet Sport Chrono, który obejmuje funkcję ‘launch control’ oraz tryb Sport+ umożliwiający bardziej agresywną zmianę przełożeń. Napęd ze skrzyni przenoszony jest tradycyjnie na tylną oś, która, przy wyborze opcjonalnego systemu PTV (Porsche Torque Vectoring), wyposażana jest w mechaniczną blokadę dyferencjału. Nowością w układzie jezdnym jest natomiast zastosowanie elektromechanicznego wspomagania kierownicy, które ze względów technicznych oraz ekonomicznych zastąpiło system hydrauliczny używany w poprzednim modelu.

Osiągi

Nowy Boxster z bazowym silnikiem i manualną przekładnią przyspiesza 0-100 w 5,8 s (z PDK: 5,7 s lub 5,5 s w trybie Sport+) i osiąga prędkość maksymalną 264 km/h. Zużywa przy tym średnio 8 l benzyny na 100 km. Boxster S pochwalić się może przyspieszeniem 0-100 w 5,1 s i prędkością maksymalną 279 km/h oraz średnim spalaniem na poziomie 9 l/100km. Ze skrzynią PDK jego osiągi wynoszą odpowiednio 5,0 s (4,8 s w trybie Sport+) i 277 km/h a średnie spalanie spada o niecały litr na 100 km (dane producenta).

Zobacz też: Rozwiązania przyszłości według Audi

Głównymi rywalami nowego Boxstera będą, tak jak dotychczas, BMW Z4, Mercedes SLK oraz ekstrawaganckie Audi TT Roadster. Ceny najmniejszego Porsche zaczynają się od 57 650 za model bazowy i 70 375 za mocniejszą wersję S, przy czym lista wyposażenia dodatkowego jest na tyle długa, że bez większego problemu można te kwoty podnieść o kilka-kilkanaście tysięcy… euro. Jednak nadal będzie to połowa ceny, jaką trzeba zapłacić za podobnie wyposażone „911”.

Porsche Boxster - widok z tyłu. Pojedyncza owalna końcówka wydechu zdradza mniejszy z dwóch silników (2.7 l 265 KM).
Porsche Boxster - wnętrze. Kokpit nowego roadstera nawiązuje stylistyką do pozostałych modeli marki z Zuffenhausen.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA