REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe Porsche Boxster czyli 911 za pół ceny

Filip Lewandowski
Nowy Boxster to trzecia generacja kompaktowego roadstera Porsche oferowanego od 1996 roku.
Nowy Boxster to trzecia generacja kompaktowego roadstera Porsche oferowanego od 1996 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Zaprezentowane ostatnio nowe Porsche Boxster jest na tyle dopracowanym autem, że zakup niemal dwukrotnie droższego modelu 911 Cabrio powoli traci uzasadnienie. Poniżej prezentujemy mocnego kandydata do tytułu najlepszego kompaktowego roadstera.

Boxster zadebiutował w gamie Porsche w 1996 roku. Obecny model (981) to już trzecia generacja, która zastępuje oferowany od 2004 roku model 987. Do tej pory najmniejsze Porsche było przez złośliwych nazywane namiastką 911 dla „mniej zamożnych” a jego właściciel był zazwyczaj adresatem niewybrednych żartów. Nowa odsłona kompaktowego roadstera może raz na zawsze zamknąć usta złośliwcom.

REKLAMA

REKLAMA

A to dlatego, że nowy Boxster został gruntownie zmodernizowany i pieczołowicie dopracowany zarówno wizualnie jak i mechanicznie. Można wręcz powiedzieć, że jest pod każdym względem lepszy od i tak znakomitego poprzednika. Jest szerszy, dłuższy (rozstaw osi wzrósł o 6 cm) i niższy od poprzednika. Jest ponadto lżejszy – waży nieco ponad 1300 kg (masa rozłożona w proporcjach 43/57 – przód/tył) a jego środek ciężkości znajduje się teraz niżej. Pomimo kuracji odchudzającej jego nadwozie jest o 40% sztywniejsze, a to za sprawą hojnego zastosowania kompozytów stalowo-aluminiowych.

Zobacz też: Audi A8 Hybrid: czas na "eko" Audi

Nadwozie

Patrząc na boczny profil Boxstera w oczy rzucają się nowe drzwi stworzone specjalnie dla tego modelu (poprzednie generacje wykorzystywały drzwi z 911-tki), które płynnie przechodzą we wloty powietrza do centralnie umieszczonego silnika. Przednia szyba została bardziej pochylona i przesunięta bliżej przedniej osi, co dodało sylwetce auta jeszcze więcej dynamizmu. Przestylizowany przedni zderzak mieści większe wloty powietrza oraz węższe światła z diodami LED do jazdy dziennej. Reflektory przybrały teraz kształt zbliżony do zaokrąglonego czworokąta, co czyni przód Boxstera bardziej oryginalnym i zdecydowanie odróżnia go od modelu 911. Z tyłu wrażenie robi spojler wizualnie zespolony z nowymi lampami. Posiada on elektrycznie wysuwane skrzydło, które aktywowane jest automatycznie przy odpowiedniej prędkości. Tak jak w poprzednim modelu, zakończenie wydechu umieszczone jest centralnie i zintegrowane z dyfuzorem. W modelu Boxster jest to pojedyncza owalna końcówka, w odmianie S – podwójna. Nowością są dostępne w opcji 20-calowe felgi ze stopów lekkich. Nowy jest także dach materiałowy, którego rozkładanie/składanie odbywa się teraz w pełni automatycznie i to w czasie 9 s (wcześniej 14 s). Co więcej, taka operacja może być wykonywana w trakcie jazdy z prędkością do 60 km/h.

REKLAMA

Zobacz też: Jeszcze lepiej - Nowe Porsche Cayenne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze

Sporym zmianom uległo także wnętrze Boxstera. Stylistyką nawiązuje ono do pozostałych modeli Porsche, dzięki m.in. wysoko poprowadzonej konsoli środkowej, która unosi się ku desce rozdzielczej. Dźwignia zmiany biegów jest przez to umieszczona wyżej – bliżej kierowcy, co skutkuje szybszą, wręcz torową zmianą przełożeń. Podobnie jak w poprzednim modelu pozycja za kierownicą jest wzorowa. To samo można powiedzieć o ergonomii bogato wyposażonego wnętrza.

Zobacz też: Test Chevrolet Captiva: Po prostu "Chevy"

Napęd

Gama silnikowa zmodernizowanego Boxstera obejmie, podobnie jak w poprzedniej generacji, dwa motory. Oba to wolnossące sześciocylindrowe boksery z bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz systemem VarioCam Plus sterującym fazami rozrządu oraz skokiem zaworów ssących. Pomimo zachowania tej samej pojemności skokowej lub nawet jej zmniejszenia w przypadku bazowej jednostki, inżynierom Porsche udało się poprawić osiągane parametry przy jednoczesnym ograniczeniu zapotrzebowania na paliwo. Podstawowy silnik ma teraz 2.7 l, czyli o 0.2 l mniej niż w  poprzednim modelu, i generuje moc 265 KM (było 255 KM) oraz moment obrotowy równy 280 Nm. Większy, montowany w odmianie Boxster S ma pojemność 3.4 l i osiąga 315 KM (było 310 KM) oraz 360 Nm. Oba silniki są standardowo sprzężone z lekką 6-biegową przekładnią manualną o sportowym zestopniowaniu. Za dopłatą (ok. 14 000 zł) do obu modeli oferowana jest dwusprzęgłowa skrzynia PDK o siedmiu przełożeniach, umożliwiająca zarówno ręczną, jak i automatyczną zmianę biegów. Według danych producenta ta przekładnia nie tylko poprawia czasy przyspieszeń ale także przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa. Ponadto może ona być rozszerzona o pakiet Sport Chrono, który obejmuje funkcję ‘launch control’ oraz tryb Sport+ umożliwiający bardziej agresywną zmianę przełożeń. Napęd ze skrzyni przenoszony jest tradycyjnie na tylną oś, która, przy wyborze opcjonalnego systemu PTV (Porsche Torque Vectoring), wyposażana jest w mechaniczną blokadę dyferencjału. Nowością w układzie jezdnym jest natomiast zastosowanie elektromechanicznego wspomagania kierownicy, które ze względów technicznych oraz ekonomicznych zastąpiło system hydrauliczny używany w poprzednim modelu.

Osiągi

Nowy Boxster z bazowym silnikiem i manualną przekładnią przyspiesza 0-100 w 5,8 s (z PDK: 5,7 s lub 5,5 s w trybie Sport+) i osiąga prędkość maksymalną 264 km/h. Zużywa przy tym średnio 8 l benzyny na 100 km. Boxster S pochwalić się może przyspieszeniem 0-100 w 5,1 s i prędkością maksymalną 279 km/h oraz średnim spalaniem na poziomie 9 l/100km. Ze skrzynią PDK jego osiągi wynoszą odpowiednio 5,0 s (4,8 s w trybie Sport+) i 277 km/h a średnie spalanie spada o niecały litr na 100 km (dane producenta).

Zobacz też: Rozwiązania przyszłości według Audi

Głównymi rywalami nowego Boxstera będą, tak jak dotychczas, BMW Z4, Mercedes SLK oraz ekstrawaganckie Audi TT Roadster. Ceny najmniejszego Porsche zaczynają się od 57 650 za model bazowy i 70 375 za mocniejszą wersję S, przy czym lista wyposażenia dodatkowego jest na tyle długa, że bez większego problemu można te kwoty podnieść o kilka-kilkanaście tysięcy… euro. Jednak nadal będzie to połowa ceny, jaką trzeba zapłacić za podobnie wyposażone „911”.

Porsche Boxster - widok z tyłu. Pojedyncza owalna końcówka wydechu zdradza mniejszy z dwóch silników (2.7 l 265 KM).
Porsche Boxster - wnętrze. Kokpit nowego roadstera nawiązuje stylistyką do pozostałych modeli marki z Zuffenhausen.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA