REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda Volvo V60 Plug-in-hybrid

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsze dzieło szwedzkiego producenta – Volvo V60 Plug-in-hybrid jest napędzane przez hybrydę silnika elektrycznego i pięciocylindrowego Diesla. Zespół napędowy jest w stanie rozpędzić szwedzkie kombi od 0 do 100 km/h w około 6 s i może przejechać dystans do 50 km z użyciem jedynie silnika elektrycznego.

Spoglądając na coraz częściej wprowadzane do oferty samochody z napędem hybrydowym oraz elektrycznym łatwo odczytać, że według producentów samochodów przyszłość motoryzacji należy do typu konstrukcji.

REKLAMA

Konsekwentnie, od wielu lat hybrydy oferuje w swoim portfolio Toyota, a ożywienie pozostałych producentów samochodów w kwestii produkcji hybryd daje się zauważyć stosunkowo od niedawna. Niemniej trend się wyraźnie nasila a najnowszym produktem w gamie pojazdów napędzanych przez silniki spalinowe do spółki z elektrycznymi jest Volvo V60 Plug-in-hybrid.

Szwedzki producent zdecydował się na zastosowanie rzadziej spotykanego modelu hybrydowego łączącego silnik elektryczny oraz wysokoprężny i dysponującego napędem na obie osie.

Zobacz też: Test Peugeot 508 RXH 2.0 HYbrid4 200 KM

Volvo V60 Plug-in-hybrid - nadwozie

Wygląd zewnętrzny hybrydowego V60 jest bardzo podobny do wersji napędzanych w sposób konwencjonalny. Hybrydę można jednak rozpoznać po specjalnym wzorze felg (obniżających zużycie paliwa) oraz dumnie błyszczącym emblemacie D6 AWD zarezerwowanym tylko dla tej odmiany modelu. Wnikliwi obserwatorzy dostrzegą również oznaczenia Plug-in hybrid w okolicach przednich błotników a także klapkę skrywającą gniazdo ładowania w przedniej części pojazdu (od strony kierowcy).

Zobacz też: Test KIA Optima Hybrid - oszczędna limuzyna

Volvo V60 Plug-in-hybrid - wnętrze

Przedział pasażerski pod względem przestronności oraz jakości wykończenia jest identyczny jak kabiny spalinowych odmian V60. Mninimalnie skurczył się za to bagażnik – w opisywanej wersji ma objętość około 400 l.

Linia kokpitu się nie zmieniła, a o fakcie że poruszamy się hybrydą przypominają kierowcy oznaczenia na wyświetlaczu za kołem kierownicy oraz przyciski sterujące trybem pracy układu napędowego umieszczone na konsoli centralnej.

Zobacz też: Test Volvo S60 T6 AWD Polestar: własny styl poparty technologią!

Volvo V60 Plug-in-hybrid - napęd/układ jezdny

REKLAMA

Zestaw napędowy hybrydowego Volvo V60 składa się z pięciocylindrowego silnika wysokoprężnego o pojemności 2,4 l, rozwijającego moc maksymalną 215 KM i 440 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Z kolei silnik elektryczny rozwija moc maksymalną 70 KM i maksymalny moment obrotowy 200 Nm. Napęd silnika spalinowego jest przekazywany na przednią oś, a napęd silnika elektrycznego – na oś tylną. Z układem hybrydowym współpracuje  sześciobiegowa, automatyczna skrzynia biegów.

Cały zestaw jest cięższy od tradycyjnej odmiany V60 aż o 300 kg. Niemniej w błędzie jest ten, kto pomyśli, że V60 Plug-in-hybrid zachowuje się na drodze, jak załadowana po brzegi ciężarówka.

Napęd na obie osie ułatwia start bez poślizgu, a potężny moment obrotowy, którym dysponuje układ hybrydowy sprawnie katapultuje Volvo w kierunku, w którym zażyczy sobie kierowca. Według danych producenta opisywane Volvo jest w stanie rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 6,2 s i pędzić z maksymalną prędkością 230 km/h.

Zobacz też: Test Peugeot 3008 HYbrid4

Kierowca hybrydy ma do wyboru trzy tryby pracy układu napędowego:

Pure – tryb jazdy wyłącznie z użyciem jednostki elektrycznej. Według producenta samochód jest w stanie przejechać dystans 50 km używając wyłącznie silnika elektrycznego i może wtedy poruszać się z prędkością do 120 km/h

Hybrid – układ napędowy wykorzystuje zarówno silnik elektryczny, jak i silnik spalinowy. Komputer sterujący ustala priorytet na jak najdalszy zasięg samochodu z wykorzystaniem jednego baku paliwa.

Power – gwarantuje najlepsze z punktu widzenia dynamiki jazdy osiągi. W tym trybie układ napędowy wykorzystuje pełną moc obu silników - 285 KM i 640 Nm momentu obrotowego.

REKLAMA

Zapewnienia producenta mieliśmy okazję skonfrontować z rzeczywistością podczas pierwszych jazd testowych Volvo V60 Plug-in-hybrid. Poruszając się obciążonym samochodem w terenie górzystym udało nam się przejechać 40 km używając tylko silnika elektrycznego. To odrobina mniej niż deklaruje producent ale warto wspomnieć, że baterie nie zostały jeszcze sformatowane – samochód praktycznie nie miał przebiegu.

Za to samochód z werwą nabiera prędkości bez względu na to od którego momentu chcemy przyspieszyć. Układ pracuje cicho, a komfort podróży potęguje dobre wytłumienie wnętrza od szumów powietrza.

Zobacz też: Test Volvo V40 T5 R-Design

Mimo że hybrydy zazwyczaj wykazują gorsze właściwości jezdne niż samochody z konwencjonalnym napędem, V60 wypada pod tym względem nieźle. Auto zaskakująco dobrze jak na hybrydę radzi sobie na ciasnych łukach, a układ kierowniczy jest odpowiednio czuły.

Mankamentem dającym o sobie znać podczas jazdy po nierównych drogach jest zbyt twardo zestrojone zawieszenie.

Za to cieszy zużycie paliwa. Średnie „spalanie” na poziomie 5 l na 100 km to przy samochodzie o osiągach auta sportowego zadowalający wynik. Volvo jest oszczędne do tego stopnia, że producent zamontował specjalny system ostrzegania i w razie potrzeby zużywania, zalegającego w baku i w rezultacie tracącego swoje właściwości oleju napędowego.

Można sobie wyobrazić sytuację, w której osoba dojeżdżająca do pracy pokonuje dzienny dystans z użyciem niemalże wyłącznie silnika elektrycznego i po powrocie do domu doładowuje baterię z gniazdka elektrycznego. W takim przypadku zużycie paliwa może oscylować wokół niecałych 2 l na 100 km i wtedy olej napędowy może zalegać w baku przez długi czas.

Zobacz też: Test Volkswagen Jetta Hybrid

Volvo V60 Plug-in-hybrid - podsumowanie

Pełne naładowanie z gniazdka elektrycznego baterii Volvo V60 trwa według zapewnień producenta około dwie godziny o ile używamy prądu o natężeniu 16A. W przypadku instalacji 10A ładowanie trwa 4,5 godziny, a instalacji 6A – 7,5 godz.

Cena Volvo V60 Plug-in-Hybrid nie jest jeszcze oficjalnie potwierdzona ale nieoficjalnie wiadomo, że można się spodziewać kwoty oscylującej wokół 250 tys. zł. W tym kontekście mimo, że jest to świetna konstrukcja, marnym pocieszeniem jest fakt, że hybryda będzie dostępna w jednej – najbogatszej wersji wyposażeniowej.

Zobacz też: Test Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 175 KM

Volvo V60 Plug-in-hybrid – dane techniczne

Volvo V60 Plug-in-hybrid 
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  2400 cm3
Układ cylindrów/zawory R5/20V
Maksymalna moc 215 KM/4000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 440 Nm/1500 obr./min.
Silnik elektryczny:
Maksymalna moc 70 KM
Maksymalny moment obrotowy 200 Nm
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut. 6-bieg.
Pojemność bagażnika ok. 400 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 463,5/189,9/148,4 cm
Rozstaw osi 277,6 cm
V-max 230 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,1 s
Zużycie paliwa* 1,8 l/100 km
Cena** 250 000 zł
*cykl mieszany
**prognozowana

Volvo V60 Plug-in-hybrid - tył
Volvo
Odrobinę obniżone zawieszenie i indywidualny wzór felg to jedne z wyróżników V60 Plug-in-hybrid.
Volvo
Volvo V60 Plug-in-hybrid - tył
Volvo
Rozmiary zewnętrzne Volvo V60 Plug-in-hybrid nie różnią się od tradycyjnych wersji modelu.
Volvo
Volvo V60 to jeden z najładniejszych pojazdów w klasie.
Volvo
O tym, że mamy do czynienia z hybrydową wersją Volvo V60 świadczą m.in. emblematy plug-in-hybrid umieszczone na nadwoziu
Volvo
D6 AWD to oznaczenie zarezerwowane dla wersji Plug-in-hybrid.
Deska rozdzielcza hybrydowej odmiany Volvo V60 jest niemal identyczna, jak w odmianach spalinowych.
Volvo
Wygodny fotel kierowcy uprzyjemnia długie podróże. Volvo V60 Plug-in-hybrid można pokonać niemal 1000 km bez konieczności tankowania.
Volvo
Na tylnej kanapie V60 Plug-in-hybrid miejsca nie jest oszałamiająco dużo, ale wynik nie różni się od tradycyjnych odmian modelu.
Volvo
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Gołoledź na drogach. IMGW ostrzega przed czarnym lodem. Jak go rozpoznać?

    Na drogach w Polsce pojawiła się gołoledź. IMGW ostrzega zatem kierowców z 12 województw przed naprawdę trudnymi warunkami. Co oznacza czarny lód na drodze? I jak zachować się podczas jazdy po oblodzonej drodze?

    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    REKLAMA

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    REKLAMA

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    REKLAMA