Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km / Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy / Kuba Brzeziński / Infor

Nissan X-Trail e-Power e-4ORCE napędza koła silnikami elektrycznymi. Prąd dla nich generuje jednak motor spalinowy. Genialnie to brzmi? Tylko jak sprawdza się w czasie jazdy...

rozwiń >

Nissan X-Trail e-Power e-4ORCE w Polsce, czyli pełen test SUV-a

Całkiem niedawno miałem okazję testować X-Traila w ramach pierwszych jazd pokazowych. Wtedy jednak obcowałem z tym autem zaledwie kilka godzin przez dwa dni. Teraz dostałem Nissana do testu. To oznaczało Polskę, 7 dni jazd i pokonanie kilkuset kilometrów. Wnioski? Od czego by tu zacząć...

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

Na pierwszy ogień weźmy design. Nowy X-Trail jest po prostu ładny. Ma dynamiczny przód z charakterystycznymi dla współczesnych Nissanów światłami, a do tego masywny, ale nie toporny wygląd części bocznej. Ciekawie zaprojektowany jest też tył. Delikatnie schodząca się linia dachu sprawia, że X-Trail ponownie zyskuje na lekkości. Obserwując bryłę Nissana powinniście zwrócić jednak uwagę na jeszcze jedną rzecz. Tą jest naprawdę duży prześwit. Już na pierwszy rzut oka SUV wygląda nieco terenowo.

Kolejne uwagi? Fajne są spryskiwacze szyb. Poruszają się razem z ramionami wycieraczek. Mniej fajne z kolei jest to, że porty w przednim rzędzie foteli służą wyłącznie do transmisji danych. Nie da się przy ich pomocy ładować baterii smartfona. Dziwne... Tak, jest tu indukcyjna ładowarka. Tyle że tej nie da się używać podczas dłuższego wyjazdu. Może "zagotować" telefon.

Czy nowy Nissan X-Trail jest terenowy? Prześwit i nietypowe AWD

X-Trail ma terenowy wygląd. Na ile jednak rzeczywiście jest terenowy? Pierwszym wskaźnikiem jest prześwit. Ten wynosi dokładnie 192 lub 198 mm (wersja 5- vs. 7-osobowa), czyli osiąga wartość aktualną bardziej w przypadku pick-up`ów niż SUV-ów. Drugim ze wskaźników jest napęd na cztery koła. I choć X-Trail układ AWD posiada, nie jest to typowe 4x4 z wałem i mostem. Japończycy na nowo wymyślili sposób napędzania czterech kół. Na nowo, nie znaczy jednak gorzej.

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

Testowy Nissan X-Trail posiadał układ napędowy e-Power e-4ORCE. Oznacza to mniej więcej tyle, że przy przedniej i tylnej osi zamontowany został silnik elektryczny. To on napędza koła. Praca jednostek jest jednak komputerowo koordynowana, a w roli skrzyni biegów pojawia się reduktor. Elektryczny napęd na cztery koła pewnie brzmi odrzucająco dla fanów off-road`u. Jednak tak stereotypowe myślenie jest poważnym błędem. Nowy X-Trail ma inteligentne sterowanie przeniesieniem mocy. W efekcie w terenie potrafiłby zawstydzić niejedną "prawdziwą" terenówkę. Ale więcej na ten temat pisałem w materiale z prezentacji. Link do niego dodaję poniżej.

Nissan X-Trail e-Power. Elektryki napędzają koła. Je napędza spalinowiec

Powiedziałem już, że Nissan jest czteropędny i że napęd jest realizowany przez silniki elektryczne. Skąd czerpią one energię? No właśnie. Tu Japończycy oszukali system. Bo wyposażyli samochód w generator prądu, ale... spalinowy! W jego roli pod maską pracuje 1.5-litrowy silnik benzynowy. Jest doładowany, korzysta z systemu zmiennej kompresji i ma tylko 3 cylindry. Moc? Ta sięga 158 koni. Moment obrotowy? 250 Nm. Choć obydwie te wartości z drogowego punktu widzenia nie mają żadnego znaczenia. Benzyniak tylko i wyłącznie ładuje baterię. Nie przekazuje mocy na koła.

Ważne

Identycznie, jak w testowanym ostatnio Qashqaiu, tak i tu silnik spalinowy ma dźwięk przypominający dźwięk wiertarki w mieszkaniu u sąsiada. W X-Trailu ta wiertarka jest jednak dużo cichsza. Większy SUV okazuje się dużo lepiej wygłuszony.

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

Nissan X-Trail e-Power e-4ORCE to zdecydowanie mocna hybryda!

Z drogowego punktu widzenia dużo ważniejsze są możliwości silników elektrycznych. Ich moc po zsumowaniu wynosi 213 koni mechanicznych. Moment obrotowy przedniej jednostki sięga 330 Nm, a tylnej 195 Nm. I choć auto waży przeszło 1800 kg, może się rozpędzić do pierwszej setki nawet w 7 sek. Prędkość maksymalna wynosi 180 km/h. Benzynowy "elektryk" oferuje nie tylko czteronapęd sterowany by wire. To nie tylko dość dobre osiągi. Tak skomponowany układ napędowy pozwala np. na redukowanie efektu nurkowania w czasie hamowania czy sprawniejszą rekuperację. Co jednak z oszczędnością?

Ile paliwa spala Nissan X-Trail e-Power e-4ORCE?

Japończycy po przeprowadzeniu testów w zgodzie z normami WLTP orzekli, że Nissan X-Trail e-Power e-4ORCE powinien spalać w cyklu mieszanym od 6,3 do 6,7 litra benzyny na każde 100 km. Rewolucyjne spalanie? Może i tak. Tym bardziej jest mi przykro, że tak optymistycznego wyniku nie osiągnąłem w teście. W moim przypadku średnie spalanie wyniosło 8,5 litra. I choć wynik odbiega od danych specyfikacyjnych, jestem daleki od jego krytykowania. Moim zdaniem jak na 7-osobowe auto ważące ponad 1800 kg i posiadające 575-litrowy bagażnik, apetyt na paliwo nie brzmi przesadnie. Nie jest rewolucyjnie niski, ale wygórowany też nie. I żeby się o tym przekonać, wystarczy przyjrzeć się konkurencji.

Ważne

A to nadal wynik z cyklu mieszanego. Podczas jazdy głównie miejskiej i przy sprawnej rekuperacji, sądzę że Nissan X-Trail może być dużo oszczędniejszy. Wynik pewnie będzie o dobre 3 litry niższy.

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

Jeździłem jakiś czas temu Tiguanem Allspace z silnikiem 2.0 TSI. 265-konna jednostka co prawda rozpędzała SUV-a do pierwszej setki w 0,8 sek. szybciej, z drugiej strony w tym aucie średnie spalanie wynosiło już 12,5 litra.

Ile kosztuje Nissan X-Trail e-Power e-4ORCE?

Testowy Nissan X-Trail został wyceniony przez Japończyków na 244 850 zł. Pewnie pomyślicie sobie, że w tym momencie wspomnę o gwiazdce. Opowiem wam o liście wyposażenia dodatkowego, która swoją grubością przypomina epopeję Mickiewicza. Nic z tych rzeczy. Bo do tak skonfigurowanego auta dostępne są... zaledwie dwie opcje. Kupujący może dopłacić 5900 zł za dwukolorowe nadwozie i 2300 zł za 20-calowe felgi aluminiowe. Tyle! Mimo wszystko X-Trail bez wątpienia nie jest tani. To jednak też nie auto z chińskiego outletu. Jest dobrze wykonany, dobre wyposażony i hybrydowy. Japończycy nie będą go zatem sprzedawać za półdarmo.

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4ORCE – podsumowanie:

Poprzednie generacje X-Traila choć bez wątpienia odniosły sukces, do mnie nie przemawiały. Dwie pierwsze były mocno terenowe, ale totalnie zapomniały o stylistyce. Wyglądały jak zrobione z klocków lego. A poprzednik? No właśnie... miał spore braki w kwestii jakości. Najnowsza, czwarta generacja X-Traila chce z kolei być i nowoczesna, i rodzinna, i terenowa, i ekologiczna. I choć połączenie tych elementów to więcej niż szpagat oraz wykonanie tej figury może się wydawać karkołomne, Japończycy okazali się wyśmienitymi gimnastykami. Zrobili to ćwiczenie z ogromną łatwością. Jako sędzia, dałbym im za nie mocną dziewiątkę.

SUV przekonał mnie prawdziwie terenowym charakterem i oszczędnym układem napędowym. Spodobała mi się także paradoksalnie brzmiąca koncepcja spalinowego elektryka. Bo być może e-Power e-4ORCE nie uratuje świata przed stopieniem się lodowców, mimo wszystko jest szybki, całkiem oszczędny, pewny w terenie i pozbawiony wad układów czysto elektrycznych.

nissan x-trail e-power e-4orce 213 km"/>

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

test nissan x-trail e-power e-4orce 213 km

Test: Nissan X-Trail e-Power e-4orce 213 km. Elektryk, ale... benzynowy

Infor

Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...