REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Toyota Prius: gadżet dla mieszczucha

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Trzecia generacja Toyoty Prius dojrzała pod każdym względem, dystansując się od Priusa pierwszej generacji o lata świetlne. Najnowsza hybryda Toyoty w stu procentach sprawdza się w roli… samochodu.

Nadwozie

Bardzo opływowe, nowoczesne, narysowane ostrymi liniami. Trzecia generacja Toyoty Prius jest najładniejsza z dotychczasowych. Zwłaszcza, gdy spoglądamy na hybrydę z przodu. Tylna część prezentuje się odrobinę gorzej, a nadal charakterystycznymi akcentami są zakrzywiona pod kątem 90 stopni tylna szyba oraz światła w stylu Lexus look. Poza tym Prius to typowy pięciodrzwiowy hatchback wielkości wyrośniętego auta kompaktowego z rozstawem osi wynoszącym 270 cm.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Toyota Prius

Wnętrze

Przedział pasażerski Priusa jest bardzo obszerny. Zarówno z przodu, jak i z tyłu miejsca jest pod dostatkiem nawet dla wysokich pasażerów. W trzeciej generacji hybrydowej Toyoty znacznie poprawiono jakość wykończenia wnętrza (zwłaszcza porównując do Priusa „jedynki”). Poszczególne elementy spasowano z dokładnością.

Fotele kierowcy i pasażera są bardzo wygodne i nie męczą nawet na długich trasach. Znalezienie optymalnej pozycji za kierownicą nie stanowi problemu. Gorzej sprawa wygląda w przypadku widoczności do tyłu. Nietuzinkowa konstrukcja tylnej szyby sprawia, że podczas parkingowych manewrów przyda się kamera cofania (opcja) i czujniki.

REKLAMA

Najciekawszym akcentem wnętrza Toyoty Prius jest tablica przyrządów. Futurystyczna, wyposażona w wyświetlacze, owalną kierownicę obszytą skórą i małą dźwignię bezstopniowej przekładni CVT, robi wrażenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Alfa Romeo Giulietta: Piękna Włoszka

Na górze kokpitu, po środku umieszczono szeroki wyświetlacz komputera pokładowego. Pokazywane są na nim informacje dot. m.in. poziomu paliwa, prędkości jazdy, zużycia paliwa, ustawienia przełożenia skrzyni biegów, trybie jazdy oraz piktogram ilustrujący przebieg energii pomiędzy napędzanymi kołami, akumulatorami oraz silnikami wzbogacony o informację na temat poziomu naładowania baterii. Niżej, na konsoli centralnej zamontowano dotykowy, kolorowy wyświetlacz systemu audio, nawigacji i kamery cofania (dopłata za nawigację i asystenta parkowania 8000 zł), a jeszcze niżej wyświetlacz układu klimatyzacji i nawiewów.

Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie na kierownicy przycisków obsługujących część komputera pokładowego, system audio oraz klimatyzacji wykonanych w technologii Touch Tracer, czyli podobnie do padów stosowanych w laptopach. Przyciski reagują na dotyk opuszka palca. Dodatkową reakcją systemu jest wyświetlenie piktogramów z przyciskami na wyświetlaczu na górze centralnej konsoli.

Kolejnym robiącym wrażenie, aczkolwiek znanym z pojazdów innych producentów systemem, który jest standardowo zamontowany w Priusie to wyświetlacz hologramowy HUD (Head up display), wyświetlający na przedniej szybie informacje m.in. o prędkości podróżowania.

Piętą achillesową hybryd jest zazwyczaj mocno ograniczony przedział bagażowy. W Priusie, konstruktorzy umieścili baterie pod siedziskiem tylnej kanapy, tylko częściowo ograniczając przestrzeń bagażnika. W rezultacie przedział na pakunki ma objętość 445 l. Biorąc pod uwagę dodatkowy atut w postaci nadwozia hatchback okazuje się, że Prius jest autem bardzo pakownym.

Zobacz też: Test Ford Galaxy: Marzenie każdej rodziny

Napęd/układ jezdny

W skład napędu hybrydowego Toyoty Prius III wchodzi silnik benzynowy o pojemności 1,8 l, rozwijający moc maksymalną 99 KM przy 5200 obr./min. oraz silnik elektryczny rozwijający moc maksymalną 80 KM przy 13 500 obr./min. Nie oznacza to, że Prius dysponuje mocą 179 KM. Według producenta moc sumaryczna hybrydy to 136 KM, co pozwala na rozpędzenie ważącej 1370 kg konstrukcji od 0 do 100 km/h w 10,4 s.

Pierwsza generacja Priusa była powszechnie krytykowana za irytującą ospałość oraz wysokie spalanie. Świat motoryzacji zarzucał Toyocie, że Prius spala w warunkach miejskich około 10 l benzyny na 100 km, a korzystając z silnika elektrycznego nie da się nawet wyjechać z parkingu. Czy coś się w Priusie III pod tym względem zmieniło? Zmieniło się wszystko.

Przede wszystkim Prius potrafi jechać korzystając tylko z silnika elektrycznego. Co prawda do prędkości 40 km/h i przez dystans około 2 km, ale potrafi. W efekcie stojąc (i tocząc się) w korku, lub manewrując na parkingu Prius III nie zużywa paliwa. Dlatego nie stanowi problemu, żeby podczas normalnej jazdy w ruchu miejskim osiągnąć wynik zużycia paliwa na poziomie 6,2 l/100 km. A to już jest coś!

Zobacz też: Test Seat Leon: Jednak ma temperament

Paradoksalnie podczas jazdy w trasie zużycie paliwa nie spada znacznie, tak jak się to zazwyczaj dzieje w przypadku aut napędzanych silnikami spalinowymi. Wynik spalania Priusa jaki udało nam się osiągnąć przy prędkości około 120 km/h na dystansie 300 km to 5,5 l/100 km. Brak dużej amplitudy w wynikach zużycia paliwa to efekt tego, że podczas jazdy w trasie cechy hybrydy są rzadziej wykorzystywane niż podczas jazdy w ruchu miejskim.

A co z prowadzeniem? Hybrydy są ciężkie i mają mniej korzystny rozkład masy niż auta tradycyjnie napędzane więc trzeba się liczyć z gorszymi wynikami biorąc pod uwagę skuteczność hamulców, dynamikę, czy zachowanie podczas jazdy po zakrętach. Ale szczerze – o ile nie oczekujemy od nowego Priusa zrywności i wyjątkowej precyzji prowadzenia, będziemy go postrzegać jako auto dość neutralne w prowadzeniu. Zawieszenie zostało ustawione twardo i na nierównościach mocno trzęsie, ale polepszyło to zachowanie hybrydy  podczas jazdy po zakrętach, choć auto wciąż ma tendencję do podsterowności. Także praca bezstopniowej przekładni CVT wymaga przyzwyczajenia, mechanizm reaguje z wyczuwalnym opóźnieniem na wciśnięcie pedału gazu.

Cechą wyróżniającą Priusa jest doskonale wyciszone wnętrze. Duża w tym zasługa bardzo niskiego współczynnika oporu powietrza (Cx = 0,25).

Hybrydowa Toyota nie jest szybkim autem. Według producenta może się rozpędzić do 180 km/h. Ale optymalnym zakresem prędkości (czytaj najbardziej komfortowym dla kierowcy i pasażerów) dla Priusa podczas jazdy w trasie jest przedział między 110, a 130 km/h. Przy takich prędkościach spalanie pozostaje na niskim poziomie, a we wnętrzu jest wciąż cicho.

Zobacz też: Test Mercedes C250 4Matic: Bez gwiazdy nie ma jazdy

Podsumowanie

Dla kogo przeznaczony jest Prius? Według producenta, zapewne dla każdego kierowcy. Ale biorąc pod uwagę ceny (od 111 tys. zł) dla kierowców zarabiających nieco więcej niż wynosi średnia krajowa. Jednocześnie dla takich, dla których koszt związany z dojeżdżaniem do pracy samochodem ma duże znacznie. Bo Toyota Prius świetnie wpisuje się rolę samochodu, który przez większą część czasu jest użytkowany jako środek transportu miejskiego. Ale gdy zajdzie potrzeba to równie dobrze sprawdzi się w roli środka transportu na wakacje.
Słowem, Toyota Prius trafi w gusta zamożniejszych, lubiących gadżety mieszczuchów, dla których auta miejskie w stylu Mini lub Fiata 500 są zbyt małe, a większe samochody z klasy premium albo zbyt drogie, albo zbyt pospolite.

Dane techniczne:

Toyota Prius 1.8 HSD 136 KM

Typ silnika

Hybrydowy

Pojemność

1 797

Układ cylindrów/zawory

R4/16

Maksymalna moc

136 KM/5200 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy

142 Nm/4000 obr./min.

Napęd

przedni

Skrzynia biegów

aut./bezstopniowa 6-bieg

Pojemność bagażnika

445 l

Wymiary (dł./szer./wys.)

446/174,5/149 cm

Rozstaw osi

270 cm

V-max

180 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

10,4 s.

Zużycie paliwa*

3,9/3,7/3,9 l/100km

Cena

Od  111 000 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany

Toyota Prius 1.8 HSE - wyświetlacz
Moto.wieszjak.pl
Toyota Prius 1.8 HSE - tył
Moto.wieszjak.pl
Toyota Prius 1.8 HSE - przód
Toyota Prius 1.8 HSE - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Toyota Prius 1.8 HSE - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Toyota Prius 1.8 HSE - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Toyota Prius 1.8 HSE - silnik
Moto.wieszjak.pl
Toyota Prius 1.8 HSE - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Toyota Prius 1.8 HSE - tylna kanapa
Moto.wieszjak.pl
Toyota Prius 1.8 HSE - fotele
Moto.wieszjak.pl
Toyota Prius 1.8 HSE
Moto.wieszjak.pl
Toyota Prius 1.8 HSE - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Toyota Prius 1.8 HSE - przekładnia CVT
Moto.wieszjak.pl
Toyota Prius 1.8 HSE - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Toyota Prius 1.8 HSE - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Toyota Prius 1.8 HSE - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Toyota Prius 1.8 HSE
Toyota Prius 1.8 HSE - tył
Toyota Prius 1.8 HSE - przód
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA