REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Dacia Duster: marzenie leśniczego

Kalinowski Marcin

REKLAMA

REKLAMA

Dacia Duster to najtańszy SUV na rynku. Czy jednak tanie oznacza dobre? Gdzie istnieje przesadna oszczędność przy projektowaniu auta?

REKLAMA

Wydaje się, że Dacia znalazła idealny przepis na samochód. Bierzemy kilku lub kilkunastoletni model nie produkowanego już Renault, wybieramy z niego co bardziej bezawaryjne elementy, wytwarzamy nadwozie i montujemy cały szpej do środka. Magazyny opróżnione, samochód wyprodukowany, a klient... no cóż, klient jest zachwycony.

REKLAMA

Klient jest zachwycony, gdyż do tej pory za cenę kompaktowego Logana czy praktycznego Sandero mógł co najwyżej kupić słabo wyposażone miejskie auto segmentu B. Teraz to się zmieniło. W ten sposób karierę w naszym kraju robi Dacia. Od 2010 roku do popularnego Logana i Sandero dołączył też pierwszy SUV rumuńskiej marki. Ceny zaczynają się już od 39 900 złotych, a już za 50 tysięcy złotych możemy mieć auto z przyzwoitym prześwitem i napędem na cztery koła. Nie ma jednak róży bez kolców, a w przypadku testowanej Dacii Duster w wersji Laureate 4x4 z napędem na cztery koła i silnikiem 1,6 16V 105 KM problemy są dość zauważalne.

Nadwozie

Zacznijmy jednak od zewnątrz. Nadwozie Dustera wygląda niezwykle oryginalnie. "Muskularne" nadkola, płaska atrapa, podnosząca się ku tyłowi linia szyb... z daleka Duster wygląda niezwykle atrakcyjnie. Z bliska jest już niestety nieco gorzej. Poszczególne elementy wykończeniowe (listwy, elementy zderzaków) wykonane są z plastiku niskiej jakości, zresztą wykończeń w ogóle jest bardzo mało. Oszczędności widać wyraźnie na każdym kroku.

Zobacz też: Opinie kierowców o Dacia Duster

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bagażnik jest w Dusterze bardzo przyzwoity, to jedna z dużych zalet tego auta. Przed złożeniem foteli w środku zmieścimy 475 litrów bagażu, natomiast po złożeniu oparć tylnych siedzeń pojemność rośnie do 1636 litrów. Jeśli posiadamy auto z napędem na cztery koła, pojemność bagażnika jest nieco mniejsza i wynosi 408 litrów. Otwór bagażnika jest duży, próg nie istnieje, a klapa otwiera się wysoko do góry. Wszystko jak być powinno. Oprócz materiałowej "rolety", której nie da się zwinąć.

Wnętrze i wyposażenie

REKLAMA

Po zajęciu miejsca za kierownicą czujemy się jak gdybyśmy cofnęli się o 10 lat. Deska rozdzielcza niewiele się różni od tej znanej z Logana. Duży prędkościomierz i obrotomierz, a pomiędzy nimi kontrolki i wyświetlacz komputera. Prosto i czytelnie, tak jak być powinno, choć niestety kompletnie bez polotu.

Niestety dookoła deski rozdzielczej nie jest już tak wesoło. Plastiki są twarde, chropowate i nieprzyjemne w dotyku. W testowanym aucie zamontowano też dodatki w formie plastikowych obwódek nawiewów w kolorze brązowym. Z takiego samego materiału jest też centralna konsola. Nie wiem czy intencją projektanta było nadanie wnętrzu luksusowo-drewnianego przebłysku, jednak efekt końcowy jest wręcz odpychający. Sytuacji nie ratuje nawet opcjonalna skórzana kierownica.

Oszczędności widać na każdym kroku. Aby było prościej, tapicerka pokrywająca drzwi jest praktycznie taka sama dla drzwi przednich jak i tylnich. Na dodatek w miejscu, gdzie w drzwiach zwykle znajdują się przełączniki sterujące elektrycznymi szybami znajduje się brzydka plastikowa i źle wycięta z formy zaślepka.

Obejrzyj zdjęcia testowanego Dustera

Samo sterowanie oknami przeniesiono na centralną kolumnę. Straszą tam wielkie przyciski, do których sięganie wcale nie jest tak wygodne jakby mogło się wydawać. Przyciski sterujące elektrycznymi szybami z tyłu też nie są w miejscu, gdzie każdy pasażer będzie ich szukał. Z nieznanego mi powodu umieszczono je między fotelami kierowcy i pasażera.

Miejsca w pierwszym i drugim rzędzie foteli nie jest mało, ale nie oznacza to, że podróżowanie w trasie jest wygodne. Po czterech godzinach spędzonych za kierownicą zaczął mi doskwierać ból pleców. W porządku, należę do ludzi wysokich, niemniej jednak brak choćby minimalnego podparcia odcinka lędźwiowego to już drobna przesada. 

Najgorsze jest jednak ogólne wrażenie. Siedząc w środku odruchowo zastanawiam się, z jakiego to nieprodukowanego już Renault pochodzi dany element wyposażenia. To jeden z największych problemów Dustera, samochodu, uwaga, nowego, dostępnego w salonach od 2010 roku.

Dalej: napęd i zawieszenie


Napęd i zawieszenie

Pod maską znajduje się dobrze znany silnik benzynowy produkcji Renault o pojemności 1,6 litra i mocy 105 koni mechanicznych. W teorii ważące 1230 kilogramów (czyli naprawdę mało jak na SUVa!) auto przyspiesza od zera do setki w 11,8 sekundy, a prędkość maksymalna to 165 km/h. To niestety o wiele za mało do wygodnego podróżowania, do czego w końcu często wykorzystuje się SUVy. Zużycie paliwa też nie jest niskie, w trasie wynosi ono około 8 litrów na sto kilometrów, w mieście nawet 11-12 litrów na sto kilometrów.O ile do jazdy w mieści jednostka 1,6 jest w zupełności wystarczająca, to jednak podróżowanie w trasie jest po prostu uciążliwe. Nie tylko dlatego, że zanim uda się nam cokolwiek wyprzedzić, to nadjeżdżający z naprzeciwko TIR nawinie nas na osłonę chłodnicy (a 3 gwiazdki w teście EuroNCAP wcale nie wpłynie w takiej sytuacji dobrze na stan zdrowia załogi auta). Winę za ten stan rzeczy bardziej niż silnik ponosi jednak skrzynia biegów. Dlaczego? Już wyjaśniam.

Duster jest autem o terenowych ambicjach. A co posiadają terenówki oprócz wysokie prześwitu, dużych kół i napędu na cztery koła? Otóż posiadają tzw. "reduktor", czyli możliwość zmniejszenia przełożenia napędu. Ujmując rzecz najprościej jak się da, reduktor umożliwia wykorzystanie momentu obrotowego silnika już przy bardzo małych prędkościach. Dzięki temu możliwa jest powolna jazda w trudnym terenie bez ciągłego używania "półspęrzęgła", co nie jest ani wygodne, ani dobre dla samej tarczy sprzęgłowej. W latach 90-tych reduktor był standardowym elementem wyposażenia SUVów, dzisiaj jednak montuje się go raczej tylko w autach terenowych i pickupach.

Bieduktor?

Zamontowanie reduktora do Dustera mogłoby poprawić jego dzielność w terenie. Skrzynia redukcyjna jednak kosztuje, producent więc zdecydował się na zastosowanie zastępcze i skrócił przełożenie dyferencjału tak, że rolę "reduktora" spełnia w aucie pierwszy bieg, a przy normalnej codziennej eksploatacji producent zaleca ruszanie z dwójki. W efekcie mamy taki reduktor dla ubogich, zwany przeze mnie "bieduktorem".

Zobacz też: Test Ford Kuga: ukłon w stronę Europejczyków

Pomysł nie jest zły, jednak skrócenie przełożeń sześciobiegowej (w praktyce pięciobiegowej) skrzyni sprawia, że jazda z silnikiem benzynowym powyżej 120 kilometrów na godzinę jest niezwykle uciążliwa. Silnik pracuje na wysokich obrotach (hałas), a przyspieszenie i tak jest nikłe, więc wyprzedzanie kosztuje sporo nerwów.

Jeszcze kilka lat temu nie byłby to tak wielki problem. Poruszanie się między miastami oznaczało wtedy ustawienie się w „karnej kolejce” jednopasmowej drogi, gdzie wyprzedzanie było domeną dla najszybszych i najodważniejszych. Obecnie sieć autostrad i dróg ekspresowych stale w Polsce rośnie i wyjazd z Warszawy na Mazury oznacza pokonanie kilkudziesięciu kilometrów doskonałej jakości ekspresówkami. W takiej sytuacji Duster po prostu się nie sprawdza, a większą wygodę podróżowania zapewni dwu osobom małe auto segmentu B.

Dobry w teren?

Zaletą Dustera jest jednak wysoki prześwit, wynoszący 205 mm - właściwie tyle samo, co w Toyocie Land Cruiser (210 mm). Testowane przez nas auto było wyposażone w opcjonalny układ napędu na cztery koła, zaczerpnięty z Nissana (zresztą pokrętło nim sterujące jest identyczne jak np. w X-trailu). Układ 4x4 pracuje w trzech trybach: 4x2 (tylko przednia oś), Auto (automatyczne dołączanie tylnej osi w razie potrzeby) oraz Lock, kiedy to siła napędu jest na stałe rozdzielana w stosunku 50:50.

Dzięki temu Duster naprawdę nieźle radzi sobie w lekkim terenie. Leśne dukty, niezbyt miękki piasek, wyboiste szutrowe drogi nie są dla Dustera żadnym problemem. Zwłaszcza, że zawieszenie naprawdę doskonale radzi sobie z wybieraniem nierówności przy małych prędkościach (przy większych jest nieco gorzej). W zimie napęd 4x4 bardzo się nam przyda, trzeba tylko korzystać z opcji „Lock”. W trybie „Auto” samochód bowiem potrafi zachowywać się niepewnie ze względu na opóźnienie w dołączaniu tylnej osi.

Dalej: podsumowanie i ceny


Podsumowanie i ceny

Problem testowanego Dustera polega na tym, że jego atrakcyjność jest odwrotnie proporcjonalna od odległości, w jakiej się od niego znajdujemy i czasu, jaki w nim spędzimy. Na broszurach, zdjęciach i w mediach jest "cud, miód i orzeszki". 50 metrów od samochodu jesteśmy nastawieni bardzo pozytywnie. Oglądając auto z zewnątrz nadal nam się podoba, choć zaczynamy zauważać pewne niedociągnięcia. Gorzej czujemy się siadając za kierownicą, a jeszcze gorzej po ruszeniu z miejsca i wyruszeniu w dłuższą trasę.

Czy niska cena jest w stanie wyrównać minusy? Dacia Duster faktycznie jest autem bardzo tanim. Podstawowy egzemplarz z silnikiem benzynowym (jest tylko jeden, 105-konny 1,6) i napędem tylko na przednią oś kosztuje 39 900 złotych. Odnoszę jednak wrażenie, że jest to chwyt marketingowy, bowiem w podstawowej wersji Duster nie ma praktycznie nic. Cztery poduszki powietrzne i ABS to jedyne, co otrzymamy. Brak jest klimatyzacji, ESP czy nawet elektrycznych szyb z przodu (w standardzie otrzymujemy tzw. korbotronic) i radia (co zresztą jest akurat dobre, bo fabryczne radio i głośniki grają bardzo, ale to bardzo słabo).

Przesadą wydawałaby się konieczność dopłacenia za... chlapacze, ale tak też w Dusterze jest. Regulowana wysokość kierownicy? Za to też trzeba dopłacić. Wydatki na opcje nie będą w Dusterze jednak zbyt wielkie: pakiety wyposażenia są raczej tanie, a samych dodatków... jest niezwykle mało.

Zobacz też: Test Chevrolet Captiva: wielki, choć niepozorny

Automatyczna klimatyzacja? Zapomnijcie. Najwyższym stopniem zaawansowania jest klimatyzacja manualna. Czujniki parkowania? Producent ich nie oferuje, możemy jednak postarać się wynegocjować je w salonie.

Na sensownie wyposażonego Dustera trzeba wysupłać co najmniej 50 tysięcy złotych. Za tę sumę kupimy auto co prawda bez napędu 4x4, ale za to z silnikiem diesla 1,5 dCi, który o wiele lepiej radzi sobie z napędzaniem Dustera.

No właśnie, napęd na cztery koła. Teoretycznie do auta które raczej rzadko opuszczać będzie utwardzone drogi nie jest nam aż tak bardzo potrzebny. Pamiętajmy jednak, że kupując Dustera kupujemy auto o dość dużym prześwicie, a napęd na cztery koła niezwykle przydaje się nie tylko w terenie, ale też w zimie lub na mokrym asfalcie. Układ 4x4 to jedna z kilku zalet Dustera, a rezygnowanie z niego przypomina kupno kanapki z masłem, ale już bez sera. Jeśli więc planujecie kupić Dustera, nie rezygnujcie z napędu na cztery koła.

Koszty przyjemności

W efekcie budżet jaki wypadałoby przeznaczyć na Dustera zbliża się do pułapu 60 tysięcy złotych. Jak na fajnie wyglądającego pojemnego SUVa z dużym prześwitem i napędem na cztery "łapy" to nadal bardzo mało, ponieważ za podstawową wersję Nissana Qashqaia 4x2 1,6 117 KM musimy zapłacić obecnie około 70 tysięcy złotych.

Duster jest zatem prawdziwym "SUVem dla ludu". Jest jednak pewien mały problem. Kupując nowe auto płacimy więcej niż za używkę z kilku powodów. Pierwszy powód to gwarancja, drugi to fakt, że nikt przed nami auta nie używał, a trzeci to... innowacyjność. W innowacyjności chodzi o to, że zakupiony produkt wyprzedza poprzednie generacje zarówno technologicznie jak i wizualnie.

Tymczasem we wnętrzu Dustera, nawet dobrze wyposażonego, czujemy się jak w średniej klasy pięciolatku. Za 50-60 tysięcy na rynku aut wtórnych możemy już kupić kilkuletniego luksusowo wyposażonego SUVa, który na dodatek będzie dobrze znany mechanikom i znawcom marki pod kątem awaryjności.

Obejrzyj zdjęcia testowanego Dustera

Oczywiście różnice między rynkiem aut nowych i używanych są tak oczywiste, a argumenty na tyle oklepane, że można mnie oskarżyć o prawienie banałów. Niska cena Dustera jednak na tyle zbliża go do ofert rynku używanego, że warto się zastanowić, na ile ważne są dla nas pachnące fotele, folia na kierownicy i gwarancja producenta. Przepraszam, ale nie potrafię przyłączyć się do chorów anielskich śpiewających Dusterowi pochwalne peany.

Uważam jednak, że Dacia Duster to wręcz idealny samochód dla wszelkich służb działających poza terenami zurbanizowanymi. Leśniczy, strażnicy graniczni czy gminni powinni być tym samochodem zachwyceni: jest pojemny, ma wysoki prześwit i napęd na cztery koła, oszczędny silnik Diesla 1,5 dCi a przy tym jest po prostu tani.

Dane techniczne:

Dacia Duster 1,6 16V 4x4 Laureate

Typ silnika

benzyna

Pojemność

1 598 cm3

Układ cylindrów/zawory

R4/216

Maksymalna moc

105 KM/5750 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy

148 Nm/3750 obr./min.

Napęd

4x4

Skrzynia biegów

man. 6-bieg

Pojemność bagażnika

408 l

Wymiary (dł./szer./wys.)

431,5/182,2/169,5 cm

Rozstaw osi

267,3 cm

V-max.

160 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

12,8 s.

Zużycie paliwa*

10,4/7/8 l/100 km

Cena

Od 57 800 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany

Dacia Duster została wprowadzona na rynek w 2010 roku jako szósty model "nowej" Dacii
moto.wieszjak.pl
Zgodnie z obecnymi trendami w designie, linia szyb Dustera unosi się ku górze z tyłu auta
moto.wieszjak.pl
Płaska atrapa i przednie lampy nie wpływają dobrze na aerodynamikę, ale wyglądają naprawdę nieźle
moto.wieszjak.pl
Z tyłu razi nieco słabo zakryte "bebechy" Dustera, a zwłaszcza wiszący tłumik końcowy
moto.wieszjak.pl
Im bliżej Dustera podchodzimy, tym więcej niedociągnięć w nim widzimy
moto.wieszjak.pl
Wnętrze Dacii Duster niestety nie jest atrakcyjne
moto.wieszjak.pl
Zegary Duster ma wspólne z innymi modelami Dacii, np. z Loganem
moto.wieszjak.pl
Dziwne rozmieszczenie niektórych przycisków nie ułatwia korzystania z auta
moto.wieszjak.pl
Przednie fotele nie są wygodne, po kilku godzinach jazdy w trasie kierowcę mogą boleć plecy
moto.wieszjak.pl
Wnętrze Dustera jest za to dość pojemne, a w drugim rzędzie jest sporo miejsca na nogi
moto.wieszjak.pl
Silnik benzynowy 1,6 16V 105 KM to o wiele za mało do Dustera, zalecamy trzymać się od niego z daleka
moto.wieszjak.pl
Bagażnik mieści 475 litrów, swój olbrzymi potencjał ujawnia jednak po złożeniu foteli
moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie? Od kiedy? [LISTA]

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wchodzi w kolejny etap. Podpisano umowę na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości.

REKLAMA

KGP: 92 589 interwencji, 311 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 92 589 interwencji. Byli wzywani do 311 wypadków drogowych.

Bierz 40 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego i premię za zezłomowanie starego auta

Program Mój Elektryk wkracza w nową fazę. Już za kilka tygodni, począwszy od 1 lutego można na zakup samochodu elektrycznego otrzymać bezprecedensową dotację. Dodatkową premią objęta jest też czynność zezłomowania starego auta.

Prowadzisz samochód w okularach? Zapłacisz mandat od 1,5 tys. do nawet 5 tys. zł [i możesz stracić uprawnienia], jeżeli masz to w swoim prawie jazdy. To samo tyczy się soczewek kontaktowych

Osoby mające wadę wzroku, w stosunku do których lekarz – w orzeczeniu lekarskim – stwierdził konieczność korekty lub ochrony wzroku podczas prowadzenia pojazdów mechanicznych – na rewersie swojego prawa jazdy (w rubryce nr 12) – mają wpisany specjalny kod, który wprowadza dla nich ściśle określone ograniczenie w korzystaniu z uprawnienia do kierowania pojazdami. Kierowcę niewłaściwie stosującego się do ww. ograniczenia – czekają poważne konsekwencje.

W 2024 r. wzrosła ilość wypadków drogowych, kolizji drogowych oraz osób rannych w wypadkach. Podsumowanie roku na polskich drogach

Komenda Główna Policji opublikowała wstępne dane dotyczące roku 2024 na polskich drogach. Wzrosła ilość wypadków drogowych, kolizji drogowych oraz osób rannych w wypadkach. Liczba ofiar śmiertelnych zmalała.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli rozruchowych? Czy ważna jest kolejność?

Chyba większość kierowców spotkała sytuacja, w której nie mogli odpalić auta z powodu rozładowanego akumulatora. Czasem wystarczy noc z przymrozkami, aby samochód przestał współpracować. Z pomocą przychodzą wtedy kable rozruchowe i pojazd "dawca". Jak prawidłowo podłączyć kable, aby bezpiecznie odpalić auto? Podpowiadamy.

Rok 2024 w motoryzacji. Zmiany, wyzwania i przełomowe momenty

Rok 2024 przyniósł kluczowe zmiany i wyzwania dla przemysłu motoryzacyjnego. Zaostrzone regulacje, jak Fit for 55 i AFIR, przyspieszają przejście na elektromobilność, podczas gdy spadające zainteresowanie elektrykami, rosnąca konkurencja z Chin i niedostateczna infrastruktura ładowania utrudniają rozwój tego sektora. Eksperci podsumowują najważniejsze wydarzenia i trendy, które ukształtowały rynek motoryzacyjny w minionym roku, oraz dzielą się prognozami na przyszłość.

REKLAMA