REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Dacia Duster: marzenie leśniczego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kalinowski Marcin

REKLAMA

REKLAMA

Dacia Duster to najtańszy SUV na rynku. Czy jednak tanie oznacza dobre? Gdzie istnieje przesadna oszczędność przy projektowaniu auta?

REKLAMA

Wydaje się, że Dacia znalazła idealny przepis na samochód. Bierzemy kilku lub kilkunastoletni model nie produkowanego już Renault, wybieramy z niego co bardziej bezawaryjne elementy, wytwarzamy nadwozie i montujemy cały szpej do środka. Magazyny opróżnione, samochód wyprodukowany, a klient... no cóż, klient jest zachwycony.

REKLAMA

Klient jest zachwycony, gdyż do tej pory za cenę kompaktowego Logana czy praktycznego Sandero mógł co najwyżej kupić słabo wyposażone miejskie auto segmentu B. Teraz to się zmieniło. W ten sposób karierę w naszym kraju robi Dacia. Od 2010 roku do popularnego Logana i Sandero dołączył też pierwszy SUV rumuńskiej marki. Ceny zaczynają się już od 39 900 złotych, a już za 50 tysięcy złotych możemy mieć auto z przyzwoitym prześwitem i napędem na cztery koła. Nie ma jednak róży bez kolców, a w przypadku testowanej Dacii Duster w wersji Laureate 4x4 z napędem na cztery koła i silnikiem 1,6 16V 105 KM problemy są dość zauważalne.

Nadwozie

Zacznijmy jednak od zewnątrz. Nadwozie Dustera wygląda niezwykle oryginalnie. "Muskularne" nadkola, płaska atrapa, podnosząca się ku tyłowi linia szyb... z daleka Duster wygląda niezwykle atrakcyjnie. Z bliska jest już niestety nieco gorzej. Poszczególne elementy wykończeniowe (listwy, elementy zderzaków) wykonane są z plastiku niskiej jakości, zresztą wykończeń w ogóle jest bardzo mało. Oszczędności widać wyraźnie na każdym kroku.

Zobacz też: Opinie kierowców o Dacia Duster

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bagażnik jest w Dusterze bardzo przyzwoity, to jedna z dużych zalet tego auta. Przed złożeniem foteli w środku zmieścimy 475 litrów bagażu, natomiast po złożeniu oparć tylnych siedzeń pojemność rośnie do 1636 litrów. Jeśli posiadamy auto z napędem na cztery koła, pojemność bagażnika jest nieco mniejsza i wynosi 408 litrów. Otwór bagażnika jest duży, próg nie istnieje, a klapa otwiera się wysoko do góry. Wszystko jak być powinno. Oprócz materiałowej "rolety", której nie da się zwinąć.

Wnętrze i wyposażenie

REKLAMA

Po zajęciu miejsca za kierownicą czujemy się jak gdybyśmy cofnęli się o 10 lat. Deska rozdzielcza niewiele się różni od tej znanej z Logana. Duży prędkościomierz i obrotomierz, a pomiędzy nimi kontrolki i wyświetlacz komputera. Prosto i czytelnie, tak jak być powinno, choć niestety kompletnie bez polotu.

Niestety dookoła deski rozdzielczej nie jest już tak wesoło. Plastiki są twarde, chropowate i nieprzyjemne w dotyku. W testowanym aucie zamontowano też dodatki w formie plastikowych obwódek nawiewów w kolorze brązowym. Z takiego samego materiału jest też centralna konsola. Nie wiem czy intencją projektanta było nadanie wnętrzu luksusowo-drewnianego przebłysku, jednak efekt końcowy jest wręcz odpychający. Sytuacji nie ratuje nawet opcjonalna skórzana kierownica.

Oszczędności widać na każdym kroku. Aby było prościej, tapicerka pokrywająca drzwi jest praktycznie taka sama dla drzwi przednich jak i tylnich. Na dodatek w miejscu, gdzie w drzwiach zwykle znajdują się przełączniki sterujące elektrycznymi szybami znajduje się brzydka plastikowa i źle wycięta z formy zaślepka.

Obejrzyj zdjęcia testowanego Dustera

Samo sterowanie oknami przeniesiono na centralną kolumnę. Straszą tam wielkie przyciski, do których sięganie wcale nie jest tak wygodne jakby mogło się wydawać. Przyciski sterujące elektrycznymi szybami z tyłu też nie są w miejscu, gdzie każdy pasażer będzie ich szukał. Z nieznanego mi powodu umieszczono je między fotelami kierowcy i pasażera.

Miejsca w pierwszym i drugim rzędzie foteli nie jest mało, ale nie oznacza to, że podróżowanie w trasie jest wygodne. Po czterech godzinach spędzonych za kierownicą zaczął mi doskwierać ból pleców. W porządku, należę do ludzi wysokich, niemniej jednak brak choćby minimalnego podparcia odcinka lędźwiowego to już drobna przesada. 

Najgorsze jest jednak ogólne wrażenie. Siedząc w środku odruchowo zastanawiam się, z jakiego to nieprodukowanego już Renault pochodzi dany element wyposażenia. To jeden z największych problemów Dustera, samochodu, uwaga, nowego, dostępnego w salonach od 2010 roku.

Dalej: napęd i zawieszenie


Napęd i zawieszenie

Pod maską znajduje się dobrze znany silnik benzynowy produkcji Renault o pojemności 1,6 litra i mocy 105 koni mechanicznych. W teorii ważące 1230 kilogramów (czyli naprawdę mało jak na SUVa!) auto przyspiesza od zera do setki w 11,8 sekundy, a prędkość maksymalna to 165 km/h. To niestety o wiele za mało do wygodnego podróżowania, do czego w końcu często wykorzystuje się SUVy. Zużycie paliwa też nie jest niskie, w trasie wynosi ono około 8 litrów na sto kilometrów, w mieście nawet 11-12 litrów na sto kilometrów.O ile do jazdy w mieści jednostka 1,6 jest w zupełności wystarczająca, to jednak podróżowanie w trasie jest po prostu uciążliwe. Nie tylko dlatego, że zanim uda się nam cokolwiek wyprzedzić, to nadjeżdżający z naprzeciwko TIR nawinie nas na osłonę chłodnicy (a 3 gwiazdki w teście EuroNCAP wcale nie wpłynie w takiej sytuacji dobrze na stan zdrowia załogi auta). Winę za ten stan rzeczy bardziej niż silnik ponosi jednak skrzynia biegów. Dlaczego? Już wyjaśniam.

Duster jest autem o terenowych ambicjach. A co posiadają terenówki oprócz wysokie prześwitu, dużych kół i napędu na cztery koła? Otóż posiadają tzw. "reduktor", czyli możliwość zmniejszenia przełożenia napędu. Ujmując rzecz najprościej jak się da, reduktor umożliwia wykorzystanie momentu obrotowego silnika już przy bardzo małych prędkościach. Dzięki temu możliwa jest powolna jazda w trudnym terenie bez ciągłego używania "półspęrzęgła", co nie jest ani wygodne, ani dobre dla samej tarczy sprzęgłowej. W latach 90-tych reduktor był standardowym elementem wyposażenia SUVów, dzisiaj jednak montuje się go raczej tylko w autach terenowych i pickupach.

Bieduktor?

Zamontowanie reduktora do Dustera mogłoby poprawić jego dzielność w terenie. Skrzynia redukcyjna jednak kosztuje, producent więc zdecydował się na zastosowanie zastępcze i skrócił przełożenie dyferencjału tak, że rolę "reduktora" spełnia w aucie pierwszy bieg, a przy normalnej codziennej eksploatacji producent zaleca ruszanie z dwójki. W efekcie mamy taki reduktor dla ubogich, zwany przeze mnie "bieduktorem".

Zobacz też: Test Ford Kuga: ukłon w stronę Europejczyków

Pomysł nie jest zły, jednak skrócenie przełożeń sześciobiegowej (w praktyce pięciobiegowej) skrzyni sprawia, że jazda z silnikiem benzynowym powyżej 120 kilometrów na godzinę jest niezwykle uciążliwa. Silnik pracuje na wysokich obrotach (hałas), a przyspieszenie i tak jest nikłe, więc wyprzedzanie kosztuje sporo nerwów.

Jeszcze kilka lat temu nie byłby to tak wielki problem. Poruszanie się między miastami oznaczało wtedy ustawienie się w „karnej kolejce” jednopasmowej drogi, gdzie wyprzedzanie było domeną dla najszybszych i najodważniejszych. Obecnie sieć autostrad i dróg ekspresowych stale w Polsce rośnie i wyjazd z Warszawy na Mazury oznacza pokonanie kilkudziesięciu kilometrów doskonałej jakości ekspresówkami. W takiej sytuacji Duster po prostu się nie sprawdza, a większą wygodę podróżowania zapewni dwu osobom małe auto segmentu B.

Dobry w teren?

Zaletą Dustera jest jednak wysoki prześwit, wynoszący 205 mm - właściwie tyle samo, co w Toyocie Land Cruiser (210 mm). Testowane przez nas auto było wyposażone w opcjonalny układ napędu na cztery koła, zaczerpnięty z Nissana (zresztą pokrętło nim sterujące jest identyczne jak np. w X-trailu). Układ 4x4 pracuje w trzech trybach: 4x2 (tylko przednia oś), Auto (automatyczne dołączanie tylnej osi w razie potrzeby) oraz Lock, kiedy to siła napędu jest na stałe rozdzielana w stosunku 50:50.

Dzięki temu Duster naprawdę nieźle radzi sobie w lekkim terenie. Leśne dukty, niezbyt miękki piasek, wyboiste szutrowe drogi nie są dla Dustera żadnym problemem. Zwłaszcza, że zawieszenie naprawdę doskonale radzi sobie z wybieraniem nierówności przy małych prędkościach (przy większych jest nieco gorzej). W zimie napęd 4x4 bardzo się nam przyda, trzeba tylko korzystać z opcji „Lock”. W trybie „Auto” samochód bowiem potrafi zachowywać się niepewnie ze względu na opóźnienie w dołączaniu tylnej osi.

Dalej: podsumowanie i ceny


Podsumowanie i ceny

Problem testowanego Dustera polega na tym, że jego atrakcyjność jest odwrotnie proporcjonalna od odległości, w jakiej się od niego znajdujemy i czasu, jaki w nim spędzimy. Na broszurach, zdjęciach i w mediach jest "cud, miód i orzeszki". 50 metrów od samochodu jesteśmy nastawieni bardzo pozytywnie. Oglądając auto z zewnątrz nadal nam się podoba, choć zaczynamy zauważać pewne niedociągnięcia. Gorzej czujemy się siadając za kierownicą, a jeszcze gorzej po ruszeniu z miejsca i wyruszeniu w dłuższą trasę.

Czy niska cena jest w stanie wyrównać minusy? Dacia Duster faktycznie jest autem bardzo tanim. Podstawowy egzemplarz z silnikiem benzynowym (jest tylko jeden, 105-konny 1,6) i napędem tylko na przednią oś kosztuje 39 900 złotych. Odnoszę jednak wrażenie, że jest to chwyt marketingowy, bowiem w podstawowej wersji Duster nie ma praktycznie nic. Cztery poduszki powietrzne i ABS to jedyne, co otrzymamy. Brak jest klimatyzacji, ESP czy nawet elektrycznych szyb z przodu (w standardzie otrzymujemy tzw. korbotronic) i radia (co zresztą jest akurat dobre, bo fabryczne radio i głośniki grają bardzo, ale to bardzo słabo).

Przesadą wydawałaby się konieczność dopłacenia za... chlapacze, ale tak też w Dusterze jest. Regulowana wysokość kierownicy? Za to też trzeba dopłacić. Wydatki na opcje nie będą w Dusterze jednak zbyt wielkie: pakiety wyposażenia są raczej tanie, a samych dodatków... jest niezwykle mało.

Zobacz też: Test Chevrolet Captiva: wielki, choć niepozorny

Automatyczna klimatyzacja? Zapomnijcie. Najwyższym stopniem zaawansowania jest klimatyzacja manualna. Czujniki parkowania? Producent ich nie oferuje, możemy jednak postarać się wynegocjować je w salonie.

Na sensownie wyposażonego Dustera trzeba wysupłać co najmniej 50 tysięcy złotych. Za tę sumę kupimy auto co prawda bez napędu 4x4, ale za to z silnikiem diesla 1,5 dCi, który o wiele lepiej radzi sobie z napędzaniem Dustera.

No właśnie, napęd na cztery koła. Teoretycznie do auta które raczej rzadko opuszczać będzie utwardzone drogi nie jest nam aż tak bardzo potrzebny. Pamiętajmy jednak, że kupując Dustera kupujemy auto o dość dużym prześwicie, a napęd na cztery koła niezwykle przydaje się nie tylko w terenie, ale też w zimie lub na mokrym asfalcie. Układ 4x4 to jedna z kilku zalet Dustera, a rezygnowanie z niego przypomina kupno kanapki z masłem, ale już bez sera. Jeśli więc planujecie kupić Dustera, nie rezygnujcie z napędu na cztery koła.

Koszty przyjemności

W efekcie budżet jaki wypadałoby przeznaczyć na Dustera zbliża się do pułapu 60 tysięcy złotych. Jak na fajnie wyglądającego pojemnego SUVa z dużym prześwitem i napędem na cztery "łapy" to nadal bardzo mało, ponieważ za podstawową wersję Nissana Qashqaia 4x2 1,6 117 KM musimy zapłacić obecnie około 70 tysięcy złotych.

Duster jest zatem prawdziwym "SUVem dla ludu". Jest jednak pewien mały problem. Kupując nowe auto płacimy więcej niż za używkę z kilku powodów. Pierwszy powód to gwarancja, drugi to fakt, że nikt przed nami auta nie używał, a trzeci to... innowacyjność. W innowacyjności chodzi o to, że zakupiony produkt wyprzedza poprzednie generacje zarówno technologicznie jak i wizualnie.

Tymczasem we wnętrzu Dustera, nawet dobrze wyposażonego, czujemy się jak w średniej klasy pięciolatku. Za 50-60 tysięcy na rynku aut wtórnych możemy już kupić kilkuletniego luksusowo wyposażonego SUVa, który na dodatek będzie dobrze znany mechanikom i znawcom marki pod kątem awaryjności.

Obejrzyj zdjęcia testowanego Dustera

Oczywiście różnice między rynkiem aut nowych i używanych są tak oczywiste, a argumenty na tyle oklepane, że można mnie oskarżyć o prawienie banałów. Niska cena Dustera jednak na tyle zbliża go do ofert rynku używanego, że warto się zastanowić, na ile ważne są dla nas pachnące fotele, folia na kierownicy i gwarancja producenta. Przepraszam, ale nie potrafię przyłączyć się do chorów anielskich śpiewających Dusterowi pochwalne peany.

Uważam jednak, że Dacia Duster to wręcz idealny samochód dla wszelkich służb działających poza terenami zurbanizowanymi. Leśniczy, strażnicy graniczni czy gminni powinni być tym samochodem zachwyceni: jest pojemny, ma wysoki prześwit i napęd na cztery koła, oszczędny silnik Diesla 1,5 dCi a przy tym jest po prostu tani.

Dane techniczne:

Dacia Duster 1,6 16V 4x4 Laureate

Typ silnika

benzyna

Pojemność

1 598 cm3

Układ cylindrów/zawory

R4/216

Maksymalna moc

105 KM/5750 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy

148 Nm/3750 obr./min.

Napęd

4x4

Skrzynia biegów

man. 6-bieg

Pojemność bagażnika

408 l

Wymiary (dł./szer./wys.)

431,5/182,2/169,5 cm

Rozstaw osi

267,3 cm

V-max.

160 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

12,8 s.

Zużycie paliwa*

10,4/7/8 l/100 km

Cena

Od 57 800 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany

Dacia Duster została wprowadzona na rynek w 2010 roku jako szósty model "nowej" Dacii
moto.wieszjak.pl
Zgodnie z obecnymi trendami w designie, linia szyb Dustera unosi się ku górze z tyłu auta
moto.wieszjak.pl
Płaska atrapa i przednie lampy nie wpływają dobrze na aerodynamikę, ale wyglądają naprawdę nieźle
moto.wieszjak.pl
Z tyłu razi nieco słabo zakryte "bebechy" Dustera, a zwłaszcza wiszący tłumik końcowy
moto.wieszjak.pl
Im bliżej Dustera podchodzimy, tym więcej niedociągnięć w nim widzimy
moto.wieszjak.pl
Wnętrze Dacii Duster niestety nie jest atrakcyjne
moto.wieszjak.pl
Zegary Duster ma wspólne z innymi modelami Dacii, np. z Loganem
moto.wieszjak.pl
Dziwne rozmieszczenie niektórych przycisków nie ułatwia korzystania z auta
moto.wieszjak.pl
Przednie fotele nie są wygodne, po kilku godzinach jazdy w trasie kierowcę mogą boleć plecy
moto.wieszjak.pl
Wnętrze Dustera jest za to dość pojemne, a w drugim rzędzie jest sporo miejsca na nogi
moto.wieszjak.pl
Silnik benzynowy 1,6 16V 105 KM to o wiele za mało do Dustera, zalecamy trzymać się od niego z daleka
moto.wieszjak.pl
Bagażnik mieści 475 litrów, swój olbrzymi potencjał ujawnia jednak po złożeniu foteli
moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA